Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Actul de a-i îngropa pe cei morți

Iubire fără sfârșit

De Enzo Bianchi

"Moartea este încercarea cea mai mare care ne așteaptă și a fi însoțiți este ceea ce ne ajută mai mult să facem din moartea însăși un act, nu s-o îndurăm, să-i redăm punctual lui Dumnezeu viața, nu să lăsăm pasiv ca să ne fie smulsă". În numărul din iulie 2016 al revistei lunare "Vita pastorale", priorul din Bose se oprește asupra uneia dintre cele mai intense fapte de milostenie trupească, din punct de vedere emotiv: a îngropa pe cei morți. "Modul în care se moarte și în care se îngroapă cei morți - scrie el citându-l pe Pericle - exprimă calitatea umană a unei societăți precum și calitatea credinței în învierea trupului". Publicăm integral textul.

Este semnificativ că în Crez, mărturisirea de credință creștină, se amintește că Isus "a murit și s-a îngropat" (cf. 1Cor 15,3-4), unde această a doua parte nu indică numai un eveniment punctual, consecință a morții, ci și o acțiune precisă îndeplinită de unii discipoli ai lui Isus (cf. Mc 15,46-47 și par.; In 19,40-42): el nu numai că a ajuns în pământ, în locul întunecat și rece al unei grote, ci "a fost îngropat". Evangheliile atestă că și Ioan Botezătorul, odată decapitat, a fost pus într-un mormânt de discipolii săi (cf. Mc 6,29; Mt 14,12).

Într-adevăr, toată Biblia dedică multă atenție îngropării și mormântului, începând de la îngroparea Sarei la Hebron în grota din Macpela, în interiorul proprietății vândute de hitiți lui Abraham, el încă necunoscând realizarea promisiunii pământului făcută lui Dumnezeu (cf. Gen 23). Din acel moment, îngroparea devine decisivă pentru cei care cred în Dumnezeul lui Abraham, al lui Isaac și al lui Iacob, semn al dreptății celui care moarte și ajunge într-un mormânt. În schimb cel care nu este îngropat, apare ca pedepsit de Dumnezeu, ca un nelegiuit care nu merită îngroparea (cf. Dt 28,26; Is 34,3; Ier 16,4-6; 25,33; Ps 79,2-3). Întristează faptul că creștinii au acceptat cu atâta ușurință, din motive de spațiu (care lipsește, se spune) și economice (costă mai puțin), incinerarea trupului și adesea practică dispersarea cenușii răposatului în fluvii, mări, păduri. Oare sunt fără vină cei care, ignoranți și inconștienți, ajung să le dea celor dragi ai lor soarta celor nelegiuiți. Dar trebuie spus cu claritate: începând de la Abraham cei care cred, din cauza credinței lor în umanul care a trăit într-un trup (trup pe care omul nu numai că-l are, ci este) și în înviere, trebuie să dea înmormântare celor morți și să le păstreze un memorial printr-un mormânt. De altfel, paleontologia ne avertizează cu privire la faptul că îngroparea celor morți marchează o cotitură în evoluție. Primii umani se deosebesc de animale tocmai din cauza înmormântării pe care o dau celor morți: nu-i lasă abandonați intemperiilor, pradă animalelor, ci îi pun în locuri separate, îi recompun cadavrul dându-i o poziție semnificativă și repede îi venerează, îi onorează cu daruri, lucruri prețioase și chiar mâncăruri, aproape ca să exprime dorința lor ca să mai trăiască.

Înțelepciunea lui Israel cere: "Fapta bună a dărniciei tale (cháris) să fie înaintea tuturor celor vii și celui mort nu-i nega fapta bună (cháris)!" (Sir 7,33); de asemenea: "Fiule, varsă lacrimi pentru cel mort și, ca unul care pătimește teribil, începe jalea! Înmormântează-i trupul după cum este stabilit și nu trece cu vederea mormântul lui!" (Sir 38,16). Inspiratoare a celei de-a șaptea și ultima faptă de milostenie trupească (adăugată la cele șase indicate în Mt 25,31-46) este desigur cartea biblică a lui Tobia, în care îngroparea celor uciși de violența asirienilor este prezentată ca acțiune plăcută lui Dumnezeu la fel ca rugăciunea înălțată către El (cf. Tob 1,17-19; 2,1-8; 12,12). În Noul Testament îngroparea și mormântul sunt și expresie a credinței în învierea trupului, a trupurilor celor credincioși, în afară de onoare și se semn de iubire față de cel care a terminat exodul din această viață la Tatăl. A-l însoți pe cel mort până la mormânt și a-l depune acolo unde, deși putrezind și redevenind pământ, va asculta glasul Domnului care-l va chema la viața veșnică (cf. In 5,25.28-29) și-l va face să retrăiască nu ca un cadavru reînsuflețit, nu ca pământ care a devenit din nou cenușă, ci ca trup însuflețit de viața Duhului Sfânt, viață veșnică dăruită de Dumnezeu oamenilor creați de El și voiți ca fii. Este cunoscut că și catacombele, loc subteran în care primii creștini își îngropau morții, erau și loc de rugăciune și de celebrare euharistică, loc de venerare a trupurilor sau a ceea ce rămânea (relicvele) din martiri, martori ai lui Cristos până la sânge, până la dăruirea vieții.

În aceste practici era în acțiune credința biblică, dar și, mai ales în zona mediteraneană, pietas care prevedea atenție și rituri deosebite față de cei morți. Să ne gândim, de exemplu, la Antigona, eroina care contestă puterea și legile în vigoare, în numele "legilor nescrise și neschimbabile" (Sofocle, Antigona, 454-455): în toată cultura greco-romană figura sa este exemplară datorită milostivirii folosite față de cel care este fratele nostru în umanitate, orice păcat ar fi comis. În fața evenimentului despărțirii de noi umanii vrem să afirmăm forța comuniunii trăite, pentru că nu poate să se piardă. Ceea ce dă valoare faptului de a fi trăit - știm bine asta - este iubirea, comuniunea: dacă aceștia s-ar pierde pentru totdeauna, ce sens ar avea viața? Iată ceea ce inspiră acțiunea de a îngropa pe cei morți, de a pune un semn în spațiu, chiar în micul spațiu al mormântului, că o persoană a trăit printre noi și că în mormânt sunt rămășițele sale pământești; este un loc care ne amintește de ea, care devine un mijloc pentru a continua să-i exprimăm iubirea noastră, grija noastră, voința noastră ca legătura să continue, deși în formă diferită. Nu pot să scriu despre această faptă de milostenie trupească fără a manifesta ceea ce locuiește în mine datorită experiențelor trăite personal în copilărie, în tinerețe și încă și astăzi. Ce însemna, mai ales odinioară, a îngropa un mort? Înainte de toate mortul era unul care a fost însoțit de noi până la sfârșitul său. Dacă moartea nu venea pe neașteptate (A subitanea et improvis morte libera nos, Domine, se ruga în litanii), se avea grijă de cel bolnav pentru a-i alina durerea și pentru ca să nu se simtă singur și abandonat. Cine era legat de muribund de rudenie sau afect, arăta tocmai în însoțirea lui spre moarte calitatea acestei relații. Se găsea timpul necesar, nu se abandona bolnavul medicilor sau spitalului, și Biserica avea posibilitatea de a se face "trecătoare" între această lume și Împărăție. Erau preoți în număr suficient, capabili să meargă la căpătâiul muribundului, să-i administreze sacramentele care revărsau putere în fața enigmei și dădeau din nou pace, cu iertarea păcatelor, celui care știa că-l întâlnește pe înfricoșătorul și milostivul judecător al propriei vieți. Adesea preotul și ministrantul (acesta din urmă eram eu) rămâneau la căpătâiul muribundului până la ultima suflare, când cu autoritate glasul ferm proclama: "Pleacă, suflet creștin, din această lume, în numele Tatălui care te-a creat, al Fiului care te-a răscumpărat, al Duhului Sfânt care te-a sfințit". De cel care a murit la Bose am avut până acum harul să fiu aproape de el/ea, să pun mâna mea în mâna sa și să pot spune aceste cuvinte, văzând apoi muribundul murind într-o mare pace. Această însoțire este decisivă, pentru că moartea este încercarea cea mai mare care ne așteaptă și faptul de a fi însoțiți este ceea ce ne ajută mai mult să facem din moartea însăși un act, nu s-o îndurăm, să-i redăm punctual lui Dumnezeu viața, nu să lăsăm pasiv ca să ne fie smulsă.

După moarte, îngroparea: se știe să se mai facă sau se cheamă persoane specializate să îndeplinească acțiuni care chiar ne repugnă, așa de mult am înlătura și negat moartea? Mortul trebuie spălat, înainte de înțepenirea cadaverică, trebuie îmbrăcat în așa fel încât să strălucească demnitatea sa, trebuie așezat într-o poziție care să-i dea onoare și să-l facă elocvent cât mai mult posibil, așa cum a fost în viață. și în asta noi umanii ne deosebim de animale, care nu-și îngroapă morții lor. Riturile pe care le-am elaborat au o profundă semnificație pentru noi care rămânem și pentru generațiile de după noi, care vor trebui să învețe și ele să moară și să-i îngroape pe cei morți. Din păcate astăzi multe morți sunt anonime, chiar rudele nu știu nici nu vor să mai țină doliu, nici să înfrunte ceea ce este necesar pentru a-i îngropa pe cei dragi ai lor. Totul este lăsat pentru firmele de pompe funebre, pentru ca să facă ei ceea ce noi nu știm să facem, privându-ne de experiențe care ar fi utile și izvor de învățătură, precum și de relații sociale. Astfel și morții noștri nu mai sunt aproapele nostru și raportul cu ei este lăsat în mâna altora.

Dimpotrivă, nu pot uita că, atunci când eram mic, după ce am însoțit mortul în biserică și apoi la cimitir, întorși acasă se celebra cu o masă comuniunea pe care mortul a trăit-o cu toți aceia care erau la masă împreună. Mâncarea nu era pregătită de familia răposatului, care nu avea timp pentru asta, ci de prieteni, care contribuiau fiecare cu felurile de mâncare. Ce comuniune umană, ce celebrare, ce mulțumire. Moartea era o ocazie de reînnoire a afectelor și a comuniunii: la masă se amintea mortul, povestind unii altora afectul care s-a trăit cu el, uneori și toți împreună, ca prieteni ai săi.

Întorcându-ne la zilele noastre, trebuie spus că, în afară de firmele de pompe funebre, celelalte acțiuni față de mor sunt delegate Bisericii sau, tot mai mult, agențiilor care au rolul de a pregăti camere mortuare, de a pregăti muzică, de a organiza un rit care să prevadă intervenții și cuvinte ale rudelor sau prietenilor, nu după o formă care să provină din viață (ca în riturile religioase tradiționale), ci după o copie luată din film sau ficțiune. Trebuie recunoscut că, între toate acțiunile de milostenie trupească, îngroparea celor morți este aceea de care ne preocupăm mai puțin; mai mult, astăzi a devenit aproape imposibil să se trăiască aceasta cu conștiință și sentimente umane. Compasiunea, milostivirea chiar și față de cei morți aparțin acelor "legi nescrise și neschimbabile" care reies, sau ar trebui să reiasă, din inima fiecărei persoane și care cer pentru cel care moare un loc, cimitirul, în care se doarme și se odihnește; în care, pentru credința creștină, este semnul unei vieți care nu poate să se piardă și care dincolo de moarte primește o nouă formă, cea a vieții veșnice. Din modul de a-i îngropa pe cei morți se măsoară nivelul de umanizare al unei societăți sau al unei generații umane, cum afirma deja Pericle. Și când nu se întâmplă așa, iată că apar gropile comune ale măcelurilor și genocidelor, mormintele profanate de fanatismul rasist, trupurile abandonate pentru că nu mai există umanitate. Da, modul în care se moare și în care se îngroapă cei morți exprimă calitatea unei societăți precum și calitatea credinței în învierea trupului.

În sfârșit, să nu se uite că și această acțiune de milostenie trupească provoacă un mare bine celui care o săvârșește: îl face să reflecteze asupra întrebării morții, asupra a ceea ce moartea este ca enigmă/mister pentru fiecare; să măsoare propria limită; să discearnă ceea ce este esențial pentru viață; să reflecteze despre ce sunt ceilalți pentru noi; să măsoare dacă iubirea noastră durează până când celălalt ne este util sau dacă rămâne și atunci când celălalt nu mai este. Credința creștină ne revelează că, prin botez, am murit-împreună cu Cristos și am fost înmormântați-împreună cu El, pentru a renaște cu El în înviere (cf. Rom 6,3-5; Col 2,12). Așadar am fost înmormântați-împreună cu Cristos, și a practica această acțiune față de alții înseamnă a spune "amin" drumului nostru împreună cu Isus spre Tatăl, Dumnezeu.

(După L'Osservatore Romano, 13 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat