Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Apare în Italia o amplă biografie a lui Joseph Ratzinger

La 30 august apare în librăriile italiene Servitor al lui Dumnezeu și al omenirii. Biografia lui Benedict al XVI-lea (Milano, Mondadori, 2016, 542 de pagini). Cartea este operă a lui Elio Guerriero, mult timp responsabil editorial la Jaca Book și Edizioni San Paolo, timp de douăzeci de ani director al ediției italiene a revistei "Communio". În anii Optzeci, l-a cunoscut pe cardinalul Ratzinger și a îngrijit traducerea multor opere ale sale și a câtorva antologii. Colaborator al ediției în italiană a Opera omnia (Libreria Editrice Vaticana), în această carte schițează un portret al teologului și pontifului împărțit în nouăsprezece capitole. "Deja în anii tinereții, și apoi în anii de episcopat la München, Benedict al XVI-lea și-a dat seama că comunitatea credincioșilor era destinată să devină minoritate în Europa", scrie în concluzie autorul. Și continuă: "Totuși, mai bine o comunitate redusă numeric dar părtașă de viața liturgică și sacramentală și gata să dea mărturie despre propria credință. Numai o comunitate de acest fel, care simte înțelegerea păstorilor, are un viitor în fața sa, se strânge în jurul lui Cristos, Fiul lui Dumnezeu, bunul samaritean care îngrijește rănile tuturor oamenilor. Pentru aceștia papa a scris această carte, care nu este o operă de erudiție. Se naște, în schimb, din dorința de a genera o iubire pasionată față de Isus din Nazaret. Și acesta este un har al pontificatului lui Benedict, urmărit cu tenacitate și dus la capăt cu grija iubitoare a păstorului și înțelepciunea matură a teologului".

Din carte anticipăm prefața papei Francisc, un interviu cu Benedict al XVI-lea, publicat în adaos și aproape în întregime introducerea.

Legătura mea cu el

Prefața papei Francisc

Această amplă biografie a predecesorului meu Benedict al XVI-lea este binevenită: oferă o lectură de ansamblu a vieții sale și a dezvoltării gândirii sale, credibile și echilibrate.

Cu toții în Biserică avem o mai datorie de recunoștință față de Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea pentru profunzimea și echilibrul gândirii sale teologice, trăite mereu în slujba Bisericii până la responsabilitățile cele mai înalte, de prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței în timpul pontificatului foarte lung al lui Ioan Paul al II-lea și în sfârșit de păstor universal. Contribuția credinței sale și a culturii sale la un magisteriu al Bisericii capabil să răspundă la așteptările timpului nostru, mai ales în cursul ultimelor trei decenii, a fost fundamental. Și curajul și determinarea cu care a înfruntat situații dificile au indicat drumul pentru a răspunde cu umilință și adevăr, în spirit de reînnoire și purificare.

Dar aș vrea să insist asupra faptului că în acești primi ani ai pontificatului meu legătura mea spirituală cu el rămâne deosebit de profundă. Prezența sa discretă și rugăciunea sa pentru Biserică sunt sprijin și întărire continuă pentru slujirea mea.

Am amintit adesea ultima audiență de rămas-bun de la cardinali, la 28 februarie 2013, înainte de a părăsi Vaticanul, când a rostit acele cuvinte emoționante: "Între voi este și viitorul papă, căruia deja astăzi îi promit reverența și ascultarea mea necondiționată". Atunci nu puteam să știu că vor fi referite la mine. Dar în toate întâlnirile cu el am putut să experimentez nu numai reverență și ascultare, ci și cordială apropiere spirituală, bucurie de a ne ruga împreună, fraternitate sinceră, înțelegere și prietenie, precum și disponibilitate la sfătuire. Cine poate înțelege mai bine decât el bucuriile dar și dificultățile slujirii Bisericii universale și a lumii de astăzi și să fie apropiat spiritual de cel care este chemat de Domnul să-i poarte povara? De aceea rugăciunea sa este deosebite de prețioasă pentru mine, iar prietenia sa este plăcută.

Pentru Biserică prezența unui papă emerit în afară de cel aflat în funcție este o noutate. Și pentru că se iubesc, este o noutate frumoasă. Într-un anumit sens exprimă în manieră deosebit de evidentă continuitatea slujirii petrine, fără întrerupere, ca inelele unuia și aceluiași lanț întărite de iubire.

Poporul sfânt al lui Dumnezeu în drum l-a înțeles foarte bine. De fiecare dată când papa emerit, primind invitația mea, a apărut în public și l-am putut îmbrățișa în fața tuturor, bucuria și aplauzele celor prezenți au fost sincere și intense. Am fost foarte recunoscător lui Benedict al XVI-lea pentru că a voit să participe la deschiderea Jubileului Milostivirii, trecând prin Poarta Sfântă imediat după mine. Și o intervenție recentă a sa (L'Osservatore Romano, 17.3.2016), în care scoate în evidență ca "semn al timpurilor" faptul că "ideea milostivirii lui Dumnezeu devine tot mai centrală și dominantă" și că "omul de astăzi este în așteptarea milostivirii", demonstrează încă o dată în mod mai clar cum iubirea milostivă a lui Dumnezeu este filonul unificator cel mai profund din ultimele pontificate, mesajul cel mai urgent pe care Biserica în ieșire îl duce până la periferiile unei lumi marcate de conflicte, nedreptăți și dispreț față de persoanele umane.

Misiunea Bisericii, slujirea lui Petru, prin variațiile naturale ale situațiilor și ale persoanelor, sunt mereu vestire a iubirii milostive a lui Dumnezeu față de lume. Toată viața de gândire și de opere a lui Joseph Ratzinger a țintit spre acest scop și în aceeași direcție cu ajutorul lui Dumnezeu mă străduiesc să continui.

* * *

Slujirea rugăciunii

Interviu luat lui Benedict al XVI-lea

De Elio Guerriero

La Roma cerul este încărcat cu nori amenințători, dar când ajung la Mater Ecclesiae, reședința Papei emerit, o neașteptată rază de soare exaltă jos armonia cupolei de la "Sfântul Petru" și a grădinilor vaticane. "Paradisul meu", a comentat într-o vizită precedentă Benedict al XVI-lea. Sunt introdus în sala care este și biblioteca privată și îmi vine în mod spontan să mă gândesc la titlul cărții lui Jean Leclercq, Iubirea scrisorilor și dorința lui Dumnezeu, citată de Benedict al XVI-lea în vestitul discurs de la Colegiul Bernardini la Paris.

Papa vine după câteva minute, salută cu zâmbetul și respectul din totdeauna, apoi îmi spune: "Sunt la cincisprezece". Nu înțeleg, motiv pentru care repetă: "Am citit cincisprezece capitole". Sunt uimit în mod sincer. Câteva luni înainte îi trimisesem o bună parte din carte, nu m-aș fi așteptat niciodată ca s-o citească în întregime. Îi dau celelalte capitole și îi spun că de acum îmi mai lipsește puțin. Este mulțumit de ceea ce a citit motiv pentru care adaug: "Vă deranjează dacă vă pun câteva întrebări în mod de interviu?". Răspunde ca întotdeauna gentil și practic: "Puneți-mi întrebările, apoi îmi trimiteți tot și vedem". Desigur respect indicațiile. După câtva timp îmi scrie permițând publicarea. Nu-mi rămâne decât să mulțumesc iar pentru încrederea acordată.

Sanctitate, vizitând ultima dată Germania, în 2011, dumneavoastră ați spus: Nu se poate renunța la Dumnezeu". De asemenea: "Unde este Dumnezeu acolo este viitor". Nu v-a părut rău că a trebuit să renunțați în Anul Credinței?

Desigur că aveam la inimă să duc la împlinire Anul Credinței și să scriu enciclica despre credință care trebuia să încheie parcursul început cu Deus caritas est. Cum spune Dante, iubirea care mișcă soarele și celelalte stele, ne împinge, ne conduce la prezența lui Dumnezeu care ne dăruiește speranță și viitor. Într-o situație de criză, atitudinea cea mai bună este aceea de a ne pune în fața lui Dumnezeu cu dorința de a regăsi credința pentru a putea continua pe drumul vieții. La rândul său Domnul este foarte bucuros să primească dorința noastră, să ne dăruiască lumina care ne conduce în pelerinajul vieții. Este experiența sfinților, a sfântului Ioan al Crucii sau a sfintei Tereza a Pruncului Isus. Totuși, în 2013 existau numeroase angajamente pe care consideram că nu le mai pot duce la capăt.

Care erau aceste activități?

Îndeosebi fusese deja fixată data Zilei Mondiale a Tineretului care trebuia să se desfășoare în vara anului 2013 la Rio de Janeiro în Brazilia. Or, în această privință, eu aveam două convingeri foarte precise. După experiența călătoriei în Mexic și în Cuba, nu mă mai simțeam în stare să fac o călătorie așa de angajantă. În afară de asta, cu direcția dată de Ioan Paul al II-lea acestor zile, prezența fizică a papei era indispensabilă. Nu se putea gândi la o legătură televizată sau la alte forme garantate de tehnologie. Și aceasta era o circumstanță pentru care renunțarea era o obligație pentru mine. În sfârșit, aveam încrederea sigură că și fără această prezență a mea Anul Credinței oricum va ajunge la bun sfârșit. De fapt, credința este un har, un dar generos al lui Dumnezeu oferit celor care cred. De aceea, aveam convingerea fermă că succesorul meu, așa cum s-a întâmplat după aceea, va duce la fel la bunul sfârșit voit de Domnul inițiativa începută de mine.

Vizitând bazilica din Collemaggio la Aquila, dumneavoastră ați ținut să depuneți palium-ul pe altarul sfântului Celestin al V-lea. Îmi puteți spune când ați ajuns la decizia că trebuie să renunțați la exercitarea slujirii petrine pentru binele Bisericii?

Călătoria în Mexic și în Cuba a fost pentru mine frumoasă și emoționantă din multe puncte de vedere. În Mexic am rămas uimit întâlnind credința profundă a atâtor tineri, experimentând pasiunea lor bucuroasă pentru Dumnezeu. La fel am fost uimit de marile probleme ale societății mexicane și de angajarea Bisericii de a găsi, pornind de la credință, un răspuns la provocarea sărăciei și a violenței. În schimb, nu este nevoie de amintit în mod expres că în Cuba am rămas uimit să văd modul în care Raul Castro vrea să conducă țara sa pe un nou drum fără a rupe continuitatea cu trecutul imediat. Și aici am fost foarte impresionat de modul în care frații mei întru episcopat încearcă să găsească orientarea în acest proces dificil pornind de la credință. Totuși, în aceleași zile am experimentat cu mare forță limitele rezistenței mele fizice. Mai ales mi-am dat seama că nu mai sunt în măsură să înfrunt în viitor zboruri transoceanice datorită problemei fusului orar. Desigur am vorbit despre aceste probleme și cu medicul meu, profesorul Patrizio Polisca. În acest mod devenea clar că nu voi mai fi în stare să iau parte la Ziua Mondială a Tineretului la Rio de Janeiro în vara lui 2013: se opunea în mod clar problema fusului orar. De atunci a trebuit să decid într-un timp relativ scurt cu privire la data retragerii mele.

După renunțare mulți își imaginau scenarii medievale cu uși care se trântesc și denunțări răsunătoare. Până acolo încât comentatorii înșiși au fost uimiți, aproape dezamăgiți, de decizia dumneavoastră de a rămâne în perimetrul "Sfântul Petru", de a urca la mănăstirea Mater Ecclesiae. Cum ați ajuns la această decizie?

Am vizitat de multe ori mănăstirea Mater Ecclesiae încă de la începuturile sale. Adesea am fost acolo pentru a participa la vespere, pentru a celebra acolo sfânta liturghie pentru toate călugărițele care s-au succedat acolo. Ultima dată am fost cu ocazia aniversării întemeierii congregației Surorilor Vizitandine. În timpul său, Ioan Paul al II-lea a decis ca acea casă, care anterior folosise ca locuință a directorului de la Radio Vatican, trebuia să devină un loc de rugăciune contemplativă, ca un izvor de apă vie în Vatican. Știind că în acea primăvară expira trieniul Vizitandinelor, mi s-a deschis aproape natural conștiința că acesta avea să fie locul în care să mă pot retrage pentru a continua în modul meu slujirea rugăciunii pentru care Ioan Paul al II-lea destinase acea casă.

Nu știu dacă ați văzut și dumneavoastră o fotografie făcută de un trimis al BBC care, în ziua renunțării dumneavoastră, prindea cupola de la "Sfântul Petru" lovită de un fulger [Benedict face semn cu capul că a văzut-o]. Pentru mulți acea imagine a sugerat ideea decadenței sau chiar a sfârșitului unei lumi. Însă acum îmi vine să spun: se așteptau să deplângă un învins, un înfrânt al istoriei, dar eu văd aici un om senin și încrezător.

Sunt pe deplin de acord. Eu ar fi trebuit într-adevăr să mă preocup dacă n-aș fi fost convins, așa cum am spus la începutul pontificatului meu, că sunt un simplu și umil lucrător în via Domnului. De la început cunoșteam limitele mele și am acceptat, așa cum am încercat să fac în viața mea, în spirit de ascultare. Apoi au fost dificultățile mai mult sau mai puțin mari ale pontificatului, dar au existat și atâtea haruri. Îmi dădeam seama că tot ceea ce trebuia să fac nu puteam să fac singur și astfel eram aproape constrâns să mă pun în mâinile lui Dumnezeu, să am încredere în Isus de care, treptat ce scriam volumul meu despre el, mă simțeam legat cu o prietenie veche și tot mai profundă. Apoi era Mama lui Dumnezeu, Mama speranței care era un sprijin sigur în dificultăți și pe care o simțeam tot mai aproape în recitarea sfântului Rozariu și în vizitele la sanctuarele mariane. În sfârșit, erau sfinții, însoțitorii mei de călătorie de o viață: sfântul Augustin și sfântul Bonaventura, maeștri mei ai spiritului, dar și sfântul Benedict al cărui moto "a nu pune nimic înainte de Cristos" îmi devenea tot mai familiar, și sfântul Francisc, sărăcuțul din Assisi, primul care a intuit că lumea este oglinda iubirii creatoare a lui Dumnezeu, de la care provenim și spre care ne îndreptăm.

Deci numai mângâieri spirituale?

Nu. Drumul meu nu era însoțit numai de sus. În fiecare zi primeam scrisori nu numai de la cei mari ai pământului, ci și de la persoane umile și simple care țineau să mă informeze că erau aproape de mine, că se rugau pentru mine. De aici și în momentele dificile încrederea și certitudinea că Biserica este condusă de Domnul și că puteam, deci, să pun în mâinile sale mandatul pe care el mi l-a încredințat în ziua alegerii. De altfel acest sprijin a continuat și după renunțarea mea, motiv pentru care pot să fiu numai recunoscător Domnului și tuturor celor care mi-au exprimat și încă îmi manifestă afectul lor.

În salutul dumneavoastră de rămas-bun de la cardinali, la 28 februarie 2013, ați promis de atunci ascultare față de succesorul dumneavoastră. Între timp am impresia că dumneavoastră ați garantat și apropiere umană și cordialitate față de papa Francisc. Cum este raportul cu succesorul dumneavoastră?

Ascultarea față de succesorul meu n-a fost pusă în discuție niciodată. Dar apoi este sentimentul de comuniune profundă și de prietenie. În momentul alegerii sale eu am simțit, ca mulți, un spontan sentiment de recunoștință față de Providență. După doi pontifi care proveneau din Europa centrală, Domnul își îndrepta privirea ca să spunem așa spre Biserica universală și ne invita la o comuniune mai extinsă, mai catolică. Personal eu am rămas profund uimit încă din primul moment de disponibilitatea umană extraordinară a papei Francisc față de mine. Imediat după alegerea sa a încercat să-mi dea telefon. Nereușind această tentativă, mi-a telefonat încă o dată imediat după întâlnirea cu Biserica universală din balconul de la Sfântul Petru și mi-a vorbit cu mare cordialitate. De atunci mi-a dăruit un raport minunat de patern-fratern. Adesea ajung aici la mine mici daruri, scrisori scrise personal. Înainte de a întreprinde mari călătorii, Papa mă vizitează mereu. Bunăvoința umană cu care mă tratează este pentru mine un har deosebit al acestei ultime faze a vieții mele pentru care pot să fiu doar recunoscător. Ceea ce spune despre disponibilitatea față de ceilalți oameni nu sunt numai cuvinte. Pune în practică asta cu mine. Domnul la rândul său să-l facă să simtă în fiecare zi bunăvoința sa. Pentru această mă rog Domnului pentru el.

* * *

Un om onest

O biografie a lui Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea - trebuie în mod necesar să pornească de la o constatare istorico-geografică. El s-a născut în Germania în 1927 în timpul urcării nefaste a nazismului care avea să lase atâta oroare în urma sa. Ca mulți catolici germani, a crescut refuzând orice soi de violență, dar încercând și să supraviețuiască valului de barbarii care din Germania s-a extins în mod periculos la întreaga Europă.

Tulburările de război l-au indus, în perioada formării, să se apropie de doi gânditori, Augustin și Bonaventura, care puseseră timpul în centrul reflecției lor. Părintele african a situat iubirea lui Dumnezeu la originea istoriei și harul său, anunțat de Isus, ca dar acordat slăbiciunii omului. Vechiul magister parizian, odată devenit ministru general al franciscanilor, împreună cu cotitura epocală adusă de sărăcuțul din Assisi a evidențiat continuitatea în revelația lui Dumnezeu care, culminând în Isus Cristos, rămâne vie și activă în timp în pofida slăbiciunii și corupției instituțiilor. Însă, în pofida iluziilor milenariste ale lui Gioacchino da Fiore și a rivalilor săi în fiecare epocă, nu se poate renunța la ele în întregime. Împărăția lui Dumnezeu vestită de Isus este desigur aproape prin prezența harului și a sacramentelor dar, încă o dată, nu este în posibilitățile omului s-o realizeze sau chiar numai să-i grăbească venirea.

Susținut de gândirea celor doi învățători ai Bisericii, dar și a doi teologi contemporani ca Henri de Lubac și Hans Urs von Balthasar, la Conciliul al II-lea din Vatican Ratzinger a fost un adversar convins al viziunii naturaliste a scolasticii care încă domina în congregațiile și în universitățile pontificale romane. Totuși, câțiva ani mai târziu, cu aceeași fermitate s-a distanțat de Rahner, Kung, teologii eliberării și alții care, după părerea sa, insistând excesiv asupra noutății, riscau să rupă firul tradiției. Pentru Ratzinger aceasta este ca un curs neîntrerupt care, mergând înapoi, conduce până la originile apostolice și la Isus însuși.

La Münche cardinalul a cunoscut Integrierte Gemeinde, o mică mișcare de creștini, induși de oroarea nazistă să se regândească la veșnicul Israel și la datoria de recunoștință a creștinilor față de poporul promisiunii. De la acest stimulent el a elaborat gândirea despre multele religii și despre unica alianță încheiată de Dumnezeu cu omenirea prin fiii lui Abraham. În această optică a luat formă gândirea sa despre revelația începută în alianța de la Sinai și dusă la plinătate de Isus cu noua lege proclamată pe muntele fericirilor.

Ca prefect al vechiului Sfânt Oficiu, Ratzinger a încercat să însoțească opera lui Ioan Paul al II-lea, punând în sfârșit capăt consecințelor nefaste ale nazismului și ale războiului și amintind Europei nu numai de originile sale creștine ci și de iubirea, de frumusețea capabilă să plăsmuiască și să dea forme de primire țărilor și orașelor, ambientelor și peisajelor.

Ca papă, Benedict, așa cum făcuse deja la München, a considerat că misiunea sa nu consta atât în reformarea vechilor instituții, ci, privind mai departe, a invitat Biserica la credință și la metanoia, schimbarea inimii cerută de scandalurile sexuale și economice.

A amintit tuturor oamenilor că îndoiala nu aparține numai celor care cred, datori să explice motivațiile credinței lor, ci și celui care privește creația cu ochi de simpatie, celui care conduce lumea cu responsabilitate. Debarcarea lui Platon în lumea spiritului rămâne o serioasă posibilitate pentru omul care se întreabă cu conștiință și lealitate, cu rațiunea care-l deosebește printre creaturi. Moștenirea sa se află în apărarea dârză a adevărului, bun prețios pentru întreaga omenire, în enciclica despre iubire, care-i privește pe toți oamenii care caută un sens, o posibilă coabitare în fraternitate.

O moștenire de mare importanță a pontificatului său este și renunțarea la slujirea petrină. După ce a amintit, împreună cu veneratul predecesor, Europei de originile sale și de centralitatea sa, a demarat deschiderea Bisericii spre noi frontiere ale geografiei și ale spiritului, a introdus-o în sfârșit în acel al treilea mileniu despre care vorbea atât de mult Ioan Paul al II-lea.

Nu am scris acest volum pentru a da o contribuție cauzei de beatificare a lui Joseph Ratzinger. În schimb sunt convins că Biserica ar face bine să renunțe la canonizarea papilor pentru că, așa cum afirma părintele von Balthasar, această practică o expune riscului de a se canoniza pe ea însăși și istoria sa. Viața pontifilor se desfășoară oricum în sfeșnic, fiind văzută de oamenii din toată lumea. Judecata cu privire la activitatea lor merită s-o lăsăm cercetării libere a studioșilor. Și acesta ar putea să fie un semn al deschiderii care stă atât de mult la inima succesorului său.

În schimb am voit să relatez despre un om onest, îndrăgostit de Bavaria și de cărți, care cu regret a lăsat catedra de profesor pentru cea de episcop. În aceeași atitudine s-a îndreptat spre Roma simțind bucuria reținută a semănătorului care aruncă cuvântul cu speranța că mulți îl vor culege. Acceptarea alegerii ca succesor al lui Ioan Paul al II-lea a fost încă o dată un act de ascultare față de decizia confraților întru episcopat. Într-o vestită lucrare el a vorbit despre structura martirologică a primatului petrin. În limbajul un pic încâlcit al teologilor voia să spună că a fi Papă cere răbdarea și rezistența la suferință a unui martir. Nu-și imagina că va trebui să experimenteze asta personal.

Totuși, și pe tronul lui Petru a demonstrat că este un om și un creștin convins și coerent. Deficitul în conducere, care i se reproșa, era însoțit de o invitație la reformă și la urmarea lui Cristos care meritau o primire mai convinsă. Fermitatea cu care a înfruntat scandalurile cu privire la care s-a tăcut prea mult timp nu a avut sprijinul celor care prea ușor se distanțau. În sfârșit, în domeniul politic, programul unui nou umanism pentru al treilea mileniu a fost primită mai mult cu scepticism de acea Europă spre care se îndreptau de asemenea preocupările și afectul papei german.

O judecată cu privire la papalitatea lui Ratzinger nu poate să facă abstracție de gestul demisiei sale, îndelung meditată și anunțată imediat după începutul Anului Credinței. N-a fost vorba de o mișcare de răzvrătire nici de un pas nedureros, ci de un gest profetic, săvârșit în prezența lui Dumnezeu și cu sprijinul său. Numai așa se poate explica pacificarea succesivă, seninătatea celui care a știut că a făcut o alegere dureroase dar corectă. Și mai semnificativ este comportamentul lui Ratzinger ca Papă emerit. Ascultarea și apropierea față de papa Francisc, mai ales în momentele mai delicate, elimină terenul pentru iubitorii suspiciunii și transmit imaginea unui om care, fiind timp îndelungat la conducere, n-a uitat virtutea ascultării.

În ultimii ani papa Benedict s-a apropiat de sfântul Benedict, părintele umanismului monastic capabil să țină unite rugăciunea contemplativă și activitatea tăcută și armonioasă. În lucrarea sa Creștinismul și religiile lumii amintea de moartea sfântului Benedict, care conform sfântului Grigore a avut loc pe un loc înalt. Apoi comenta: "El poate să vadă mai bine, pentru că observă totul de sus și știe să găsească această situare pentru că a devenit mare în interior. Și atunci lumina lui Dumnezeu poate să-l atingă, el o poate recunoaște și în virtutea ei poate dobândi o privire de ansamblu".

Și mănăstirea Mater Ecclesiae, unde papa Benedict petrece ultima parte a vieții sale, se află sus. Aici, ca sfântul Augustin, însoțitorul de călătorie de o viață, a găsit pacea în Dumnezeu, de aici el rămâne în comuniune cu succesorul și cu întreaga Biserică. Și la omenire el privește cu ochi mai senini, cu iubirea lui Isus, bunul samaritean care vindecă orice fel de răni, cu milostivirea despre care vorbește succesorul său. El lasă tuturor sămânța semănată cu atâta răbdare: Bisericii invitația la o nouă și mai convinsă urmare a lui Isus, religiilor și statelor îndemnul la o colaborare reciprocă pe baza unei laicități sănătoase. (Elio Guerriero)

(După L'Osservatore Romano, 25 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat