Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 19-a de peste an - Anul C - 2016

I-a plăcut lui Dumnezeu să ne dăruiască nouă împărăția sa (cf. Lc 12,32).

Ca și în duminicile trecute, urcăm și noi în duh la Ierusalim împreună cu Isus, cu apostolii și cu ucenicii credincioși și-i ascultăm învățăturile mântuitoare. Ne bucurăm și noi împreună cu apostolii și cu ucenicii credincioși că formăm împreună cu ei "turma cea mică" a lui Isus căruia Tatăl ceresc i-a plăcut să ne dea împărăția. Asta, da, plăcere care ne încântă inima! Numai că și nouă trebuie să ne placă să-i aducem pe oameni la această împărăție.

Ca să intrăm în atmosfera pericopei evanghelice citite astăzi (cf. Lc 12,32-48), trebuie să ne amintim că, la botezul nostru, Tatăl ceresc, pe toți ne-a logodit cu Cristos (cf. 2Cor 11,2), a făcut o alianță cu noi toți (cf. Ef 2,12) și ne-a promis la toți că ne va nunti cu Fiul său pentru veșnicie (cf. Mt 22,2-10; Ap 19,7). Însă această nuntă nu va începe efectiv, cu toate că atmosfera și bucuria de nuntă sunt prezente, decât numai după ce evanghelia va fi vestită tuturor oamenilor, pentru ca nici un ales să nu rămână afară de sala nunții (cf. Mt 24,14) și în cer nu vor fi terminate "cămările de nuntă" pentru fiecare mireasă, pentru fiecare ucenic (cf. In 14,2-3).

Cei care îl iubesc pe Isus mirele și împărăția sa veșnic fericită din paradis (cf. In 18,36), lucrează ca să grăbească terminarea lucrărilor rânduite de Dumnezeu, lucrează ca Mirele să vină cât mai curând și lucrează ca nunta veșnică să înceapă cât mai curând (cf. Ap 22,17.20). Primii care lucrează fără întrerupere în acest sens sunt locuitorii cerului în frunte cu persoanele divine (cf. In 5,17). Apoi, cei care mai lucrează în acest sens sunt ucenicii buni de pe tot pământul, adevăratele mirese, care, de dragul venirii lui Cristos, mirele, și a împărăției sale, prin furtuni și valuri, întind plasa evangheliei peste întreg pământul pentru a găsi și ultimul ales și ca nunta veșnică să înceapă.

Biblia ne spune că aceia care se împrăștiaseră din pricina prigonirii începute pe timpul lui Ștefan, au ajuns până în Fenicia, în Cipru și în Antiohia și propovăduiau cuvântul nu numai iudeilor, ci și grecilor (cf. Fap 11,19-21). Iar despre sfântul Paul și colaboratorii săi ne spune că ei au vestit evanghelia și pe Cristos tuturor neamurilor la care au ajuns (Rom 16,25-26).

În paradis, unde se lucrează de zor la "cămările noastre de nuntă" unde noi vom petrece veșnicia împreună cu Isus, este deja atmosferă și bucurie de nuntă prin prezența lui Isus în mijlocul îngerilor și a sfinților (cf. Fil 1,23). Atmosfera și bucuria de nuntă care trebuie să fie și printre noi ucenicii lucrători de pe pământ, deși lucrăm prin furtuni și valuri ca să pescuim suflete, că să răsădim și să udăm sămânța evanghelie, pe care Dumnezeu o crește (cf. 1Cor 3,6). Chiar dacă vom fi opriți și prigoniți, trebuie să trăim în bucurie și atmosferă de nuntă, căci Isus este prezent și în mijlocul nostru până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), prin dulceața cuvântului divin (cf. Ez 3,3; Ap 10,10), prin pâinea euharistică, numită și pâinea îngerilor, care este pregătită în cer, care dă orice plăcere și satisface orice gust (cf. Înț 16,20) și prin adunarea fraților (cf. Mt 18,20).

Isus ne spune astăzi că aceia care așteaptă să vină împărăția cerurilor promisă de Tatăl ceresc, nu fac ca bogatul din parabola duminicii trecute, care uitând de îmbogățirea înaintea lui Dumnezeu, își strânsese comori pământești numai pentru el însuși și numai pentru aici, și în final a pierdut totul, inclusiv sufletul (cf. Lc 12,16-21), ci, dând milostenie și împărțindu-și bunurile primite de la Dumnezeu, își fac o comoară în cer, o depunere sigură la banca divină, după învățătura Domnului: "Vindeți ce aveți și dați milostenie. Faceți-vă rost de pungi care nu se devalorizează, o comoară veșnică în ceruri, unde nu se apropie hoțul și unde nu roade molia" (cf. Lc 12,33); "Vinde tot ce ai, împarte la săraci, și vei avea o comoară în ceruri. Apoi, vino și urmează-mă" (Lc 18,22).

Sfântul Serapion (+ 388), un călugăr din Egipt, umbla mereu purtând o tunică simplă și o Evanghelie mică. El mergea din loc în loc și îl predica oamenilor pe Isus din evanghelie. Mergând el odată la Alexandria, l-a întâmpinat un sărac dezbrăcat și tremurând de frig. Cum l-a văzut, s-a și gândit: "Cum eu, ucenic al lui Cristos port haină, iar acest sărac îngheață de frig? Dacă nu-i voi acoperi goliciunea și-l voi lasă să moară de frig, voi fi osândit în ziua judecății, ca un ucigaș". Și, dezbrăcându-se de tunica lui, i-a dat-o săracului. După aceea, a întâlnit pe un om, pe care autoritățile îl duceau la temniță, pentru o datorie neplătită. Fiindu-i milă și de el, dar neavând ce să-i dea, a vândut Evanghelia, pe care o purta, și a plătit datoria acestui om. Astfel, s-a dus gol la colibă în care petrecea. Văzându-l gol, ucenicul i-a zis: "Părinte, unde este haina ta, cea mică"? Starețul i-a răspuns: "Am trimis-o înainte în cer, pentru că acolo îmi trebuie alta mai bună". "Dar Biblia unde îți este?" "Am făcut ce scrie în ea: «Vinde averea ta și da-o săracilor, și vei avea comoară în cer»". Deci, am vândut-o și banii i-am dat celui ce avea trebuință". Un gest similar l-au mai făcut și mulți alții, dintre care îl amintesc numai pe sfântul Francisc din Assisi (1181-1226).

Domnul ne-a vorbit astfel, pentru că el știa că atunci când ne vom strânge comori veșnice în ceruri prin milostenii către cei săraci cărora le-a fost făgăduită în primul loc împărăția cerurilor (cf. Mt 5,3) și când ne vom face pungi cu bani care nu se devalorizează și de care hoții și moliile nu se pot atinge (cf. Lc 12,33), atunci inima noastră se va atașa numai de comoară cerească, care este Isus însuși și împărăția sa, vom munci cu mai mult drag, îl vom aștepta cu mai mut dor și îl vom lăuda numai pe el, asemenea lui Petru și asemenea tuturor convertiților, care au lăsat toate pentru împărăția cerurilor (cf. 1Pt 1,3-4; Mt 19,27-29).

Isus ne spune astăzi că aceia care îl așteaptă pe el și împărăția sa, veghează cu responsabilitate ca santinela la hotar fără să doarmă în post, nu atât de frica Curții Marțiale, de frica judecății divine, ci mai ales de dragul venirii stăpânului și a împărăției lui și de dragul fraților stăpânului, care i-au fost încredințați. În acest sens ucenicul credincios urmează calea credincioșilor Abraham și a Sarei, cei propuși ca model de credință și veghere de lectura a doua, cei lăudați de însuși Dumnezeu, cei care și-au văzut visul cu ochii, cei care așteptau cetatea al cărei arhitect și constructor este Dumnezeu (cf. Evr 11,10). Răsplata și lauda primite de Abraham și Sara le vor primi și ucenicii credincioși, care vor sta la masă cu stăpânul și vor fi slujiți de el (cf. Lc 12,36-41).

Într-o zi, un om simplu, cunoscut pentru viața sa curată, a fost întrebat de un vecin: "Cum faci tu de ești totdeauna atât de mulțumit? Niciodată nu te-am văzut supărat". "Foarte simplu, a răspuns acesta. În fiecare dimineață, când mă trezesc, privesc întâi cerul. Așa mi-aduc aminte de Dumnezeu, de mila și de bunătatea pe care trebuie să le imit. Apoi privesc pământul. Așa îmi amintesc de muncă, de moarte și de Judecata de apoi. În cele din urmă, privesc în jurul meu, lumea întreagă ce se trezește în fiecare dimineață la viață. Așa mi-aduc aminte de semenii mei, care sunt frații lui Isus și ai mei, de ei care suferă de boli sau de neputințe, de ei ce au o viață mai grea decât a mea și pe care i-aș putea ajuta. În felul acesta mă bucur pentru ceea ce sunt, pentru tot ceea ce pot face și pentru în locul în care voi ajunge".

Sunt și ucenici răi, care nu numai că nu veghează și nu lucrează, care nu numai că trăiesc în chefuri și beții, ci pe deasupra vor să întârzie și chiar să stopeze venirea Domnului și a împărăției sale, care chiar frânează lucrarea Domnului și pun piedici violente celor care vor să lucreze. Aceștia sunt cei care s-au exclus singuri de la împărăția cerurilor dată de Dumnezeu "turmei" sale (cf. Lc 12,42-48).

Sfântul Filip Neri (1515-1595), un preot din Roma, care și-a dăruit viața ajutorării aproapelui și instruirii tineretului, exclama: "Cum este posibil ca un om cu pretenția de credincios să poată iubi altceva decât pe Dumnezeu?"

Când credința se rupe de speranță, iubirea se îndreaptă spre cele pământești, trecătoare și înșelătoare. Dar Domnul și pe aceștia îi cheamă astăzi la convertire și le promite împărăția sa.

"Pe cine îngropați cu prapurii ăștia?", întrebă în batjocoră un necredincios pe un om cuminte care participa la o procesiune pentru a cere ploaie. "Pe omul nostru cel vechi", îi răspunse omul cuminte. "Ei, bine, dar și duminica trecută l-ați îngropat?!" "Ai dreptate, dragul meu; l-am îngropat și duminică și îl îngropăm în fiecare zi, pentru că omul nostru cel vechi este un «mort» ciudat, îngropat la botez, trebuie îngropat și zilnic, căci el caută mereu să învie".

Când credința se rupe de speranța venirii lui Isus și a împărăției sale, iubirea omului se îndreaptă numai spre cele trecătoare și înșelătoare. Dar Dumnezeu nu lasă lucrurile în voia pe oamenilor.

O istorioară ne spune că, mai demult, a trăit un rege puternic și înțelept. Acest rege a încredințat bunurile și domeniile sale, odată cu oamenii de pe aceste domenii, sfetnicilor săi, așa cum făcuse și stăpânul din evanghelia de astăzi, ca ei să se îngrijească de hrana și de trebuințele lor. Dar, într-o zi, regele, plimbându-se prin curtea palatului său, a auzit, dincolo de ziduri, plângeri și gemete. A dat imediat poruncă să fie deschise porțile și a ieșit să vadă ce se întâmplase. Nu-și putea crede ochilor oameni nevoiași, muritori de foame, întindeau mâna după o bucată de pâine, căci sfetnicii lui au luat numai domeniile nu și grija oamenilor. Regele s-a întors în palat și i-a chemat pe toți sfetnicii săi bogați și le-a zis: "Văd că nu aveți suflet și că nu vă este milă de cei încredințați vouă. Iată poruncesc, ca de azi înainte, pentru fiecare sărac mort de foame din regatul meu, va fi omorât și un bogat prin tragere la sorți". Deși, ar părea dură, această lege chiar există; dacă nu există la oameni, ea există la Dumnezeu și funcționează foarte bine. Când a murit Lazăr cel sărac, a murit și bogatul. Lazăr s-a dus în rai, iar bogatul s-a dus departe de sânul lui Abraham, acolo unde nu este nici o picătură de apă și nici o firimitură de pâine (cf. Lc 16,19-23).

Dumnezeu mai făgăduise odată că va veni să-și ia mireasa, pe atunci sclavă în Egipt (cf. Gen 46,4). Iar Cartea Exodului și Cartea Înțelepciunii de unde s-a cit astăzi (cf. Înț 18,6-9), ne spun și ne confirmă cu fapte că Dumnezeu și-a împlinit promisiunea. Când totul părea pierdut și mireasa făcută sclavă zăcea într-o neagră noapte, Domnul a venit la ea ca o dulce lumină, iar la prigonitori ca o noapte neagră (cf. Ex 14,20); ca mărire veșnică pentru mireasă și ca o rușine veșnică pentru dușmani; ca viață și mântuire pentru mireasă și ca moarte și osândă pentru dușmani (cf. Înț 18,6-9).

Dumnezeu a făcut proba fidelității sale față de toate promisiunile făcute oamenilor. Fiecare eveniment important din Noul Testament este o împlinire a unei promisiuni din Vechiul Testament.

Dumnezeu, care nu s-a dezis niciodată față de vreo promisiune a sa lăsând-o neîmplinită, nu se va dezice nici de făgăduințele făcute nouă în evanghelia de astăzi: ne va da împărăția, ne va răsplăti pentru tot binele făcut în viață, ne va așeza la masă împreună cu el în împărăția sa, ne va sluji el însuși. Dar nu se va dezice nici de faptul ca va veni pe neprevăzute ca un "hoț" și că pe cei care nu vor fi "gata" ca să-l primească, îi va lăsa afară de împărăția sa.

O fecioară creștină i-a spus unui rege păgân neliniștit din pricina priorităților vieții: "Cel mai important ceas este cel de acum; că cel mai trebuincios om este cel cu care ai treabă acum; și că fapta cea mai bună este să-i faci binele cel mai util omului din fața ta".

Iată și o listă de lucruri utile pentru mântuire, listă compusă pe baza sfintei Scripturi de Tereza de Calcutta:
Ziua cea mai frumoasă? Astăzi.
Obstacolul cel mai mare? Frica.
Lucrul cel mai ușor? Greșeala.
Greșeala cea mai mare? Renunțarea.
Rădăcina cea mai rea? Egoismul.
Distracția cea mai bună? Munca.
Înfrângerea cea mai urâtă? Descurajarea.
Profesioniștii cei mai buni? Copiii.
Nevoia dintâi? Comunicarea.
Fericirea cea mai mare? Să fii util.
Misterul cel mai profund? Moartea.
Defectul cel mai mare? Întristarea.
Sentimentul cel mai urât? Ura.
Cadoul cel mai frumos? Iertarea.
Traseul cel mai bun? Calea dreaptă.
Senzația cea mai plăcută? Pacea interioară.
Gestul cel mai frumos? Zâmbetul.
Medicamentul cel mai bun? Optimismul.
Satisfacția cea mai mare? Datoria împlinită.
Puterea cea mai mare? Credința.
Lucrul cel mai frumos din lume? Iubirea.

Deci, trebuie să ne convertim "acum" (cf. 2Cor 6,2) și să ne îndemnăm zilnic unii pe alții, până ce vom ajunge cu toții în acest punct, ca să ne biruie înșelăciunea păcatului. (cf. Evr 3,13).

Psalmul responsorial de astăzi ne încurajează: "Ochii Domnului sunt mereu îndreptați spre cei care se tem de el și spre cei care nădăjduiesc în mila lui, ca să scape viața lor de la moarte și să-i hrănească în timp de foamete" (Ps 33,18-19). Ferice de noi dacă suntem dintre acești oameni!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat