Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cine era cu adevărat Maria Magdalena?

De Cristina Uguccioni

Din voința papei Francisc, la 22 iulie, pentru prima dată, se celebrează sărbătoarea sfintei Maria Magdalena, care până astăzi era comemorare obligatorie. Istoria acestei femei în cuvintele din Evanghelii și în comentariile lui Gianfranco Ravasi, Carlo Maria Martini, Cristiana Dobner și Timothy Verdon.

La 3 iunie, Congregația pentru Cultul Divin a publicat un decret cu care, "din dorința expresă a Papei Francisc", celebrarea sfintei Maria Magdalena, care era comemorare obligatorie, este ridicată la gradul de sărbătoare. Papa a luat această decizie "pentru a semnifica relevanța acestei femei care a arătat o mare iubire față de Cristos și a fost atât de iubită de Cristos", a explicat secretarul dicasterului, arhiepiscopul Arthur Roche. Dar cine era Maria Magdalena, pe care Toma de Aquino a definit-o "apostola apostolilor"?

Magdala

În Evanghelii se citește că era originară din Magdala, sat de pescari pe malul apusean al lacului Tiberiadei, centru comercial hitit denumit în greacă Tarichea (pește sărat). Aici, în anii Șaizeci din secolul al XX-lea a fost făcută o extinsă campanie de săpături arheologice de franciscanii de la Studium Biblicum Franciscanum din Ierusalim: a ieșit la iveală o vastă porțiune a țesutului urban care cuprinde, printre altele, o mare piață cu quadriportici, o vilă mozaicată și un complex termal complet. Cu săpăturile ulterioare franciscanii au readus la lumină și importante resturi de structuri portuare. Într-o zonă adiacentă, în proprietatea Legionarilor lui Cristos, o campanie de săpături începută în 2009 a permis în schimb găsirea sinagogii citadine, una dintre cele mai vechi descoperite în Israel: prin poziția sa, pe drumul care leagă Nazaret și Cafarnaum, se consideră că probabil a fost frecventată de Isus.

Echivocurile cu privire la identitate

Maria Magdalena își face apariția în capitolul 8 al Evangheliei lui Luca: Isus mergea prin cetăți și sate anunțând vestea cea bună a împărăției lui Dumnezeu și erau cu El cei doisprezece și câteva femei care au fost vindecate de duhuri rele și de infirmități și îi slujeau cu bunurile lor. Între ele era "Maria, numită Magdalena, din care ieșiseră șapte diavoli". Așa cum a scris cardinalul Gianfranco Ravasi, "în sine, expresia [șapte diavoli] putea indica un foarte grav (șapte este numărul plinătății) rău fizic sau moral care a lovit femeia și de care Isus a eliberat-o. Însă tradiția, care durează până astăzi, a făcut din Maria o prostituată și asta numai pentru că în pagina evanghelică precedentă - capitolul 7 din Luca - se relatează istoria convertirii unei anonime "păcătoase cunoscute din cetatea aceea", care a uns cu untdelemn parfumat picioarele lui Isus, oaspete în casa unui cunoscut fariseu, le-a udat cu lacrimile sale și le-a șters cu părul său". Astfel, fără nicio legătură textuală reală, Maria din Magdala a fost identificată cu acea prostituată fără nume.

Dar există un echivoc ulterior: de fapt, continuă Ravasi, ungerea cu untdelemn parfumat este un gest care a fost făcut și de Maria, sora lui Marta și Lazăr, într-o ocazie diferită (In 12,1-8). Și astfel, Maria din Magdala "va fi identificată de unele tradiții populare chiar cu această Maria din Betania, după ce a fost confundată cu prostituata din Galileea".

Eliberarea de rău

Chinuită de un rău foarte grav, a cărui natură nu se cunoaște, Maria Magdalena aparține așadar acelui popor de bărbați, femei și copii în multe moduri răniți pe care Isus îi scapă de disperare redându-i vieții și afectelor lor cele mai dragi. Isus, în numele lui Dumnezeu, săvârșește numai gesturi de eliberare de rău și de răscumpărare a speranței pierdute. Dorința umană după o viață bună și fericită este corectă și aparține intenției lui Dumnezeu, care este Dumnezeu al grijii, niciodată complice al răului, chiar dacă omul (din afara și dinăuntrul religiei) are mereu ispita de a-l imagina ca un samavolnic cu intenții indescifrabile.

Sub cruce

Maria Magdalena apare iarăși în Evanghelii în momentul cel mai teribil și dramatic al vieții lui Isus. În alipirea sa fidelă și tenace de Învățător îl însoțește până la Calvar și rămâne, împreună cu alte femei, ca să privească de departe. Este apoi prezentă când Iosif din Arimateea depune trupul lui Isus în mormânt, care este închis cu o piatră. După ziua de sâmbătă, în dimineața primei zile a săptămânii - se citește la capitolul 20 din Evanghelia lui Ioan - se întoarce la mormânt: descoperă că piatra a fost dată la o parte și aleargă ca să-l anunțe pe Petru și pe Ioan, care, la rândul lor, vor alerga la mormânt descoperind lipsa trupului Domnului.

Întâlnirea cu Cel Înviat

În timp ce cei doi discipoli se întorc acasă, ea rămâne, în lacrimi. Și începe un parcurs care de la necredință se deschide progresiv la credință. Aplecându-se spre mormânt observă doi îngeri și le spune că nu știe unde a fost pus trupul Domnului. Apoi, întorcându-se, îl vede pe Isus dar nu-l recunoaște, crede că este paznicul grădinii și când El o întrebă de ce plânge și pe cine caută, ea răspunde: "«Domnule, dacă l-ai luat tu, spune-mi unde l-ai pus și mă voi duce să-l iau». Isus i-a spus: «Marie!»" (In 20,15-16).

În această privință Carlo Maria Martini comenta: "Am fi putut să ne imaginăm alte moduri de a se prezenta. Isus alege modul cel mai personal și cel mai nemijlocit: apelarea pe nume. În sine nu spune nimic pentru că «Maria» poate să-l pronunțe oricine și nu explică învierea și nici faptul că Domnul e cel care o cheamă. Însă toți înțelegem că acea apelare, în acel moment, în acea situație, cu acea voce, cu acel ton, este modul cel mai personal de revelare și care nu-l privește numai pe Isus, ci pe Isus în raportul său cu ea. El se revelează ca Domnul său, acela pe care ea îl caută".

Dialogul la mormânt continuă: Maria Magdalena, "întorcându-se, i-a spus în evreiește: «Rabbuni» - care înseamnă «Învățătorule». Isus i-a zis: «Nu mă reține, pentru că nu m-am urcat încă la Tatăl, dar du-te la frații mei și spune-le: Mă urc la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru». Maria Magdalena a venit la discipoli și le-a vestit că l-a văzut pe Domnul și că el i-a spus acestea" (In 20,16-18).

Maternitatea Magdalenei

"Magdalena este prima dintre femeile care l-au urmat pe Isus care îl proclamă ca Acela care a învins moartea, prima apostolă care vestește bucurosul mesaj central al Paștelui", afirmă teologa Cristiana Dobner, carmelitană desculță. "Ea exprimă maternitatea în credință și a credinței adică acea aptitudine de a genera viață adevărată, o viață de fii ai lui Dumnezeu, în care travaliul existențial comun oricărui om își are destinul său în învierea și în veșnicia promise și inaugurate de Fiul, «primul născut» dintre mulți frați (Rom 8,29). Cu Maria Magdalena se deschide acea lungă ceată, și astăzi mai puțin cunoscută, de mame care, de-a lungul secolelor, s-au încredințat nașterii de fii ai lui Dumnezeu și se pot alătura părinților Bisericii: împreună cu patristica există, ascunsă dar prezentă, și o matristică.

Decizia lui Francisc este un dar frumos, expresie a unei revoluții antropologice care atinge femeia și cuprinde întreaga realitate eclezială. De fapt, instituirea acestei sărbători nu trebuie citită ca o revanșă femeiască: s-ar cădea în mod nesăbuit în mentalitatea egalitarismului. Semnificația este cu totul alta: a înțelege că bărbatul și femeia împreună și numai împreună, într-o dualitate întrupată, pot deveni vestitori luminoși ai Celui Înviat".

În istoria artei: mironosița

Maria Magdalena, în cursul secolelor, a fost reprezentată îndeosebi în patru moduri: "Înainte de toate - afirmă monseniorul Timothy Verdon, profesor de istoria artei la Stanford University și director al Muzeului Operei de la Domul din Firenze - este adesea reprezentată ca una dintre mironosițe, femeile evlavioase care în dimineața de Paște au mers la mormânt ducând unguente pentru trupul Domnului. Între ele Magdalena poate fi recunoscută datorită faptului că, începând de la sfârșitul Evului Mediu, este reprezentată cu părul lung despletit, adesea blond: asta ne face să înțelegem că artiștii, conform unei tradiții care s-a afirmat în Occident (și care nu este împărtășită în Orientul creștin), o identificau cu femeia păcătoasă care ștersese picioarele lui Isus cu părul său. Părul lung este deci o aluzie la acest contact intim și la condiția de prostituată: femeile cumsecade nu umblau cu părul despletit".

Penitenta

În arta de la sfârșitul Evului Mediu, Maria Magdalena apare și ca penitentă pentru că - explică Verdon - conform unei legende ea era o mare păcătoasă care, după convertire și după întâlnirea cu Cel Înviat, a mers să trăiască în sudul Franței, aproape de Marseille, unde vestea Evanghelia: "Cultul Magdalenei penitentă i-a fascinat pe mulți artiști, care au considerat-o corespondentul feminin al lui Ioan Botezătorul. În general este reprezentată cu haine asemănătoare cu acelea ale Botezătorului sau este acoperită numai de părul său. Frumusețea exterioară a abandonat-o, fața este marcată de posturi și de veghi nocturne în rugăciune, dar este luminată de frumusețea interioară pentru că a găsit pace și bucurie în Domnul. Statuia Magdalenei penitentă de Donatello, sculptată pentru baptisteriul din Firenze, este o capodoperă autentică".

Îndurerata

Adesea Magdalena este reprezentată și la picioarele crucii: una dintre operele cele mai semnificative, după părerea lui Verdon, este un panou mic de Masaccio (expus la Napoli) în care Magdalena este reprezentată din spate, sub cruce, brațele întinse spre Cristos, părul lung blond care cade aproape ca un evantai pe mantia roșie enormă: "O imagine de puternic dramatism. Adesea durerea reținută a Fecioarei a fost contrapusă durerii Magdalenei, aproape fără control. Să ne gândim de exemplu la Pietà de Tiziano, în care femeia înaintează ca și cum ar vrea să cheme întreaga lume să recunoască nedreptatea morții lui Isus, care zace în brațele Mariei; sau să ne gândim la celebrul grup statuar al lui Niccolò dell'Arca, în care printre multele figuri cea mai teatrală este tocmai cea a Magdalenei care se năpustește cu forța unui uragan spre Cristos mort".

Chemată pe nume

În afară de asta sunt multe reprezentări ale întâlnirii cu Cel Înviat: "Exemplare și magnifice sunt cele ale lui Giotto, în Cappella degli Scrovegni, și a lui Beato Angelico în conventul Sfântul Marcu", conclude Verdon. "Maria Magdalena a trăit o experiență de mântuire profundă prin opera lui Isus: când se aude chemată pe nume în ea se aprinde amintirea întregii istorii trăite cu El: toate acestea sunt în iconografia scenei pe care o numim «Noli me tangere»".

(După Vatican Insider, 20 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 99.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat