Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la memoria Preasfintei Fecioare de pe Muntele Carmel - 2016

Sfântă Fecioară Marie de pe Muntele Carmel, roagă-te pentru noi!

Comemorarea anuală a Sfintei Fecioare de pe Muntele Carmel, din 16 iulie, celebrează o acțiune descendentă de ocrotire pentru toți credincioșii, care vine de la Isus, prin Maria. Și apoi celebrează o acțiune ascendentă care pornește de la toți credincioșii și se îndreptă spre Isus, în mulțumire și slujire, prin Maria.

Se spune că un domn german, intelectual, dar ateu, locuia în fața unei mănăstiri de călugărițe carmelite de clauzură. Îl deranja să le audă cântând și râzând în timpul momentelor lor de "recreație". Într-o zi s-a dus la mănăstire și a cerut să vorbească cu superioara. I-a spus ceea ce îl surprindea pe dânsul cel mai tare: "Cum e posibil ca niște femei, încă tinere, judecând după vocile și râsetele lor, să poată să se simtă mulțumite, să cânte și să râdă, închise între patru pereți?" "Ce anume este, după părerea dvs., a întrebat superioara, ceea ce îl face fericit pe un om pe pământ?" "A iubi și a se ști iubit de către cel pe care-l iubește". "Păi tocmai acest lucru, replică superioara, îl au aceste femei: îl iubesc pe Domnul din toată inima lor, cu toate forțele lor și se știu iubite de către el mult mai mult decât sunt ele în stare să viseze. Pentru aceasta cântă și sunt fericite".

La acest punct vrea să ne aducă Biserica și pe noi, prin memoria Preasfintei Fecioare de pe Muntele Carmel.

Prima lectură din cartea lui Zaharia (cf. Zah 2,14-17) ne vorbește despre restaurarea morală a poporului. "Domnul îl va lua pe Iuda în stăpânire, ca partea lui de moștenire, ca pământul său sfânt, și va alege din nou Ierusalimul".

Textul evangheliei ne-o prezintă pe Maria ca model de nou discipol credincios (cf. Mt 12,46-50). De aceea, Isus spune: "Oricine face voința Tatălui meu din ceruri, acela îmi este și frate, și soră, și mamă" (cf. Mt 12,50), adică acela primește bucuria lui, acela devine partea lui de moștenire, acela va ajunge Noul Ierusalim.

Muntele Carmel, simbol al apropierii de Dumnezeu și de frumusețile lui Dumnezeu în Vechiul Testament, este un munte biblic aproape de Nazaret, este un munte mai sus de orașul Haifa, este un munte lung de circa 25 km, este munte care se oglindește în apele Mării Mediterane. Aria muntelui Carmel are forma unui triunghi, simbol al lui Dumnezeu cel întreit și unic, în Noul Testament. Pentru că acest munte a vorbit mereu de Dumnezeu, a fost ales ca loc de reculegere și rugăciune.

Muntele Carmel a fost considerat din cea mai îndepărtată antichitate un loc sacru, datorită configurației și a poziției sale geografice. Chiar păgânii au văzut în acest munte ceva sacru. Tutmosis al III-lea, al Egiptului, în secolul al XIV-lea îC., menționând Carmelul în lista cuceririlor sale, îl numește Muntele Sfânt. Se povestește că Pitagora (570-495 îC) a urcat colinele muntelui în atitudinea omului care meditează la lucrurile din lumea cealaltă. Vespasian (9-79), debarcând în Palestina cu legiunile sale, mai înainte de a începe războiul împotriva evreilor a venit pe muntele Carmel spre a aduce o jertfă divinității locului: "Dumnezeu fără chip".

Conform povestirii biblice, Carmelul a fost cucerit de Iosue. El forma hotarul între patru triburi: Așer, Zabulon, Isahar și Manase. Se pare însă că muntele nu a fost atribuit nici unuia dintre triburi, fiind considerat ca un loc comun de refugiu sau un sanctuar (cf. Ios 12,22; 17,11).

Pe una dintre crestele Muntelui Carmel, proorocul Ilie a adus jertfa prin care a dovedit adevărul credinței în Dumnezeul lui Israel și adevărul misiunii sale ca profet al lui, dar și falsitatea zeilor Baal și Astarta și a profeților ei care amăgeau poporul Alianței (cf. 1Rg 18,21-40). De pe Muntele Carmel, a privit profetul Ilie norul cel mic care se ridica din apele Mării Mediterane, nor care a acoperit tot cerul și a revărsat ploaia dătătoare de viață, nor simbol al Maicii Domnului, care prin Fiul ei Isus, a dat viață lumii (cf. 1Rg 18,41-45). Tot de pe Muntele Carmel, profetul Ilie a lăsat ca mantia să-i cadă asupra ucenicului său, profetului Elizeu, simbol a Scapularului, prin care Maica Domnului îi protejează pe toți ce care îl poartă (cf. 2Rg 2,13-14).

Când au început prigoanele sinagogii și ale păgânilor împotriva primilor creștini, unii s-au răspândit în lume, iar alții s-au retras pe muntele Carmel, unde și-au zidit un mic lăcaș de rugăciune lângă grota lui Ilie, aproape de locul unde profetul Ilie a văzut nourașul și de unde i-a lăsat mantia sa lui Elizeu. Aici cântările și rugăciunile se înălțau zi și noapte către Isus, a cărui imagine profetică a fost profetul Ilie și către Maica Domnului, al cărui simbol a fost nourașul. În epoca bizantină, muntele era deja plin cu eremiți. Lor li s-au adăugat apoi anahoreții veniți din Occident în perioada cruciadelor.

Toți aceștia au organizat ordinul carmelit. Carisma Ordinului Carmelit este: A-l urma pe Isus Cristos; a fi o fraternitate contemplativă și activă în mijlocul lumii, a trăi virtuțile sfintei Fecioare Maria și a păstra credința profundă a profetului Ilie. Pentru ei, sfântul episcop martir Albert (1149-1214), patriarhul Ierusalimului, a scris un îndrumător de viață care mai târziu a stat la baza regulii Ordinului Carmelit, aprobată de papa Inocențiu al IV-lea (1195-1254), la 01.10.1247.

Scapularul vorbește despre bunătatea maternă a sfintei Fecioare față de fiii ei. Profetul Ilie, pentru a-și arăta dragostea față de slujitorul său Elizeu, i-a lăsat mantia sa (cf. 2Rg 2,13). Fecioara Maria, pentru a-și arătă dragostea față de devoții ei, le-a oferit scapularul ei ca scut împotriva relelor din lumea aceasta. Scapularul este o haină care acoperă fața și spatele ca un scut protector, oferit de Maria.

Dumnezeu însuși și-a manifestat milostivirea față de Adam și Eva, care au păcătuit, îmbrăcându-i cu o haină care să-i apere de loviturile satanei (cf. Gen 3,21). Patriarhul Iacob și-a arătat dragostea sa față de fiul său Iosif, îmbrăcându-l într-o tunică împestrițată (cf. Gen 37,3). Tatăl fiului risipitor și-a arătat dragostea față de fiul căit, îmbrăcându-l cu o haină nouă (cf. Lc 15,22).

Se povestește că în 1251 Maica Domnului i-a apărut în Anglia sfântului carmelit Simon Stock (1165-1265), superiorul ordinului, și acestuia i-a oferit o mantie, numită scapular, zicându-i că oricine o va purta cu devoțiune, va avea siguranța mântuirii veșnice. Această mantie a fost redusă în timp la două bucăți mici de stofă legate de șnur, iar acum este redusă la o medalie cu Isus și Maria. Această promisiune referitoare la siguranța mântuirii veșnice se referă așa-numitul "privilegiu sabatin", care constă în eliberarea din purgator a purtătorului scapularului în prima sâmbătă de după moarte sa.

Șaptezeci de ani mai târziu, sfânta Fecioară i-a apărut papei Ioan al XXII-lea (1244-1334) și i-a făcut următoarea promisiune, considerată ca o completare a celei adresate sfântului Simon Stock: "Dacă în ziua trecerii în cealaltă viață, copiii Carmelului sunt aruncați în purgator, eu voi coborî acolo în sâmbăta care va urma morții lor și îi voi elibera pe toți cei pe care îi voi găsi acolo și-i voi readuce la muntele sfânt și la viața veșnică". Această a doua promisiune a sfintei Fecioare a fost la originea celebrei Bule Sabatine a papei Ioan al XXII-lea (1249-1334) publicate în 3 martie 1322, confirmată ulterior de mai mulți suverani pontifi ca Alexandru al V-lea, Clement al VII-lea și Paul al III-lea.

La început scapularul a fost utilizat exclusiv de către călugării carmeliți. Mai târziu, biserica a extins privilegiile și beneficiile spirituale ale folosirii scapularului pentru toți credincioșii. La 13 octombrie 1917 Sfânta Fecioara la Fatima i-a dat de înțeles Luciei că dorește ca toată lumea să poarte Scapularul.

Într-o zi ca cea de astăzi, la Castelgandolfo, în Italia, sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005) se adresa astfel unui grup de pelerini polonezi: "Astăzi, în liturgie, facem memoria Fecioarei de pe Muntele Carmel. Această memorie este în mod particular dragă tuturor celor devotați Fecioarei de pe Muntele Carmel. Și eu, încă din tinerețe, port la gâtul meu scapularul Fecioarei și mă refugiez cu încredere sub mantia Fecioarei Maria, Mama lui Isus. Doresc ca scapularul să fie pentru credincioșii care îl poartă ajutor și apărare în pericole, pecete a păcii și semn al tutelei Mariei".

Sfântul Vincențiu Ferreri (1350-1419), un spaniol, spune: "Cine poartă scapularul, trebuie să-și exprime voința sinceră de a parcurge calea sfințeniei, alături de devoții Mariei".

Când Josemaria Escrivá (1902-1975) a întâlnit într-o dimineață friguroasă de iarnă un carmelit desculț pe zăpadă, s-a decis să se facă preot.

Un copil de numai doi ani, de lângă Torino, Italia, plecând după mama lui, s-a rătăcit și a ajuns la stânca numită "Rocca Rotonda", care era acoperită cu zăpadă. La nenumăratele întrebări ale mamei, Olimpiu a răspuns că nu i-a fost frică, nici foame și nici frig, pentru că o Doamnă îmbrăcată în alb, cu picioarele descălțate și părul lăsat pe spate, a venit la el, i-a adus pâine albă de sărbătoare și l-a acoperit cu o mantie. Iată aici o imagine a protecției scapularului, oferită de Sfânta Fecioară Maria devoților ei.

Cea mai mare lucrarea a Fecioarei Maria de pe Muntele Carmel și cea mai mare lucrare a devoților ei, este aducerea oamenilor la mântuirea lui Isus. Ermanno Cohen (1820-1871) era evreu care s-a făcut creștin și care a ajuns un preot foarte pios, în Ordinul Carmelit. Dar un spin îi străpungea inima, mama sa a rămas evreică îndărătnică până la moarte. Dezvăluindu-și apoi durerea sa și sfântului paroh de Ars, acesta i-a spus: "Nu vă descurajați: într-o zi, în sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri, veți primi o scrisoare care vă va aduce cele mai mari mângâieri". Scrisoarea prezisă de sfântul Paroh de Ars a sosit șase ani mai târziu, la 8 decembrie 1861, prin intermediul unui preot iezuit. Scrisoarea fusese scrisă de un suflet privilegiat, care a îndrăznit să-l întrebe pe Isus, cum a putut să reziste rugăciunilor lui Ermanno și să nu-i dea mamei acestuia harul convertirii. În scrisoare se spunea foarte clar că acea sărmană evreică, când era pe punctul de a-și da ultima suflare, printr-un har special dobândit ei de Sfânta Fecioară Maria, s-a rugat astfel: "O, Isuse, Dumnezeul creștinilor, Dumnezeu adorat de fiul meu, cred și sper în tine, te rog, ai milă de mine!". În acest strigăt auzit numai de Dumnezeu, era prezentă căința cea mai sinceră, dorința cea mai curată de a primi botezul și hotărârea cea mai sfântă de a trăi după preceptele creștine. După ce i-a descoperit aceste lucruri, Cristos i-a spus acelui suflet: "Mergi și fă cunoscut părintelui Ermanno tot ceea ce am făcut pentru mama lui prin rugăciunea mamei mele".

Fernando Diaz Plaja (1918-2012), un istoric și scriitor spaniol, a cules din memoriile sale următoarea întâmplare: Într-un duel, dușmanul său, fiind doborât, striga: "Nu mă omorî, pentru Fecioara Maria de pe muntele Carmel! "Ai avut noroc, i-a spus învingătorul. Ai pomenit-o pe Fecioara mea și aceasta te-a salvat"!

Acesta va fi și "norocul" de la sfârșit al tuturor acelora care în viață au iubit-o pe Fecioara Maria. Cinstitorii Mamei lui Isus, purtătorii scapularului ei, rugătorii Rozariului ei, dar toți aceia asupra cărora va fi invocată mijlocirea Mariei nu vor muri în dușmănie cu Dumnezeu și își vor salva sufletele.

Sfântă Fecioară Marie de pe Muntele Carmel, roagă-te pentru noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat