Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Kosovo, un popor "fiu" al Maicii Tereza

De Luciano Zanardini

Un popor care se încredințează fiicei "sfinte". Și într-un fel este și "fiu" al aceleiași sfinte. În Kosovo, canonizarea Maicii Tereza este văzută ca un "har" în acest An al Milostivirii. Au fost gândire diferite întâlniri de rugăciune, așa cum povestește Monseniorul Dodë Gjergji, administrator apostolic de Prizren (cuprinde trei vicariate: Prizren, Prishtina și Peja): "Figura Maicii Tereza este un mijloc foarte bun pentru a întări legătura dintre diferite popoare, religii, culturi și civilizații și cu siguranță va contribui la reconciliere".

Printre manifestări, la 3 septembrie 2016, bazilica "Sfântul Paul din afara zidurilor" va găzdui clasicul concert al Imnului Maicii Tereza. "Reprezintă - explică monseniorul Gjergji - toată realitatea eclezială din regiunea noastră, pentru că se va face în colaborare cu Biserica catolică din Albania, din Macedonia și din Muntenegru. Cei 135 de protagoniști (cea mai mare parte nu sunt creștini) cântă gratuit, au origini albaneze și sunt cântăreți și muzicieni cunoscuți în lume".

În afară de asta, există un semn important. În 2017 la Prishtina va fi consacrat sanctuarul Maicii Tereza. "Figura sa este iubită și stimată de toți, îndeosebi de albanezi, fără deosebire de statul sau de religia de apartenență, mai întâi datorită rădăcinilor, apoi și mai mult datorită vieții și operelor în favoarea săracilor. L-am invitat pe Papa Francisc pentru că ne-ar plăcea ca, la prima aniversare a canonizării, să viziteze Biserica ce a dat naștere acestei figuri". Vizita Papei prevede la 4 septembrie oprirea la biserica din Skopje, orașul nașterii și al botezului Maicii Tereza, iar la 4 septembrie consacrarea sanctuarului. Ideea de a avea un loc sacru pentru "a depăși mai multe secole de asuprire și distrugere (cinci sute de ani de dominație turco-otomană și cincizeci de ani de ateism). Creștinismul în aceste zone martirizate ne-a dăruit figura providențială a Maicii Tereza, care a mărturisit în manieră minunată și concretă forța credinței și inspirația iubirii creștine".

În timp realizarea catedralei a îndurat nu puține dificultăți. Itinerarul a început în 2002 cu monseniorul Mark Sopi, în 2003 a fost binecuvântată piatra fundamentală, dar în 2006, după moartea lui Sopi și a președintelui Rugova, totul s-a blocat. Abia în 2007, la zece ani de la moartea Maicii Tereza, au pornit lucrările sanctuarului care a fost binecuvântat la 5 septembrie 2010, la 100 de ani de la nașterea ei. Acum rămân de terminat interiorul, fațadele, a doua clopotniță și subsolul care va fi folosit drept centru cultural. Totul a fost posibil grație aportului credincioșilor kosovari și ai fiilor diasporei albaneze. În prima linie a fost și Biserica italiană, cea germană, Kirche in Not, parohia Zoja și Shkodres din New York și emigrații din Elveția.

Edificarea trebuie contextualizată. "În timpul perioadei comunismului lui Tito, religia - continuă el - era tratată ca o chestiune privată, cu o religiozitate personală și familială care se baza pe tradiție. Cu crearea statului Kosovo, precum și a întregii regiuni balcanice, situația s-a schimbat: astăzi religia are mai multe oportunități și noi provocări".

Integrarea după război este complexă: pe de o parte este aspectul politic (albanezi și sârbi), pe de altă parte cel religios (creștini și musulmani). "Religiile au contribuit la pacificare bazându-se pe colaborare. Acest proces în ultimii ani s-a îmbunătățit grație întâlnirilor destul de obișnuite ale responsabililor comunităților". Majoritatea populației albaneze este musulmană, dar există o prezență istorică a Bisericii catolice (3%) și a Bisericii ortodoxe sârbe (6%). "Așteptările față de Biserică sunt multe, mai ales datorită rolului istoric pe care l-a exercitat: unește practic douăzeci de secole, de la începutul creștinismului până astăzi. Aici s-au născut Maica Tereza Bojaxhiu și patriarhul ecumenic ortodox Atenagora I". Persoanele nutresc o mare stimă față de creștinism sau, așa cum spun prin aceste părți, față de "credința noastră antică". Și acțiunea pastorală se mișcă de-a lungul a două direcții: pe de o parte se încearcă "să se ajute credincioșii noștri, care cu martiriul și atâtea sacrificii au demonstrat mereu fidelitatea față de Biserică și față de Sfântul Scaun, să treacă de la credința tradițională la cea personală și comunitară"; pe de altă parte continuă "reevanghelizarea prin «botezul cultural», adică recuperarea mesajului creștin prin cultura și tradiția strămoșilor noștri și sprijinirea celui care a redescoperit iubirea lui Isus pentru ca să poată ajunge la izvorul baptismal".

(După Vatican Insider, 27 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat