Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Au fost publicate actele congresului despre Deus caritas est a lui Benedict al XVI-lea

De la împărțire și împărtășire

De Luis Antonio G. Tagle

Consiliul Pontifical Cor Unum a publicat în zilele trecute actele congresului internațional "Iubirea nu încetează niciodată. Perspective la zece ani de la enciclica Deus caritas est" (Tipografia vaticană, 197 de pagini). Desfășurat în aula nouă a Sinodului la 25 și 26 februarie "cu încurajarea convinsă a papei Francisc" - așa cum afirmă secretarul dicasterului, Mons. Giampietro Dal Toso - întâlnirea a constituit un "mare moment de comuniune eclezială" evidențiind "actualitatea mesajului enciclicei" lui Benedict al XVI-lea. "Diferitele contribuții au scos în evidență cum" documentul ratzingerian la al zecelea aniversar al promulgării "rămâne - conclude prelatul - un punct de orientare încă valabil pentru slujirea de caritate a Bisericii, grație căruia se ajung cu capilaritate la milioane de persoane". În această pagină prezentăm, extrase din volum, fragmente ale contribuției cardinalului președinte al Caritas Internationalis și din mărturia directorului de la Syrian Society for Social Development (SSSD).

Enciclica Deus caritas est (DCE) face lumină asupra situației noastre contemporane; în același timp evenimentele care au avut loc în lume și în Biserică în acești ultimi zece ani pot să confirme, să provoace și să amplifice moștenirea enciclicei însăși.

Aș vrea să propune o reflecție serioasă asupra unui aspect al formării inimii celor care sunt implicați în slujirea carității, adică importanța de a nu ne apropia de cei săraci și de cei nevoiași dintr-o poziție de superioritate. Atitudinea corectă este cea a solidarității. Cel care slujește trebuie să fie conștient că este sărac ca aceia care sunt slujiți. Toți suntem cerșetori. Toți suntem răniți. Nu toate faptele exterioare de ofrandă sau de slujire sunt altruiste. Când provin de la o persoană plină de sine, ele devin o insultă pentru cel care este destinatarul lor.

Norbert Mette vorbește și despre un concept limitat de caritate (pe care eu l-aș defini un concept deformat) legat de o formă de ajutor. "Între acestea prevalează o formă paternalistă de asistență, care este oferită dintr-o poziție de superioritate socială față de cei care se află în nevoie, sau atitudini pur asistențiale bazate numai pe cunoștințe tehnice specifice. În ambele forme de ajutor, cel care primește este conceput ca obiect al eforturilor asistențiale ale altuia, motivat de faptul că n-ar fi în stare să se ajute singur. O abordare complet diferită constă în a furniza un ajutor menit să fortifice capacitățile de auto-ajutor. În acest caz toate activitățile de ajutor vor fi concepute în așa fel încât să nu-i pună pe cei care sunt destinatari într-o stare mai mult sau mai puțin evidentă de «tutelă», ci dimpotrivă vor fi făcuți capabili să angajeze activ propriile resurse pentru a modifica propria stare de dificultate, acționând nu numai individual ci în colaborare cu acela care este lovit de o situație asemănătoare". Joachim Reber propune o observație acută: "Întrebarea «Ce trebuie să fac?» este pentru cei care pot să decidă liber, să dispună de resursele necesare și să aibă acces la diferite opțiuni. În termeni biblice este vorba despre cei puternici și despre cei bogați. Mulți creștini, când ascultă pasajele textelor biblice în care se vorbește despre săraci și bolnavi, răspund automat: «Da, știu că trebuie să-i ajut». Acești creștini se situează de partea celor bogați și a celor puternici și văd în cei săraci o chemare la obligația de a acționa... În schimb, este mereu oportun ca un creștin să se considere nu numai bogat și puternic, ci și sărac și unul care are nevoie de ajutor. În acest mod vom putea primi evanghelia cu o perspectivă diferită: o promisiune și nu o chemare la acțiune". Cine dăruiește în mod autentic primește mai mult de cât a dat. Și cel care primește în mod autentic înțelege că darurile primite pot să fie împărtășite.

Aș vrea să povestesc o experiență care mi s-a întâmplat când am vizitat lagărul de refugiați din Idomeni, în Grecia, de-a lungul graniței cu fosta Republică iugoslavă Macedonia. Am văzut suferința, am mirosit suferința, am ascultat suferința și am atins suferința. Se simțea cu urgență necesitatea de a ajuta și de a da cât mai mult posibil. Totuși, la sfârșitul vizitei, mi-am dat seama că am primit de la refugiați și de la voluntarii foarte generoși mult mai mult decât am dat. Mărturia lor mi-a transmis forță, speranță și un sentiment mai profund de demnitate și noblețe umană.

Femeia care superviza distribuirea alimentelor de întărire era și viceprimar al orașului. În timpul unei pauze, am întrebat-o dacă supervizarea activităților de ajutorare făcea parte din îndatoririle sale de viceprimar. Mi-a răspuns că, în ceea ce o privea, era vorba de voluntariat. Când am întrebat-o de ce s-a propus ca voluntară, mi-a răspuns: "Și înaintașii mei erau refugiați. În trupul meu am un ADN de refugiată. Nu-i voi abandona niciodată pe refugiați pentru că sunt frații mei și surorile mele".

Diferitele politici și ideologii au viziuni despre caritate chiar contrastante. DCE (nr. 31b) explică modul în care, conform marxismului, cine se angajează în inițiative de caritate se pune de fapt în slujba sistemului de nedreptate, a status quo-ului. DCE vrea să elibereze activitatea caritativă a Bisericii de menghina strategiilor și a programelor de partid. Chiar în acest spirit, Papa Benedict al XVI-lea declară că Biserica nu poate și nu trebuie să ia în mâinile sale bătălia politică pentru a realiza societatea cea mai dreaptă posibilă, pentru că nu trebuie să se pună în locul statului. Dar nu poate și nu trebuie nici să rămână la marginile luptei pentru dreptate. Trebuie să se insereze în ea pe calea argumentării raționale și trebuie să trezească forțele spirituale pentru ca să se afirme dreptatea (DCE, 28).

Ne aflăm în fața chestiunii, inevitabile dar delicate, a relației dintre slujirea carității și angajarea pentru dreptate. În loc să se întemeieze pe o politică de partid sau pe o ideologie, caritatea pornește de la o inimă care recunoaște aproapele în oricine se află într-o stare de nevoie. A vedea cu inima face universal răspunsul iubirii. Slujirea față de persoane de alte rase, religii, status sau apartenență politică este oferită pur și simplu pentru că ei sunt frații noștri și surorile noastre. Trebuie să-i iubim și pe dușmanii noștri, a spus Isus. Și astfel politica diviziunii lasă spațiu unei noi politici, cea a comuniunii și a solidarității.

Dacă activitatea de caritate constă în a-i vedea pe frați și pe surori cu inima și în a-i sluji cu iubire, ne dăm seama de numeroasele lor răni și de necesitatea lor de ajutor emotiv și spiritual, de a fi însoțiți în traumă și de a avea alături de ei o prezență asiguratoare. Cum a spus Samuel Gregg, activismul social nu este suficient. Dar când observăm pe frații noștri și pe surorile noastre care trăiesc în sărăcie, nu putem să nu ne dăm seama cum rădăcinile acestei sărăcii sunt nedreptatea, corupția și lăcomia.

La toate acestea trebuie să adăugăm intuițiile fundamentale ale Papei Francisc în Laudato si' cu privire la dreptatea ecologică ce desfășoară un rol cheie când se tratează problema sărăciei. Este providențial că asociația Caritas Internationalis are ca patroni pe fericita Maica Tereza de Calcutta și pe fericitul arhiepiscop Oscar Romero.

(După L'Osservatore Romano, 17 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat