Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 15-a de peste an - Anul C - 2016

"Îngrijește-te de el și ceea ce vei mai cheltui îți voi da când mă voi întoarce" (Lc 10,35).

Isus, împreună cu ucenicii săi și cu mulți credincioși din popor, este pe drumul care urcă la Ierusalim. Spre Ierusalimul pământesc, imagine a Ierusalimul ceresc cu bucuriile lui veșnice, se urcă mereu, împreună cu Isus, cu ucenicii săi și toți cei credincioși din popor. Spre Ierihon, cetatea desfătărilor trecătoare, cetatea idolatră, se coboară mereu, alături de cei care l-au părăsit pe Dumnezeu, alături de hoți și tâlhari, alături de toți cei care jefuiesc, rănesc și ucid. Ierihonul se află în apropierea Mării Moarte, care este situată la 423 m sub nivelul pământului. Este de fapt drumul care duce de la strălucirea templului lui Dumnezeu la moartea în tina pământului.

Hotărârile Domnului sunt drepte, înveselesc inima (cf. Ps 18/19,9), așa ne spune psalmul responsorial de astăzi. Isus, prin parabola samariteanului milostiv, una dintre cele șase parabole ale milostivirii rostite spre mântuirea noastră, una dintre cele șase parabole la care trebuie să medităm și noi în acest an consacrat "Milostivirii divine", ne spune că "hotărârea Domnului" pentru ca oamenii să ajungă în Ierusalimul ceresc, în paradis, este că aici pe pământ trebuie să-l iubească pe Dumnezeu din toată inima și toate puterile lor, iar pe aproapele lor ca pe ei înșiși (cf. Lc 10,27).

Pe Dumnezeu trebuie să-l iubim din toată inima și din tot sufletul (cf. Dt 30,10), pentru că el ne-a creat după chipul și asemănarea sa, chip și asemănare de iubire și îndurare (cf. Gen 1,26; Ps 103,8), pentru că prin Isus ne-a iertat și ne-a mântuit, iar prin Duhul Sfânt ne călăuzește și ne sfințește viața.

Iar pe aproapele nostru, aproape care îl include și dușmanul nostru, trebuie să-l iubim ca pe noi înșine: pentru că suntem împreună copiii lui Dumnezeu; pentru că Isus a venit să moară pentru mântuirea tuturor fără deosebire; pentru că Isus s-a făcut om ca să adune pe toți oamenii în Biserica și casa sa cerească (Col 1,15-20); pentru că Duhul Sfânt a fost promis tuturor oamenilor (cf. Ioel 2,28-29). Și dacă Dumnezeu cel întreit și unic nu exclude pe nimeni de la dragostea și de la mântuirea sa, atunci nici noi nu trebuie să excludem pe nimeni de la dragostea noastră prin care Dumnezeu lucrează mântuirea. De aici și porunca: "Cine iubește pe Dumnezeu, să-l iubească și pe fratele său" (1In 4,21).

Cu toate că încă din Vechiul Testament se cunoaște Legea iubirii față de Dumnezeu și Legea iubirii față de aproapele (cf. Dt 6,4-6; Lev 19,17-18), pentru că oamenilor le-a lipsit înțelepciunea lui Isus și lumina Duhului Sfânt ușor s-au îndepărtat de la calea voită de Dumnezeu prin cele două porunci, astfel că unii l-au monopolizat pe Dumnezeu, iar alții au făcut din aproapele lor numai un om din casa și țara lor.

Conform interpretării sfântului Ambrozie (337-397), episcop de Milano, a parabolei samariteanului milostiv, omul care cobora de la Ierusalim la Ierihon închipuie omul care căzut în păcatul neascultării sugerat de diavol, omul care a părăsit comorile cerului pentru plăcerile pământului, omul care a părăsit înălțimile divine pentru văile plângerii. Tâlharii din parabolă închipuie diavolii și emisarii lor, care l-au despuiat pe omul neascultător de Dumnezeu de tot ceea ce a avut divin în el, l-au rănit și l-au lăsat aproape mort. Preotul și levitul închipuie Legea lui Moise, care nu a avut niciodată puterea să-l mântuiască pe om, dar, ca un pedagog, l-a condus până la Cristos (cf. Gal 3,24-25). Samariteanul milostiv, un străin de neamul omenesc, îl închipuie pe Isus, care la împlinirea vremii a lăsat pentru un timp cerul și a venit în lume (cf. Gal 4,4), care a avut milă de neamul omenesc, care i-a luat povoara și păcatul și l-a mântuit prin sângele său la crucea de pe Golgota. Untdelemnul și vinul închipuie darurile Duhului Sfânt, redate omului prin mântuirea de la cruce. Casa de oaspeți închipuie Biserica, unde Isus îi tratează și îi mântuiește răniții de diavol și păcat. Hangiul închipuie pe creștinii cărora Isus le-a încredințat pe toți oamenii răniți de diavol și păcat. Cei doi dinari și ceilalți promiși la întoarcerea lui Isus închipuie răsplata prezentă și răsplata viitoare de la a doua sa venire, promisă tuturor celor care lucrează la salvarea și mântuirea oamenilor.

În această reflecție mă voi folosi de mai multe exemple care să ne ajute să aprofundăm mai bine parabola milostivirii divine, parabola samariteanului milostiv, căci pentru a moșteni viața cea veșnică (cf. Lc 10,25), după cuvântul lui Isus, trebuie să facem și noi la fel ca samariteanul milostiv (cf. Lc 10,37).

O veche legendă ne spune că într-o insulă din Pacific trăia pe vremuri un soi de potârniche care aveau două inimi: una bună pentru ea însăși și una rea pentru toți cei din jurul ei. Pentru toți cei care uită că Dumnezeu a creat omenirea ca un singur trup, unde bucuria și durerea unuia sunt bucuria și durerea întregului trup, pentru cei care în mod greșit cred că pot trăi cu două inimi, una pentru ei și alta pentru alții (cf. Rom 12,5), Isus a rostit parabola Samariteanului milostiv, pentru a ne spune că trupul său mistic este format din toți oamenii de mântuit, că trupul său mistic are numai o singură inimă care trebuie să bată în piepturile tuturor, că bucuria sau durerea unuia trebuie să fie bucuria și durerea tuturor și că toate mădularele trupului său mistic trebuie să îngrijească deopotrivă unele de altele (cf. 1Cor 12,12-25).

Sfântul Augustin (354-430) spunea referitor la faptul că toți oamenii formează un singur trup cu Cristos și că toți trebuie să îngrijească unii de alții: "Ochiul care nu caută spre locul unde a intrat spinul este bolnav; spatele care nu se apleacă spre locul dureros este bolnav; mâna care nu se întinde spre a scoate spinul este paralizată". Sensibilitatea noastră față de celelalte mădulare ale trupului mistic a lui Cristos arată ce fel de mădulare suntem noi în trupul lui Cristos.

Sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997), o sfântă de origine albaneză, pe care o durea durerea fiecărui om și de aceea îi aduna pe toți bolnavii și abandonați în casa ei pentru a le purta de grijă și de mântuire, a fost întrebată odată de cineva: "Ce găsești, Maică Tereza, la toți amărâții aceștia?" Ea a răspuns după voința și planul lui Dumnezeu: "Găsesc chipul și asemănarea lui Dumnezeu care este și în mine!" Chipul și asemănarea lui Dumnezeu din noi trebuie să o vedem și în toți ceilalți oameni din jurul nostru, mai ales în cei care au nevoie de ajutor.

Tertulian, pe numele său adevărat Quintus Septimius Florens (160-240), a fost un scriitor creștin timpuriu, primul scriitor patristic care a publicat în limba latină. El obișnuia să spună: "Creștinul este omul căruia Dumnezeu i-a încredințat pe toți oamenii". Adaug și spun că, deși Dumnezeu ne întreabă mereu de frații noștri, mulți dintre noi răspundem cu impertinența ucigașului Cain că nu suntem păzitorii fraților noștri (cf. Gen 4,9). Este ca și cum l-ai întreba pe cineva unde îți sunt ochii, și el ți-ar răspunde că nu este păzitorul ochilor lui.

Într-o zi, un ucenic al unui rabin, mulțumit de învățătura pe care o primise de la acesta, a izbucnit într-o tresărire sentimentală și i-a zis rabinului: "Învățătorule, te iubesc!" Atunci rabinul și-a ridicat capul dintre cărțile sale și l-a întrebat pe ucenicul său: "Știi tu ce mă doare?" "Nu, i-a răspuns ucenicul". "Atunci, dacă nu știi ce mă doare, cum poți să-mi spui că mă iubești?"

De aceea, atunci când îi spunem lui Dumnezeu: "Doamne, te iubesc", trebuie să știm ce îl doare pe Dumnezeu, trebuie să știm că pe Dumnezeu îl doare mult pierzarea oamenilor, și prin urmare trebuie să pornim urgent în căutarea și aducerea oamenilor de mântuit la el.

De aceea, atunci când îi vom spune unui om "Te iubesc", obligatoriu trebuie să-i știm durerile și așteptările și să-l ajutăm. Din păcate, mulți dintre noi oamenii și creștinii, pe care Dumnezeu ne-a pus supraveghetori peste frații noștri ca să le facem bine (cf. Ez 33,7-9), le știm toate defectele și păcatele, dar noi nu le știm durerile și așteptările lor. Peste orice durere umană Dumnezeu a pus supraveghetor pe cineva, iar în ziua cercetării îl va întreba cum și-a împlinit misiunea: "Am fost flămând, și nu mi-ați dat să mănânc; mi-a fost sete, și nu mi-ați dat să beau; am fost străin, și nu m-ați primit; am fost gol, și nu m-ați îmbrăcat; am fost bolnav și în temniță, și n-ați venit pe la mine" (Mt 25,42-43).

Doi buni prieteni francezi, generalul François-Marie-Casimir de Négrier (1788-1848) și colonelul filantrop Nicolas Paqueron, zis Pontmartin (1791-1863), mergeau împreună la un spectacol. În drum, colonelul Nicolas Paqueron a spus că vrea să intre pentru cinci minute într-o casă. Generalul de Négrier l-a urmat și el. În casă, o mamă cu cinci copii vegheau la căpătâiul unui tată bolnav. Au lăsat prețul biletelor de spectacol aici și s-au întors acasă; mai exact, s-au dus într-o biserică a Maicii Domnului, numită a Victoriilor. După o săptămână, generalul François-Marie-Casimir de Negrier a murit într-o luptă. Ce bine i-a prins această vizită și această pomană. Oamenii cu adevărat mari se remarcă prin sensibilitatea inimii și prin caritate. Să ne arătăm și noi măreția de creștin, făcând la fel ca ei.

Între anii 1877 și 1878 a avut loc Războiul de Independență al României de sub Imperiul Otoman. Un ziar al vremii din Viena, Austria, relata spusele unui călător sosit din România: "Am văzut prin gări trenuri pline cu prizonieri turci care erau sleiți de puteri, rupți de foame și plini de boli. Și cu toate că turcii le făceau rău românilor de peste 400 de ani, am văzut țărani români venind prin gări și întinzând prizonierilor turci: apă, hrană, medicamente și haine. Un popor care se poartă astfel cu dușmanii săi ajunși în nenorocire dă dovezi lumii întregi că este pătruns de spiritul lui Cristos și că se află pe o treaptă înaltă de civilizație". Fără dragoste nu suntem nimic (cf. 1Cor 13,1-3). Pilda samariteanului milostiv ne spune că asta trebuie să facem și noi ca să dobândim viața cea veșnică (cf Lc 10,33-37).

Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407) zice: "Aveți bani? Cumpărați-vă cerul cu ei! Dacă nu aveți bani, dăruiți un pahar cu apă, sau o bucată de pâine și veți primi raiul. Dați lucruri pieritoare și veți primi fericirea veșnică (cf. Lc 16,9). Miluiți pe cel sărac și chiar dacă veți tăcea, la judecata divină o mie de guri vă vor lua apărarea". Îndurarea față de cei aflați în suferință ne înalță până la rai, căci cei care fac fapte bune vor ieși din morminte "spre învierea vieții fericite" (In 5,29).

Sfântul Vasile, episcop al Cezareei (330-379), vizitând odată pe preotul Anastasie, prietenul său, l-a găsit pe acesta într-un bordei îngrijind un om bolnav de lepră, căruia îi căzuse carnea de pe mai multe mădulare ale trupului. Văzându-l, sfântul Vasile i-a zis lui Anastasie: "Pentru ce ai vrut să-mi tăinuiești această comoară a ta? De laudă este fapta ta, dar în noaptea aceasta te rog să mă lași pe mine să-i slujesc acestui om lepros, ca să fiu și eu părtaș la plata ta din cer". Da, este o plată în cer pentru orice faptă a noastră.

În Turingia, Germania, nu era durere pe care sfânta Elisabeta (1207-1231) să n-o aline, nu era nevoie în care să nu intervină și nu era nenorocire pe care să nu o cunoască. Alerga pe la casele bolnavilor ducându-le medicamente, alerga pe la casele săracilor ducându-le cele trebuincioase, alerga pe la casele muribunzilor și-i pregătea pentru trecerea în veșnicie, alerga în locurile unde erau adunați copiii și-i instruia în religia creștină. De aceea, mulți amărâți stăteau porțile locuinței sale. Într-o zi, pe când soțul ei, ducele Ludovic al IV-lea de Turingia (1200-1227), nu era acasă, Elisabeta a auzit pe cineva gemând la ușa sa. Când a deschis ușa, a văzut un sărman lepros care-i cerea ajutor. I s-a făcut milă de el și l-a culcat în patul ei. Când soțul ei a sosit acasă a aflat totul. Groază i-a cuprins pe toți la gândul că Elisabeta a contaminat casa și patul conjugal. Imediat soțul a alergat ca să-l dea afară pe lepros. Dar, când a ajuns lângă pat, în loc de lepros a văzut chipul lui Isus Răstignit, culcat sub așternuturile sale, și care i-a zâmbit. Acum a înțeles mai bine cuvintele lui Isus: "Tot ceea ce ați făcut unuia dintre acești mici, care sunt frații mei, mie mi-ați făcut" (cf. Mt 25,40). Sfânta Elisabeta nu le-a uitat nici pe sufletele din purgator, căci pentru odihna lor se ruga, participa la sfânta Liturghie, se împărtășea, făcea pomeni, se smerea. Sfânta Elisabeta de Turingia este sfânta care răspundea mereu celor care o întrebau despre faptele sale bune: "Fac și eu ce pot ca să mă mântuiesc!" Noi?

Raoul Follereau (1903-1977), un jurnalist și poet francez contemporan, era un creștin care se străduia să nu-și murdărească sufletul cu păcate. Dar, într-o noapte, acest om care fugea de păcate a visat că a murit și că s-a prezentat la judecata lui Dumnezeu. "Doamne, nu am făcut nimic rău. Privește mâinile mele, ele sunt curate". Însă Dumnezeu i-a răspuns: "Ai dreptate. Sunt curate, dar sunt goale de fapte bune!" Și imediat s-a trezit. Pentru că nimeni cu mâinile goale nu va intra în cer, Raoul Follereau, jurnalistul și poetul francez, a părăsit Franța și s-a dus să îngrijească leproșii din insula Hawai, ca să-și umple mâinile cu fapte bune. Și așa de frumos a lucrat și s-a jertfit, că la moartea sa din cauza leprei a fost numit: "Vagabondul dragostei de Dumnezeu și de aproapele".

Poate pe mulți dintre noi ne-a amăgit diavolul că nu suntem mari păcătoși și că nu avem de ce a ne teme de judecata divină, căci mâinile ne sunt curate de păcate. Însă mâinile curate de păcate, dar goale de fapte bune, ne vor împiedica să intrăm în rai. De aceea, cum ne învață sfântul Paul, cât mai avem timp să nu obosim în facerea binelui; căci, la vremea potrivită, vom secera, dacă nu vom cădea de oboseală. Așadar, cât avem prilej, să facem bine tuturor (cf. Gal 6,9-10).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat