Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului

Mister de transformare

De Enzo Bianchi

În fiecare an, în a doua duminică din Postul Mare și apoi în miezul verii, la 6 august, Biserica ne cheamă să celebrăm evenimentul Schimbării la Față a Domnului Isus. Este vorba despre un mister inepuizabil, pe care voi încerca pur și simplu să-l contemplu, meditând asupra paginii evanghelice care îl relatează; voi încerca, după învățătura lui Origene, să contemplu și să citesc hainele lui Cristos care sunt cuvintele Evangheliei, invocându-l pe Duhul Sfânt pentru ca să le facă să strălucească, să le facă să devină albe ca lumina (cf. Origene, Comentariu la Matei XII, 38; despre Mt 17,2).

În evanghelia considerată în general cea mai veche, cea după Marcu, relatarea schimbării la față este introdusă în mod solemn de aceste cuvinte ale lui Isus: "Adevăr vă spun că sunt unii dintre cei care stau aici care nu vor vedea moartea până când nu vor vedea împărăția lui Dumnezeu venind cu putere" (9,1). Isus vorbește mulțimilor și discipolilor, dar face un anunț care realizează o distincție: între ascultătorii săi vor fi beneficiari ai unei experiențe misterioase, vor deveni în credință părtași de un mister înainte de a muri.

În versetele precedente Isus a vorbit despre urmarea exigentă după El, spunând: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mc 8,34), dar acum promite că unii dintre cei care-l urmează vor vedea împărăția lui Dumnezeu nu numai la sfârșitul timpurilor, ci deja venită în puterea sa; Isus promite că unii vor participa la misterul său, la identitatea sa, la viața sa. Nu toți, ci numai unii.

Și iată împlinirea acestei promisiuni: "după șase zile" (Mc 9,2) - așadar în ziua a șaptea, adnotare prețioasă care face din ziua aceea anonimă o zi sabatică, ziua lui Isus, ziua Domnului - Isus alege și ia cu sine trei discipoli, Petru, Iacob și Ioan, primii trei discipoli, discipolii cei mai intimi ai lui Isus, cei pe care El i-a ales ca să fie cu El în momente decisive ale vieții sale. Sunt trei, aleși din comunitatea celor doisprezece, sunt persoane identificate în evanghelii prin profesie, temperament: sunt membri reali ai comunității. Isus "i-a dus deoparte pe un munte înalt", locul revelării lui Dumnezeu; și evanghelia subliniază că i-a dus "numai pe ei" (Mc 9,2).

Și iată o experiență de credință, o cufundare în misterul lui Isus. Cine este cu adevărat Isus? Cine este cel pe care ei până acum l-au urmat ca rabbi și profet? Cine este acesta și unde merge? Desigur, cei trei nu văd nimic decât cu "ochii inimii" (Ef 1,18), cu ochii credinței. Sunt duși pe munte de Isus și sunt coborâți, cufundați de El în misterul său; la lumina credinței sunt introduși în cunoașterea lui Isus. Îl văd pe Isus altfel, adică în alt mod: lui Isus "i s-a schimbat înfățișarea înaintea lor" (Mc 9,2). Și astfel este perceput, altfel, de cei trei discipoli, este perceput în lumină, în luminozitatea hainelor sale (cf. Mc 9,3). Totul este descris cu un limbaj la limita imposibilului; totul se încearcă să se relateze, și totuși evenimentul rămâne nerelatabil. Petru, Iacob și Ioan mereu au văzut, au ascultat, au atins un om în carnea sa umană, dar acum percep în acea luminozitate că Isus este și altul. Moise vorbind cu Dumnezeu a primit o față luminoasă (cf. Ex 34,29), dar aici cel care strălucește în însăși carnea sa este însuși Isus.

Și perceperea lui Isus relatată în mod vizibil se aprofundează: cei trei văd lângă Isus pe "Ilie împreună cu Moise și vorbeau cu el" (Mc 9,4). Isus se află în comuniunea sfinților din vechea alianță, dialoghează cu sfinții profeți, este cel viu în lumea lui Dumnezeu; și Ilie împreună cu Moise și ei vii, glorioși lângă Isus exprimă concordanța, continuitatea dintre Lege, Profeți și Evanghelie. Da, în schimbarea la față una este credința, unul este planul de mântuire, unul este Cuvântul lui Dumnezeu: așadar unul trebuie să fie poporul lui Dumnezeu și Isus este cel care realizează, duce la împlinire Legea și Profeții care vorbeau despre El, care au văzut ziua sa (cf. In 8,56) și care acum dau mărturie despre misiunea sa de trimis de Dumnezeu.

Petru reacționează la această percepție, dar de fapt nu știe ceea ce spune (cf. Mc 9,6): "Învățătorule, e bine că suntem aici" (Mc 9,5), reacție prea imediată. Petru, impulsivul care nu știe să aștepte, îl numește pe Isus rabbi, învățător, și îi cere să prelungească acea experiență luminoasă, declarându-se dispus să ridice trei corturi pentru Isus însuși, Moise și Ilie. Dar această reacție a lui Petru este întreruptă de revelarea lui Dumnezeu. Ceea ce până acum cei trei au perceput este numai un preambul: iată așadar acțiunea și glasul lui Dumnezeu. Un nor, norul lui Shekinah, al Prezenței lui Dumnezeu, norul care este Duhul Sfânt, acel nor care era pe Sinai și pe care l-a întâlnit Israel (cf. Ex 24,16-17), care acoperea locuința (cf. Ex 40,33-34), care au luat în stăpânire templul (cf. 1Re 8,10-12), acum vine deasupra lui Isus. Iată unde este Dumnezeu, iată Prezența lui Dumnezeu în lume: este Isus! Acest nor îi acoperă și pe discipoli și din el vine glasul Tatălui care îl prezintă pe Isus: "Acesta este Fiul meu cel iubit, ascultați de el!" (Mc 9,7). Isus este numit de Tatăl "Fiu iubit" și din acel moment spre El trebuie îndreptată ascultarea: Shema' (cf. Dt 6,4-5) devine de acum: "Ascultați de el, de Fiul".

A contempla schimbarea la față înseamnă a înțelege cu o profunzime mai mare evenimentul botezului lui Isus. Cuvântul lui Dumnezeu revelează identitatea lui Isus: el este Fiul lui Dumnezeu care trebuie să facă exod (cf. Lc 9,31), adică să pătimească, să moară, să învie. În același timp evenimentul schimbării la față anunță ceea ce se va întâmpla la Ierusalim, când în ora crucii centurionul va mărturisi: "Cu adevărat acest om este Fiul lui Dumnezeu!" (Mc 15,39; Mt 27,54). Da, evenimentul schimbării la față este memorial al botezului și oracol al crucii, și poziția centrală încredințată lui de evangheliștii sinoptici vrea tocmai să indice această calitate a sa de memorial și de profeție, de împlinire a ceea ce a fost spus la botez și de anticipare a ceea ce va avea loc în înviere și în parusía.

Însă schimbarea la față este și mister de lumină, care luminează tot trupul (Israel și Biserica; Moise, Ilie și discipolii) împreună cu Capul. De fapt, vechea alianță dă mărturie și Isus interpretează vechea alianță; discipolii, la rândul lor, îl primesc pe Isus, primesc mărturia Scripturilor și primesc porunca Tatălui în vederea ascultării Fiului. Nu există imagine biblică mai eficace pentru a relata unitatea credinței în cele două Testamente, centralitatea lui Isus Mesia, plinătatea revelației în El, faptul de a fi un singur trup din partea credincioșilor care în Vechiul Testament îl așteptau pe Mesia și în Noul Testament îl mărturisesc și îl vestesc. În același timp, Moise și Ilie, Legea și Profeții, îi cedează locul lui Isus după ce au dat mărturie despre El, pentru că de acum El este exegeza Tatălui (exeghésato: cf. In 1,18); El, Isus, este cel care poate spune cu adevărat cine este Dumnezeu și să-l evanghelizeze, adică să-l facă veste bună pentru toți bărbații și femeile; El este Logosul, Cuvântul ultim și definitiv.

Și în sfârșit schimbarea la față este un mister de transformare: trupul nostru și această creație suntem chemați la transfigurare, să devenim "altul"; trupul nostru de mizerie va deveni un trup de glorie (cf. Fil 3,21), și "creația care geme și suferă durerile nașterii" (cf. Rom 8,22) va cunoaște schimbarea în "cer nou și pământ nou" (Ap 21,1). Ceea ce a avut loc pe muntele Tabor în Isus Cristos va avea loc pentru toți credincioșii și pentru întregul cosmos la sfârșitul istoriei.

În așteptarea acelei zile nouă nu ne rămâne decât să contemplăm, atât cât suntem capabili, "fața lui Cristos pe care strălucește gloria lui Dumnezeu" (cf. 2Cor 4,6). Astfel, "privind ca într-o oglindă gloria Domnului, suntem schimbați în același chip al lui tot mai glorios prin acțiunea Duhul Sfânt" (cf. 2Cor 3,18).

(După L'Osservatore Romano, 6 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat