Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 18-a de peste an - Anul C - 2016

Să nu căutăm "lucrurile de sub soare", ci "lucrurile de sus"; căci lucrurile care se văd sunt trecătoare, pe când cele care nu se văd, sunt veșnice (cf. 2Cor 4,18).

Trebuie să spunem iar că Isus, însoțit de ucenicii săi, se îndreaptă spre Ierusalim și spre Golgota pentru a ne mântui. După ce duminica trecută prin noii ucenici care au venit lângă el în drumul spre Ierusalim și au cerut să-i învețe cum să se roage, Isus ne-a învățat cu exemplul și cu vorba, rugăciunea "Tatăl nostru", rugăciune care ne dă înțelepciunea, lumina și puterea Tatălui și a Duhului Sfânt.

Duminica aceasta, printr-un om, care deși "urca" cu Isus spre Golgota și spre "Ierusalimul ceresc", dar cu inima era încă "jos", căci nu-i cerea Domnului "bogățiile veșnice" pe care a venit să ni le aducă, ci îi cerea să intervină pentru el într-o "moștenire trecătoare", Isus ne învață cum să privim bunurile trecătoare în raport cu cele veșnice.

În primul rând Isus ne spune că el n-a primit mandat de la Tatăl ceresc ca să judece astfel de situații, căci pe acestea le va rezolva însuși. Apoi, ne spune că el a venit pentru a-i reda omului "moștenirea cerească", pe care i-a furat-o diavolul prin păcat. Deci pe el trebuie să-l căutăm mai întâi și bunurile împărăției sala să i le cerem: "Căutați mai întâi de toate împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui și toate celelalte vi se vor adăuga vouă" (Mt 6,33),

De aceea, sfântul Filip Neri (1515-1595), preot și apostol al Romei, spunea: "Cine nu îl caută în primul rând pe Cristos și împărăția sa, nu știe ce caută. Cine vrea altceva decât pe Cristos și împărăția sa, nu știe ce vrea. Cine cere altceva decât pe Cristos și împărăția sa, nu știe ce cere. Cine nu lucrează pentru Cristos și pentru împărăția sa, nu știe ce face".

Este interesant de observat cum și pe oamenii aflați lângă Isus diavolul îi amăgește să nu caute bunurile veșnice furate de el, ci să caute bunurile trecătoare luate de frați lor.

Apoi, prin parabola bogatului căruia țarina i-a rodit mare belșug, Isus, mergând pe linia Scripturii care spune că: "Bogăția de ar curge, nu vă lipiți inima de ea" (cf. Ps 62,10), ne învață să ne îmbogățim în fața lui Dumnezeu (cf. Lc 12,21) și să nu ne facem țel din bogățiile trecătoare, căci ele întunecă mintea ca să uităm de Dumnezeu, de suflet, de viața veșnică și de frați, ca bogatului căruia i-a rodit țarina, din evanghelia de astăzi (cf. Lc 12,16-21) și ca lui Solomon din prima lectură (cf. Qoh 1,2;2,21-23), De aceea, Isus a spus: "Fiți atenți și păziți-vă de orice lăcomie, deoarece chiar și atunci când cineva este bogat, viața lui nu constă în ceea ce are!" (Lc 12,15).

În prima lectură de astăzi, Solomon, unul dintre cei mai mari înțelepți ai lumi, fiindcă a căutat numai "lucrurile de sub soare" și a uitat de "lucrurile de sus", deși Dumnezeu îl luminase în privința lor, din înțelept, a devenit nechibzuit, și a făcut multe rele, asemenea păgânilor, spre marele său regret de mai târziu.

Să nu uităm că bogății trecătoare au orbit pe: Izabela care l-a ucis pe Nabot (cf. 1Rg 21,14); Nabal a care uitat de binele făcut lui de David și de oamenii săi (cf. 1Sam 25, 10-11); niște tâlhari l-au bătut crunt pe omul care cobora de la Ierusalim la Ierihon (cf. Lc 10,30); fariseii își lăsau părinții bătrâni în lipsuri (cf. Mc 7,11); un bogat se făcea că nu-l vede pe Lazăr cel sărac (cf. Lc 16,19-21); bogatul din evanghelia de astăzi a uitat de Dumnezeu și chiar de sufletul său (cf. Lc 12,19-20); Iuda și Dima l-au trădat pe Isus și misiunea lui (cf. Mt 27,5; 2Tim 4,10). Mare orbire! De aceea, Isus a spus: "Nu vă îngrijorați cu privire la viața voastră, gândindu-vă ce veți mânca, sau cu ce vă veți îmbrăca. Viața este mai mult decât hrana, și trupul mai mult decât îmbrăcămintea" (Lc 12,22-23).

Cardinalul Nicholas Patrick Wiseman (1802-1865), arhiepiscop de Westminster, Anglia, a primit într-o zi vizita unui prieten. Au discutat îndelung despre Dumnezeu și despre învățătura creștină. Prietenul, un om bogat și avid de bani, nu reușea să înțeleagă adevărurile de credință. Atunci, cardinalul a luat un bilețel, a scris un cuvânt pe el și l-a acoperit cu o monedă și l-a întrebat pe prietenul său: "Ce vezi aici?" "Văd o monedă", răspunse el. Apoi, cardinalul Nicholas Patrick Wiseman, a înlăturat moneda și a întrebat din nou: "Iar acum ce vezi?" "Văd scris cuvântul Dumnezeu". "Atunci banul te împiedică să-l vezi pe Dumnezeu și să înțelegi învățătura sa".

Chiar mulți păgâni, numai cu lumina rațiunii, au ajuns la ceva înțelepciune cu privire la pericolul bunurilor materiale. Se spune despre Cretes din Teba, filozof cinic grec din secolul al IV-lea îC, discipol lui Diogene, că, fiind foarte bogat și voind să meargă la Atena pentru a se desăvârși în filozofie, ca nu cumva averile să-i fie o piedică în calea înțelepciunii, a vândut totul și prețul l-a aruncat în mare, ca să nu fie ispitit la întoarcere să-i ceară de la datornici. Aruncând aurul în mare, Cretes a zis: "Vă arunc în adâncuri de teamă să nu mă aruncați voi pe mine acolo".

Fără a gândi ca Iuda cel hoț și cel care fura din punga pentru săraci (cf. In 12,6), spunem că, dacă ar fi dat acel aur săracilor, ar fi devenit cu adevărat "filozof înțelept și desăvârșit". Dar, pentru că era păgân și nu avea încă lumina și înțelepciunea de sus, este oarecum scuzabil. Dar nu sunt scuzabili unii creștini bogați care lasă mărfurile să se strice decât să le dea săracilor după banii lor sau aruncă tone de alimente în mare, decât să le scadă prețul sau să le ofere celor lipsiți. Să nu uităm că tot ce ne prisosește sau nu folosim aparține săracilor și Dumnezeu ne va judeca despre asta (cf. Mt 25,42-43).

Apoi, în altă parte, Isus ne învață să facem din bunurile pământești mijloace pentru a-i mângâia pe cei săraci și să le ușurăm poverile, căci ei sunt moștenitori de drept ai împărăției cerurilor (cf. Mt 5,3); iar aceștia, devenindu-ne prieteni, ne vor primi alături de ei în lăcașurile veșnice (cf. Lc 16,9). Isus spunea: "Când dai o masă, cheamă pe săraci, pe schilozi, pe șchiopi, pe orbi. Și va fi ferice de tine, pentru că ei n-au cu ce să-ți răsplătească; dar ți se va răsplăti la învierea celor drepți" (Lc 14,13-14).

Un scriitor creștin povestește că un cizmar sărac, spre deosebire de colegii săi necredincioși, avea o vie credință că Isus Cristos, prin cei săraci, vine zilnic la el. De aceea, nu lăsa nici o zi fără o faptă bună față de cei săraci. Iată numai faptele bune ale unei sigure zile: a adus în atelierul său pe un necunoscut care tremura de frig în urma unui lung drum făcut prin zăpadă; a apărat un copil de mânia unei doamne, căruia copilul îi luase un măr; i-a dat un ceai cald și ceva de mâncare unei femei sărace. Iar Isus îi venea în fiecare noapte în vis și îi mulțumea și-i amintea că: "Cine slujește zilnic pe împărat, în cei săraci, va fi condus în slava cerească, unde va fi numai bucurie și fericire" (cf. Mt 25,34).

Și nu în ultimul rând, printr-o altă parabolă, cea a "tânărului bogat" (cf. Mt 19,21), ne învață să facem din bunurile pământești mijloace apostolat prin care să-i câștiga pe oameni pentru adevăratele bogății veșnice. Chiar dacă "tânărul bogat" a refuzat chemarea, apostolii (cf. Mt 19,27), primii creștini în frunte cu Iosif Barnaba (cf. Fap 4,34-37) și mulți ucenici din toate timpurile și-au folosit bunurile trecătoare în apostolat.

În afară de satisfacerea trebuințelor zilnice, semn continuu al milostivirii sale, Dumnezeu ne încredințează bunurile sale pământești și pentru a ne testa dragostea noastră față de el, față de adevăratele bogății cerești, dar și dragostea față de semenii noștri. Iar dacă noi nu am fost credincioși în bogățiile pieritoare, Dumnezeu nu ne va încredința adevăratele bogății (cf. Lc 16,11).

Vorbeam într-o reflecție mai veche despre un principe din evul mediu care avea o tehnică pentru a-și găsi și promova alături de el sfetnicii și slujitorii cei mai buni. Îi chema pe toți pretendenții care voiau să intre în serviciul său, le dădea diferite bunuri și îi trimitea pe străzi să le împartă săracilor, în numele său. În timp ce aceștia plecau să-i împartă bunurile, el însuși se deghiza în haine de sărac, ieșea din palat pe o poartă secretă și se așeza pe calea pe unde aceștia trebuiau să treacă și să-i împartă bunurile sale. Mulți din cei care au primit bunurile sale nu le mai împărțeau la nimeni; alții dădeau numai foarte puțin săracilor; iar alții, puțini la număr, împărțeau totul la săraci, după poruncă, în numele regelui. Aceștia puțini erau promovați să fie sfetnicii săi și împartă domnia împreună cu el. Așa procedează și Dumnezeu cu pretendenții la împărăția cerurilor.

În Canada, doi bărbați călătoreau cu trenul. După îmbrăcăminte și din întreaga lor fizionomie, se cunoștea fără prea mare greutate că între ei este o mare deosebire. Unul dintre ei avea fața aspră și la cingătoare un pistol. Celălalt, cu fruntea și cu fața senină, îmbrăcat într-o sutană neagră, iar la cingătoare purta un rozariu, era un misionar. Pentru a rupe tăcerea, misionarul îl întrebă pe tovarășul lui de călătorie: "Unde mergeți?" "Merg la Klondicke. Sunt un căutător de aur și se zvonește că acolo este mult aur! Dar dumneavoastră unde mergeți?" "Eu sunt căutător de perle prețioase, sunt misionar și merg până aproape de Polul Nord, pentru a predica eschimoșilor împărăția lui Dumnezeu". Unul mergea să adune bani, iar altul mergea să-și cheltuiască banii pentru câștiga suflete pentru cer. Căutătorul de aur a rămas gânditor.

Și sfântul Laurențiu (+ 258), diacon, i-a numit pe săracii pe care îi slujea și ajuta "perlele și comorile mele". Să nu uităm că și nouă ne-a dat Dumnezeu astfel de perle și comori în grijă. Avem noi grijă de ele, căci într-o zi ne va întreba (cf. Mt 25,31-46).

Iată un exemplu recent: Marcello Candia (1916-1983) a fost un om de afaceri italian. Analizând bine cuvintele lui Isus: "Cel care nu renunță la toate bunurile sale, nu poate fi ucenicul meu" (Lc 14,33) și "Este mai bine să dai decât sa primești" (cf. Fap 20,35), după trei doctorate în chimie, farmacie și biologie și după cei 25 de ani de activitate industrială, el și-a vândut înfloritoarea lui companie și s-a dus cu banii misionar în Brazilia, unde a construit un spital și a îngrijit gratuit de cei bolnavi și săraci, în numele lui Cristos. Odată cu sănătatea, mulți și-au recăpătat și credința. La 9 iulie 2014 papa Francisc a autorizat promulgarea decretului de recunoaștere a virtuților eroice practicate de Marcello Candia și l-a proclamat "venerabil". Noi oare ce căutăm pe acest pământ, să câștigăm bani uitând de suflete sau să cheltuim bani pentru a câștiga suflete?

Dacă înainte de venirea lui Isus în lume, vechiul popor ales era îndemnat să râvnească la bogățiile de pâine, lapte, miere și alte bogății ale țării Canaanului, pentru a putea părăsi idolii și sclavia din țara Egiptului, la plinirea timpului, când Isus Mesia a venit pe pământ, ne-a învățat că bogățiile țării Canaanului pe care vechiul popor ales era îndemnat să le râvnească au fost doar niște "umbre" ale adevăratelor bogății cerești pe care el a venit să ni le aducă prin patima, moartea și învierea sa și că lipirea inimii de bogățiile pământești constituie o piedică serioasă în dobândirea bogățiilor cerești, așa cum au fost și pentru bogatul căruia i-a rodit îmbelșugat țarina și care a uitat de Dumnezeu, a uitat de suflet, a uitat de săraci și a uitat de împărăția cerurilor (cf. Lc 12,16-21).

Înțeleptul Solomon, devenit nechibzuit prin amăgirea diavolului, a căutat mai mult aceste "umbre" ale bogățiilor, bucuriilor și desfătărilor cerești, decât pe cele adevărate. De aceea, la sfârșitul vieții sale, când și-a venit în fire, a exclamat plin de durere: "Deșertăciunea deșertăciunilor și toate sunt deșertăciune!" (Qoh 1,2). Sensul cuvântului "deșertăciune" este acela de "suflare care trece", de "abur care dispare", de "lucruri zadarnice", de "goană după vânt", de "alergat după umbre" și de "alergat după gunoaie". Cu asta rămâne omul fără Dumnezeu din toată truda lui "de sub soare"

Dar cine caută "lucrurile de sus", ca Isus din bogat se face sărac (cf 2Cor 8,9), ca sfântul Paul care a privit la cele trecătoare ca la niște gunoaie (cf. Fil 3,8), ca primii creștini care își ofereau bunurile spre folosul tuturor (cf. Fap 4,32), refuză lăcomia, ca pe o idolatrie" (Col 3,1.5), și împreună cu lăcomia refuză și desfrânarea, necurăția, patima și pofta cea rea și se îngrijește de cei săraci (Col 3,5).

Dezlipirea de cele trecătoare convertește și mântuiește ca și predicarea evangheliei. Câțiva tâlhari au intrat într-o noapte în chilioara unui pustnic bătrân și au început să ia, fiecare ce-i cădea la îndemână. El le-a zis: "Luați, dragii mei, luați tot ce găsiți!" După ce au luat tot, au plecat. Într-un colț mai rămăsese ceva, pe care hoții nu-l observaseră. Pustnicul i-a strigat să se întoarcă și le-a zis: "Fiilor, luați-l și pe acesta! Nu l-ați observat. Eu nu trebuie să am nimic în clipa în care mă voi prezenta la judecata lui Dumnezeu, care nu-i departe de mine, dar nici de voi". Hoții și-au zis: "Cu adevărat acesta este omul lui Dumnezeu". Și i-au lăsat toate, ba au voit să-i asculte sfaturile duhovnicești, după care s-au convertit și au aflat siguranța vieții trăind în virtute.

Acesta este omul cel nou pe care Isus a venit să-l facă din unul fiecare dintre noi, om nou care singur poate primi bunurile sale veșnice.

De aceea, sfântul Paul spune: "Nu vă mințiți unii pe alții, întrucât v-ați dezbrăcat de omul vechi, cu faptele lui, și v-ați îmbrăcat cu omul nou" (Col 3,9). Sunt două moduri în care creștinul poate să mintă: cu viața si cu vorba. Un sud african spunea: "Atunci când albii au venit la noi, ei aveau Biblia și noi pământul cu diamante, acum noi avem Biblia și ei pământul cu diamante. Noi suntem creștini cinstiți și ei sunt creștini corupți".

Închei cu învățătura lui Isus: "Căutați mai întâi de toate împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui și toate celelalte vi se vor adăuga vouă" (Mt 6,33) și cu învățătura Bisericii exprimată prin gura sfântul Filip Neri: "Cine nu îl caută în primul rând pe Cristos și împărăția sa, nu știe ce caută. Cine vrea altceva decât pe Cristos și împărăția sa, nu știe ce vrea. Cine cere altceva decât pe Cristos și împărăția sa, nu știe ce cere. Cine nu lucrează pentru Cristos și pentru împărăția sa, nu știe ce face".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat