Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Tong: Comuniunea Bisericii din China cu Biserica Universală

De cardinal John Tong

Prezentăm această reflecție a cardinalului John Tong, episcop de Hong Kong, despre câteva chestiuni referitoare la dialogul dintre Sfântul Scaun și China. În ea apare precizarea că dialogurile dintre Roma și Beijing nu vor să uite (cel puțin din partea Sfântul Scaun) Biserica neoficială, nici pe episcopii aflați în închisoare, nici puterea spirituală a papei de a-i numi pe episcopi... Aceste întrebări au reieșit adesea de la catolici după relații și exprimări probabil prea optimiste cu privire la dialogurile China - Sfântul Scaun. Între cei care exprimă mai mult aceste întrebări este și cardinalul Ze Ze-kiun, care este de fapt purtătorul de cuvânt al unui numeros grup de catolici neoficiali și prezentăm un articol al său tot în această pagină.

Întrebat de AsiaNews cu privire la motivul acestui raport așa de elaborat, cardinalul Tong ne-a spus: "Am început să scriu acest articol din 24 mai, Ziua Mondială de Rugăciune pentru Biserica din China. Scopul este de a ajuta și a promova dialogul dintre Biserica din China și Biserica universală și dintre China și Sfântul Scaun. L-am scris după consultarea diferitelor izvoare".

Unul din punctele importante ale articolului este afirmarea validității Scrisorii lui Benedict al XVI-lea adresată catolicilor chinezi. Cererea ca Vaticanul să se exprime cu privire la acest punct a fost foarte puternică după "schimbarea macazului" Monseniorului Tadeus ma Daqin, episcop de Shanghai, în arest la domiciliu de peste patru ani pentru că și-a dat demisia din Asociația patriotică. După un articol în care Mons. Ma revine asupra deciziei sale și apreciază în mod exagerat Asociația patriotică, Vaticanul a tăcut chiar cu privire la validitatea sau invaliditatea Scrisorii lui Benedict al XVI-lea, pe care o cataloghează ca "incompatibilă" cu credința catolică Asociația patriotică.

"Desigur - ne-a spus cardinalul Tong - Scrisoarea papei Benedict pentru Biserica din China este validă. Principiile stabilite în Scrisoare sunt absolut valabile". Și a adăugat: "Scrisoarea lui Benedict al XVI-lea, din 2007, și documentele Conciliului Vatican II determină la dialog între membrii Bisericii și la dialog cu persoanele din afara Bisericii, și cu autoritățile civile".

Articolul este datat la 31 iulie 2016.

Introducere

Biserica Catolică a fost întemeiată de Isus Cristos și este una, sfântă, catolică și apostolică. De când a intrat în China, Biserica a menținut aceste caracteristici fundamentale. Dar după întemeierea Noii Chine în 1949, comuniunea Bisericii din China cu Biserica universale a început să întâlnească dificultăți tot mai mari, până la expulzarea internunțiului apostolic, ES Mons. Antonio Riberi, în 1951; în acest mod, legăturile cu Biserica universală au fost profund dăunate. Pentru aceasta, astăzi se consideră că Biserica din China a pierdut în mod vizibil comuniunea cu Biserica universală. Totuși, cât privește natura sa, nu e vorba despre o Biserică schismatică; dimpotrivă, este o Biserică ce caută pozitiv să reia comuniunea cu Biserica universală.

Comuniunea cu Biserica universală nu trebuie să fie numai o legătură spirituală, ci trebuie să se manifeste în acțiunea concretă a numirii episcopilor locali din partea Sfântului Părinte. Deși în viziunea Bisericii, numirea episcopilor din partea suveranului pontif este o chestiune complet religioasă și din interiorul ei, în ultimii șaizeci de ani, din cauza lipsei de înțelegere din partea guvernului chinez, n-a fost ușor pentru Sfântul Părinte să numească formal episcopii în China, motiv pentru care comuniunea Bisericii din China cu Biserica universală n-a putut să se manifeste pe deplin.

Eforturile făcute atâția ani de Biserica catolică în privința acestei probleme au câștigat treptat reconsiderarea guvernului chinez; se vrea să se ajungă la un acord cu Sfântul Scaun referitor la numirea episcopilor din China și să se caute împreună o soluție acceptată de ambele părți. Obiectivul este pe de o parte de a nu dăuna unității fundamentale a Bisericii catolice și integrității autorității Sfântului Scaun în itinerarul de numire a episcopilor; pe de altă parte, a face în așa fel încât autoritatea Sfântului Părinte în numirea episcopilor să nu fie considerată un amestec în China.

Eforturile pontifilor recenți produc primele rezultate. Ba chiar încurajatoare, însă nu puține persoane, în interiorul și în exteriorul Bisericii, sunt preocupate, manifestă îndoieli și perplexități cu privire la posibilitatea de a ajunge la un acord; se tem că oficialii Curiei și însuși pontiful cedează cu privire la principiile fundamentale; lansează injurii și invective împotriva unor oficiali din Curie; îndreaptă lancea și împotriva actualului pontif, acuzându-l pe papa Francisc că ar contrazice principiile apărate de Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea, de asemenea se tem că propria fidelitate de atâția ani este uitată sau pusă deoparte în favoarea acelui cler care a jucat ambiguu între recunoașterea civilă și cea papală. Deși conținutul substanțial al acordului celor două părți nu este încă public, îndrăznim să credem că papa Francisc, ca garant al unității și comuniunii Bisericii universale, nu va accepta nimic care să poată dăuna integrității credinței Bisericii universale sau să poată pune în pericol comuniunea Bisericii din China cu Biserica universală.

Împreună cu grupul de preoți chinezi interesați de Biserica din China, cred că trebuie să dăm persoanelor preocupate de aceste probleme o explicație clară și comprehensibilă a poziție de bază a Bisericii cu privire la punctele următoare pentru a evita orice înțelegere greșită. Întrebările fundamentale la care trebuie să se răspundă sunt: De ce Sfântul Scaun perseverează în duce înainte dialogul cu guvernul chinez și nu se opune lui? În ce constă comuniunea Bisericii locale cu Biserica universală? Cum sunt numiți în Biserica catolică episcopii din Biserica locală și după care principii? Ce rol are așa-numita "Conferință episcopală a episcopilor chinezi" și ce raporturi are cu fiecare dieceză?

Semnificația negocierilor dintre China și Vatican

Evanghelia, intrând în orice țară din lume, în orice popor și cultură, nu trebuie să marginalizeze, să distrugă sau să dăuneze acelei țări, acelui popor și acelei culturi, ci trebuie să le perfecționeze în așa fel încât să ajungă la scopul pentru care Dumnezeu i-a creat încă de la început, adică să împărtășească viața sa divină. Papa Francisc în interviul acordat cotidianului Asia Times la 28 ianuarie a spus că responsabilitatea Bisericii catolice este să arată respect față de orice cultură, deci și față de cultura chineză arată cel mai mare respect. Însă evanghelia nu intră în mod abstract într-o țară, într-un popor și într-o cultură, ci prin persoane concrete, creștinii: de aceea, mesagerii veștii bune îmbracă Evanghelia cu o haină exterioară umană. Când acești creștini exprimă în profunzime spiritul și valorile Evangheliei, precum caritatea, pacea și milostivirea, etc., devina mai ușor pentru ascultători să o experimenteze, să o înțeleagă și să o primească. Dar dacă datorită limitelor personale, creștinii prezintă Evanghelia ca o "amenințare" sau, fără ca să aibă nicio intenție de "amenințare", mărturia lor face să se nască îndoială că e vorba despre un "complot", atunci răspândirea Evangheliei întâlnește obstacole.

Evanghelia lui Cristos, în cursul răspândirii sale în China, prin diferite succese, insuccese și interdicții, a înregistrat ambele atitudini descrise mai sus. În realitate, Biserica catolică, în angajările de evanghelizare și de dezvoltare în China actuală, trebuie să înfrunte aceste provocări, din moment ce un anumit număr de chinezi păstrează încă îndoieli și temeri cu privire la răspândirea Bisericii catolice în țară. În fața acestor îndoieli și temeri, nu trebuie să ne plângem cu privire la motivul pentru care intențiile bune ale catolicilor nu sunt înțelese, de vreme ce faptul de a ne plânge nu rezolvă îndoielile și temerile acestor persoane, nici nu trebuie așteptat în mod pasiv ca aceste îndoieli și temeri să dispară spontan la un moment dat. Misiunea de a vesti Evanghelia poporului chinez ne determină să acționăm pozitiv, nu așteptând pasiv sau tergiversând: pentru aceasta, în fața persoanelor care au suspiciuni și îndoieli față de Biserica catolică, metoda pozitivă pe care noi trebuie s-o asumăm este aceea a comunicării și a dialogului.

Fără îndoială, drumul de la neînțelegere și de la înțelegere greșită la înțelegere, încredere, acceptare și prietenie nu este imediat. Ca în relațiile interpersonale, încrederea se câștigă nu numai prin cuvinte, ci cu faptele și cu angajarea ambelor părți. Astfel noi nu numai că încercăm să ne înțelegem prin cuvinte, ci cu acțiuni adecvate pentru a favoriza o mai mare încredere reciprocă. Unica metodă proprie pentru a rezolva îndoielile și temerile cere bunăvoință și inițiative pe termen lung. Pornind de la noua politică de deschidere a Chinei în anii '80 din secolul trecut până astăzi, Biserica catolică, prin inițiativa pontifilor Ioan Paul al II-lea, Benedict al XVI-lea și a actualului Papă Francisc, a ridicat frecvent ramura de măslin spre China, manifestând buna sa intenție de a dialoga: cele două părți și-au schimbat vizitele propriilor delegații pentru a începe negocierile. Menținând bunăvoința și o comunicare răbdătoare de circa douăzeci de ani, Sfântul Scaun n-a demonstrat că este supărat datorită lipsei de înțelegere. Această durabilă atitudine de umilință și de răbdare este demonstrația că Biserica catolică respectă poporul chinez și îi acordă tot timpul necesar pentru ca să crească înțelegerea reciprocă, menită să arate că ea nu este dușmană a poporului sau că se gândește la o invazie străină. Nu păstrează nicio intenție rea față de poporul chinez, dimpotrivă este o prezență prietenă care vrea să ajute unitatea socială să caute sensul vieții. Așa cum am subliniat adesea, pentru a putea desface nodurile inimii este nevoie de umilință, răbdare și dialog constant: aceasta este întocmai calea care vine din cer.

Deși Domnul este stăpânul universului, nu se folosește de forță pentru a constrânge umanitatea să realizeze planul său. Dimpotrivă, când planul său întâlnește neînțelegerea și opoziția oamenilor, Dumnezeu începe cu răbdare dialogul. Vorbind din punct de vedere biblic, i-a trimis mai întâi pe profeți, care însă n-au fost primiți de oameni, ba chiar i-au ucis. Însă Dumnezeu n-a renunțat. Dacă ar trebui să raționăm omenește, Domnul este cel mai mare perdant; însă moartea Fiului său devine ocazia cea mai importantă pentru a demonstra iubirea lui Dumnezeu, precum și exemplul cel mai mare pentru a înțelege cu adevărat cine este Dumnezeu. Moartea Fiului este Cuvânt cel mai clar și cel mai puternic al lui Dumnezeu pentru noi oamenii și este apogeul dialogului lui Dumnezeu cu noi. Domnul nu s-a folosit de nicio forță pentru a constrânge umanitatea; se folosește de dialog, de umilință și de răbdare pentru a mișca inima oamenilor, în așa fel încât să fie de acord să accepte invitația sa.

Stilul dialogului dintre Dumnezeu și umanitate este modelul pentru noi creștinii și pentru toți cei care încearcă să dialogheze cu alții. Dialogul mai mult decât decenal dintre Sfântul Scaun și Beijing arată următoarele caracteristici: calm, umilință, onestitate și răbdare. Acordul ca prim pas între Sfântul Scaun și Beijing este rezultatul acestui tip de dialog, care a condus treptat părțile de la neînțelegere și neîncredere reciprocă la înțelegere și la încredere; este o victorie pentru ambele părți, pentru că între prieteni este sprijin reciproc și îmbogățire a vieții. Acordul dintre Sfântul Scaun și Beijing devine un model de dialog între oameni, este începutul normalizării raporturilor reciproce: cred că ambele părți pot de acum înainte să continue să experimenteze încrederea reciprocă pentru a continua dialogul până la sfârșit.

Obiectivul dialogului: libertatea religioasă, Biserica catolică din China și comuniunea cu Biserica universală

Conform celor spuse mai sus, obiectivul dialogului dintre Sfântul Scaun și Beijing este de a elimina toate înțelegerile greșite și a permite poporului chinez să cunoască obiectiv sensul și valoarea pozitivă a Bisericii catolice, în așa fel încât să elimine restricțiile impuse Bisericii catolice din China. Cu alte cuvinte, obiectivul dialogului dintre Sfântul Scaun și Beijing este întocmai de a obține și de a garanta Bisericii din China libertatea religioasă și drepturile fundamentale care sunt înscrise în Constituție. Sfântul Scaun speră că prin intermediul dialogului Biserica catolică să arate cu claritate angajarea sa de a respecta legile statului, puterea constituită și legile administrative. Libertatea religioasă, pe care Biserica o dorește, nu este numai un drept natural datorat fiecărei persoane, ci va ajuta mai mult pe toți să caute adevărul, binele, frumosul și ceea ce este drept, îmbunătățind raporturile personale, precum și armonia și ordinea societății1. Evanghelia pe care Biserica catolică o răspândește în China nu este numai Vestea Bună pentru indivizi ci și pentru toată societatea.

Unii nu apreciază conținutul și obiectivele dialogului dintre Sfântul Scaun și Beijing, din moment ce Sfântul Scaun n-a criticat public politica chineză cu privire la drepturile umane, din moment ce nu intenționează să schimbe niciun aspect din sistemul politic chinez: Sfântul Scaun pare că renunță să promoveze unele valori de bază. Acest gen de critici nu este corect și nici obiectiv. Papa Benedict al XVI-lea în Scrisoarea adresată tuturor catolicilor chinezi din 2007 a spus clar că Biserica trebuie să se preocupe de dreptatea socială și să nu renunțe ca să facă eforturile cuvenite pentru a o promova; totuși, Biserica nu poate desigur să se amestece în domeniile care sunt de competența guvernului. Misiunea Bisericii catolice nu este de a schimba instituțiile guvernamentale sau administrative ale unei țări, nu poate și nu trebuie să intre în lupta politică, ci trebuie, prin analiza rațională, să examineze și să trezească forțele spirituale în fiecare persoană pentru a ajunge la acest obiectiv. Fără a renunța la principiile sale, Biserica încearcă să rezolve problemele prin intermediul unui dialog constructiv și autoritar și nu prin intermediul ciocnirilor continue2. Domnul Isus nu s-a folosit de săbii, ci jertfindu-se pe sine însuși, a obținut mântuirea omenirii și adevărata libertate. Pentru aceasta, Biserica catolică trebuie să dialogheze cu Beijingul cu "respect și caritate". Deci obiectivul dialogului nu este desigur de a sacrifica principiile Bisericii3; dacă n-ar fi pentru a salvgarda adevărul și principiile, pentru ce ar vrea Biserica să dialogheze cu Beijingul?

Comuniunea Bisericii din China cu Biserica universală

"Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Conform Evangheliei lui Ioan, planul de mântuire al Domnului îi privește pe toți oamenii. Pentru aceasta, există un singur popor al lui Dumnezeu, a cărui natură regească nu este umană ci divină: este compus din toate popoarele. Pentru a realiza acest plan al Tatălui ceresc, Domnul Isus a început mai întâi să-i cheme pe cei doisprezece apostoli și să-i formeze într-o "comunitate", adică într-o formă de instituție comunitară stabilă. Între ei l-a ales pe Petru drept conducător al comunității... I-a trimis apoi la fiii lui Israel și, în sfârșit, până la marginile pământului (Rom 1,16). A voit să împărtășească autoritatea sa cu ei: "Mergeți și învățați toate națiunile, sfințindu-le și conducându-le... cu ajutorul Duhului Sfânt... adunați-le în Biserica universală, Biserică ce are ca fundament pe Cristos și pe apostoli și care este construită pe stânca lui Petru și a cărei piatră unghiulară este Cristos"4. În sinteză, "pontiful roman, ca urmaș al lui Petru, este principiul și fundamentul perpetuu și vizibil al unității, atât a episcopilor cât și a mulțimii credincioșilor"5. Numai în unire cu pontiful roman se poate fi în comuniune cu Biserica universală și membre ale Bisericii catolice; unitatea cu suveranul pontif realizează forma de comuniune cu Biserica universală și este semnul acestei comuniuni.

Principiile expuse mai sus trebuie să fie aplicate Bisericii din China, în așa fel încât să fie parte a Bisericii universale. Atât dimensiunea spirituală cât și forma vizibilă cer unitatea cu suveranul pontif pentru a realiza comuniunea cu Biserica universală. Papa emerit Benedict al XVI-lea în Scrisoarea către catolicii chinezi a scris: "Așa cum voi știți, unitatea profundă care leagă între ele Bisericile particulare existente în China și care le pune și cu toate celelalte Biserici particulare răspândite în lume, este înrădăcinată, în afară de credință și de Botezul comun, mai ales în Euharistie și în episcopat, al cărui principiu și fundament perpetuu și vizibil este pontiful roman, ca urmaș al lui Petru. Continuă de-a lungul secolelor prin succesiunea apostolică și este fundament și al identității Bisericii din orice timp cu Biserica edificată de Cristos pe Petru și pe ceilalți apostoli. Doctrina catolică învață că episcopul este principiu și fundament vizibil al unității în Biserica particulară, încredințată slujirii sale pastorale. Dar în fiecare Biserică particulară, pentru ca să fie pe deplin Biserică, trebuie să fie prezentă autoritatea supremă a Bisericii, adică colegiul episcopal împreună cu capul său, pontiful roman, și niciodată fără el. De aceea, slujirea succesorului lui Petru aparține esenței fiecărei Biserici particulare «dinăuntru». În afară de asta, comuniunea tuturor Bisericilor particulare în unica Biserică catolică și, deci, comuniunea ierarhică ordonată a tuturor episcopilor, succesori ai apostolilor, cu Succesorul lui Petru, sunt garanție a unității credinței tuturor catolicilor. De aceea, este indispensabil, pentru unitatea Bisericii în fiecare națiune, ca fiecare episcop să fie în comuniune cu ceilalți episcopi și ca toți să fie în comuniune vizibilă și concretă cu papa"6.

Biserica din China și manifestarea și forma de realizare a comuniunii universale

Numirea episcopilor din partea pontifului este manifestarea comuniunii dintre Biserica particulară și Biserica universală. Conciliul Vatican II în constituția despre Biserică spune în privința numirii episcopului local: "Misiunea canonică a episcopilor se poate transmite după obiceiurile legitime nerevocate de puterea supremă și universală a Bisericii, sau prin legi date ori recunoscute de aceeași autoritate, sau, în mod direct, prin însuși urmașul lui Petru; dacă acesta se opune sau le refuză comuniunea apostolică, episcopii nu pot fi admiși în această funcție"7.

Cu alte cuvinte, Biserica particulară nu are autoritatea de a alege și a numi propriul episcop, ci numai permisiunea și numirea pontifului îl fac pe candidat păstor al Bisericii particulare8. De aici rezultă că o conferință episcopală dintr-un loc, separată de pontif, nu are autoritatea de a constitui și de a numi un episcop local; ea poate numai, cu permisiunea suveranului pontif, să exercite magisteriul și autoritatea pastorală în comuniune cu Biserica universală9. Un guvern secular, cu atât mai mult, nu are puterea de a numi un episcop local, pentru că "misiunea apostolică a episcopilor a fost instituită de Cristos Domnul și urmărește un scop spiritual și supranatural, sfântul Conciliu ecumenic declară că dreptul de a numi și institui episcopi aparține în mod propriu și de la sine exclusiv autorității bisericești competente. De aceea, pentru a apăra cum se cuvine libertatea Bisericii și pentru a promova cât mai adecvat și mai simplu binele credincioșilor, Conciliul își exprimă dorința ca în viitor să nu se mai acorde autorităților civile nici un drept sau privilegiu de a alege, de a numi, de a prezenta sau de a desemna pentru funcția episcopală"10.

Principiile expuse mai sus sunt folosite propriu-zis de Sfântul Scaun pentru a trata problemele Bisericii din China. Papa Benedict al XVI-lea în Scrisoarea către catolicii chinezi a exprimat clar că "unele organisme voite de stat și străine de structura Bisericii, care pretind să fie mai presus de episcopii înșiși și să conducă viața comunității ecleziale nu corespund învățăturii catolice. Conform învățăturii Bisericii, Biserica este apostolică, așa cum a reafirmat și Conciliul Vatican II. Biserica este apostolică prin originea sa, fiind construită pe «fundamentul apostolilor» (Ef 2,20); prin învățătura sa, care este aceeași a apostolilor; prin structura sa, deoarece instruită, sfințită și condusă, până la întoarcerea lui Cristos, de apostoli, grație succesorilor lor, episcopii, în comuniune cu succesorul lui Petru".

Și "realizarea principiului de independență, autonomie, autogestiune și administrație democratică a Bisericii este inconciliabil cu învățătura catolică"11. Pentru aceasta, Biserica din China în realizarea comuniunii cu Biserica universală și uniformitatea cu celelalte Biserici trebuie să asculte de autoritatea supremă a pontifului roman atât pentru magisteriu cât și pentru administrație. Din moment ce în China există persoane care se îndoiesc că revine suveranului pontif să aleagă și să numească episcopii chinezi, numirea episcopilor devine o problemă crucială în raporturile dintre cele două părți. Sfântul Scaun insistă că numirea episcopilor este garanția unității și a comuniunii Bisericii. În numirea unui episcop se exercită autoritatea supremă a pontifului, dar această autoritate nu vrea să se amestece în afacerile politice interne ale statului, chiar dacă Sfântul Scaun este conștient de preocuparea guvernului chinez cu privire la posibilitatea de a exercita o anumită influență asupra societății. Pentru aceasta, Sfântul Scaun, pentru necesitatea de a alege și numi candidații episcopali pentru Biserica din China, continuă să promoveze dialogul și, fără a încălca principiile credinței catolice și comuniunea eclezială, încearcă să ajungă la o înțelegere comună cu autoritățile chineze, din moment ce aceasta nu contrazice principiile fundamentale ale Bisericii12.

Cu privire la numirea episcopilor, Codul de Drept Canonic declară la can. 377:

§ 1. Suveranul pontif îi numește în mod liber pe Episcopi sau îi confirmă pe cei care au fost aleși în mod legitim.

§ 2. Cel puțin o dată la trei ani, Episcopii unei provincii ecleziastice sau, când acest lucru este recomandat de împrejurări, Conferințele Episcopilor să întocmească de comun acord și sub secret o listă cu preoții, chiar și membri ai institutelor de viață consacrată, care sunt mai apți pentru episcopat, și să o trimită Scaunului Apostolic, rămânând neatins dreptul fiecărui Episcop diecezan de a dezvălui aparte Scaunului Apostolic numele preoților pe care îi consideră demni și capabili pentru oficiul episcopal.

§ 3. Dacă nu a fost stabilit în mod legitim altfel, de fiecare dată când trebuie numit un Episcop diecezan sau un Episcop coadiutor, cât privește cei trei candidați care trebuie propuși Scaunului Apostolic, Legatul pontifical trebuie să se informeze despre fiecare dintre ei și să comunice Scaunului Apostolic, împreună cu propriul vot, sugestiile Mitropolitului și ale Sufraganilor provinciei la care aparține dieceza în cauză sau cu care este regrupată, precum și ale președintelui Conferinței Episcopilor; în plus, Legatul pontifical să i audieze și pe unii membri ai colegiului consultanților și ai capitlului catedralei și, dacă crede că e oportun, să ceară separat și în secret și părerea altora din ambele categorii de clerici, precum și a unor laici care se disting prin înțelepciune.

§ 4. Dacă nu a fost prevăzut în mod legitim altfel, Episcopul diecezan, care consideră că diecezei sale trebuie să i se dea un auxiliar, să propună Scaunului Apostolic o listă cu cel puțin trei preoți mai capabili pentru acest oficiu.

§ 5. De acum înainte, autorităților civile nu li se acordă nici un drept și privilegiu de alegere, de numire, de prezentare sau de desemnare a Episcopilor.

Din Codul de Drept Canonic apar clare condițiile cerute pentru numirea episcopilor: numirea episcopilor din partea suveranului pontif este o misiune pur eclezială. Această autoritate și putere sunt rezervate Bisericii însăși, care nu cedează autorităților statale prerogativa de a alege, a numi, a prezenta sau a propune candidatul episcopal. Modul pe care pontiful îl folosește pentru a numi un episcop local este în general de două tipuri: primul, suveranul pontif numește personal episcopul în mod liber; al doilea, pontiful aprobă episcopul care a fost ales în acord cu condițiile formulate de lege. Aici, desigur, prin lege se indică dispozițiile Codului de Drept Canonic și celelalte dispoziții date de autoritatea ecleziastică competentă13. Dacă, fără a respecta legile cerute, se decid candidați episcopali, atunci pontiful urmând criteriul de jucată numește el episcopul, fără a suferi nicio legătură a oricărei forțe religioase și seculare. Când pontiful numește liber un episcop, sondează mai întâi opiniile membrilor Bisericii și ținând cont de lista candidaților propuși, alege pe cel pe care-l consideră mai potrivit. Printre membrii Bisericii interpelați sunt episcopii din diecezele vecine care aparțin aceleiași regiuni ecleziastice, alți episcopi membri ai Conferinței episcopale a acelei țări, episcopul actual sau emerit al diecezei însăși și reprezentantul pontifical. Acesta trebuie să meargă personal în acel loc ca să adune opiniile membrilor Bisericii locale și, după investigație, întocmește lista candidaților propuși și o supune Sfântului Scaun. Lista candidaților episcopali cuprinde numele candidatului pe care el îl consideră mai potrivit, numele candidatului considerat potrivit de arhiepiscop și de episcopii din aceeași regiune ecleziastică și numele candidatului considerat potrivit de Conferința episcopală a țării. În afară de asta, Codul stabilește că reprezentantul pontifical trebuie să asculte părerea consultanților diecezani și a canonicilor catedralei, și dacă el consideră util, să consulte în secret și alți membri ai clerului care lucrează în dieceză și chiar laici care se dovedesc deosebit de înțelepți.

Ceea ce s-a spus mai sus sintetizează marile principii care trebuie respectate în mod obișnuit în alegerea și în numirea episcopilor în Biserica catolică. În realizarea practică, se poate alege modul cel mai adaptat la situațiile locale, care să nu încalce principiile credinței și nici comuniunea eclezială, ca de exemplu, așa-numitul "model vietnamez", concordat cu Sfântul Scaun, după o analiză serioasă a condițiilor specifice ale Bisericii din Vietnam. Sfântul Scaun, tratând cu guvernul chinez pentru alegerea episcopilor în Biserica din China, vrea numai ca să nu se încalce principiile expuse mai sus: Sfântul Scaun are autoritatea de a stabili modalitatea cea mai oportună pentru numirea episcopilor din China, fără a trebui să sufere nicio cenzură. Pentru numirea episcopilor din China, pontiful are autoritatea specifică de a analiza condițiile particulare ale Bisericii în țară și de a stabili legi speciale, care însă să nu încalce principiile de credință și să nu distrugă comuniunea eclezială.

Biserica din China încă nu are o Conferință episcopală recunoscută de Sfântul Scaun. Dacă în viitor Conferința episcopală, grație adaptării sale depline la cerințele fundamentale ale Bisericii, ar fi recunoscută de Sfântul Scaun și ar deveni legală, această Conferință și episcopii care aparțin ei ar avea autoritatea și datoria de a propune pontifului candidații episcopali pe care-i consideră potriviți: acest lucru ar fi în acord deplin cu credința tradițională a Bisericii și n-ar distruge comuniunea eclezială. Dacă acordul dintre Sfântul Scaun și Beijing ar cuprinde posibilitatea ca o Conferință episcopală chineză, odată recunoscută de Sfântul Scaun, să propună candidații episcopali pentru Biserica din China, n-ar trebui să considerăm că pontiful a renunțat la autoritatea sa de a conduce Biserica din China. Desigur, Conferința episcopală chineză, odată constituită și recunoscută, și membrii săi din regiunea ecleziastică ar avea numai puterea de a propune candidații, din moment ce autoritatea decisivă rămâne rezervată suveranului pontif; Sfântul Scaun are puterea de a alege candidatul cel mai potrivit așa cum are și puterea de a-l refuza pe candidatul propus de Conferința episcopală și de membrii săi, dând curs unei noi consultări.

Conferința episcopală chineză

Conferința episcopală dintr-un anumit loc are puterea de a propune candidații episcopali. Însă în Biserica din China Continentală din motive cunoscute de toți "există păstori care, determinați de circumstanțe deosebit au permis să primească hirotonirea episcopală fără mandat pontifical, dar care după aceea, au cerut să poată fi primiți în comuniunea cu Succesorul lui Petru și cu ceilalți frați în episcopat. Pontiful, luând în considerare sinceritatea sentimentelor lor și complexitatea situației și ținând cont de părerea episcopilor mai apropiați, în virtutea propriei responsabilități de Păstor universal al Bisericii, le-a acordat exercitarea deplină și legitimă a jurisdicției episcopale"14. Această inițiativă a papei se năștea din cunoașterea circumstanțelor deosebite ale hirotonirii lor și din preocuparea sa pastorală profundă în a favoriza restabilirea unei comuniuni depline.

"Nu lipsesc - dar în număr foarte redus - și episcopi care au fost hirotoniți fără mandatul pontifical și n-au cerut sau încă n-au obținut legitimarea necesară. Conform învățăturii Bisericii catolice ei trebuie considerați ilegitimi, dar hirotoniți valid, când există certitudinea că au primit hirotonirea de la episcopi hirotoniți valid și că a fost respectat ritualul catolic al hirotonirii episcopale"15.

În afară de asta, în China Continentală există și episcopi care aparțin Bisericii neoficiale, care nu sunt recunoscuți de guvernul chinez și chiar sunt constrânși să trăiască în regim de detenție sau domiciliu forțat, neputând exercita slujirea episcopală. Pentru aceasta, actualmente în China Continentală nu există o Conferință episcopală recunoscută de Sfântul Scaun, "pentru că nu fac parte din ea episcopii «clandestini», adică nerecunoscuți de guvern, care sunt în comuniune cu papa. Dimpotrivă, include prelați, care sunt încă ilegitimi, și este condusă de statute, care conțin elemente inconciliabile cu învățătura catolică"16. Prin urmare, în viitor, Conferința episcopală ar trebui să includă nu numai toți episcopii legitimi din Biserica oficială, ci și episcopii din Biserica neoficială în așa fel încât să formeze împreună o singură Conferință episcopală chineză. Episcopii de pe continent care încă n-au fost legitimați ar trebui, urmând condițiile cerute pentru un episcop legitimat, să fie recunoscuți de Sfântul Scaun. Pontiful speră cu ardoare ca "acești episcopi să ajungă la comuniunea deplină cu Succesorul lui Petru și cu tot Episcopatul catolic și astfel să aducă Bisericii catolice din China o mare bogăție spirituală".

Roma trebuie să includă în dialog și cauza episcopilor din Biserica neoficială, în așa fel încât guvernul chinez să-i recunoască oficial, făcând totul pentru a obține și a garanta autoritatea lor legitimă. Unii sunt preocupați că tratativele dintre China și Vatican au drept consecință abandonarea episcopilor neoficiali, trecând pe planul al doilea principiile de credință ale Bisericii și comuniunea eclezială: această preocupare nu este potrivită. Dialogul pe care Sfântul Scaun îl pregătește cu guvernul chinez de peste zece ani și pe care vrea să-l continue nu are desigur ca obiectiv să sacrifice principiile de credință și comuniunea eclezială, ci, prin intermediul acestor schimburi și tratative, să facă guvernul chinez să înțeleagă principiile de credință ale Bisericii și adevărata semnificație a comuniunii ecleziale, în așa fel încât autoritățile chineze să nu continue să aibă îndoieli și să ia măsuri administrative necuvenite față de Biserică, garantând astfel credința și unitatea sa. Dacă Sfântul Scaun ar avea intenția de a abandona principiile de credință și comuniunea eclezială, n-ar avea nevoie să facă dialogul sau să trateze cu autoritățile chineze. Angajarea persistentă a Bisericii în dialog demonstrează de fapt că ea continuă să fie preocupată de aceste instanțe.

Alte persoane se tem că dialogul dintre Sfântul Scaun și Beijing sacrifică drepturile legitime ale Bisericii neoficiale. De exemplu, există unii care se preocupă că în tratative, Roma uită de episcopii clandestini care sunt în închisoare. Această preocupare ar putea manifesta o lipsă de încredere în iubirea pe care Sfântul Scaun o are față de Biserica din China. Această judecată ar fi un afront față de Sfântul Scaun și față de responsabilii dialogului, judecată care n-ar trebui să iasă din inima noastră a catolicilor. Jertfa Bisericii neoficiale pentru a menține fidelitatea față de Biserică este cunoscută și apreciată de toți. Întreaga Biserică universală se preocupă de eforturile de subzistență în dificultăți din partea Bisericii neoficiale și cu orice mijloc încearcă s-o ajute. Dialogul dintre Sfântul Scaun și Beijing tinde întocmai să rezolve aceste condiții anormale ale vieții Bisericii neoficiale, în așa fel încât membrii săi să poată duce cât mai curând o viață religioasă ocrotită de lege. Papa emerit Benedict al XVI-lea în Scrisoarea către catolicii chinezi, încă de la început, subliniază marea sa preocupare pentru frații și surorile din Biserica din China și asigură rugăciunea sa zilnică pentru Biserică17. Papa Francisc în capela sa privată o venerează pe "Sfânta Fecioară Maria de Sheshan" și se roagă în fiecare dimineață pentru Biserica din China18. Nu trebuie să ne îndoim deloc că pontiful uită de frații și surorile din Biserica neoficială.

Dialogul și negocierile dintre Sfântul Scaun și China sunt un proces pe termen lung. Cunoașterea reciprocă a celor două părți, înțelegerea și încrederea reciprocă, înțelegerea comună cer timp și noi nu putem să ne așteptăm ca problemele acumulate în decenii să fie rezolvate toate dintr-o dată. Trebuie să acordăm timp și răbdare: drumul de o mie de mile începe cu primul pas. Când ambele părți încep să se încreadă reciproc, nu avem motiv să nutrim previziuni pesimiste cu privire la dialogul lor și să-i prevedem sfârșitul. Trebuie să aștept cu optimism ca dialogul să aducă roadele sale pozitive și asta din cauza credinței noastre: noi credem că nu răul, ci binele este forța ultimă care conduce lumea. Biserica catolică consideră că și chinezii și autoritățile lor sunt prieteni în căutarea binelui, a dreptății și a valorilor universale, "raporturi care favorizează prietenia, împărtășirea bucuriei inimii, unitatea și ajutorul reciproc"19. Să însoțim cu rugăciunea tratativele dintre Sfântul Scaun și Beijing, pentru ca să înainteze liniștit până când vor ajunge la obiectivul pe care și-l propun cele două părți. Acordul trebuie să fie o victorie pentru ambele, nu se va reduce la un joc fără niciun rezultat.

Concluzie

Nu trebuie ascuns că unele persoane încă păstrează grave înțelegeri greșite și neînțelegeri cu privire la mecanismul comuniunii Bisericii catolice. Pentru aceasta Biserica continuă să reitereze "speranța ca Sfântul Scaun și episcopii din China să dezvolte respectul reciproc și dialogul sincer în așa fel încât să poată rezolva problemele de mai sus", precum și "speranța ca să se găsească un acord cu guvernul pentru a rezolva nodurile referitoare la alegerea candidaților la episcopat, la publicarea numirii episcopilor și la recunoașterea, cu efecte civile, a noului episcop din partea autorităților locale"20. Recent, Sfântul Scaun și guvernul chinez au reluat dialogul, mulți nutresc așteptări optimiste cu privire la raporturile diplomatice dintre China și Vatican în speranța ca dialogul dintre cele două părți să ducă la o îmbunătățire în condițiile de viață ale Bisericii din China. Am observat și că mulți frați și surori din Biserica neoficială sprijină dialogul dintre Sfântul Scaun și Beijing: "A nu considera acordul odată obținut între Sfântul Scaun și guvernul Republicii Populare Chineze ca un compromis politic sau chiar ca supunere", ci a considera normalizarea raporturilor dintre China și Vatican ca "o mare orientare" care "este în folosul națiunii chineze precum și al Bisericii catolice"; "este un eveniment de sărbătoare pentru catolicii din marea Chină", "avantajos pentru catolicii de pe continent pentru a putea avea o viață religioasă normală"; "Biserica neoficială va putea desigur să se bucure de libertate religioasă mai mare", motiv pentru care "noi vom asculta de orice decizie pe care Sfântul Părinte o va lua în privința raporturilor dintre China și Vatican"21. Așteptăm ca aceste frumoase speranțe ale Bisericii neoficiale din China să se poată adeveri curând.

(După AsiaNews, 4 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Conciliul Vatican II, Gaudium et spes, nr. 7.11.
2 Benedict al XVI-lea, Scrisoarea către episcopii, preoții, persoanele consacrate și credincioșii laici din Biserica catolică din Republica Populară Chineză, 2007, nr. 4.
3 Ibid., nr. 7.
4 Conciliul Vatican II, Gaudium et spes, nr. 19.
5 Ibid., nr. 23.
6 Benedict al XVI-lea, Scrisoare, nr. 5.
7 Conciliul Vatican II, Gaudium et spes, nr. 24.
8 Idem, Christus Dominus, nr. 4.18.
9 Idem, Lumen gentium, nr. 21.
10 Idem, Christus Dominus, nr. 20.
11 Benedict al XVI-lea, Scrisoare, nr. 7.
12 Idem, nr. 9.
13 Lumen gentium, nr. 24.
14 Benedict al XVI-lea, Scrisoare, nr. 8.
15 Ibid.
16 Ibid.
17 Benedict al XVI-lea, Scrisoare, nr. 1.
18 Situl Radioului Vatican, februarie 26, 2016.
19 Benedict al XVI-lea, Scrisoare, nr. 4.
20 Benedict al XVI-lea, Scrisoare, nr. 3.9.12.
21 Vatican Insider, ianuarie 28, 2016.


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat