Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mama care i-a înlocuit pe iezuiți

Exercițiile lui María Antonia de Paz y Figueroa

De Diego Fares

La 27 august 2016, la Santiago del Estero, va fi beatificată slujitoarea lui Dumnezeu argentiniană María Antonia de Paz y Figueroa (1730-1799) care, intrând în mănăstire, a ales pentru sine numele de María Antonia de San José. Figura sa este schițată într-un articol din La Civiltà Cattolica, din care publicăm ample fragmente.

Putem spune că imaginea lui María Antonia trecută în istorie este aceea a unui personaj singular. Ca episod anecdotic se amintește că, după expulzarea iezuiților, care a avut loc în 1767, María Antonia s-a dedicat să răspândească exercițiile spirituale; a organizat multe sesiuni foarte aglomerate și la care aveau loc minuni de înmulțire a pâinilor pentru cei care desfășurau exercițiile și pentru săraci.

Este mai puțin cunoscut faptul că scrisorile sale și scrierile sale - mai ales broșura El estandarte de la mujer fuerte - au fost răspândite și traduse de iezuiții din Societatea suprimată. Se amintește supranumele ei, "Mama Antula", diminutiv al lui Antonia, care, căzută de acum în uitare, pierduse conotația afectuoasă cu care răsuna în urechile contemporanilor săi.

Pentru a contextualiza figura lui María Antonia în epoca sa, este necesară o scrută reflecție despre cadrul geopolitic și despre ceea ce a însemnat expulzarea Societății lui Isus pentru popoarele latinoamericane.

Expulzarea celor 2630 de iezuiți care lucrau în teritoriul coroanei spaniole din America a fost, conform documentelor oficiale ale epocii, o operațiune "perfectă": n-a răsuflat deloc și a fost realizată în același timp în tot acel imens teritoriu între noaptea de 31 martie și ziua de 2 aprilie 1767. Acest fapt exprimă ideea a ceea ce însemna a fi conduși de o putere centrală, care de trei sute de ani conducea viața unei mari părți a continentului american. Era o puterea prea îndepărtată pentru a influența asupra multor aspecte ale vieții zilnice a coloniilor, care au dezvoltat o viață culturală proprie, dar decisivă în momentul de împărțire a unui teritoriu, de conducere în mod unitar a întregii activități comerciale, de impunere sau înlăturare a unei autorități sau, ca în cazul iezuiților, de ștergere în două zile a unei munci de două sute de ani. Dacă observăm în ce contexte și-a petrecut viața María Antonia, observăm că societatea în care a crescut a fost ocrotită, în mare măsură, de războaiele europene și organizată într-un tot unitar în timpul celor 234 de ani de viață a viceregatul de Peru. Această societate va deveni parte a unui viceregat de Río de la Plata, mai mic și de scurtă durată (34 de ani), și apoi va participa la vicisitudinile războaielor de independență și ale viziunilor politice ale noilor națiuni. Orașul Buenos Aires, în care María Antonia își va desfășura timp de nouăsprezece ani munca apostolică, este, la sosirea sa, capitala strălucitoare a noului viceregat. Orașele din vastele teritorii ale Americii de Sud erau mici: Buenos Aires avea 37.679 de locuitori (conform primului recensământ din 1778); Córdoba avea 40.000; Santiago del Estero mai mult sau mai puțin de 30.000; Salta puțin peste 10.000. În a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, populația întregului teritoriu în care a trăit María Antonia era de circa 400.000 de locuitori. Ei bine, se calculează că această femeie a organizat exerciții spirituale ignațiene pentru peste 100.000 de persoane. În cele zece zile de tăcere, rugăciune și slujire reciprocă umilă, în grupuri de două sute sau chiar patru sute de persoane, conviețuiau viceregi și servitori, episcopi, preoți și laici, pe care María Antonia, ca adevărată mamă a tuturor, îi reunea și îi îngrijea cu grijă. Acea convocare, care mobiliza o întreagă societate în jurul unei practici exigente ca aceea a exercițiilor, indica un popor unit și cu identitate puternică.

Ruptura politică de trecutul colonial a făcut în așa fel încât să se cadă într-un fel în uitare acea amintire pentru putem s-o numim "culturală". În schimb este o amintire care n-ar trebui pierdută niciodată, pentru că este o bogăție care dă identitate unei societăți, precum și schimbărilor politice înseși. María Antonia este o figură dintre acelea care sunt o punte între trecutul "Patriei mari" și prezentul națiunii Argentina.

În momentul expulzării iezuiților, în provinciile Buenos Aires, Córdoba și Tucumán, Societatea lui Isus avea șaizeci de case, dintre care paisprezece erau colegii; conducea șaisprezece reducciones pe fluviul Uruguay, treisprezece pe Paraná, opt în Gran Chaco, zece printre indios Chiquitos. Iezuiții erau 457, dintre care 53 germani, 17 italieni, 4 englezi; 81 erau creoli și ceilalți trei sute erau spanioli.

Este greu de evaluat impactul avut de expulzarea iezuiților asupra societății viceregatului de Río de la Plata. Primirea primită de propunerea lui María Antonia de a face exercițiile spirituale ale sfântului Ignațiu poate furniza o indicație valabilă - individuală și colectivă - despre cât de mult îi aprecia pe păstorii săi poporul lui Dumnezeu. Trebuie spus că Sancțiunea pragmatică, cu care regele i-a expulzat pe iezuiți din teritoriile sale, în articolele 13-19 impunea pedepse severe celor care s-ar fi hazardat să mențină raporturi cu ei, chiar și numai epistolare; cu asta se voia "ștergerea amintirii" iezuiților. De aceea afirmăm că răspunsul popular la propunerea spirituală a lui María Antonia a fost foarte semnificativ, dacă este citit în cheie de "a păstra amintirea".

Părintele Guillermo Furlong, în cartea sa Los jesuitas y la cultura rioplatense, afirmă că între 1586, an în care primii iezuiți au ajuns la Santiago del Estero, și 1767, anul expulzării lor, în acele regiuni australe au lucrat peste o mie de iezuiți, dintre care cel puțin trei sute, în viață și după moarte, au fost considerați de către popor oameni sfinți și cu virtuți eroice. Alți patru sute s-au remarcat printr-o dedicare ieșită din comun. Acești oameni sunt cei mai mulți necunoscuți, dar lucrarea lor de ansamblu se poate recunoaște din roade.

Când se contemplă Ruinele iezuite, fără îndoială se apreciază munca de construire și de organizare politică a reducciones din Paraguay, din Argentina și din sudul Braziliei. Dar nu de mărime mai mică a fost munca de înculturare pe care au depus-o iezuiții, învățând limbi și obiceiuri ale popoarelor pe care le evanghelizau. În documentele Societății se amintește reuniunea pe care în septembrie 1578, la Cuzco, părintele vizitator Juan de la Plaza a avut-o cu părinții José de Barzana și Luis López. Cu acea ocazie a fost dispus ca în misiuni și în colegii să se faciliteze pentru iezuiți învățarea limbilor. Părintele Barzana a încurajat învățarea sistematică a limbilor în tot viceregatul. A început studiul limbii quechua la Sevilla, în 1567, în timp ce aștepta să se îmbarce pentru Lima, în prima trimitere de iezuiți. I s-a deschis un nou câmp de acțiune în limbile aymara și puquina, cu întemeierea de case în misiunea Juli în 1577 și în orașul La Paz (în actuala Bolivie) în 1582. Trimis în Tucumán (în actuala Argentină) în 1585, a învățat acolo limbile tonocoté și kakana, în care a lăsat notițe manuscrise de gramatică și de catehism. Destinat pentru Asunción în 1594, a început să învețe limba guaraní la 64 de ani.

Pe de altă parte, putem să ne imaginăm satisfacția lui Nicolás Yapuguay, cacique a satului Santa María la Mayor (astăzi Misiones, în Argentina), considerat cel mai bun scriitor guaraní din epoca sa, când a avut în mână primul exemplar al cărții sale Explicación del catecismo en lengua guaraní (1724), tipărit în tipografia sa, care de douăzeci și patru de ani era în funcție în teritoriul pe care el îl conducea (în timp ce la Buenos Aires n-a existat niciuna până în 1780).

În acea tipografie de frontieră, cu caractere de plumb în guaraní, care tipărea pe hârtie traducerea catehismului făcută de un cacique aborigen, se putea recunoaște ceea ce astăzi numim "înculturarea Evangheliei" și "evanghelizarea culturii". Imaginea acestei broșuri de catehism se aseamănă cu aceea a lui María Antonia, care se dedica la rândul său unei alte broșuri: aceea a Exercițiilor sfântului Ignațiu. Carte care, așa cum s-a spus, nu se citește, ci se practică. Reprezentarea tradițională a lui María Antonia ne-o arată în timp ce are în mână cartea de Exerciții Spirituale și în cealaltă crucea.

Este semnificativ faptul că tot spiritul pe care iezuiții l-au pus în reducciones, în ferme, în colegii și în temple, în activitățile agricole, educative, de organizare economică, politică, artistică și religioasă, a dispărut, ca să spunem așa, într-o clip. Toată această desfășurarea de forțe n-a fost reluată de succesorii lor. Reducciones, transformate în "vestite" Ruine, sunt ca un strigă de piatră devorată de sălbătăcie, care arată tuturor că acest spirit a încetat să ardă în opere. Imaginea tăcută a unei întregi societăți care practică exercițiile sale spirituale este un alt strigăt tăcut, indicator al unui spirit care a incendiat inima poporului credincios.

Scrierile care vorbesc despre modul în care María Antonia a fost acceptată la Buenos Aires (1780-1799) - după opozițiile puternice datorită faptului că era femeie, săracă și organiza lucruri pe care de obicei le făceau iezuiții - o reprezintă în ton matern, conferindu-i mare considerație. Întregul popor contribuie la exercițiile aducând pomeni, mâncare și pături. Episcopi, guvernatori și viceregi o sprijină pe María Antonia, îi acordă toate permisiunile pe care le cere, o ajută în toate sensurile, îi netezesc drumul... și fac exercițiile.

Persoanele vin în masă în acele case, unde ea este adevărată mamă, pentru că se îngrijește să-i pună pe toți în ordine, așa încât să poată face bine exercițiile lor. Toți preoții fac exercițiile. Autoritățile se amestecă cu oamenii obișnuiți. Episcopul de Tucumán spunea: "Au fost expulzați iezuiții, dar nu spiritul lor. Niciodată, ca în timpul Maicii Antula, exercițiile spirituale ale sfântului Ignațiu au fost alimentul solid și coroborant al mulțimilor, atât la Buenos Aires cât și la Montevideo, la Tucumán, la Santiago del Estero și la Córdoba. Acea femeie puternică, îmbrăcată cu o haină asemănătoare cu aceea a iezuiților, a înlocuit acțiunea iezuiților".

Metoda pe care viitoarea fericită o folosea consta în a se prezenta, imediat ce sosea - mergând desculță - la autoritățile orășenești, pentru a cere autorizația. Apoi împărțea bilete de invitație în cartiere; cerea vreunui preot să predice exercițiile (în aceasta avea ochi și știa să-i aleagă pe cei mai buni); căuta o casă mare, în măsură să găzduiască multe persoane (grupurile depășeau o sută de persoane, și María Antonia a ajuns să reunească peste patru sute de persoane o dată). În afară de asta, aduna pomeni și provizii și se îngrijea de necesarul de mâncare pentru toți, pentru cele zece zile de exerciții. Ținând cont de cei care ajutau cu pomenile și de numărul de cursuri de exerciții care se țineau, se poate afirma că această practică implica întreaga populație din fiecare oraș și se baza pe sprijinul explicit al autorităților civile și religioase, în timp ce clerul local intervenea pentru predici, liturghii și spovezi.

Însă prerogativa fundamentală a modus operandi al lui María Antonia era afectul său matern, că a știut să se exprime în mii de moduri. Caracteristica principală era să iasă mereu în căutarea fiilor săi. Și odată ce-i aduna, María Antonia se preocupa să nu le lipsească nimic. Fără irosiri, făcea în așa fel încât totul să iasă bine: oferea o mâncare gustoasă și uneori ceva dulce pentru a-i îmbucura pe cei care făceau exerciții; și o parte din ceea ce se gătea mergea mereu la cei săraci.

Într-una dintre scrisorile sale către părintele Gaspar Juárez (1731-1804), născut și el la Santiago del Estero și exilat la Roma, cu care a menținut o constantă prietenie spirituală, María Antonia scria, cu privire la misiunea sa: "Despre începuturi nu știu să spun, numai Dumnezeu va ști cum de această inspirație mi-a intrat așa de puternic". Ea însăși povestește asta viceregelui Cevallos, în 1777, în acești termeni: "Excelența Voastră trebuie să știe că încă din anul în care au fost expulzați părinții iezuiți, văzând lipsa de slujitori evanghelici și de învățătură care exista și mijloacele de promovat, m-am dedicat să las retragerea mea și am ieșit - deși femeie de mică valoare, dar cu încredere în Providența divină - în jurisdicții și în districte, cu acordul domnilor episcopi, să adun pomeni pentru a menține sfintele exerciții spirituale ale marelui sfânt Ignațiu de Loyola, pentru ca să nu piară total opera sa așa de utilă sufletelor și de atâta glorie pentru cer".

Ne rămâne imaginea acestei forțe, pe care María Antonia o definește ca "inspirație care i-a intrat așa de puternic" și care a găsit un răspuns așa de mare din partea unei societăți care trăia un moment de tranziție spre o nouă identitate politică.

(După L'Osservatore Romano, 23 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat