Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Imamul Layachi Kamel: "Nu ne numiți musulmani moderați". Teroarea nu-l cunoaște pe Dumnezeu

De M. Chiara Biagioni

Nu vor să fie numiți "musulmani moderați", pentru că islamul nu are nevoie de adjective și cel care trăiește în mod autentic propria credință religioasă și învățăturile sale nu poate decât să fie "o persoană de pace". Cer "un pic de onestitate intelectuală" pentru a recunoaște efortul pe care adepții islamului în lume îl fac pentru a renega pe cel care folosește numele lui Dumnezeu pentru a răspândi răul. Dar mai ales îi imploră pe jurnaliști și pe politicieni să nu arunce noroi asupra comunităților musulmane și asupra liderilor lor. Este un joc periculos care îi îndepărtează pe tineri de comunitățile lor de referință cu riscul de a se radicaliza. Layachi Kamel este imam al comunităților islamice din regiunea Veneto și de mulți ani este angajat pe frontul dialogului. Citește cu "ochi de musulman" lunga urmă de sânge pe care terorismul o seamănă de la Bangladesh la Nisa. Și sunt ochi - spune el imediat - pătrunși de "mare durere și mare tristețe dar și de atâta supărare pentru că văd că există vieți nevinovate care sunt ucise în numele unei ideologii care folosește în mod instrumental credința mea religioasă, textele mele scripturale, simbolurile mele religioase".

Imame, s-au ridicat voci care cer lumii musulmane claritate mai mare în denunțarea terorismului. Dumneavoastră cum răspundeți?

Massimo Gramellini scrie asta în La Stampa cu o scrisoare adresată "iubitului musulman non-integralist" care trăiește în Occident. Dar eu nu sunt un musulman non-integralist. Eu sunt un musulman care încearcă să trăiască în mod autentic și în pas cu învățăturile din textele scripturale. Nu am nevoie de un adjectiv pentru a mă autodefini și islamul nu are nevoie de adjective pentru a se defini. Răspândim concepte care nu corespund realității. Cel care trăiește în mod autentic propria credință religioasă și învățăturile sale, nu poate decât să fie o persoană înclinată spre întâlnire, spre dialog, spre împărtășire, o persoană care respectă sacralitatea vieții și libertatea fiecărei persoane. Acesta este islamul și tot ceea ce nu este asta, nu este islam. Este o interpretare eretică și instrumentală a textelor.

După fiecare măcel, cele mai mari nume din comunitățile islamice publică unele comunicate de solidaritate, condoleanțe și condamnare. Însă mesajul nu trece. Nu credeți că există un defect de comunicare?

Și eu trăiesc în Italia și cer și eu garanții mai mari pentru siguranța familiei mele, a persoanei mele, a comunității mele. Nu suntem un corp străin, ci parte din această țară. Și noi frecventăm supermagazinele, călătorim cu trenul, luăm avioanele ca toți ceilalți. Când o persoană ucide la strigătul "Allah Akbar", trădează textele scripturale, îl ofensează pe Dumnezeu și comunitățile musulmane. Câte sunt victimele musulmane ucise de terorism? S-au ridicat glasuri atunci când în Medina profetului au explodat o bombă? Cineva s-a simțit deranjat când musulmani au fost uciși în lume? Dacă viața este sacră, este pentru orice persoană umană. Trebuie să ne simțim tulburați când sunt uciși italienii în Bangladesh sau francezii la Nisa, dar și atunci când sunt uciși musulmanii de aceeași mână a terorismului, altminteri este o lectură selectivă a istoriei care nu convinge.

Nu credeți că lipsește o autoritate islamică de referință în măsură să întărească forța mesajului?

Opinia publică nu este bine informată despre structura societăților noastre musulmane, dacă cere un lider autoritar în lumea musulmană care să poată exprima judecăți de valoare cu privire la un fenomen. Însă putem spune și că în lumea musulmană au existat diferite adunări de studioși, instituții religioase de faimă internațională care s-au exprimat cu documente autoritare și studii detaliate spunând că ceea ce fac teroriștii este o acțiune non-islamică. Aș vrea să amintesc în această privință că la începutul acțiunii militare criminale a ISIS la Mosul în 2014, o mie de ulema s-au reunit la Istanbul și s-au exprimat spunând că vânătoarea de creștini și distrugerea locurilor de cult sunt inacceptabile, că viața este sacră și că ISIS nu se poate autoproclama califat islamic. Și Al Azhar - care este instituția sunnită cea mai importantă -, Curtea Supremă a Ulema din Arabia Saudită (deși cu rezervă asupra regimului saudit), și diferite instituții din Maroc, Algeria, Mauritania, Europa, s-au exprimat în acest sens. Există un studios sirian autoritar, Al-Yaqoubi, care a scris o fatwa detaliată de 76 de pagini pentru a defini eretic și contrar învățăturii islamice ceea ce face ISIS. Însă este important ca aceste declarații să fie difuzate, pentru că altminteri se dă impresia că lumea musulmană este în voia unei confuzii totale. Dar nu este așa.

Nisa, Bangladesh, și mai înainte Paris și Bruxelles. Teroarea este puternică și oamenilor le este frică.

Este nevoie numai de un pic de onestitate intelectuală pentru a recunoaște efortul pe care îl fac comunitățile musulmane în lume. Aș vrea să lansez deci un mesaj. Pentru a cere musulmanilor așa-numiți "moderați", pentru că nu denunțați, pentru că nu luați poziție, se riscă să se genereze pe de o parte suspiciune și pe de altă parte lipsă de motivare. Ori ne punem de acord toți împreună, fără retorică, fără instrumentalizare, fără dezinformare ca să înfrângem acest rău pentru a proteja țara, ori riscăm să mărim tot mai mult prăpastia dintre cei născuți aici și comunitățile musulmane care s-au stabilit aici, în Europa. Acesta este riscul cel mai grav. Și acest risc este și mai puternic în noile generații. Sunt tineri născuți și crescuți aici, angajați și ei să se integreze asemenea tuturor în societate. Dacă însă ei se întorc seara acasă și aud un politician sau un jurnalist care aruncă noroi asupra comunității lor, asupra familiei lor, asupra identității lor, acești tineri se îndepărtează și pierd simțul de apartenență la această țară.

Și "a-i pierde" pe tineri înseamnă a se juca cu focul?

Da, riscăm foarte mult. Misiunea mea cu tinerii este să răspândesc cât mai mult posibil o formare religioasă adecvată pentru a le da toate instrumentele necesare ca să fie capabili să citească în mod concret mesajele pe care le găsesc mai ales în internet. Trăim într-o lume interconectată și tinerii sunt, toată ziua, alipiți de rețelele sociale. Aici găsesc buni învățători dar găsesc și învățători răi cu riscul de a se radicaliza în timpi foarte scurți. Dar dacă eu, imam, sunt defăimat în fiecare zi de ziare și de politicieni, pierd în ochii lor autoritatea și tinerii se îndepărtează de mine pentru că nu mai văd în imamul din cartier sau din oraș un punct de referință. În acest mod am face jocul lui ISIS.

(După agenția SIR, 19 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat