Secretarul general al Sinodului Episcopilor pentru sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria de pe muntele Carmel
Logica milostivirii
De Lorenzo Baldisseri
În sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria de pe muntele Carmel publicăm fragmente din omilia cardinalului secretar general al Sinodului Episcopilor, în timpul Liturghiei celebrate la Messina, în Parohia "Sfânta Maria a Carmelului".
Nu uimește faptul că Sfântul Părinte s-a inspirat din întâlnirea dintre Isus și samariteană când a descris, în Amoris laetitia, "logica milostivirii pastorale" întemeiate pe pilastrul triplu al însoțirii, al discernământului și al integrării. Citând Relatio synodi din 2014, papa afirmă că situațiile care nu corespund încă sau nu mai corespund idealului evanghelic despre căsătorie "trebuie înfruntate în manieră constructivă, cu răbdare și delicatețe", adăugând imediat după aceea: "Este ceea ce a făcut Isus cu samariteana".
Pentru aceste motive invit să nu ne mulțumim cu o pastorație de apărare, care se îngrijește de cei "care sunt înăuntru" și uită pe atâția care în schimb "sunt în afară", simțindu-se adesea judecați și condamnați de cei care cred. Dimpotrivă, fiecare comunitate creștină este chemată să devină "Biserică în ieșire" și "spital de campanie" pentru cei care sunt răniți de circumstanțele vieții, prin arta însoțirii, prin discernământ în fiecare situație, prin integrare în viața eclezială.
Ca fiecare an sfânt, aceasta să fie ocazia pentru a practica reciproc reconcilierea, iertarea, milostivirea. În acest loc dedicat Preasfintei Fecioare Maria de pe muntele Carmel, ne încredințăm mijlocirii puternice a Mariei, Mater misericordiae. Cu toate că de câtva timp comunitatea nu mai este încredințată ordinului carmelitan, trebuie continuat să se cultive spiritualitatea Carmelului, care de-a lungul secolelor a produs nenumărate roade de bine și de sfințenie, alimentând constant devoțiunea față de Fecioara Maria Flos Carmeli.
Zidurile unui edificiu nu închid credința noastră în forme și structuri, chiar dacă necesare. Cine-l adoră pe Dumnezeu trebuie să-l adore în Cuvântul său. Ascultarea atentă și rugătoare a Cuvântului lui Dumnezeu este, pentru noi creștinii, prima manieră de a adora. În această privință, Papa Francisc, încă de la exortația apostolică Evangelii gaudium, adevărat "manifest programatic" al pontificatului său, nu încetează să indice Cuvântul lui Dumnezeu ca izvor al reînnoirii pastorale și misionare a Bisericii, la care toate comunitățile creștine sunt chemate.
Recent, Sfântul Părinte a tratat iarăși această temă în exortația apostolică Amoris laetitia, document care a încheiat cu autoritate drumul sinodal lung despre familie care a implicat întreaga Biserică în cursul a peste doi ani. Cuvântul lui Dumnezeu întărește sufletul, luminează drumul, consolidează inima: acest lucru este valabil individ ca și pentru familii, pentru comunitățile călugărești ca și pentru cele parohiale. În realitate, nu există autentică spiritualitate creștină care să nu fie hrănită constant de izvorul inepuizabil al Bibliei.
Apoi, cine-l adoră pe Dumnezeu trebuie să-l adore în toți frații. Nu putem să ne mulțumim să-i dăm cult lui Dumnezeu în templele splendide și prin liturgii solemne. Este adevărat desigur că în sacramente, și în mod culminant în Euharistie, Cristos însuși e cel care se face prezent pentru sfințirea noastră. Dar este la fel de adevărat, cum afirma deja sfântul Ioan Gură de Aur, că Dumnezeu trebuie recunoscut și adorat și în "sacramentul fratelui". Nu putem nega că adesea comunitățile noastre creștine sunt contagiate de virusurile protagonismului, murmurării, prejudecății, indiferenței, dacă nu chiar al ostilității și al ciocnirii dintre grupuri, mișcări, asociații. Acest lucru este adesea un scandal în ochii celor care ne observă și zădărnicește mărturia noastră în lume.
Nu se poate adora Dumnezeu numai în fratele care este alături de noi, care gândește ca noi, care trăiește viața creștină ca noi, care este cel puțin aparent "în ordine". Cine-l adoră pe Dumnezeu, ne spune Isus, trebuie să-l adore și în cel de departe, în cel diferit, în cel așa-numit "iregular". Așa este femeia samariteană. Tocmai pe această femeie Învățătorul o învață în ce anume constă adevărata adorare a lui Dumnezeu: nu este chestiune de "locuri" ci de "inimă". Cine vrea să-i dea lui Dumnezeu adorația corectă nu se mai poate mulțumi să-l caute în interiorul zidurilor templului: sacralitatea sanctuarului din Ierusalim este de altfel în mod constant relativizată de slujirea itinerantă a lui Isus și de cuvintele sale severe despre distrugerea templului. În Cristos, Dumnezeu se arată ca acela care iese din templu pentru a merge să caute oile pierdute: așadar, cine vrea să-l găsească și să-l adore pe Dumnezeu, va trebui să-l caute în afara sanctuarului, la acei bolnavi pe care Medicul ceresc a venit să-i îngrijească cu medicamentul milostivirii.
(După L'Osservatore Romano, 16 iulie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 30.