Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Milostivirea în timpul papei Francisc

De Enzo Bianchi

Introducere

La 11 octombrie 1962, deschizând conciliul voit de el, papa Ioan a rostit alocuțiunea pe care după incipit-ul său o cunoaștem cu toții ca Gaudet Mater Ecclesia, "Se bucură mama Biserică". Este vorba despre un discurs inspirat, profetic, care marchează un înainte și un după în viața Bisericii; un discurs care indica pentru conciliu o cale nouă de parcurs, o cale care nu exprima condamnare, cum se întâmplase în cele douăzeci și unu de concilii universale celebrate în istorie, ci vestea credința cu blândețe și milostivire. Este suficient să cităm un fragment din acea vestită alocuțiune:

"Cât privește timpul prezent, Mireasa lui Cristos preferă să folosească medicamentul milostivirii în loc să ia în mână armele rigorii; crede că trebuie să se meargă în întâmpinarea necesităților de astăzi, expunând mai degrabă cu luminozitate mai mare valoarea învățături sale decât condamnând... Biserica... vrea să se arate mamă plină de iubire față de toți, duioasă, răbdătoare, mișcată de milostivire și de bunătate și față de fiii despărțiți de ea" (7,2.3).

Cu aceste cuvinte, papa Ioan deschidea un nou timp și punea capăt unei lungi epoci caracterizate de o puternică intransigență asumată în apărarea învățăturii catolice, în propunerea moralei și în confruntarea polemică dintre Biserică și societate, dintre catolici și cei care nu se considerau creștini. Intransigență, rigorism și slujire de condamnare trebuiau să lase locul, după voința papei, unei noi situații caracterizate de angajarea și de truda folosirii milostivirii și a vestirii ei. Conciliul a parcurs acea cale indicată de papa, nu numai neemițând condamnări, ci căutând reconcilierea cu cei care au trăit rupturi, despărțiri și conflicte cu Biserica.

Paul al VI-lea a confirmat acest drum întreprins și, mai ales prin enciclica Ecclesiam suam (6 august 1964), a dat impuls dialogului, dărâmând ziduri și bastioane, inaugurând curajos acea ascultare a umanității necreștine, acel dialog și acel schimb care au permis, chiar printre multe contradicții, alergarea Evangheliei (cf. 2Tes 3,1) și în epoca modernității, în zilele noastre.

Oricum era inevitabil ca, în prezența revoluției culturale la nivel mondial din anii '70 din secolul trecut, în fața dificultăților inedite ale misiunii și evanghelizării, descoperind urgența neașteptatei "indiferențe" din partea societăților noastre occidentale și constatând necunoașterea evidentă a valorilor evanghelice esențiale, Biserica a reacționat uneori arătându-se din nou timidă, fricoasă și tentată de rigoare, cu priviri nostalgice spre timpurile trecute, cele ale "creștinătății". Totuși, prin Ioan Paul al II-lea, îndeosebi grație enciclicei sale Dives in misericordia (30 noiembrie 1980), și apoi prin Benedict al XVI-lea, drumul întreprins cu Vatican II nu numai că n-a fost contrastat, ci a primit importante impulsuri teologice.

Și iată, cu puțin mai mult de trei ani în urmă, succesorul lui Petru ia numele de Francisc și imediat face să răsune cu un ton nou și puternic cuvântul "milostivire". Acestea sunt cuvintele sale: "[Trebuie] ascultat glasul Duhului care vorbește întregii Biserici în acest timp al nostru, care este tocmai timpul milostivirii. Despre asta sunt sigur... Noi trăim în timpul milostivirii" (Discurs adresat parohilor din Roma, Aula Paul al VI-lea, 6 martie 2014).

În discursurile, în omiliile și în documentele lui Francisc apar cu frecvență termenii "milostivire" și "duioșie" (biblic sinonime), care devin cuvintele-cheie ale slujirii sale petrine. Tocmai în jurul milostivirii lui Dumnezeu vrea papa Francisc să convoace Biserica, pentru a o îndrepta spre umanitate, pentru ca să se cunoască și să se experimenteze iubirea Domnului, pentru a o putea trăi zilnic între bărbați și femei, pe pământ. Magisteriul actualului papă este marcat de paradigma milostivirii care inspiră modul său de a vorbi și de a scrie, dar mai ales gesturile sale, postura sa zilnică.

Or, trebuie recunoscut că vestirea milostivirii făcută de Francisc, milostivire de trăit ca Biserică, scandalizează pe cel care replică: "Așa e prea mult!"; este contestat de cel care afirmă: "Doctrina nu mai este riguroasă!"; este luat în râs de cel care-l judecă pe papa "un blajin naiv care nu cunoaște arta puterii". Pe de altă parte pentru mulți, pentru noi, Francisc, care a venit nu numai de la periferia Bisericii, ci din profundele "interiora Ecclesiae", face să răsune pur și simplu vestea bună: veste, întocmai, bună, credibilă, de dorit, așteptată și simțită ca urgentă pentru consolarea și speranța săracilor. Ne obișnuisem cu ideea că milostivirea lui Dumnezeu era un corector pentru dreptatea sa, o proclamare necesară pentru a revărsa un pic de speranță în cei care erau loviți de dreptatea teribilă și de judecata teribilă a Domnului, și în schimb acum ascultăm din nou noutatea evangheliei, cum o simțeau din gura lui Isus păcătoșii, bolnavii, săracii. Pentru ce acest primat dat de papa Francisc milostivirii față de celelalte virtuți? Pentru că acest primat îi este conferit de Sfintele Scripturi ale Vechiului și Noului Testament și în afară de asta pentru că papa afirmă că el însuși a fost ajuns de milostivirea lui Dumnezeu, a trăit asupra sa acea experiență rezumată în motoul pe care a voit să-l imprime pe stema sa papală: "Miserando atque eligendo", "având milostivire și alegându-mă" (Beda Venerabilul, Omilii 21), Domnul m-a chemat.

1. Reconciliați cu Dumnezeu

Toate Sfintele Scripturi sunt mărturie a unei căutări a omenirii din partea lui Dumnezeu, care a voit-o și a creat-o, înzestrând-o cu demnitate și cu libertate extinsă, intangibilă. Din cauza răului care seduce ființa umană, o ispitește și o face să cadă ca pradă a sa, Dumnezeu din totdeauna n-o abandonează acestei alienări mortale, ci o caută, îi vine în întâmpinare și îi oferă darul iubirii sale care n-a dispărut niciodată și, mai ales, n-a fost meritată niciodată. Rămâne emblematic gestul pe care Dumnezeu îl face față de omenire în Adam și Eva: când ei conștientizează păcatul lor și, simțindu-se goi, fug de Dumnezeu în frică, Dumnezeu însuși face pentru ei haine și îi acoperă (cf. Gen 3,21).

Acesta este primul act de milostivire din partea lui Dumnezeu față de fiecare dintre noi, când, venind în lume, descoperim că suntem locuiți de rău și că suntem de acord cu el. Alegând depărtarea de Dumnezeu, am merita să rămânem departe de El în rușine și în păcat, și în schimb Dumnezeu ne oferă o haină pentru a acoperi păcatul nostru, pentru a ne ierta și a ne reconcilia cu El. Această experiență este fundamentală și ar trebui să ne întrebăm dacă suntem angajați în transmiterea ei copiilor noștri, noilor generații, ca experiență pasivă de a fi iubiți chiar în păcatul nostru, în fragilitatea noastră, de cel care ne iubește fără a ne cere să merităm iubirea sa. Sunt convins că această experiență posibilă în credința creștină poate într-adevăr să re-structureze o întreagă viață, poate să fie vindecătoare, răscumpărătoare, pentru că este experiența care ne face să ne simțim "fii iubiți, voiți" de Dumnezeu, dincolo de voința celui care ne-a adus pe lume, dincolo de întâmplare sau de necesitate.

Îndrăznesc să spun, cu curaj da, dar un curaj autorizat de Evanghelie, că tocmai din cauza păcatului nostru Dumnezeu ne vine în întâmpinare și ni se face cunoscut "miserando", cu privire de milostivire, și ne dă cunoașterea mântuirii posibilă aici pe pământ: "cunoștința mântuirii" - cum cântăm în fiecare dimineață la Benedictus - "întru iertarea păcatelor noastre" (cf. Lc 1,77). Augustin a cântat: "O, felix culpa!", referindu-se la păcatul lui Adam și Eva, dar noi putem să repetăm asta privind la păcatul nostru, grație căruia Dumnezeu ne-a venit în întâmpinare, s-a făcut cunoscut revelând iubirea sa gratuită, fața sa de milostivire. Cine nu se simte păcătos, bolnav, orb, nu poate cunoaște milostivirea, nu poate să se simtă reconciliat cu Dumnezeu, pentru că se încrede în faptul că este drept, sănătos, văzător. De fapt, Isus a proclamat cu putere: "Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii. Așadar, mergeți și învățați ce înseamnă: Îndurare vreau și nu jertfă (Os 6,6) căci nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși" (Mt 9,12-13). De asemenea: "Dacă ați fi orbi, nu ați avea păcat. Dar pentru că spuneți: «Vedem», păcatul vostru rămâne" (In 9,41).

Aceste cuvinte, care au scandalizat oamenii religioși, cărturarii și fariseii, adică legaliștii și pioșii, dacă suntem sinceri ne scandalizează și pe noi, mereu tentați să ne numărăm printre cei sănătoși, cei drepți, cei rigoriști, cei credincioși; mai ales dacă am moștenit o imagine a lui Dumnezeu care, fiind drept, trebuie să facă dreptate pedepsind. În inima noastră este altoită acea lege, acea dinamică bine exprimată de titlul romanului (foarte creștin!) al lui Fiodor Dostoievski: "Crimă și pedeapsă". Adică, unde este păcatul e nevoie de pedeapsă, pedeapsa pe care Dumnezeu poate s-o îmblânzească prin milostivire, dar dreptatea trebuie onorată și exercitată! Într-adevăr, dreptatea lui Dumnezeu astfel înțeleasă este dreptate umană, așa cum a notat și papa Francisc: "În fața viziunii unei dreptăți ca simplă respectare a legii, care judecă împărțind persoanele în drepți și păcătoși, Isus vrea să arate marele dar al milostivirii care îi caută pe păcătoși pentru a le oferi iertarea și mântuirea... Dacă Dumnezeu s-ar opri la dreptate ar înceta să fie Dumnezeu, ar fi ca toți oamenii care invocă respectarea legii. Dreptatea singură nu e suficientă și experiența învață că a face apel numai la ea riscă să o distrugă" (Bula de convocare a Jubileului extraordinar al milostivirii Misericordiae vultus, 20.21, 11 aprilie 2015).

Aceasta este dreptatea cărturarilor și fariseilor, a drepților îndârjiți care o proiectează asupra lui Dumnezeu, dreptatea despre care Isus a spus: "Dacă dreptatea voastră nu o va întrece cu mult pe cea a cărturarilor și fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 5,20). În Dumnezeu dreptatea este suverană, dar nu este dreptatea noastră: este o dreptate care are milostivirea ca latură expusă în exterior, ca dinamică atunci când se pune în mișcare și se realizează, pentru că "Dumnezeu este" înainte de toate "iubirea" (1In 4,8.16), milostivire, har, duioșie în esența sa. În această privință, îmi este suficient aici să amintesc revelarea Numelui lui Dumnezeu încredințat lui Moise: "Domnul, Domnul este un Dumnezeu plin de îndurare și milostiv" (Ex 34,6), precum și solilocviul splendid al lui Dumnezeu revelat de profetul Osea. Poporul lui Dumnezeu a devenit idolatru, l-a renegat pe Domnul său, a rupt alianța, așadar Dumnezeu trebuie să intervină: și el va rupe oare alianța și va abandona poporul său pedepselor pe care și le-a meritat? Dar iată solilocviul său:

"Cum să te dau, Efraim?
Cum să te las, Israel?...
Inima se întoarce în mine
și măruntaiele mele se încălzesc împreună.
Nu voi face după mânia mea aprinsă,
nu-l voi nimici pe Efraim,
pentru că eu sunt Dumnezeu, și nu om,
Cel Sfânt în mijlocul tău:
nu voi veni împotriva cetății" (Os 11,8-9).

Iată marea revelație: în inima lui Dumnezeu sentimentul milostivirii se revoltă împotriva sentimentului dreptății și îl învinge, pentru că Dumnezeu nu acționează după dreptatea umană, dimpotrivă sfințenia sa, când vine la noi, se arată ca milostivire. Pentru aceasta tot profetul Osea predică aceste cuvinte din partea Domnului, evocate deja pentru că apar și pe buzele lui Isus (cf. Mt 9,13; 12,7):

"Căci îndurarea (hesed) îmi place, nu jertfa
și cunoașterea lui Dumnezeu mai mult decât arderile de tot" (Os 6,6).
Adică, decodificând pentru noi:
"Vreau milostivirea trăită între voi,
nu jertfele aduse mie;
vreau cunoașterea lui Dumnezeu,
care nu este altceva decât practicarea milostivirii,
nu ofrandele aduse mie!".

Iată cum Domnul ne reconciliază cu El: o reconciliere care-l are ca protagonist pe Dumnezeu, pe care Dumnezeu ne-o oferă, care pentru noi este mereu nemeritată, deoarece este gratuită și prevăzătoare. Apostolul Paul, în contemplație și în credința în "Isus Cristos dat la moarte pentru păcatele noastre și înviat pentru justificarea noastră" (cf. Rom 4,25), proclamă: "așa cum Dumnezeu era în Cristos împăcând lumea cu sine, neținând cont de păcatele lor și punând în noi cuvântul reconcilierii. Așadar, noi suntem împuterniciți ai lui Cristos ca și ai lui Dumnezeu care vă îndeamnă prin noi. Vă rugăm pentru Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu!" (2Cor 5,19-20).

Trebuie doar să predispunem totul în noi înșine pentru a primi acest dar gratuit al milostivirii lui Dumnezeu, un dar care în noi produce convertirea, întoarcerea la El, deci ne face să trăim în comuniunea cu Domnul. Papa Francisc ne dăruiește o imagine plină de consolare în această privință, reflectând asupra parabolei oii pierdute (cf. Lc 15,4-7):

"Domnul nu se poate resemna cu faptul că și o singură persoană poate să se piardă. Acțiunea lui Dumnezeu este aceea a celui care merge în căutarea fiilor pierduți pentru a face după aceea sărbătoare și a se bucura cu toți pentru regăsirea lor. Este vorba despre o dorință de nestăpânit: nici măcar nouăzeci și nouă de oi nu pot să-l oprească pe păstor și să-l țină închis în staul. El ar putea să raționeze astfel: «Fac bilanțul: am nouăzeci și nouă de oi, am pierdut una, dar nu este o mare pierdere». În schimb el merge s-o caute pe aceea, pentru că fiecare este foarte importantă pentru el și aceea este cea mai nevoiașă, cea mai abandonată, cea mai rebutată; și el merge ca s-o caute. Suntem cu toții înștiințați: milostivirea față de păcătoși este stilul cu care acționează Dumnezeu și față de această milostivire El este în mod absolut fidel: nimic și nimeni nu va putea să-l abată de la voința sa de mântuire. Dumnezeu nu cunoaște cultura noastră actuală a rebutului... Dumnezeu nu rebutează nicio persoană; Dumnezeu îi iubește pe toți, îi caută pe toți: unul câte unul! El nu cunoaște acest cuvânt «a rebuta pe oameni», pentru că este în întregime iubire și în întregime milostivire... În viziunea lui Isus nu există oi pierdute definitiv, ci numai oi care trebui regăsite. Asta trebuie s-o înțelegem bine: pentru Dumnezeu nimeni nu este pierdut definitiv. Niciodată!... Noi toți suntem oi regăsite și adunate de milostivirea Domnului, chemați să adunăm împreună cu El întreaga turmă!" (Audiența generală, 4 mai 2016).

2. Artizani ai reconcilierii

Dacă fericirea proclamată de Isus este: "Fericiți cei milostivi, pentru că vor afla milostivire" (Mt 5,7), există un alt cuvânt al său, ba chiar două, la fel de decisive, care răsună ca poruncă ce adeverește și reînnoiește vechea poruncă dăruită lui Israel: "Fiți sfinți, pentru că eu, Domnul Dumnezeul vostru, sunt sfânt" (Lev 19,2; cf. 1Pt 1,16). În paralel, Isus poruncește: "Fiți teleioi, fiți desăvârșiți, împliniți, după cum este desăvârșit, împlinit Tatăl vostru care este în ceruri" (Mt 5,48), și în textul paralel Luca precizează: "Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv" (Lc 6,36). Sfințenia, desăvârșirea este milostivirea! Cine a obținut gratuit milostivirea de la Dumnezeu trebuie să facă milostivire celorlalți, cine a fost reconciliat de Dumnezeu trebuie să se reconcilieze cu ceilalți și să-i reconcilieze: asta înseamnă a trăi în plinătate!

Pentru a exprima acest adevăr, voi încerca aici să-l urmez pe papa Francisc, să fac ecou la învățătura sa, chiar dacă operațiunea este dificilă din cauza abundenței cuvintelor sale despre milostivire. Așadar aceasta ar vrea să fie numai o urmă, o sinteză care evidențiază conceptele exprimate mai frecvent de Francisc.

a. Avem nevoie de milostivire

Înainte de toate, pentru a face milostivire trebuie să fim conștienți de milostivirea pe care Dumnezeu ne-a făcut-o nouă. Numai dacă nu ne credem drepți, cunoscând deci milostivirea lui Dumnezeu, vom fi abilitați să facem milostivire altora, care sunt solidari cu noi în a ceda în fața răului, în a păcătui. În schimb, dacă din cauza unei pretinse dreptăți a noastre, îi judecăm pe ceilalți sau chiar îi disprețuim, ca fariseul din parabolă (cf. Lc 18,9-14), trebuie să fim înscriși printre cei pe care papa îi definește corupți și ipocriți. Adesea papa are cuvinte de foc pentru cei care se cred drepți și mai buni decât alții, în timp ce este înțelegător și milostiv față de cei care, ca vameșul din aceeași parabolă, îndrăznesc numai să spună, fără a ține capul înțepenit cu semeție: "O, Dumnezeule, ai milă de mine păcătosul" (Lc 18,13).

Din păcate mulți dintre bărbații și femeile din timpul nostru sunt ținuți departe de Domnul tocmai de pretinsa dreptate a credincioșilor, a "creștinilor de clopotniță", a celor care se mândresc cu o apartenență la Biserică simțindu-se deja mântuiți, și adesea îi îndepărtează pe păcătoși, în marginalizează pe cei care au un comportament care contrazice legea și îi pune "în afara terenului". Însă Cristos a voit să moară în afara taberei (cf. Evr 13,12), pentru aceasta autorul Scrisorii către Evrei îndeamnă în mod semnificativ: "Prin urmare, să ieșim în întâmpinarea lui în afara taberei, purtând ocara lui" (Evr 13,13), cu prețul de a fi numărați ca și El printre păcătoși. Și în schimb înlăuntrul nostru, din totdeauna numiți creștini, locuiește virusul dreptului îndârjit, al religiosului care se crede mântuit. Așadar, pentru a face milostivire, pentru a reconcilia este absolut necesar să ne înjosim, să cunoaștem umilirea și să ne simțim solidari în păcat cu frații noștri și surorile noastre în umanitate.

b. Suntem chemați să facem milostivire

Papa Francisc ne determină să facem milostivire și avertizându-ne să veghem pentru ca milostivirea să nu rămână numai o emoție, un sentiment visceral care se simte în întâlnirea cu celălalt, cu nevoiașul: "Milostivirea... este un drum care pornește de la inimă pentru a ajunge la mâini" (Audiența generală, 10 august 2016), adică trebuie să devină acțiune, practică, îngrijire a celuilalt, a nevoii sale, a suferinței sale. Dialogul dintre Isus și învățătorul Legii după parabola samariteanului este foarte semnificativă în această privință: "«Cine dintre aceștia trei crezi că este aproapele celui căzut în mâinile tâlharilor?» El a răspuns: «Cel care a avut milă de el». Atunci Isus i-a spus: «Mergi și fă și tu la fel!»" (Lc 10,36-38).

A face milostivire înseamnă a pune în practică faptele de milostenie, dar poate și trebuie să se exprime și în mod neașteptat, trezind inteligența și creativitatea discipolului și discipolei lui Isus. Există nevoi mereu inedite, există sărăcii adesea ascunse, există mizerii adesea neînțelese! Și primii destinatari ai acestui a face milostivire trebuie să fie săracii, cei care ne cer acea opțiune preferențială trăită și predicată de Isus însuși (cf. Lc 4,18-19; Is 61,1-2), care nu numai că le-a anunțat vestea cea bună, ci a asumat condiția lor pentru a trăi comuniunea cu ei: "Bogat cum era, s-a făcut sărac pentru noi" (cf. 2Cor 8,9).

Mai mult, noi creștinii ar trebui să încercăm astăzi să dăm milostivirii și reconcilierii o valență și socială, uneori politică. Cerea asta deja Ioan Paul al II-lea în profeticul său Mesaj pentru a XXXV-a Zi Mondială a Păcii (1 ianuarie 2002: "Nu există pace fără dreptate, nu există dreptate fără iertare"), când scria: "Numai în măsura în care se afirmă o etică și o cultură a iertării, se poate spera și într-o «politică a iertării», exprimată în atitudini sociale și institute juridice, în care dreptatea însăși asumă o față mai umană" (§ 8). Francisc se mișcă tot pe această brazdă, realizând cu acțiunea sa la nivel internațional o adevărată politică de reconciliere, pe cât îi este posibil.

c. Fața milostivă a Bisericii

În sfârșit, pentru papa Francisc milostivire înseamnă a da Bisericii întregi o față de milostivire: Biserica "mater misericordiae", titlu care îi revine, așa cum îi revine Mariei, icoană a Bisericii. Exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia (19 martie 2016) vrea să fie o mare invitație adresată tuturor pentru ca Biserica să asume o față milostivă. Știm că acest document creează unora dificultăți, mai ales celor care, prezenți și în Biserică, sunt maeștri experți în a inocula suspiciunea, îndoiala, frica. Aceștia se tem că milostivirea devine un "tolerare", breșă spre o superficialitate care elimină responsabilitatea, care ajunge să favorizeze un creștinism slab, unde nu mai este harul cu preț mare.

Însă harul a fost dobândit cu preț mare de Isus Cristos în pătimirea și moartea sa pe cruce (cf. 1Cor 6,20; 7,23; 1Pt 1,18) tocmai pentru ca să ne fie dăruit cu îmbelșugare, pentru ca să-i fie posibil lui Dumnezeu "să-l facă drept pe păcătos" (cf. Rom 4,5). Numai cel la care a ajuns incandescenta iertare gratuită a lui Dumnezeu poate să simtă în el nevoia de convertire și să se lase reconciliat. Numai cel care se simte iubit în mod gratuit, fără a fi meritat iubirea, cunoaște cu adevărat fața lui Dumnezeu, adică pe Isus Cristos care l-a relatat (exeghesato: In 1,18), trecând printre noi, făcând binele și făcând să se retragă diavolul, vindecând și eliberând (cf. Fap 10,38).

Concluzie

Printre cărțile profetice există o adevărată perlă, cartea lui Iona. Pe de o parte este cea mai frumoasă cântare a milostivirii lui Dumnezeu, pe de altă parte este o denunțare a acelor credincioși care nu știu să se bucure

- când mântuirea este dăruită celor care sunt considerați de ei nevrednici,

- când se întoarce acasă fiul pierdut și se face sărbătoare pentru el (cf. Lc 15,11-32),

- când păstorul găsește oaia pierdută și face sărbătoare numai pentru ea (cf. Lc 15,4-7),

- când ultimii primesc aceeași recompensă ca primii, pentru că stăpânul este milostiv (cf. Mt 20,1-15).

Cunoașteți aventura lui Iona. Dumnezeu îi cere să meargă la Ninive, marea cetate capitală a imperiului asupritor și dușman al Israelului, pentru a-i vesti că va fi distrusă datorită păcatelor locuitorilor săi. Iona nu ascultă și fuge, dar Dumnezeu îl readuce la misiunea sa și el este constrâns să predice la Ninive. Atunci locuitorii (și chiar animalele!) din acea cetate au credință și își schimbă comportamentul lor: părăsesc drumul rău și abandonează violența și nedreptatea. Atunci Dumnezeu schimbă propunerea sa și le face milostivire. Însă Iona, văzând asta, se înfurie teribil, până acolo încât vrea să moară. Sunt elocvente cuvintele sale, care arată supărarea sa tocmai datorită milostivirii Domnului: "Căci știam că tu ești îndurător și milostiv, încet la mânie, plin de bunătate și regreți răul. Acum, Doamne, ia viața de la mine, căci e mai bine să mor decât să fiu viu!" (Iona 4,2-3).

Da, în Dumnezeu prevalează milostivirea asupra dreptății, dar cel care a vestit dreptatea nu se bucură, dimpotrivă se înrăutățește... În Biserica de astăzi există încă atâția Iona, predicatori zeloși, dar papa Francisc ne amintește încontinuu că Isus a fost adevăratul profet fidel față de Dumnezeu, neispitit să asume sentimentele și stilul lui Iona: Isus a vestit milostivirea tuturor, tuturor, dându-și viața pentru toți, pentru toți (cf. Mc 10,45; Mt 20,28; Is 53,11-12)!

(După www.osservatoreromano.va, 25 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat