Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cinci indicații pentru drumul ecumenic

Când avionul este în zbor pare lent

De Kurt Koch

Privind la ultima jumătate de secol de angajare ecumenică, prima comparație care-mi vine în minte este cu o călătorie în avion. Aceasta începe, după pregătiri prelungite, cu un rulaj foarte rapid pe pistă și o decolare la fel de rapidă. Imediat ce se ajunge la altitudinea justă și avionul plutește în aer, este ușor să avem impresia că nu ne mai mișcăm, sau măcar că ne mișcăm doar lent. Totuși, fiecare pasager ar trebui să fie susținut de speranța sigură că avionul va ajunge cu siguranță la destinație. Cât privește angajarea Bisericii catolice pentru unitatea creștinilor, Conciliul Vatican II a fost rulajul rapid pe pistă, cu care Biserica a găsit o nouă atitudine față de mișcarea ecumenică. Dar după peste cincizeci de ani, continuăm, ca să spunem așa, să ne mișcăm încă în aer, sau măcar așa poate să pară multora. Însă rămâne speranța legitimă că și avionul ecumenic cu siguranță va ateriza. Acest lucru este valabil și mai mult dacă ne gândim la adevăratul pilot, Duhul Sfânt, care a inițiat această călătorie și care cu siguranță o va conduce la țintă.

În acea epocă, convocarea Conciliului al II-lea din Vatican a trezit mari speranțe, și nu în puține persoane a alimentat așteptarea unei iminente unități a creștinilor. Între timp a reieșit clar că drumul ecumenic este mai lung și chiar mai dificil decât se credea atunci. De aceea este oportun să lăsăm imaginea călătoriei aeriene pentru a trece la aceea a drumului pământesc, și mai precis la drumul discipolilor spre Emaus, întrebându-ne ce anume ne poate spune pentru următorii pași în reconcilierea ecumenică. În primul rând, trebuie luată în serios imaginea drumului. În situația ecumenică actuală este fundamental ca toți creștinii, bărbați și femei, care trăiesc în comunități creștine diferite, să meargă împreună pe drumul spre unitate și să facă împreună tot ceea ce este posibil să facă împreună. Experiența ecumenică ne învață că unitatea crește mergând și că a merge împreună înseamnă a practica deja unitatea. Această perspectivă este îndrăgită mai ales de Papa Francisc, care a exprimat convingerea sa ecumenică prin cuvintele pregnante: "Unitatea nu va veni ca o minune la sfârșit: unitatea vine pe drum, o face Duhul Sfânt pe drum" (omilie în solemnitatea convertirii sfântului apostol Paul, celebrarea vesperelor, 25 ianuarie 2014). Aceasta perspectivă trebuie să fie astăzi aprofundată și, mai ales, trăită concret. A merge împreună: aceasta este prima indicație pe care ne-o oferă relatarea profundă luată din capitolul pascal al lui Luca.

Drumul discipolilor spre Emaus fără îndoială nu este o plimbare de plăcere. Dimpotrivă, discipolii sunt plini de tristețe datorită celor petrecute la Ierusalim și vorbesc între ei și cu însoțitorul necunoscut despre ceea ce nu le dă pace. Și astfel ne este dată o a doua indicație pentru drum: ecumenismul autentic trăiește în participarea reciprocă la viața celorlalți, în bucurie și în durere, așa cum a exprimat Paul cu această frumoasă imagine: "Dacă suferă un mădular, toate mădularele suferă împreună cu el, iar dacă este cinstit un mădular, toate se bucură cu el. Voi sunteți trupul lui Cristos și mădulare fiecare în parte" (1Cor 12,26-27). Actualmente, o demonstrație deosebită a acestei reguli de viață a comuniunii ecumenice se află în faptul trist că trebuie să asistăm la persecuții ale creștinilor într-o măsură care este unică în istorie. Astăzi creștinii nu sunt persecutați pentru că sunt protestanți sau penticostali, ortodocși sau catolici, ci pentru că sunt creștini. Astăzi martiriul este ecumenic, și trebuie să vorbim despre un adevărat ecumenism al martirilor sau despre un ecumenism al sângelui. De fapt, sângele așa de multor martiri în lumea actuală nu desparte, ci unește. În percepția acestei realități este cuprinsă o mare provocare, pe care Papa Francisc a exprimat-o cu fraza memorabilă: "Dacă dușmanul ne unește în moarte, cine suntem noi pentru a ne despărți în viață?" (Discurs adresat mișcării Reînnoirea în Duh, 3 iulie 2015). De fapt, nu este umilitor că aceia care-i persecută pe creștini uneori au o viziune ecumenică mai bună față de noi creștinii? Văd în experiența persecuției și a martiriului, comună tuturor creștinilor, semnul cel mai convingător al ecumenismului astăzi. Însă în Europa luăm asta într-adevăr suficiente de în serios?

În schimbul de experiențe ale suferinței, pe drumul din Emaus discipolii privesc în jurul lor în căutarea unui cuvânt eliberator și lasă să le fie oferit de necunoscutul lor însoțitor de călătorie, care le explică Sfânta Scriptură. De aici reiese a treia indicație, care constă în faptul că noi creștinii ne apropiem mai mult unii de alții când ascultăm împreună Cuvântul lui Dumnezeu și vorbim împreună despre el. Reforma și ulterioara schismă din secolul al XVI-lea erau legate de o interpretare controversată a Bibliei și au ajuns până înlăuntrul Sfintei Scripturi. Pentru aceasta și depășirea diviziunii și refacerea unității pot să devină posibile numai pe calea unei lecturi comune a Sfintei Scripturi. Cu cât ne cufundăm mai mult în misterul lui Isus Cristos și al cuvântului său, cu atât reușim să găsim drumul unii spre alții. Desigur, discipolilor de la Emaus ochii li s-au deschis numai atunci când Domnul a frânt pâinea cu ei, trezind astfel în inima lor o dorință profundă de unitate. Așadar a patra indicație este înțelegerea că noi oamenii nu putem face unitatea singuri, nici nu-i putem decide forma și timpul, ci putem doar ca să ne fie dăruită. Noi oamenii putem crea diviziuni: ne demonstrează asta fie istoria fie prezentul. Unitatea o putem doar primi, orientându-ne la voința lui Isus și prezentându-i această dorință în rugăciune. La începutul mișcării ecumenice a existat introducerea săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor. A fost vorba încă de la început despre o mișcare de rugăciune, și numai ca atare va rămâne pe drum. Rugăciunea pentru unitatea creștinilor este și continuă să fie inima pulsantă a întregului drum ecumenic.

După întâlnirea personală cu Domnul înviat, discipolii pornesc din nou la drum: "Și au plecat imediat". Acest lucru ne dă, în sens literal, a cincea indicație pentru drum: creștinii, care în întâlnirea cu Cristos găsesc și unitatea între ei, nu rămân în mod comod așezați, ci pornesc la drum și, ca discipolii, vestesc ceea ce au aflat, foarte conștienți că credibilitatea mărturiei lor nu depinde în mod substanțial de faptul ca să se depășească unul pe altul, ci ca să meargă împreună. Preocuparea noastră a creștinilor pentru un viitor bun al Europei va fi ascultată numai dacă o mărturisim în comuniune ecumenic și o umplem de viață.

(După L'Osservatore Romano, 9 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat