Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Exortația apostolică Amoris laetitia în dieceze

Ca lumina unui far

De Mario Grech

Publicăm mari fragmente din reflecția despre exortația apostolică Amoris laetitia pe care zilele trecute episcopul de Gozo a făcut-o în prezența preoților diecezani.

Așa cum a observat Papa Francisc, nu suntem într-o epocă de schimbare, ci într-o schimbare de epocă. În fața noilor situații care se înmulțesc, suntem chemați să înfruntăm provocări și noi probleme, și adesea, ca preoți, ne dezorientăm pentru că nu avem răspuns; unii se simt ca un pește scos din apă, deci se dau înapoi, în timp ce alții oferă "păpică", încălzită, care nu mai are prospețime. Toate acestea sunt valabile în privința vieții de cuplu și a familiei.

Prin intermediul ultimelor două sinoade ale episcopilor - punctele de vedere mai semnificative ale majorității calificate a părinților sinodali se reflectă foarte bine în Amoris laetitia - Biserica a făcut în așa fel încât teologia sa, îndeosebi teologia morală catolică, să nu fie "o morală rece de birou" sau "de muzeu", cu atât mai puțin "teologie care privește de sus istoria", ci "teologie din stradă" sau "din prima linie". Și când spun "teologie din stradă" nu vreau să spun că teologia trebuie să fie burniță, ci o teologie care să fie mai sensibilă la realitatea de astăzi.

Cu puțin înainte de publicarea exortației apostolice, cardinalul Lorenzo Baldisseri, secretar general al sinodului, ne-a scris o scrisoare, cu care ne comunica faptul că scopul acestui document nu este de a schimba doctrina, ci "a recontextualiza" doctrina în slujba activității pastorale a Bisericii. Doctrina este interpretată în relație cu kerygma creștină și în lumina contextului pastoral, în care este aplicată doctrina, deși rămâne clar că suprema lex este salus animarum. Necesitatea de a fi cu urechile deschise și cu picioarele pe pământ nu este numai motivată de necesitatea de a ști ceea ce îndură persoanele, ci și de a ne da seama de ceea ce Duhul lui Dumnezeu spune în istoria lor.

Conceptul de "nouă contextualizare" are și o semnificație teologică. Era un termen folosit de Hans Urs von Balthasar în cartea sa Complexul antiroman (1974) când vorbea despre colegialitate; înțelegea că o astfel de afirmație doctrinală deja definită ar trebui să fie integrată într-o totalitate mai amplă. Făcând referință la această exortație apostolică, Papa ne invită să începem să privim doctrina și practica despre căsătorie și familie în optica milostivirii. Pentru că una este a propune tot "pachetul teologico-pastoral" cu privire la căsătorie și familie în contextul în care Dumnezeu este marele inchizitor și alta este dacă același pachet este oferit în contextul în care Isus este Fața milostivirii Tatălui.

În exortație există diferite pasaje care demonstrează că Papa propune milostivirea divină ca principiu hermeneutic al reflecției teologice și pastorale. În timp ce teologii sunt cei care continuă să aprofundeze reflecția teologică pentru că "nu toate discuțiile doctrinale, morale sau pastorale trebuie să fie rezolvate cu intervenții ale magisteriului" (3), îmi dau seama că practica pastorală influențează asupra tuturor lucrătorilor pastorali, în special asupra noastră a preoților în slujirea noastră ca duhovnici care lucrează în acest "câmp de război". Celor care preferă o "pastorație mai rigidă care nu dă loc vreunei confuzii", le voi spune împreună cu Papa că "Isus vrea o Biserică atentă la binele pe care Duhul îl răspândește în mijlocul fragilității: [vrea ] o Mamă care, chiar în momentul în care exprimă clar învățătura sa obiectivă, nu renunță la binele posibil, deși riscă să se murdărească de noroiul de pe drum" (308).

Deci, cum trebuie să ne comportăm cu aceia care au iubirea lor rănită și au dorința de a-l vedea pe Isus? Direcția ne-o dă Papa îndeosebi la capitolul al optulea al exortației. Și din moment ce a fost cineva care a încercat să dea o interpretare greșită a acestei abordări pastorale, simt responsabilitatea de a împărtăși cu voi ceea ce este magisteriul Bisericii astăzi în această privință, mereu în continuitate cu tradiția Bisericii, neschimbând nimic în doctrină și în morală. El ne furnizează o nouă "disciplină pastorală" însuflețită de milostivire și aș vrea ca să fie aplicată în dieceza noastră.

Pastorația noastră trebuie să se poată baza pe patru acțiuni: primire, însoțire, discernământ și integrare. Aceasta este atitudinea pastorală pe care trebuie s-o arătăm la toți și la toate familiile, împreună cu acele familii rănite. Papa scrie: "Divorțaților care trăiesc o nouă unire, este important să li se facă să simtă că sunt parte a Bisericii, că «nu sunt excomunicați» și nu sunt tratați ca atare, pentru că formează mereu comuniunea eclezială. Aceste situații cer un discernământ atent și o însoțire de mare respect, evitând orice limbaj și atitudine care să-i facă să se simtă discriminați și promovând participarea lor la viața comunității. A se îngriji de ei nu este pentru comunitatea creștină o slăbire a credinței sale și a mărturiei sale cu privire la indisolubilitatea matrimonială, dimpotrivă ea exprimă tocmai în această grijă caritatea sa" (243). Pe de altă parte reafirmă: "Biserica trebuie să însoțească cu atenție și grijă pe fiii săi mai fragili, marcați de iubirea rănită sau pierdută, dăruind din nou încredere și speranță, ca lumina farului dintr-un port sau a unei făclii purtate în mijlocul oamenilor pentru a-i lumina pe cei care au rătăcit drumul sau se află în mijlocul furtunii. Să nu uităm că adesea munca Bisericii se aseamănă cu aceea a unui spital de campanie" (291).

Papa își însușește și logica integrării, chiar și față de acei creștini care conviețuiesc sau care au asumat numai angajamentul căsătoriei civile. "Toate aceste situații trebuie înfruntate în manieră constructivă, încercând să fie transformate în oportunități de drum spre plinătatea căsătoriei și a familiei în lumina Evangheliei. Este vorba de a le primi și a le însoți cu răbdare și delicatețe" (294). Aceste persoane nu putem continua să le ajutăm pur și simplu aplicând normele generale la situațiile lor ca și cum am arunca în ele cu pietre (cf. 305), nu putem "să rezolvăm totul aplicând normative generale sau trăgând concluzii excesive din câteva reflecții teologice" (2).

Papa Francisc, în timp ce întemeiază această temă delicată, dar necesară, pe o intuiție a sfântului Toma de Aquino, spune că "este meschin să ne oprim ca să luăm în considerare numai dacă acțiunea unei persoane răspunde sau nu unei legi sau unei norme generale, pentru că acest lucru nu este suficient pentru a discerne și a asigura o fidelitate deplină față de Dumnezeu în existența concretă a unei ființe umane. Rog cu căldură să ne amintim mereu ceea ce învață sfântul Toma de Aquino și să învățăm să asimilăm asta în discernământul pastoral: «Deși în lucrurile generale există o anumită necesitate, cu cât se coboară mai mult la lucrurile particulare, cu atât se găsește mai mult nedeterminare. [...] În domeniul practic nu este egal pentru toți adevărul sau norma practică referitor la particular, ci numai referitor la ceea ce este general; și la cei care acceptă în cazurile particulare una și aceeași normă practică, aceasta nu este la fel cunoscută de toți. [...] Și cu atât mai mult crește nedeterminarea cu cât se coboară mai mult în particular». Este adevărat că normele generale prezintă un bine care nu trebuie niciodată lipsit de respect nici neglijat, dar în formularea lor nu pot cuprinde absolut toate situațiile particulare. În același timp trebuie spus că, tocmai din acest motiv, ceea ce face parte dintr-un discernământ practic în fața unei situații particulare nu poate să fie ridicat la nivelul unei norme. Acest lucru nu numai că ar da loc unei cazuistici insuportabile, ci ar pune în pericol valorile care trebuie păstrate cu atenție specială" (304).

Pentru mine acesta este un paragraf fundamental din exortația apostolică pentru că marchează trecerea de la morala normativă la una personalistă. Legile folosesc mereu deși rămâne valoarea lor pedagogică, formularea lor sau exigențele lor obiective singure, nu întotdeauna sunt suficiente pentru a pune în relație persoana cu Dumnezeu. Ca ajutor dat persoanei pentru ca alegerile sale să nu fie decizii subiective sau simplă adaptare la circumstanțe, Biserica propune discernământul. Exercitarea discernământului confirm cât de mult istoria sau contextul fiecărei persoane sunt factori determinanți pentru a ajunge să găsească ceea ce este voința lui Dumnezeu.

Exortația apostolică susține că doi agenți sunt "obligați" să facă acest discernământ în fața acelor situații în contrast cu căsătoria creștină (293, 222). Există "discernământul pastoral" care revine păstorilor de suflete și există un "discernământ personal" pe care persoana implicată în aceste situații trebuie să-l facă pentru a vedea care sunt responsabilitățile sale morale. Este clar: aceasta este pedagogia exercițiilor spirituale ale sfântului Ignațiu de Loyola, o metodă care-l ajută pe cel care stă în discernământ pentru a descoperi voința lui Dumnezeu pentru el însuși. Acest discernământ se poate face în forul intern dar ne-sacramental, sau în forul intern sacramental. De mai multe ori începe în forul intern ne-sacramental și apoi ajunge la sacramentul reconcilierii.

În aceste cazuri preoții au obligația de a însoți persoanele interesate în parcursul de discernământ. "Este vorba despre un itinerar de însoțire și de discernământ care "orientează acești credincioși la conștientizarea situației lor în fața lui Dumnezeu. Colocviul cu preotul, în for intern, colaborează la formarea unei judecăți corecte despre ceea ce împiedică posibilitatea unei participări mai depline la viața Bisericii și despre pașii care pot s-o favorizeze și s-o facă să crească" (300).

Ca regulă generală, cei care sunt divorțați și recăsătoriți nu pot să primească sacramentele; însă pentru Papa "din cauza condiționărilor sau factorilor atenuanți, este posibil ca, într-o situație obiectivă de păcat - care să nu fie subiectiv vinovată sau care să nu fie vinovată în mod deplin - se poate trăi în harul lui Dumnezeu, se poate iubi și se poate și crește în viața de har și de caritate, primind în acest scop ajutorul Bisericii" (305). În unele cazuri "ar putea să fie și ajutorul Sacramentelor. Pentru aceasta, le amintesc preoților că scaunul de spovadă nu trebuie să fie o sală de tortură ci locul milostivirii Domnului. La fel semnalez că Euharistia nu este un premiu pentru cei perfecți, ci un remediu generos și un aliment pentru cei slabi" (305, nota 351).

În asta nu este nimic nou pentru că după morala tradițională, precum și după praxis confessarii a sfântului Alfons Maria de Liguori, "prin dezlegare nu se poate cere de la penitentul căit mai mult decât poate el să dea". Există circumstanțe în care, pentru a da dezlegare, duhovnicul nu poate să ceară de la penitent să părăsească o situație în care există un grav risc moral dacă se traduce în lezare gravă față de sine însuși sau față de persoane de care este responsabil. De fapt, se vorbea despre occasio proxima et necessaria peccandi. Într-o situație în care penitentul are o conștiință sustenabilă obiectiv, este posibil pentru duhovnic să dezlege și să admită la Euharistie, chiar dacă duhovnicul este conștient că are în fața sa un comportament care pentru Biserică este o dezordine obiectivă.

Exortația apostolică determină că discernământul trebuie să fie făcut conform învățăturii Bisericii și orientărilor episcopului local. Asta asigură că magisteriul Bisericii va continua să fie călăuză. Nimeni nu poate spune că acceptăm subiectivismul moral sau că am pus deoparte poruncile. Așa cum sublinia Maurizio Gronchi, chiar în document există o listă de șase criterii (cf. 300): cercetarea cugetului cu momente de reflecție pentru ca unul să recunoască responsabilitățile sale și, dacă are vină, să se căiască ("O reflecție sinceră poate întări încrederea în milostivirea lui Dumnezeu care nu este negată nimănui"); a examina propria responsabilitate de părinți văzând cum s-a comportat cu copiii săi când s-a rupt căsătoria; a vedea dacă au existat tentative de reconciliere și dacă situația este ireversibilă; a cerceta dacă a exista caritate și dreptate cu partenerul și cu copiii; a evalua efectul pe care-l poate avea noua relație asupra restului familiei și a comunității; a-și da seama de efectul pe care-l lasă această nouă relație asupra celor care se pregătesc pentru căsătorie.

Sunt convins că prin intermediul lui Amoris laetitia Papa Francisc ne oferă un cadru teologic, moral și pastoral capabil să ne facă să continuăm a încredința Evanghelia familiei și în același timp consemnăm și ceea ce a dorit Congregația pentru Doctrina Credinței în 1973: "Cât privește admiterea la sacramente, Ordinariii locului, pe de o parte, să invite la respectarea disciplinei Bisericii în vigoare și, pe de altă parte, să facă în așa fel încât păstorii de suflete să aibă o grijă deosebită față de cei care trăiesc într-o unire iregulară, aplicând în soluționarea acestor cazuri, în afară de alte mijloace juste, practica aprobată a Bisericii în forul intern".

(După L'Osservatore Romano, 7 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto:

0xeeeeee


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat