Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

ZMTCracovia2016:

Ziua Mondială a Tineretului,
vineri, 29 iulie 2016 - Cracovia

Cateheza a III-a

"Doamne, fă din mine un instrument al milostivirii tale"

"Fiți milostivi ca și Tatăl!"

Vă salut cu bucurie pe toți, pe voi, dragi tineri pelerini din întreaga țară. Sunteți și suntem aici, la Cracovia, în Polonia, pentru a răspunde la cele trei invitații:

- a lui Isus: Veniți la mine toți!

- a sfântului papă Ioan Paul al II-lea, papa milostivirii: Nu vă temeți!

- și, desigur, a papei Francisc, papa anului jubiliar al redescoperirii milostivirii: Nu uitați să mergeți împotriva curentului! Fiți milostivi precum Tatăl.

În Bula de convocare a Jubileului extraordinar papa Francisc precizează acest lucru în primele cuvinte: "Isus Cristos este chipul milostivirii Tatălui. Misterul credinței creștine pare să găsească sinteza sa în acest cuvânt. El a devenit viu, vizibil și a ajuns la apogeul său în Isus din Nazaret. Tatăl, "bogat în milostivire" (Ef 2,4), după ce a revelat numele său lui Moise ca "Dumnezeu plin de îndurare și milostiv, încet la mânie, plin de bunătate și de adevăr" (Ex 34,6), nu a încetat să facă cunoscută natura sa divină în diferite moduri și în atâtea momente ale istoriei".

Atunci când Sfântul Părinte papa Francisc a anunțat că va fi în mijlocul vostru la Cracovia știa de ce vă invită și știa de ce aveți nevoie cel mai mult pe drumul vieții voastre.

El știe și cunoaște că iureșul și vraja lumii de astăzi îl alienează pe om, îl îndepărtează de idealul și menirea sa, îl umple cu amăgiri trecătoare și, de aceea, papa vă invită, încă o dată, să mergeți contra curentului, să descoperiți izvorul adevărat al fericirii, la care ne cheamă întreaga Sfântă Scriptură, mai ales cartea psalmilor: "Gustați și vedeți cât de bun și cât de milostiv este Domnul" (Ps 34,9).

Suntem, așadar, în Anul jubiliar, un an în care trebuie să ne lăsăm atinși și iluminați de Cristos Domnul și transformați de marea sa milostivire pentru a fi noi înșine martori ai milostivirii (din omilia Sfântului Părinte papa Francisc, 11 aprilie 2015) pentru a transmite mai departe acest măreț adevăr: adevărul milostivirii divine.

Dacă ați experimentat deja acest mister al milostivii, (așa cum ați avut ocazia să o faceți în aceste zile și prin catehezele precedente) este de datoria voastră s-o împărtășiți și altora.

Aceasta constituie, de fapt, tema catehezei noastre de astăzi: "Doamne, fă din mine un instrument al milostivirii". Ce vrea să spună aceasta? și ce trebuie să faceți, cum să acționați?

O interesantă legendă sau istorioară pioasă ne spune că într-o zi, un om a plecat de acasă să caute "flacăra albastră". A mers vreo șapte ani până la un munte unde a găsit-o și s-a întors cu ea în căușul palmei. Când a ajuns într-un sat vecin, unul dintre oameni voia să pregătească mâncare la un ceaun, dar nu avea foc. Văzându-l că poartă în mâini această flacără i-a spus: "Te rog să-mi dai și mie din acest foc!" "Nu, nu-ți dau, nu pot să-ți dau!", a spus omul care avea focul în căușul palmei, încercând o explicație. "Șapte ani am mers prin munți, prin văi, prin ploi, am fost atacat de tot felul de animale, am suferit așa de mult pentru ea și nu-mi permit să-ți dau din focul meu. Mă tem să nu-l pierd!" Omul însă a insistat: "Te rog, mor copiii de foame, dă-mi și mie puțin din focul tău". După un timp s-a înduioșat, dându-i un pic de foc și a plecat mai departe cu flacăra în mâini. Când a ajuns la poarta cetății lui, un vânt năprasnic l-a împresurat și i-a stins focul. A început să-i curgă lacrimi și a spus: "Doamne, 14 ani am alergat după acest foc, l-am avut 7 ani în mâini, după ce l-am găsit și, acum, după ce am ajuns acasă cu el, ca să se bucure familia mea, mi s-a stins. Ce o să fac? Iarăși ani de zile să merg după el?" În timp ce se plângea, și-a amintit. "Stai, am dat din focul meu cuiva din satul vecin, sper să-l fi păstrat, să nu se fi stins la el". S-a dus și l-a aprins și l-a adus apoi și în casa lui.

E firesc să ne întrebăm: dar dacă nu oferea focul acelui om necăjit? De unde l-ar mai fi aprins? De aceea suntem datori să tragem o concluzie: să oferim din focul nostru, din darurile noastre, cu alte cuvinte să distribuim la cât mai mulți din focul nostru.

Așa este și cu milostivirea de care ne-am bucurat din partea lui Dumnezeu. Într-una dintre zile această milostivire împrăștiată va cuprinde pe mulți și se va face din ce în ce mai mare și, dacă cineva a pierdut-o, poate s-o ceară, s-o reaprindă. Să fim, așadar, flăcări de iubire care să luminăm, chiar dacă pentru aceasta trebuie să ne consumăm.

Întrebarea asupra căreia trebuie să ne oprim astăzi, aici, la Cracovia este: Cum să ne umplem mai mult de milostivire și cum să devenim instrumente ale milostivirii? Ce ne aduce un astfel de adevăr?

Într-un asemenea context, vă rog să-mi permiteți să vă adresez o întrebare fundamentală: Care e cel mai mare vis al vostru? Ce doriți și ce căutați voi cel mai mult în viață?... Ce dorește orice tânăr și orice om pe pământ?...

Sigur, multe, dar mai ales fericirea, împlinirea idealului propriu adică, sfințenia, lumina, mântuirea. Așa este, pentru că sfinții, cei mântuiți sunt cei mai fericiți oameni. Și acum o altă întrebare: Voi vreți să fiți fericiți? Indiferent de greutatea drumului pe care mergeți?

Nu trebuie să fie un secret pe care să-l ascundeți, să nu-l spuneți nimănui. Este cel mai sfânt lucru. Acum, aici, în aceste zile este și trebuie să căutăm fericirea, iar anul acesta fericirea are un nume: milostivirea. Ne-a spus-o și ne-o repetă și acum papa Francisc în tema pentru Ziua Tineretului din acest an: "Fericiți cei milostivi, căci ei vor afla milostivire" (Mt 5,7).

Dar în ce constă adevărata fericire?

Aveți telefoane mobile? (Ia să le văd!) Care e condiția ca să-l folosiți bine? Un răspuns ar putea fi: Să țineți cont de ceea ce a decis inventatorul. Altfel nu vă va servi decât ca bibelou. Iar când vorbim de om, capodopera creațiunii, nu cred că ne îndoim, e un lucru firesc nu putem găsi o altă explicație decât aceea că arhitectul și inventatorul omului este doar Dumnezeu și el a sădit în sufletul său căutarea fericirii.

Iarăși o întrebare: În ce constă fericirea? unde se află originea ei?

Pentru cei care cred, știu bine unde se află. Ne spune sfântul Augustin: "Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până când nu se va odihni în tine". Aici este secretul fericirii: să-l găsim, să fim cu el, să fim ca el, adică să fim asemenea lui, să fim iubitori și milostivi ca Tatăl. Să știm să răspândim această iubire și această milostivire.

Sfântul apostol Paul, în Scrisoarea către Efeseni, ne îndeamnă: "Fiți imitatorii lui Dumnezeu ca niște copii iubiți și umblați în iubire după cum și Cristos ne-a iubit pe noi și s-a oferit lui Dumnezeu pentru noi ca ofrandă și jertfă de bună mireasmă" (Ef 5,1ș.u.). Astăzi vă invit să vedem ce putem face noi pentru a răspunde acestui ideal pe care l-a așezat Dumnezeu în noi: să fim milostivi ca Tatăl și să devenim instrumente vii ale milostivirii sale.

Gândul nostru, în lumina temei de la meditația de astăzi, este, așadar, cum să fim și să devenim o copie, desigur firavă, dar fidelă, a milostivirii Tatălui. Dacă am ajuns să cunoaștem mai mult și mai profund milostivirea lui Dumnezeu, nu putem să rămânem indiferenți, nu putem decât să devenim și noi milostivi, nu putem să trăim numai pentru noi înșine, suntem împinși spre ceilalți, căci: Dumnezeu însuși ni se dăruiește, potrivit cu axioma pe care ne-o prezintă marele teolog scolastic sfântul Toma de Aquino, Bonum est difusivum sui, adică Binele suprem și, de aici, binele în general tinde mereu să se comunice, să se dăruiască celorlalți, să se împărtășească de la sine celor din jur.

De fapt, Caritas Christi urget nos, dragostea lui Cristos ne constrânge, ne obligă, ne silește (2Cor 5,14) să o facem cunoscută, după cum sublinia papa Francisc în enciclica sa, Evangelii gaudium (cf. EG 9).

Pentru a înțelege și mai bine această logică și această datorie și cum să devenim instrumente vii ale milostivirii sale, e bine să ne convingem urmărind ceea ce ne învață Cristos însuși, apostolii săi, Biserica, tradiția și mulți dintre experții ei în sfințenie și milostivire: să iubim cum ne-au arătat și iubit ei.

Primul argument și primul exemplu ce ne iese în cale trebuie să fie cel al lui Isus. În Predica de pe Munte Isus îi proclamă fericiți pe cei care practică milostivirea. De fapt, aceasta este și tema acestor zile ale tineretului. "Fericiți cei milostivi, căci ei vor afla milostivire" (Mt 5,7). Isus îi trimite pe ucenici cerându-le să trăiască în logica iubirii fără răsplată. Această imitare a lui Dumnezeu și a acțiunii sale în Cristos este fundamentală. Ea are consecințe pentru viața fiecărui creștin, pentru viața Bisericii și a societății. A-l întâlni pe Cristos înseamnă a întâlni milostivirea divină. "Misiunea lui Cristos a devenit misiunea noastră, prin ungerea pe care am primit-o la botez. Drumul pe care a coborât Cristos la noi este unicul pe care putem urca noi spre el" (Sfântul Leon cel Mare).

Așa cum Dumnezeu nu poate ignora răul din istorie, iar întruparea lui Cristos este dovada clară a acestui lucru, cei care se numesc copiii lui Dumnezeu nu pot trăi decât făcând ceea ce face Tatăl lor, adică să practice milostivirea în fața răului. Experiența milostivirii lui Dumnezeu, despre care ați auzit zilele trecute, ne dă curaj și ne obligă să devenim instrumente ale milostivirii și să ne angajăm pentru milostivire în această lume. Exercitarea milostivirii este singurul răspuns convingător pe care îl putem da lumii de azi, aducând speranță, lumină și căldură.

Un alt motiv și exemplu pentru a fi instrument al milostivirii este mesajul și chemarea sorei poloneze Faustina Kowalska (+1938). Ea a fost prima persoană canonizată la începutul mileniului trei, purtând în întreaga lume un mesaj de bucurie și încredere prin trezirea și reînnoirea încrederii în milostivirea divină, care n-a uitat și nu uită de făpturile sale. În scrierile ei această soră a arătat că milostivirea lui Dumnezeu a fost cel mai important și mai înalt atribut al lui Dumnezeu. În predica de la canonizarea ei, sfântul Ioan Paul al II-lea a spus că milostivirea trebuie să fie o rază de lumină pentru drumul oamenilor în cel de-al treilea mileniu. Ea ne vorbește astăzi cu forța credinței sale și cu exemplul ei de încredere în Dumnezeu Tatăl, care atât ne-a iubit încât ni l-a trimis pe Fiul său în lume. Aici la Cracovia, mesajul său îmbucură atâta lume, iar în aceste minunate zile, umple de bucurie, încredere și entuziasm sufletul tuturor tinerilor veniți să se adape din belșugul milostivirii divine.

Nu putem să uităm și să lăsăm de o parte pe cel care a descoperit această martoră a milostivirii și a așezat-o în fața tuturor ca pe o adevărată lumină pentru tot omul care-l caută pe Dumnezeu. Este vorba de papa milostivirii, sfântul Ioan Paul al II-lea, care, inspirat de mesajul sfintei Faustina, la 17 august 2002, a consacrat lumea, în mod solemn, milostivirii divine. Cu această ocazie a încredințat Bisericii misiunea de a da mai departe lumii flacăra milostivirii. Este știut că la sugestia aceleiași sfinte el a declarat prima duminică după Paște, duminica milostivirii. Mulți au înțeles ca un semn providențial faptul că papa Ioan Paul al II-lea s-a întors în casa Tatălui în ajunul Duminicii Milostivirii. În Memorie și identitate, ultima sa carte, spune: "Bariera pusă răului este milostivirea divină".

Nu trebuie să uităm, de asemenea, că urmașul marelui sfânt al milostivirii Ioan Paul al II-lea, papa Benedict al XVI-lea, la 18 aprilie 2005, la începutul conclavului spunea: "Isus Cristos este milostivirea divină; a-l întâlni pe Cristos înseamnă a întâlni milostivirea divină". Misiunea lui Cristos a devenit misiunea noastră, prin ungerea pe care am primit-o la botez. "Drumul pe care a coborât Cristos la noi este unicul pe care putem urca noi spre el" (Sfântul Leon cel Mare).

Mesajul milostivirii a trecut astfel la actualul papă care a voit să confirme și să statornicească acest adevăr al milostivirii prin declararea marelui jubileu în care trăim, ne află și suntem astăzi aici cu tinerii lumii, dornici de a întâlni marele mister al mântuirii: milostivirea divină.

Când Isus este întrebat care este cea mai mare poruncă, el amintește că iubirea de Dumnezeu și aproapele formează o unitate indisolubilă, iar conceptul de aproapele este extins la toți oamenii. Dacă cineva spune că îl iubește pe Dumnezeu și-l urăște pe fratele său, este un mincinos; pentru că cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede (cf. 1In 4,20). Iubirea este semnul distinctiv al adevăratului creștin. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că iubirea față de aproapele este mama oricărui bine. Să ne amintim mereu de cuvintele sfântului Ioan: "La sfârșitul vieții vom fi întrebați despre iubire!" Acesta este cel mai cutremurător examen. Dacă am știut să iubim și să iertăm. Prin aceasta ne vom asemăna cu Isus cel care s-a oferit pe sine pentru toți, pentru cei buni, dar și pentru cei răi iertând și noi pe dușmanii noștri. Nu-i ușor, dar numai atunci ne vom asemăna cu el când ne vom îndrepta spre toți cu aceleași sentimente ca ale lui Isus.

Așadar, aceasta trebuie să fie modalitatea clară de a fi milostivi ca și Tatăl după cum ne-a arătat însuși Isus, Mântuitorul nostru: iertând.

În Predica de pe Munte Isus atinge apogeul milostivirii spunând: "Iubiți-i pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută". Isus își justifică această cerință extremă prin modul de a se comporta al lui Dumnezeu, care merge până la capăt spre cei păcătoși, oferindu-și viața pentru ei. Pe cruce Isus însuși a iertat: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac!"

Sfântul Paul ne îndeamnă: "Iertați-vă unii pe alții așa cum și Dumnezeu v-a iertat în Isus Cristos!" (Ef 4,32). Sfântul Paul critică drastic faptul că creștinii se mușcă și se devorează unii pe alții, în loc să se lase conduși de Duhul Sfânt.

Și cum mai putem fi instrumente ale milostivirii?

Practicând faptele de milostenie

Pornind de la discursul escatologic al lui Isus din Evanghelia după sfântul Matei, capitolul 25, tradiția catolică a fixat o listă de șapte fapte de milostivire trupească și, mai târziu, șapte de milostivire sufletească. Este interesant faptul că, în cazul faptelor de milostivire, nu avem acțiuni contrare unor porunci, ci avem de a face cu neglijarea binelui. Astfel, se poate păcătui și prin omisiunea binelui. Această enumerare a faptelor corespunde multiplelor forme de sărăcie existentă: fizică (boală etc.), materială (lipsuri), culturală (analfabetism), relațională (singurătate, însingurare, pierderea partenerului, dificultăți de comunicare), psihologică și spirituală (lipsa de orientare și consolare, lipsa de speranță, dezamăgirea, rătăcirea morală) etc. O îngrijire care se limitează doar să-i țină curați și sătui pe oamenii bătrâni nu corespunde necesităților lor umane. Ei au nevoie de oameni care să-i asculte, să simtă alături de ei și să le arate compasiune, iar pentru aceasta e nevoie de multă iubire și rugăciune.

Este foarte grăitoare rugăciunea sfintei Faustina Kowalska în acest sens: "Ajută-mă, Doamne, ca ochii mei să fie milostivi, ca auzul meu să devină milostiv, ca limba mea să vestească milostivire, ca mâinile mele să devină milostive și să fie pline de fapte bune, ca picioarele mele să fie milostive, ca să mă grăbesc mereu în ajutorul aproapelui meu, ca inima mea să fie milostivă, ca să simt toate suferințele celor apropiați, să nu-i închid nimănui inima mea; eu însămi mă voi ascunde în inima milostivă a lui Isus. Tu însuți îmi poruncești să exersez cele trei trepte ale milostivirii: fapta milostivă de orice fel, cuvântul milostiv când pot realiza ceva în faptă și rugăciunea - în cazul în care nu pot dovedi milostivirea prin faptă și nici prin cuvânt, o pot face mereu prin rugăciune".

Concluzie și provocare tinerească

Dragi tineri, Isus ne cheamă pe toți, mai ales pe voi, tinerii, să îl urmăm. Urmarea include comuniunea de viață, comuniune de destine, de suferință și de cruce. "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze". Așa cum Isus s-a făcut slujitorul tuturor, la fel trebuie să facă și ucenicii săi.

În seara dinaintea pătimirii, Isus le-a dat ucenicilor un exemplu concret al slujirii, le-a spălat picioarele. Înzestrați cu harul lui Isus, ucenicii trebuie să facă din propria viață un dar pentru ceilalți, iar asta poate merge până la jertfirea propriei vieți.

Astfel a fi instrument al milostivirii înseamnă a fi dar pentru alții. Faceți din viața voastră un dar pentru alții și veți fi cei mai fericiți oameni. Tinerii milostivi sunt tineri fericiți.

În Maica Domnului, atât de dragă poporului polonez, avem o imagine concretă, reflexă a milostivirii divine și o imagine primordială a milostivirii umane și creștine. Ea întruchipează evanghelia despre milostivirea lui Dumnezeu în modul cel mai curat și mai frumos. Ea trăiește total și neîmpărțit din milostivirea lui Dumnezeu și o mărturisește. Ea devine pentru noi un strălucitor exemplu pentru o nouă cultură a milostivirii, un vas ales și viu ce răspândește pretutindeni farmecul parfumului divin al iubirii. N-am putea fi și noi la fel? Voi, dragi tineri, n-ați putea răspândi acest farmec prin toată viața și faptele voastre?

Iată ce vă propun astăzi. Să facem o experiență specială, să exprimăm menirea voastră printr-un un exemplu practic. Aveți aici mai multe bețișoare parfumate. Vă rog să aprindeți câteva în mai multe locuri din această biserică. Gândiți-vă, voi înșivă sunteți ca aceste bețișoare. Cu cât veți fi mai mulți care veți trăi milostivirea, cu atât mai mult lumea va respira parfumul milostivirii. Așa să plecați voi, de aici de la Cracovia, ca să împrăștiați peste tot parfumul milostivirii, ca toți să-l simtă și să se lase transformați.

Spune papa Francisc: "Cât de mult doresc ca anii care vin să fie pătrunși de milostivire pentru a merge în întâmpinarea fiecărei persoane ducând bunătatea și duioșia lui Dumnezeu! La toți să poată ajunge balsamul milostivirii ca semn al împărăției lui Dumnezeu prezente deja în mijlocul nostru".

Ca o concluzie generală vă propun să ne rugăm împreună cu sfântul Francisc de Assisi așa cum dorește și prietenul vostru papa Francisc: Doamne, fă din mine un instrument al împăcării între oameni: Unde este ură eu să aduc iubire, unde este vină eu să aduc iertare, unde este dezbinare, eu să aduc unire, unde-i rătăcire, eu să aduc adevărul, unde-i îndoială, eu să aduc credință, unde-i disperare, eu să aduc speranță, unde-i întuneric, eu să aduc lumină, unde-i suferință, eu să aduc bucurie. Doamne, ajută-mă ca mai curând eu să mângâi pe alții decât să fiu mângâiat, ca eu să-i înțeleg pe alții decât eu să fiu înțeles, ca eu să iubesc pe alții decât eu să fiu iubit. Căci când mă uit pe mine însumi atunci mă găsesc, când iert atunci găsesc iertare, când mor pentru tine, atunci înviu la viața de veci. Amin.

Cracovia, 29 iulie 2016

Petru Gherghel,
episcop de Iași

* * *

* * *

ZMTCracovia2016: Faptele de milostenie sufletească și trupească

* * *

Fotografii preluate de pe Pagina facebook oficială în limba română "Ziua Mondială a Tineretului" www.facebook.com/worldyouthdayRomanian.


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat