Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru aniversarea seculară a Iertării de la Assisi acordată de Honoriu al III-lea în anul 1216

Drum de Biserică

Publicăm fragmente din scrisoarea pastorală a episcopului de Assisi - Nocera Umbra - Gualdo Tadino.

De Domenico Sorrentino

Providența mereu ne însoțește și adesea ne surprinde. Cine ar fi putut să prevadă că, pentru al VIII-lea centenar al iertării din Assisi, vom avea un papă cu numele Francisc? Și cum să ghicim că această aniversare va cădea în anul dedicat milostivirii? Sunt circumstanțe care trezesc uimire și ne fac să intuim un plan al lui Dumnezeu.

Predecesorului meu Teobaldo, în 1310, i-a revenit să confirme, împotriva glasurilor critice, indulgența de Porțiuncula pe care Francisc o obținuse de la Papa Honoriu al III-lea. Mie îmi revine probabil să explic sensul și actualitatea ei. Trăiesc, în episcopie, printre valurile de har generate de Duhul lui Dumnezeu în tânărul Francisc, când, sub ochii episcopului Guido, s-a despuiat de toate pentru a se conforma lui Cristos. În locul unde se comemorează evenimentul se admiră pictura care-l amintește, în timp ce în față este reprezentată chiar Porțiuncula, în actul încredințării făcută de benedictini lui Francisc. Apoi în centrul sălii atârnă Iertarea din Assisi, cu fața radioasă a sfântului, în timp ce imploră indulgența de la Răscumpărătorul prin mijlocirea Fericitei Fecioare.

Mi se pare că observ un fir între diferitele scene. Francisc, care a renunțat la comorile pământului, împarte cu mâini pline comorile cerului. Și în timp ce dumnezeul-ban a destrămat familia sa trupească, o capelă săracă și neîngrijită primește și plăsmuiește familia sa spirituală. "De acum nu tată Pietro di Bernardone, ci Tatăl nostru care ești în ceruri": de la despuiere la indulgența Porțiunculei se întinde drumul unui om transfigurat.

Transfigurat pentru a transfigura: dând vestea "iertării", la 2 august 2016, Francisc a exclamat: "Eu vreau să vă trimit pe toți în paradis!". Porțiuncula devenea o poartă a cerului. Deschisă mai ales pentru cei simpli și săraci. Casa în care prezența lui Dumnezeu se percepe ca o mângâiere și pietrele au căldura unui sân matern.

Oare ce a simțit Francisc în acest loc, îndrăgit de el mai mult decât de oricare altul? Putem presupune că aici el s-a abandonat dialogului cu Treimea, legănat de brațele Mamei. În această mică biserică el a primit consacrarea Clarei, "mica plantă" a sa, și i-a adunat pe însoțitorii care se uneau cu el, pentru a face din ei fraternități în misiune prin lume.

Așadar, indulgență. Despre ce este vorba? Este cuvânt legat cu iertarea: iertare specială, iertare supraabundentă. Iertare profundă și deplină. Ce anume adaugă indulgența la toate acestea? Pentru a înțelege trebuie reflectat asupra situației spirituale în care ne aruncă păcatul.

Păcatul lasă în noi "cruste" dureroase. Teologie vorbește despre ele în termeni de "pedeapsă".

Dacă suntem căiți sincer, putem conta mereu pe milostivire. Dar păcatul nu este numai o vină de iertat. Este și o boală a sufletului. Cine nu vede că, și după ce a obținut iertarea, păcatele lasă în noi înclinații nesănătoase, care ne determină să recădem în aceleași greșeli? Păcatul poartă pedeapsa pentru sine însuși! Sacramentul iertării pune remediu unui aspect fundamental al acestei pedepse: separarea de Dumnezeu (prin păcatele grave) sau îndepărtarea de El (prin păcatele veniale). Rămân cel mult de învins reziduurile bolii. Dacă nu le îngrijim în viață, va fi necesar să facem asta după moarte, în purgator. În funcție de această "îngrijire", în vechea manieră de a celebra sacramentul reconcilierii, care a avut diferite faze și forme, erau prevăzute fapte grele de pocăință. Cu timpul s-a afirmat o pedagogie diferită: un soi de îngrijire "intensivă" a milostivirii, care, pe baza iertării sacramentale obținute cu căința sinceră și propunerea de viață nouă, constă în implorarea eclezială, așadar nu numai individuală, a unui har ulterior care să determine la un răspuns tot mai profund la iubirea lui Dumnezeu. Astfel se naște actuala practică a pocăinței. Concepută astfel, răspândește în noi eficacitatea iertării sacramentale, favorizând o deschidere la Dumnezeu așa de profundă, încât dispune inima noastră la întâlnirea definitivă cu El.

Fiecare dezlegare sacramentală stimulează și cere o ulterioară creștere spirituală, a cărei exprimare este însăși "pocăința" pe care ne-o dă duhovnicul. Dar câtă trudă și nesiguranță, din partea noastră! Cum să nu simțim nevoia unui har special, care să ne permită să realizăm această vindecare totală a inimii?

Iată harul indulgenței! Ea nu este o "diminuare" a datoriilor noastre: cu totul altceva! Este mai degrabă o energie interioară cu care Duhul Sfânt dă nouă forță angajării noastre, eliberându-ne de reziduurile păcatelor deja iertate. La truda de a combate aceste reziduuri Biserica se referă vorbind despre "pedeapsa vremelnică", pentru a o distinge de "pedeapsa veșnică" - Iadul! - pe care păcătosul însuși și-o aplică atunci când, liber și definitiv, în maniera Satanei, se împietrește în rău și refuză iertarea lui Dumnezeu. Este un har, cel al indulgenței, care trebuie implorat cu rugăciune umilă și încrezătoare.

De la Honoriu al III-lea, care a acordat acest dar Porțiunculei, la Papa Francisc, care vine s-o viziteze pentru a primi el însuși acest dar, strălucește în Porțiuncula slujirea succesorului lui Petru adusă unității și sfințeniei Bisericii. Isus nu încetează să onoreze promisiunea sa. Indulgența este har pur. În dialogul ecumenic trebuie să-i asigurăm pe frații protestanți despre această convingere a noastră. Nicio operă, din partea noastră, n-ar putea s-o merite. Este dar gratuit al lui Dumnezeu prin medierea Bisericii, trup și mireasă a lui Cristos, care aproape se concentrează, cu implorare arzătoare, în slujirea succesorului lui Petru, prezentând Tatălui meritele infinite ale Răscumpărătorului, unite cu cele care din El apar în Fecioara Maria și în toți sfinții. Dumnezeu cheamă, omul răspunde. Nicio magie sau automatism. De aici condițiile pe care Biserica le stabilește: căință, mărturisirea păcatelor, Euharistie, rugăciuni și gesturi precum vizita la Porțiuncula. Condiția cea mai exigentă și importantă este angajarea de a contrasta alipirea de păcat, chiar și cel venial.

Este frumos a trăi această experiență în Porțiuncula. Este frumos a simți între zidurile sale ecoul sfințeniei și al fraternității pe care generații de credincioși l-au experimentat pe urmele lui Francisc. "Comuniunea sfinților" se exprimă, în indulgență, și ca proiect de viață. milostivirea devine dar reciproc. Ia asupra sa chiar și răposați, cărora indulgența poate să fie aplicată, ca ajutor pentru purificarea lor.

Un aspect care nu trebuie neglijat, în implorarea indulgenței, este rugăciunea după intențiile Sfântului Părinte. Este providențial că, în acest an al milostivirii, Papa Francisc a ales să vină la Porțiuncula, pelerin între pelerini. Îl primim cu bucurie. Ne rugăm pentru el. Și cum să nu-l simțim, la Assisi, deosebit de drag, aproape de două ori "al nostru", ca primă Papă care poartă numele sfântului nostru?

În sfârșit să nu uităm solidaritatea. Indulgența a fost pentru Francisc și un cadou pentru oamenii mai umili și lipsiți de mijloace. Francisc a cerut Papei o indulgență "fără obol". Așadar pe măsura celor care n-au nimic! Și cu Porțiuncula el devenea apărător și păzitor al săracilor. Această capelă îndrăgită de el poartă înscris idealul său, relansat de Papa Francisc: "O Biserică săracă pentru cei săraci". Primind, în Porțiuncula, indulgența, se percepe că ea dilată inima. Ne determină să ne suflecăm mânecile pentru a construi o lume mai dreaptă, fraternă, primitoare. O lume de pace. "Vreau să vă trimit pe toți în paradis!". Se gândea Francisc numai la lumea de dincolo? Dimpotrivă: cred că voia să împărtășească cu toți paradisul pe care-l avea înăuntru. Dacă stăm în harul lui Dumnezeu, suntem deja, într-un fel, în paradis. Dar a-l experimenta pe deplin în această viață implică o sintonie cu Duhul Sfânt care, atunci când nu este întreruptă de păcatul grav, este cel mult deranjată de fragilitățile noastre. Indulgența, fiind obținută iertarea sacramentală, tinde să dezvolte această sintonie. A o primi în Porțiuncula este cam cum ne-am lăsa îngrijiți într-un "ambulatoriu" singular, în care Isus ia de la noi "inima de piatră" și ne dăruiește o "inimă de carne": însăși inima sa! "Paradis! Paradis!", au exclamat atâția sfinți. Indulgența este o bucată de cer. Este un răspuns la nevoia de bucurie a inimii noastre.

Isus, și numai Isus, îi cunoaște secretul. Să nu lipsim, în acest an special, la întâlnirea cu bucuria. Vă rog, rugați-vă și pentru mine.

(După L'Osservatore Romano, 3 august 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat