Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 16-a de peste an - Anul C - 2016

Să ne alegem partea cea mai bună care nu ne va fi luată (cf. Lc 10,42).

Isus, însoțit de ucenicii săi, se îndreaptă spre Ierusalim și Golgota spre a ne mântui. Isus, în drumul său, trece prin orașe și sate predicând Evanghelia împărăției și oferind știința mântuirii. Mulți oameni rămân indiferenți și mulți îl primesc pe el și mântuirea lui. Niște orfani, Marta, Maria și Lazăr, din localitatea Betania, îl primesc pe Isus în casa lor (cf. Lc 10,38). Nici nu se putea o continuare mai bună a parabolei samariteanului milostiv, ca intrarea lui Isus în casa orfanilor Marta, Maria și Lazăr, din Betania, pe care Isus îi iubea mult (cf. In 11,5) și cărora le-a împărțit pacea, bucuria și mântuirea sa.

Lui Dumnezeu cel întreit și unic, chiar de la începutul lumii, i-a plăcut să locuiască printre oameni (cf. Prov 8,31), i-a plăcut să intre în casa lor (cf. Gen 18,1-10), dar mai ales i-a plăcut să intre în inima lor. De aceea, chiar de la început i-a zis fiecărei ființe umane: "Fiule, dă-mi inima ta" (Prov 23,26)! Marta, deși după nume era "stăpână", l-a primit pe Isus în casa și sufletul ei nu numai ca simplu musafir, ci ca Domn și Stăpân al ei, așa cum de altfel și noi trebuie să-l primim (cf. 1Pt 3,15).

Isus, care nu este din lumea aceasta (cf. In 17,11); Isus care pe pământ nu a avut unde să-și plece capul (cf. Lc 9,58); Isus, a cărei împărăție nu este din lumea aceasta (cf. In 18,36), a fost mereu în drum spre Ierusalim și spre înălțimile Golgotei, căci de acolo îi putea atrage mai bine pe oameni la sine (cf. In 12,32). Nici noi nu suntem din lume (cf. In 17,16); nici noi nu avem aici pe pământ avem o cetate stătătoare (cf. Evr 13,14), căci pe pământ suntem doar străini (cf. 1Pt 1,1), de aceea, împărăția lui Isus este și împărăția noastră fericită (cf. Fil 3,20); de aceea, și drumul nostru pe acest pământ trebuie să fie împreună cu Isus și cu apostolii săi, drum care duce spre Ierusalim trecând prin înălțimile Golgotei, căci nu este alt drum pe care să-l urmăm pentru a putea ajunge cu el în glorie.

Isus călătorește și astăzi prin lume împreună cu ucenicii săi și bate la ușile inimilor noastre (cf. Ap 3,20) pentru a ne lăsa pacea, bucuria și mântuirea sa; dar și pentru a ne transforma în samariteni milostivi și în oameni care îi ascultă cuvântul și îi primesc cu bucurie mântuirea (cf. Lc 10,39).

Se spune că odată un mare rege și-a trimis slujitorii să ducă o veste bună tuturor supușilor săi. Slujitorii au început să bată pe la porțile oamenilor și să le spună: "Ascultați vestea cea bună a regelui vostru!" Dar din spatele porților închise se auzeau cuvinte ca acestea: Nu avem timp de vorbe, avem treabă! Nu avem timp de vorbe, trebuie să mergem la câmp! Nu avem timp de vorbe, trebuie să mergem la târg! Nu avem timp de vorbe, trebuie să ne distrăm! Numai de la o casă s-au deschis porțile și s-a spus: "Vrem să auzim cuvintele binecuvântate ale regelui nostru!" Numai această familie a fost condusă la palatul regelui unde a fost înnobilată și încărcată de daruri.

Dumnezeu ne cere puțin din viață noastră și din tot ce avem, Biblia vorbește de zeciuială, dar aceasta ca să ne înmulțească înmiit, ca regele din povestea lui Rabindranath Tagore (1861-1941) - laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 1913 - care i-a cerut cerșetorului ceva că să-l facă bogat pe pământ și în cer. Păcat că cerșetorul i-a oferit numai un bob de grâu și astfel a ratat ocazia vieții lui de a deveni fericit în timp și în veșnicie.

Dumnezeu și diavolul trec în fiecare zi pe lângă noi. Unul ne cere puțin, altul ne dă puțin. Depinde pe cine ascultăm și pe cine urmăm. Fericirea de aici și cea din veșnicie depinde de alegerea noastră de acum. Fiecare dintre noi, atunci când îl primește pe Isus în inima lui, totdeauna primește ceea ce îi lipsește că să fie fericit. Abraham fără copilul Isaac era nefericit, Marta și Maria fără iertarea păcatelor erau nefericite, Paul fără descoperirea "Tainei mântuirii lui Cristos" era nefericit, alergând încoace și încolo pentru a-i pune pe creștini în lanțuri.

Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) spune că în paginile Noului Testament găsim scris că Isus s-a făcut totul pentru noi: tată, mamă, frate și soră; temelie, rădăcină, hrană și haină; cap, prieten și ajutor; salvator, ispășitor și mântuitor veșnic. De ce? Pentru ca noi să-l lăsăm pe Isus să fie pentru noi ceea a venit să fie.

Primul lucru pe care trebuie să-l facă un om care l-a primit pe Isus în inima sa ca Domn este să se așeze la picioare lui Isus și să-i asculte cuvintele. Maria stătea la picioarele lui Isus asemenea unei flori la soare, pentru a-i absorbi razele vindecătoare. "Fiul omului n-a venit să i se slujească, ci el să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mt 20,28). Maria a înțeles din prima că Isus a venit pentru mântuirea ei și de aceea s-a așezat la picioarele lui Isus ca să fie vindecată și mântuită de el. Mai târziu a înțeles și Marta. Și, deși după nume era "stăpână", l-a primit pe Isus în casa și în sufletul ei nu numai ca simplu musafir, ci ca pe un Domn și mântuitor al ei. Și noi trebuie să înțelegem asta și să-l primim pe Isus ca vindecător și mântuitor (cf. 1Pt 3,15).

Când nu te lași slujit și mântuit de Isus, devii un om împărțit, devii un om îngrijorat, devii un om fără pace. Ceea ce a dojenit Isus la Marta nu a fost faptul că ea lucra, ci faptul că ea lucra într-un timp nepotrivit, lucra în timpul când trebuia să-l lase pe Isus să lucreze mântuirea în sufletul ei. Lucrările și îngrijorările noastre din timpul când trebuie să-l lăsăm pe Isus să lucreze mântuirea în inimile noastre sunt ca spinii din ogor care împiedică grâul să crească și să rodească (cf Mt 13,22; Lc 8,14), dar mai ales sunt ca spinii dureroși pe care soldații păgâni i-au pus pe capul lui Isus (cf. In 19,2).

De aceea, mereu trebuie să cerem lumină de la Dumnezeu ca să știm cum să acționăm. Moise și Iosue mereu întrebau pe Dumnezeu cum trebuie să acționeze, la fel făcea și David. Moise o singură dată nu a întrebat și atunci a greșit. Ahab nu a întrebat și o săgeată trimisă la întâmplare l-a ucis (cf. 1Rg 22,34). Oare noi întrebăm pe Dumnezeu care este voința sa cu noi atunci când ne alegem meseria, când ne alegem partenerul de viață și când ne alegem modul de a trăi și de a acționa?

Se spune că sfântul Augustin (354-430), pe când era încă tânăr, întreba mereu elementele naturii: "Pământule, tu ești scopul vieții mele? Mare, tu ești scopul vieții mele? Plante și animale, voi sunteți scopul vieții mele? Făpturilor, voi sunteți scopul vieții mele? Aștrilor cerești, voi sunteți scopul vieții mele"? Și toate aceste elemente i-au răspuns, rând pe rând: "Caută mai sus de noi". Atunci a înțeles că numai Dumnezeu este scopul vieții lui. De aceea a exclamat: "Ne-ai creat pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră, până ce se va odihni în tine". Această odihnă necesară a venit Isus ca să ne-o aducă.

Sfântul Francisc de Sales (1567-1622), episcop de Geneva, spunea: "Nu există decât un singur bine și un singur rău. Singurul bine este să-ți mântuiești sufletul. Și singurul rău este să-ți pierzi sufletul".

Sfânta Tereza de Avila (1515-1582), călugăriță carmelită spaniolă, spunea: "Nu avem decât un singur suflet și dacă l-am pierdut, am pierdut totul pentru totdeauna".

Referitor la ceea ce putem face noi pentru Isus, stă ascuns în expresia: "Maria s-a așezat la picioarele lui Isus" (Lc 10,39). Isus pe pământ are niște picioare. Aceste picioare ale lui Isus de pe pământ sunt săracii, bolnavii și amărâții lumii acesteia. Iar el s-a identificat cu fiecare dintre ei. "Doamne, când te-am văzut noi flămând și ți-am dat să mănânci? Sau fiindu-ți sete și ți-am dat de ai băut? Când te-am văzut noi străin și te-am primit? Sau gol și te-am îmbrăcat? Când te-am văzut noi bolnav sau în temniță și am venit pe la tine?" Drept răspuns, împăratul le va zice: "Adevărat vă spun că, ori de câte ori ați făcut aceste lucruri unuia din acești foarte neînsemnați frați ai mei, mie mi le-ați făcut" (Mt 25,37-40).

Ospitalitatea și grija față de cei sărmani ne este propusă de lecturile de astăzi ca formă de manifestare a credinței; ca formă de atragere a binecuvântărilor divine; ca formă de a face pocăință; și nu în ultimul rând ca o formă de a face apostolat și misiune în lume.

Cuvântul "ospitalitate" reunește în sine două cuvinte, unul însemnând prieten și celălalt însemnând străin. Deci, ospitalitatea conține în sine ideea de a ni-i face prieteni pe cei străini.

Henri Jozef Machiel Nouwen (1932-1996) a fost un preot catolic olandez, teolog, profesor, scriitor de literatură spirituală, care a intrat într-un ordin călugăresc. Călugării aceștia respectau jurământul tăcerii, trăind o viață de meditație și rugăciune. Ziua în care Nouwen urma să intre la mănăstire a fost o zi ploioasă și Nouwen nu a putut ajunge decât târziu, după ora de culcare. A sunat clopoțelul de la intrare și i-a deschis un frate care l-a salutat călduros, i-a luat haina, l-a condus în bucătărie unde i-a pregătit ceva de mâncare. Au stat la vorbă până noaptea târziu, astfel că Nouwen a reușit să se mai destindă și să se simtă pregătit pentru viața monastică. Dar el știa că acest călugăr ar fi trebuit să păzească jurământul tăcerii și în cele din urmă l-a întrebat de ce avusese bunăvoința să stea cu el și să vorbească? Călugărul i-a răspuns: "Dintre toate datoriile credinței creștine și regulile ordinului meu nici una nu este mai înaltă decât ospitalitatea".

Ospitalitatea este redată de romanul "Mizerabilii" al lui Victor Hugo (1802-1885) ca cea mai bună formă de apostolat și de aducere la convertire. În acest roman este vorba de un ocnaș, pe nume Jean Valjean, care evadează din închisoare. Domnul Myriel, episcopul de Bienvenu, care locuiește la Digne împreună cu sora sa, Baptistine, are ocazia de a-l întâlni acest ocnaș evadat, care îi bate la ușă pentru a-i cere mâncare și adăpost. Fiind un om nespus de bun, milostiv și ospitalier, care nu pierdea nici o ocazie de a face o faptă bună, îl găzduiește pe ocnașul pe care îl refuzase toată lumea. Noaptea însă, Jean Valjean fuge cu argintăria casei. Este prins de jandarmi și adus în fața episcopului Myrel de Bienvenu, care îl declară nevinovat pe Jean Valjean, spunând că el îi dăruise argintăria și cele două sfeșnice de argint, pe care acesta a uitat să le ia la plecare. În urma acestei ospitalități, a aceste iubiri și mai ales a acestei iertări nemeritate din partea episcopului Myriel, Jean Valjean se convertește, devenind binefăcătorul întregii regiuni.

Ospitalitatea convertește și astăzi. Sfântul Iosif Benedict Cottolengo (1786-1842) a înființat la Torino, în 1827, Mica Casă a Providenței, pentru a-i adăposti și îngriji pe bolnavii refuzați de spitalele din oraș. Mii de bolnavi trăiesc și astăzi aici, ajungând aici la cunoașterea milostivii și a mântuirii lui Dumnezeu.

De aceea sfinții, pe lângă faptul că erau convinși că tot ceea ce făceau aproapelui lor făceau lui Isus însuși, împlineau faptele de dragoste față de aproapele și ca formă de apostolat al milostivirii divine.

Această convingere l-a făcut pe sfântul Ștefan, regele Ungariei (969-1038) și pe sfântul Venceslau, regele Boiemiei (907-929), să-i viziteze personal pe săraci, bătrâni și bolnavi, și să le ducă cele necesare. Această convingere l-a făcut sfântul rege Ludovic IX, regele Franței (1214-1270), să le slujească bolnavilor stând în genunchi. Această convingere a făcut-o pe sfânta Maria Magdalena de Pazzi (1566-1607), călugăriță carmelită italiană, să considere ca pierdută ziua în care nu a făcut o faptă de dragoste față de aproapele. Această convingere l-a făcut pe sfântul episcop Paulin de Nola (354-443) să se lase vândut ca sclav pentru eliberarea prizonierilor luați de pirați. Această convingere i-a făcut pe sfântul Toma de Vilanova (1486-1555), călugăr spaniol, pe sfântul Ioan Maria Vianey (1786-1859), preot francez, și pe sfântul Ioan Bosco (1815-1888), preot italian, să-și schimbe hainele cu cele ale săracilor. Această convingere i-a făcut pe sfânta Ecaterina din Siena (1347-1380), călugăriță italiană, și pe sfântul Pascal Baylon (1540-1592), călugăr spaniol, să dea tot ce aveau prin casă săracilor. Această convingere l-a făcut pe sfântul Maximilian Maria Kolbe (1894-1941), preot călugăr polonez, să moară în locul unui tată condamnat la moarte. Și exemplele ar putea continua.

Numai Dumnezeu știe câte haruri au primit, câte păcate au acoperit și mai ales câte suflete au convertit toți acești sfinți prin faptele lor. Amărâții și bolnavii sunt picioarele lui Isus pe care trebuie să le îngrijim spre cunoașterea milostivirii divine și spre convertire, până la venirea lui Isus de-a doua.

În bula "Misericordiae Vultus", papa Francisc ne îndeamnă: "Să nu uităm faptele de milostenie sufletească: a-i sfătui pe cei îndoielnici, a-i învăța pe neștiutori, a-i avertiza pe păcătoși, a-i mângâia pe cei mâhniți, a ierta ofensele, a îndura cu răbdare persoanele sâcâitoare, a ne ruga lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți. Și să redescoperim faptele de milostenie trupească: a da de mâncare celor înfometați, a da de băut celor însetați, a-i îmbrăca pe cei goi, a-i primi pe străini, a-i asista pe bolnavi, a-i vizita pe cei închiși, a-i îngropa pe morți".

Tradiția ne spune că Marta, împreună cu sora ei Maria și cu fratele lor Lazăr, au părăsit Palestina și au plecat în Galii, Franța de astăzi, în regiunea Provence, și acolo au predicat evanghelia milostivirii divine, spre convertirea și mântuirea acelor păgâni. Vestirea evangheliei, cea mai înaltă formă a faptelor de milostenie sufletească, însoțită și de faptele de milostenie trupească, este cea mai bună cale de a duce paradisul oamenilor. Acest lucru l-au făcut Marta, Maria și Lazăr. Acest lucru trebuie să-l facem și noi zilnic. Sfântul Paul spune astăzi: "Pe Isus îl proclamăm îndemnând pe orice om și învățând pe orice om în toată înțelepciunea, ca să prezentăm pe orice om desăvârșit în Cristos" (Col 1,28).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat