Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Creștini și musulmani în rugăciune. Viitorul islamului în fața derivei jihadiste

De Paolo Nicelli*

Inițiativa lansată de Conferința Episcopală Franceză și receptată de Conferința Episcopală Italiană de a invita în parohii pe reprezentanții comunităților musulmane, pentru celebrarea Liturghiei duminicale, a dat naștere la evaluări discordante atât negative cât și pozitive din ambele părți. Critici negative în sânul Bisericii Catolice și tăceri stânjenitoare din partea unor comunități musulmane care n-au participat la inițiativa comună; precum și unele declarații pozitive ale autorităților și credincioșilor catolici și musulmani cu privire la oportunitatea și necesitatea de a avea momente de rugăciune în comun, pentru a înlătura deriva fundamentalistă fanatică ce s-a schițat cu atentatele petrecute în Europa, în Statele Unite și în unele țări asiatice, în timpul acestui an și mai ales în luna iulie.

Bună parte dintre aceste atentate, revendicate de Da'ish sau de al-Qa'ida, au scos în evidență fragilitatea Occidentului nu numai de a da un răspuns omogen la problema terorismului internațional, ci și la miopia instituțiilor politice în a nu voi să accepte faptul că terorismul de matrice islamică nu poate să fie separat de problema mai amplă și articulată a imigrației necontrolate care provine din nordul Africii și din Peninsula arabică, precum și din țările balcanice și din țările asiatice precum Pakistan, Afganistan și Bangladesh, vestite în mod notoriu prin emigrația spre Occident.

Nici aici nu există capacitatea și uneori voința de a admite la nivel politic eșecul unei strategii militare de limitare a jihadismului taliban și Qa'idist, ca în cazul Afganistanului. Cu privire la Bangladesh, autorități cu greu acceptă eșecul unei politici permisive față de construirea a numeroase școli coranice din partea țărilor precum Arabia Saudită, conduse de imami formați la școala fundamentalismului wahhabit și a jihadismului islamic internațional. Acestea sunt situații, cu problematici diferite, care au scos în evidență însă scopul jihadist comun: acela de a voi să ducă pretutindeni violența și distrugerea pentru a destabiliza slabele democrații occidentale, africane și asiatice. La aceasta se adaugă marea încurcătură pentru guvernele din acele țări implicate în atentate, care fie că vor vrea fie că nu vor vrea trebuie și vor trebui să se confrunte cu un terorism internațional, capabil să alimenteze în interiorul lor ura și resentimentul printre tinerii mai marginalizați.

Am învățat asta din mass-media și din analizele experților: matricea jihadismului trebuie găsită într-o lectură ideologică și violentă a Coranului, a Tradiției islamice (Sunna), în mod deosebit din spusele Profetului (Ahadith), precum și din legea islamică însăși (Shari'a). Această lectură preamărește dreptatea lui Dumnezeu, răzbunarea sa care se năpustește împotriva celor care neagă adevărata credință și a idolatrilor, care trebuie să fie uciși pentru a afirma adevărata credință a islamului. Acestea sunt discursuri delirante și aș spune că sunt făcute de persoane necredincioase, precum și instabile din punct de vedere psihiatric. Dar nu trebuie să fie subevaluate, pentru că sunt capabile de o inteligență rea care vrea să promoveze moartea și nu viața. De fapt, ei golesc religia de conținutul său formal: iubirea lui Dumnezeu față de om și față de toată creația. Și îl reduc pe Dumnezeu la un justificator al nelegiuirilor lor și al ororii pe care le produc. Aici se află nihilismul jihadismului, care în cazul așa-numitului Stat islamic (Da'ish), vrea să apară ca instituție religioasă, politică și militară, în forma unui adevărat totalitarism de califat, capabil să manipuleze conștiința și mintea oamenilor, până acolo încât să aibă consensul și sprijinul lor.

Acum aici apare întrebarea incomodă pentru musulmani, ca pentru toți oamenii de bunăvoință: îi putem considera pe jihadiști niște credincioși ai islamului? Sunt ei reprezentativi ai tuturor acelor musulmani care în bună credință practică religia lor, urând violența? Mai înainte i-am numit "necredincioși", pentru că un credincios nu poate să-l reducă pe Dumnezeu să fie cauza dreptății-violenței sale, fie ea gratuită sau de masă. Însă ei au făcut o mărturisire de credință islamică, ei cred în preceptele islamului și citesc în fiecare zi Coranul și Sunna. Deci nu putem să-i considerăm niște musulmani. În modul lor sunt musulmani; sunt musulmani ca păcătoși. Adică sunt musulmani împotriva eticii și cultului islamic, deoarece trădează islamul. Se consideră musulmani, dar merg împotriva fundamentelor religiei lor. De fapt, în religia islamică este interzis a ucide, mai ales pe copii, pe cei religioși; așa cum este interzis a distruge locurile de cult. Și totuși acești "credincioși" fac asta în mod sistematic crezând că ei câștigă paradisul prin masacru și ceea ce ei numesc "martiriu".

Însă în toate acestea adevăratele întrebări sunt altele: cu care lectură sau interpretare a izvoarelor islamice sunt ei hrăniți? Care este matricea violentă din care derivă ideologia lor?

Este vorba despre deja citatul wahhabism, adică despre acel curent reformist și puritan al islamuoui care de peste două secole face de acum școală în universul jihadist și a inspirat mai întâi mișcările panislamice, apoi cele naționaliste arabe cu dictatorii lor, apoi jihadismul din al-Qa'ida și din Da'ish, în ei fac distincție între ideologice și instituționale. Această ideologie vrea să ducă înapoi islamul cu secole, adică la originea sa și vrea să adopte modelul purității strămoșilor evlavioși ca fundament al ideologiei puritane și violente jihadiste. Ei mitizează acea perioadă istorică a originilor islamului până acolo încât îl fac un abstract totalmente a-istoric, colorându-l cu interpretarea lor delirantă. Aici jihadiștii se pun în antiteză cu etica islamică, săvârșind păcatul lor religios și intelectual: ei reinterpretează religia islamică prin categoriile lor a-istorice fără a face o hermeneutică a izvoarelor și fără a aplica un criteriu istorico-critic textului coranic și Sunnei, pentru a face să reiasă conținutul preceptului coranic, adică promovarea binelui și evitarea răului. Totul este citit de jihadiști în termeni literali și redus numai la preceptul juridic, golindu-l de însemnătatea sa spirituală și anagogică, reducând astfel jihadul (lupta împotriva păcatului și a oricărei structuri de păcat), la singura formă a "războiului sfânt", adică la "dreptatea-violența" împotriva celor care nu acceptă versiunea lor a islamului, acuzați că sunt corupătorii religiei.

De fapt, a spune: "noi suntem pentru moarte și nu pentru viață" nu este islamic! A ucide femeile, bătrânii și copiii nevinovați și lipsiți de apărare, nu este islamic! A ucide preoții, imamii și a distruge bisericile și moscheile, nu este islamic! Toate acestea merg împotriva preceptului etic fundamental al islamului, care, așa cum s-a spus deja, cere credinciosului să promoveze binele și să evite răul.

Iată pentru ce este și va fi important ca creștinii, musulmanii și bărbații și femeile de bunăvoință să se adune împreună pentru a se ruga: pentru a descuraja violența care este impregnată în religii acolo unde unii dintre credincioșii lor îl folosesc pe Dumnezeu și religia pentru a provoca violența, moartea, nihilismul. Este important să ne rugăm, pentru ca să fie descurajată violența care este în noi și pentru ca inima noastră să lase spațiu milostivirii lui Dumnezeu, iubirii sale față de om. Aceasta este munca pe care trebuie s-o facă toți reprezentanții religiilor și în mod deosebit astăzi musulmanii: să citească propriile izvoare religioase printr-o lectură hermeneutică de tip spiritual, nu literală, nu juridică, ci teologică. Musulmanii din Occident ca și din Orient trebuie să recupereze acea lectură spirituală și morală a Coranului și a Sunnei, care să-i poată deschidă ca să-l considere pe celălalt nu ca pe o amenințare, ci ca pe o oportunitate de întâlnire și de creștere umană și spirituală.

(După agenția AsiaNews, 3 august 2016)

* Paolo Nicelli este doctor la Biblioteca Ambroziană, director al Clasei de Studii Africane; profesor de teologie dogmatică, misiologie, studii arabe și islamistică.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat