Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

ZMTCracovia2016:

Zilele Mondiale ale Tineretului
Cracovia 2016

Faptele de milostenie sufletească și trupească

Editura "Presa Bună"
Iași - 2016

Material elaborat de Mons Pierantonio Tremolada, episcop auxiliar de Milano, și tradus în limba română de Ovidiu Bișog. Cu o introducere scrisă de PS Petru Gherghel, episcop de Iași.

Ⓒ 2016 - Editura Presa Bună
Bd. Ștefan cel Mare, 26
RO-700064-Iași
Tel.+ fax: 0232/211527
E-mail: editor@ercis.ro
www.ercis.ro

* * *

Faptele de milostenie sufletească și trupească

Sfântul Părinte papa Francisc, invitând întreaga Biserica la celebrarea și trăirea unui an special de împrospătare a credinței în milostivirea Domnului, a ținut să ne cheme ca să facă să înțelegem că nu numai prin ascultarea cuvintelor sfinte ale Scripturii sau doar prin celebrări liturgice și sărbători frumoase ori prin diferite practici pioase e bine să trăim acest An Jubiliar al Milostivirii, ci mai ales printr-o schimbare de mentalitate, o atitudine nouă față de misterul iubirii și prezenței lui Dumnezeu în lume și printr-o trăire efectivă a acestei iubiri și milostiviri cu care el, cel "bogat în milostivire" (Ef 2,4), s-a manifestat și se manifestă față de toate făpturile sale.

Arătându-ne prin Fiul său cum trebuie să răspundem și noi la această revărsare de dragoste și cum să ne manifestăm și noi, cei învredniciți cu atâta iubire față de el, Tatăl nostru, și mai ales față de frații și surorile noastre, nouă ne rămâne o obligație de onoare de a-l asculta și de a-l urma întocmai când ne spune: "Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv (cf. Lc 6,36) ca să putem să ne facem vrednici de adevărată fericire, cum ne învață tot el: "Fericiți cei milostivi căci ei vor afla milostivire" (Mt 5,7). În bula de proclamare a acestui an jubiliar, cu numele de "Misericordiae vultus" din 11 aprilie 2015, papa Francisc ne cheamă să nu uităm că între modalitățile de a arăta iubirea și milostivirea față de semenii noștri trebuie să împlinim faptele de milostenie pe care însuși Isus le-a practicat în întreaga sa viață pe acest pământ și care ne atrage atenția că numai după aceste fapte vom fi întrebați la judecată de apoi, noi toți cei care suntem invitați să-l urmăm pe el și să trăim iubirea și milostivirea (cf. Mt 25,37).

Iată cuvintele papei: "Este dorința mea vie ca poporul creștin să reflecteze în timpul jubileului asupra faptelor de milostenie trupească și sufletească. Va fi o modalitate pentru a trezi conștiința noastră adesea ațipită în fața dramei sărăciei și pentru a intra tot mai mult în inima evangheliei, unde săracii sunt privilegiații milostivirii divine. Predica lui Isus ne prezintă aceste fapte de milostenie ca să putem înțelege dacă trăim sau nu ca ucenici ai săi. Să redescoperim faptele de milostenie trupească: a da de mâncare celor înfometați, a da de băut celor însetați, a-i îmbrăca pe cei goi, a-i primi pe străini, a-i asista pe bolnavi, a-i vizita pe cei închiși, a-i îngropa pe morți. Și să nu uităm faptele de milostenie sufletească: a-i sfătui pe cei îndoielnici, a-i învăța pe neștiutori, a-i avertiza pe păcătoși, a-i mângâia pe cei mâhniți, a ierta ofensele, a îndura cu răbdare persoanele sâcâitoare, a ne ruga lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți" (MV 15).

În lumina acestei chemări este bine ca în aceste zile când ne strângem în jurul papei Francisc la Cracovia, pentru a celebra Ziua Mondială a Tineretului și când participăm la orele speciale de cateheză pregătitoare la marea sărbătoare a tinerilor să ne aplecăm asupra faptelor de milostenie sufletească și trupească, ele fiind de folos pentru fiecare și un ajutor pentru examinarea conștiinței înainte de sfânta mărturisire sau spovadă.

Mă bucur să vă propun pentru aceste zile minunate materialul care urmează, elaborat de Mons Pierantonio Tremolada, episcop auxiliar de Milano, și tradus în limba română de Ovidiu Bișog de la Oficiul pentru Comunicații Sociale al Episcopiei de Iași.

Cu binecuvântare de la Domnul și cu dorința ca toți să fim una în jurul lui Isus Milostivul și în jurul papei Francisc: ca toți să fim una.

Îi mulțumim episcopului Pierantonio și traducătorului pentru acest material de meditație și îl propunem tuturor spre ajutor.

Iași, 26-31 iulie 2016

Ep. Petru Gherghel


FAPTELE DE MILOSTENIE SUFLETEASCĂ

Faptele de milostenie sufletească, rezonanțe ale vocii pline de prietenie a lui Dumnezeu

de Mons. Pierantonio Tremolada, episcop auxiliar de Milano

A sfătui, a învăța, a avertiza, a mângâia, a ierta, a suporta, a se ruga: sunt verbele care declină experiența iubirii milostive în raport cu libertatea omului și conștiința sa.

Milostivirea este esența evangheliei: milostivirea primită și milostivirea dăruită. Pentru evanghelistul Luca, unul dintre punctele culminante ale învățăturii lui Isus este în această frază: "Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv" (Lc 6,36). Cum să înțelegem? Nu este înainte de toate o poruncă, ci mai degrabă invitația de a recunoaște posibilitatea extraordinară oferită oamenilor: Fiți milostivi pentru că vi s-a dat harul de a fi milostivi!

Putem împărtăși iubirea cu care Dumnezeu s-a adresat lumii în Cristos; putem să răspândim blândețea și forța ei; putem să ne însușim dorința sa de mântuire pentru întreaga omenire. Milostivirea nu este doar un freamăt sau o emoție. Are nevoie de acțiune. "Mergi și fă și tu la fel...", îi spune Isus scribului, încheind parabola bunului samaritean (Lc 10,37). Samariteanul era emoționat în fața omului asaltat de tâlhari, dar apoi a trecut la acțiune. Pentru a deveni milostivire, emoția trebuie să treacă la acțiune. Emoția de fapt se simte, în timp ce milostivirea se face. A avea milostivire sau a fi milostivi înseamnă, așadar, a avea grijă de om în condiția sa structurală de nevoie și chiar de vină. De la ochi, la inimă, la mâini: aceasta este traseul milostivirii în manifestarea sa.

Începând din Evul Mediu, tradiția creștină a identificat șapte fapte de milostenie trupești și șapte sufletești. Numărul șapte exprima unitatea multitudinii; distincția dintre trupești și sufletești nu intenționa să separe, ci doar să distingă. Faptele de milostenie sufletească îl privesc pe om ca spirit, adică omul total în capacitatea sa de a înțelege și de a decide. Conștiință și libertate: mai ales în acest aspect omul se aseamănă cu Dumnezeu. Lista celor șapte fapte de milostenie sufletească ne-a oferit, de fapt, cele șapte verbe care declină experiența iubirii milostive în raport cu libertatea omului și conștiința sa. Aceste șapte verbe sunt: a sfătui, a învăța, a avertiza, a mângâia, a ierta, a suporta, a se ruga. Sunt șapte rezonanțe ale vocii prietene a lui Dumnezeu; șapte mărturii concrete ale puteri sale milostive.

1. A sfătui pe cei ce sunt în îndoială

Două sunt căile maestre: a favoriza discernământul voinței lui Dumnezeu de către fiecare persoană și a ajuta pe fiecare să acționeze în spirit de dreptate.

Prima operă de milostenie sufletească se ocupă de experiența îndoielii, a dezorientării, a incertitudinii, dar și de dorința de a înțelege și de căutarea onestă a binelui. Ea face deschiderea către bucuria recunoașterii cărării vieții: "Îl binecuvântez pe Domnul care m-a sfătuit - spune Psalmul 16 - la aceasta până și noaptea mă îndeamnă inima... Tu îmi vei face cunoscută cărarea vieții; în fața ta sunt bucurii depline și desfătări veșnice la dreapta ta".

A sfătui este într-adevăr o faptă de caritate: înseamnă a ajuta pe alții să pășească pe direcția corectă, să facă alegerile corecte, să-și dea seama cine greșește, să se cunoască mai bine pe sine, să citească situațiile cu adevărat, să decidă după conștiința lor, să evalueze situațiile în logica evangheliei.

Două sunt căile maestre ale sfătuirii, adică obiectivele pe care și le prefigurează această faptă de milostenie sufletească: a favoriza discernământul voinței lui Dumnezeu de către fiecare persoană și a ajuta pe fiecare să acționeze după dreptate. Este, desigur, un mod de a avea grijă de ceilalți din punctul de vedere al libertății și al conștiinței lor. Înseamnă a răspunde la întrebarea pe care o găsim adresată lui Isus în evanghelii și ulterior apostolilor: "Învățătorule, ce trebuie să fac pentru a avea viața veșnică? (cf. Mt 19) și "Ce trebuie să facem, fraților?" (Fap 2,47). A sfătui este a oferi un răspuns onest, plin de iubire și cu autoritate, la această întrebare care traversează timpurile. Condiția pentru a exercita fapta milostivă a sfătuirii este aceea de a crește în înțelepciune, intrând în gândirea lui Cristos.

Datorită lucrării Duhului Sfânt, mintea și inima fiecăruia devin capabile să împărtășească modul lui Isus de a simți, modul lui de a citi realitatea, de a o evalua și de a o asuma. Cuvintele care provin din inima și mintea care au fost vizitate de har rezultă atunci încărcate de adevăr și de caritate. Devin pentru cine le ascultă un dar prețios, pentru că iradiază o lumină iubitoare capabilă să riște cărarea vieții și să dezvăluie secretele inimii.

2. A învăța pe cei neștiutori

Se configurează ca faptă de milostenie dacă promovează demnitatea persoanei în capacitatea sa de a se exprima și dacă este făcută cu bucuria de a ajuta pe cel care crește în cunoașterea lumii

Învățătura răspunde nevoii de a ști care este specifică fiecărui om. I se oferă învățătură aceluia care nu știe și este în ignoranță și în acest sens se face o faptă de milostenie. Va fi important să se facă aceasta cu umilință și spirit de slujire, recunoscând că știința aceluia care predă este la rândul său rod al unui dar primit anterior de la alții.

Fiecare învățătură are în vedere întotdeauna și numai viața. Chiar și atunci când se învață o artă, o meserie, o materie scolastică sau o procedură tehnică, se învață fundamental cum să trăiești: totul de fapt este în slujba vieții, care trebuie abordată cu simț de gratitudine, cu spirit de responsabilitate și cu conștiința propriilor resurse.

Știința comunicată cu generozitate și iubire face din noi maeștri. A apărea în ochii altora ca unul care știe nu înseamnă în mod necesar a apărea ca unul care valorează. Ceea ce se învață nu este niciodată pur și simplu un material care se depozitează în arhiva memoriei noastre cu intenția de a-l expune cu prima ocazie. Adevărata știință devine astfel când se transformă în experiență de viață împărtășită.

Două sunt în special direcțiile în care se mișcă o învățătură care se configurează ca o adevărată faptă de milostenie: promovarea demnității persoanei în capacitatea sa de a se exprima și bucuria de a ajuta pe cel care este în proces de creștere astfel încât să ajungă să cunoască lumea înconjurătoare. Pasiunea educativă găsește în învățare una dintre formele sale cele mai autentice și eficiente. A introduce copiii și tinerii în cunoașterea realității, prezentându-le totodată frumusețea și complexitatea, și a le permite să intre în comunicare cu alții într-un mod cât mai adecvat este indubitabil o slujire prețioasă.

Instruirea în sensul mai amplu al termenului este unul dintre drepturile fundamentale ale omului, care îi permite să dea o realizare deplină capacității sale de a înțelege și de a decide. Cine desfășoară în mod autentic această sarcină merită toată recunoștința noastră.

3. A avertiza pe cei păcătoși

A face aceasta cu stilul evangheliei permite să se conjuge milostivirea lui Dumnezeu cu dreptatea sa, chemând răul cu numele său și împreună făcând simțită forța binelui.

Experiența răului este în mod trist obișnuită pentru om. A o purta cu milostivire înseamnă "a avertiza pe cei păcătoși". Este a treia faptă de milostenie sufletească.

Verbul "a avertiza" conține rezonanțe multiple. Înseamnă mai întâi a apăra oamenii de puterea mortală a păcatului: cine avertizează așa cum trebuie, vine în ajutorul libertății rănite de rău și a orbirii conștiinței. Seriozitatea răului și a consecințelor sale nu trebuie subevaluate. A-i minimaliza încărcătura ar însemna a face jocul răului însuși, permițându-i să se afirme cu energia sa distructivă. Sfântul Paul amintește că păcatul duce întotdeauna cu sine moartea, adică experiența distorsionată a vieții și deci tristețea (cf. Rom 5,12).

Este nevoie, așadar, să avertizăm pe cel care face răul, ajungând până la a denunța păcatul, tocmai pentru a răscumpăra pe cel care l-a făcut. Forma denunțării va putea fi în unele cazuri foarte severă, ajungând până la excomunicare. Așa a făcut cu ceva timp în urmă papa Francisc adresându-se clanurilor mafioase. A avertiza totuși nu înseamnă a condamna. Înseamnă, desigur, a formula o judecată, adică o evaluare onestă a ceea ce s-a întâmplat, recunoscând cu luciditate răul făcut, dar întotdeauna și numai cu dorința de a vedea salvat pe acela care a fost responsabil de aceasta. Inima care avertizează este întotdeauna o inimă binevoitoare și stilul este acela al carității, care conjugă fermitatea și tandrețea. Ca atunci când se scoate un pai din ochiul celălalt: operațiune extrem de delicată! (cf. Mt 7,3).

A avertiza păcătoșii cu stilul evangheliei permite conjugarea milostivirii lui Dumnezeu cu dreptatea sa, chemând răul cu numele său adevărat și totodată făcând simțită toată forța binelui care concurează pentru a-l vindeca. În dorința de a-l vedea pe celălalt salvat, dorință care transpare în cuvintele sincere și respectuoase ale celui care știe să corecteze, se manifestă energia puternică a iubirii lui Dumnezeu care salvează. Profetul se face mărturisitor al acestei iubiri atunci când devine vocea Domnului său care spune: "Eu nu vreau moartea păcătosului, ci să se convertească și să trăiască" (cf. Ez 18,23).

4. A mângâia pe cei mâhniți

Înseamnă a ține vie speranța prin tandrețea carității, sprijinindu-se pe misterul puternic al Domnului vieții, adică Isus Cristos cel înviat.

Când milostivirea are grijă de mâhnire, adică de durere, devine mângâiere. Promisiunea profeților se contopește cu invitația: "Căci așa cum o mamă mângâie pe cineva, așa vă voi mângâia eu. În Ierusalim veți fi mângâiați" (Is 66,13); "Mângâiați, mângâiați-l pe poporul meu! Vorbiți la inimă Ierusalimului și spuneți-i că suferința lui s-a terminat" (Is 40,1). Evanghelia anunță ca împlinită această promisiune de mângâiere prezentându-ne chipul lui Isus: el a venit să șteargă lacrimile. A făcut-o în mai multe ocazii, ca atunci când a întâlnit la porțile satului Nain din Galileea acea mamă văduvă care își însoțea la mormânt pe unicul său fiu (Lc 7,13).

"Mângâietor" este unul dintre modurile în care traducem termenul grecesc parakletos, cu care Isus îl desemnează pe Duhul Sfânt. "Mângâietorul" este cel care va sta alături în bătălia procesuală întreprinsă de lume împotriva credincioșilor, avocatul apărător pe care ne vom sprijini, dar și cel care va da curaj, ușurare, siguranță, odihnă. Este nevoie ca toate aceasta să se întâmple chiar și atunci când este vorba de relațiile reciproce între persoane: trebuie să devenim mângâietori. Cum se poate face aceasta? Prin prezența prietenoasă, cuvântul iubitor, împărtășirea generoasă, preluarea greutăților celuilalt. Uneori - când durerea va fi foarte acută - va fi indispensabilă tăcerea, iubitoare și umilă, aproape dezorientată, care refuză cuvintele de circumstanță și frazele prefabricate (amintim experiența lui Iob și a prietenilor săi îngâmfați!). Și nu va trebui să ne fie rușine să plângem, fără disperare, dacă din cauza durerii inima noastră nu va reuși să se abțină: și Isus a plâns în fața mormântului prietenului său Lazăr (In 11,35).

A mângâia înseamnă a ține vie speranța prin tandrețea carității, sprijinindu-ne pe misterul puternic al Domnului vieții, adică Isus Cristos cel înviat: "Cel care crede în mine, chiar dacă moare, va trăi - îi spune Isus Martei, sora lui Lazăr - și oricine trăiește și crede în mine nu va muri în veci" (In 11,25-26).

Prezentul și viitorul nostru sunt în veșnicia lui Dumnezeu. Moartea nu este în stare să nimicească această putere de viață. Ea, de fapt, izvorăște de la Dumnezeu ca lumină benefică, ca o lumină care iradiază în inimi, ca izvor țâșnitor care în timp știe să dăruiască pacea, chiar și atunci când rănile sunt profunde și dureroase.

5. A ierta ofensele

Nu înseamnă a minimaliza răul primit, ci a face față impactului și a reuși să-l considerăm în continuare aproapele nostru pe acela care s-a comportat ca dușmanul nostru.

Răului care rănește i se răspunde cu avertizarea păcătoșilor, dar și cu iertarea ofenselor. A cincea faptă de milostenie atrage atenția asupra celei de-a treia. Perspectiva însă se schimbă sensibil. Nu se vorbește despre subiecți, ci despre fapte, nu despre păcătoși, ci despre ofense. Păcătoșii sunt avertizați, în timp ce ofensele sunt iertate. Ofensa nu mai este generică, este întotdeauna personală. Spunem: "M-ai ofensat!" Sau: "Mă tem că i-am ofensat!" Și iată, așadar, fapta de milostenie: la ofensa suferită se răspunde cu iertare.

A ierta este dificil! În unele cazuri rezultă imposibil și ar putea chiar să pară ceva nedrept. Când suntem ofensați, un foc de furie se aprinde în noi și ni se pare firesc să răspundem în același mod: la insultă cu insultă, la rană cu rană, "ochi pentru ochi și dinte pentru dinte". Spunem că vrem dreptatea, dar în realitate căutăm răzbunare. Și în aceste cazuri, de fapt, adevărata dreptate - adică modul just de a ne comporta după cum ne învață Dumnezeu - este milostivirea, o milostivire care nu se răzbună și nu condamnă, ci care, iertând, mântuiește. Iertarea este celălalt nume al milostivirii.

Nu trebuie să ne încurcăm. A ierta nu înseamnă a minimaliza răul primit, a spune: "Nu s-a întâmplat nimic!" Înseamnă, din contra, a recunoaște că tot ceea ce s-a întâmplat este grav, că am fost răniți, că am avea o mare dorință de a ne răzbuna, dar, în același timp, a invoca asupra noastră puterea iubirii lui Cristos, capabilă să cuprindă toate acestea și să trezească în noi gânduri de bine. Înseamnă, cu alte cuvinte, a rezista la impactul răului și a reuși să-l considerăm în continuare aproapele nostru pe acela care s-a comportat ca dușmanul nostru (cf. Mt 5,38-48).

Iertarea frizează imposibilul deoarece este rod al convertirii inimii în transfigurarea Duhului. A reuși să ierți înseamnă a conduce propria capacitate de decizie la expresia ei cea mai nobilă, la culmile lui Dumnezeu. Aici milostivirea ajunge vârful culminant și devine plămadă pentru reînnoirea întregii societăți. Iertarea învinge setea de răzbunare care vine din teamă și din orgoliu: este fiică a umilinței. Măsura sa, după învățătura lui Isus, este aceea de a nu avea măsură (cf. Mt 8,22).

6. A suporta cu răbdare persoanele sâcâitoare

Cu răbdare contrastăm mânia și stăvilim iritarea, lărgind dimensiunile inimii.

Și a suporta este una dintre formele milostivirii. În acest mod, avem grijă de limitele personalității celuilalt.

Persoanele sâcâitoare sunt persoanele deranjante, invadatoare, repetitive, insistente, a căror prezență devine apăsătoare. Tocmai, a suporta înseamnă "a duce povara" altora. Viața ne învață că este vorba de o sarcină pe cât de necesară, pe atât de recurentă. Se întâmplă practic în fiecare zi. Circumstanțele vieții zilnice sunt atât de multe și de variate încât ne obligă să facem față încontinuu la situații de suportare reciprocă.

Nu se spune că cineva devine apăsător întotdeauna intenționat. Adesea momentele neprevăzute care se întâmplă, obligațiile care apasă, neînțelegerile care se creează sunt cele care fac raporturile să devină tensionate. Apoi mai sunt caracterele diferite, obiceiurile intangibile, convingerile indiscutabile și așa-zisele chestiuni de principiu. Va fi totuși important de amintit că dacă ceilalți pot să devină apăsători pentru noi, și noi putem să devenim la fel pentru ei. Poate chiar fără să ne dăm seama. Este bine, așadar, să fim vigilenți. Dar mai ales este nevoie să ne suportăm cu tărie și blândețe, adică, așa cum spune fapta de milostenie, "cu răbdare".

Răbdarea este virtutea care înfruntă proba timpului și face concretă fidelitatea în iubire. Cu ea contrastăm mânia și punem stavilă iritării, lărgind din ce în ce mai mult dimensiunile inimii. Răbdării i se alătură de fapt mărinimia și bunăvoința, de care se leagă un simț sănătos al umorului. Pentru a suporta cu răbdare este nevoie adesea să folosim acea "strategie a carității" care este capabilă să stăvilească fără să ofenseze, să limiteze fără să rănească, să traseze granițe fără să închidă spațiile.

Răbdarea este forma cea mai cotidiană a carității: se exercită cu toți, începând cu persoanele cele mai apropiate și cele mai dragi. Se manifestă în zâmbetul blând, în tăcerea iubitoare, în cuvântul potolit rostit la momentul potrivit, în prezența discretă. "Purtați povara unii altora", îndeamnă sfântul Paul în Scrisoarea către Romani. Să încercăm, așadar, să ne iubim cu defectele și cu fragilitatea noastră. Este, desigur, o sarcină anevoioasă. Ne mângâie gândul că și Tatăl nostru care este în ceruri face la fel cu noi întotdeauna.

7. A ne ruga lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți

O îmbrățișare milostivă care atinge totul și pe toți, dincolo de orice graniță de spațiu și de timp.

Fiecare dintre faptele de milostenie sufletească analizate până aici se referă la un aspect al trăirii umane. Este un mod de a avea grijă de formele specifice ale fragilității umane în ordinea exercițiului libertății și al conștiinței.

Ultima dintre cele șapte fapte de milostenie sufletească, în schimb, lărgește la maxim orizontul: este un fel de îmbrățișare milostivă care atinge totul și pe toți, dincolo de orice graniță de spațiu și de timp. Este rugăciunea pentru cei vii și pentru cei morți. Rugăciunea izvorăște din inimă, dar este expresie a spiritului omului, adică în deplina sa deschidere către Dumnezeu. Ea se identifică cu o dispoziție interioară permanentă, o atitudine constantă care conduce subiectul la a da cinste lui Dumnezeu, la a se încredința în totalitate lui, la a privi totul în el, la a crede în providența sa plină de iubire.

Rugăciunea devine astfel fapta de caritate cea mai dezarmată și în aparență cea mai slabă, de a cărei eficiență nu vom avea niciodată o confirmare imediată și poate nici măcar tangibilă. Ea este pe de altă parte fapta cea mai accesibilă, cea pe care toți o vom avea întotdeauna la dispoziție, care rezultă posibilă tuturor în orice moment. Este, în cele din urmă, fapta care ne rămâne când experimentăm limita noastră, când tot ceea ce era în posibilitățile noastre a fost făcut, când dorința noastră de bine în favoarea lumii se măsoară cu slăbiciunea noastră și invocă o putere prietenă care să fie în stare să o depășească.

Rugăciunea de mijlocire deschide calea către harul lui Dumnezeu cel viu, către milostivirea sa atotputernică. A ne ruga este fără îndoială unul dintre modurile în care cel mai bine se manifestă credința noastră. Și pentru că ajunge la misterul sfânt și etern, rugăciunea încrezătoare are puterea de a depăși granițele de timp și spațiu. Cu rugăciunea se ajunge în orice loc de pe pământ, în lumea celor vii, dar ne putem înălța până la cer, la lumea celor morți în Cristos. Rugăciunea de mijlocire se sprijină de fapt pe misterul comuniunii sfinților. Este întotdeauna rugăciune cu Biserica și în Biserică.

În timp ce îl invocăm pe Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți, se face astfel experiența vieții mântuite, se ajunge la izvoarele mântuirii. Această rugăciune, care ne introduce în cercul virtuos al carității divine, face bine acelora pentru care noi ne rugăm, dar ne face bine și nouă care am voit să ne rugăm pentru ei.


FAPTELE DE MILOSTENIE TRUPEASCĂ

1. A da de mâncare celor înfometați

Prima dintre acțiunile trupești care, dacă sunt făcute "celor mai mici frați" ai săi, Isus le consideră ca făcute în realitate lui.

Lista faptelor tradiționale de milostenie trupească este extrasă din Matei 25,31-46, în care este prezentată judecata de apoi: "Am fost flămând și mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și mi-ați dat să beau, am fost străin și m-ați primit, gol și m-ați îmbrăcat, bolnav și m-ați vizitat, am fost în închisoare și ați venit la mine".

Isus consideră fiecare lucru făcut "celor mai mici frați" ai săi, ca făcut în realitate lui. Să luăm în considerare prima faptă: a da de mâncare celor flămânzi. Foamea pune în mișcare popoarele; de foame se poate muri. Accesul la hrană este o nevoie originară a omenirii. Isus însuși ne învață să ne rugăm astfel: "Pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne nouă astăzi" (Mt 6,11; cf. Lc 11,3). Dumnezeu este "cel care dă hrană oricărei făpturi" (Ps 136,25); hrănește poporul lui Israel în pustiu cu mană (Dt 8,16).

Isus însuși trece prin pustiu, face post și simte foame. Dar el pare că face ca această nevoie elementară să tranziteze către o dorință mai mare, când afirmă: "Eu am de mâncat o mâncare pe care voi nu o cunoașteți" (In 4,32). Și încă: "Hrana mea este să fac voința celui care m-a trimis și să împlinesc lucrarea lui" (In 4,34). Această dinamică se clarifică în episodul înmulțirii pâinilor și a peștilor (In 6), în care Isus îi invită pe toți să lucreze "nu pentru hrana pieritoare, ci pentru hrana care rămâne spre viața veșnică, pe care v-o va da Fiul Omului" (In 6,26s). De fapt, omul nu trăiește doar cu pâine, ci cu fiecare cuvânt care iese din gura lui Dumnezeu (Mt 4,4): acest cuvânt este carnea sa, Euharistia, sacramentul iubirii; deoarece dorința ultimă a omului este aceea de a fi iubit și de a iubi. De aceea, însăși Euharistia, hrănindu-ne cu Isus, ne face să îl căutăm din nou pe Cristos în "cei mai mici".

Sfântul Ioan Crisostom unește sub un unic orizont Euharistia și faptele de milostenie, când spune: "Vrei să cinstești trupul Mântuitorului? Acela care a spus: «Acesta este trupul meu» (Mt 26,26) este aceeași persoană care a spus: «M-ați văzut flămând și mi-ați dat să mănânc". Așadar, dă-i cinste lui Cristos, împărțind bunurile tale cu cei săraci" (In Math 50,3-4).

2. A da de băut celor însetați

Prin înrădăcinarea sa în viața tuturor, setea posedă o enormă valență spirituală și devine simbol al dorinței arzătoare a omului.

Setea, la fel ca foamea, este o nevoie constitutivă a omului și a fiecărei ființe vii. De aceea, "a da de băut celor însetați" este o faptă de milostenie trupească, faptă care se atestă cu toată evidența sa începând de la experiența elementară a fiecărei persoane.

Fără apă nu se poate trăi. Accesul la apă este "condiție pentru exercitarea celorlalte drepturi umane" (cf. Enciclica Laudato si', 30). Negarea sa este un semn grav de inechitate socială. În timp ce a da de băut chiar și numai un pahar cu apă nu va fi un gest lipsit de recompensă (cf. Mt 10,42). Setea, tocmai prin înrădăcinarea sa în viața tuturor, posedă și o valență spirituală enormă. "Nevoia" setei ne transportă astfel în orizontul "dorinței".

Sfintele Scripturi știu asta bine. Setea devine simbol al dorinței omului. Poporul lui Israel experimentează setea și Moise face să țâșnească din stâncă apa cea vie (Dt 8,15); Cristos însuși, apoi, se face cerșetor pe cărările omului, ajungând să ceară el însuși de băut de la femeia samariteană, când, obosit, se oprește la fântâna lui Iacob (cf. In 4). Tocmai la această fântână se intersectează setea ca nevoie și setea ca dorință, pentru care Isus însuși spune: "Cine va bea din apa pe care pe care i-o voi da eu nu va înseta niciodată și apa pe care i-o voi da eu va deveni în el izvor de apă care țâșnește spre viața veșnică" (In 4,13). Aici își găsește vigoarea deplină și imaginea cerbului care dorește izvorul (cf. Ps 41) ca figură a inimii neliniștite, de care ne vorbește sfântul Augustin.

Dar cel care este izvor de apă vie, pentru a putea răspândi asupra noastră fluviul harului, a luat asupra sa toată ariditatea și arsura noastră, până la strigătul din înălțimea crucii: "Mi-e sete" (In 19,28). Exclamație în care tot strigătul omenirii este reprezentat, ca și dorința lui Dumnezeu pentru fiecare bărbat și fiecare femeie. Lui Isus îi este sete de setea noastră. Cristos s-a făcut însetat pentru a fi izvor de apă vie. Astfel noi, cu setea potolită la izvoarele harului, învățăm să fim milostivi, dând de băut celor însetați, în trup și în spirit.

3. A îmbrăca pe cei goi

Este simbolul Botezului care ne face părtași ai morții și învierii lui Cristos, demnitatea noastră de fii ai lui Dumnezeu învinge definitiv rușinea.

A treia faptă de milostenie constă în îmbrăcarea celor goi. Această faptă este atât de populară, mai ales datorită hagiografiei legate de sfântul Martin din Tours care și-a împărțit mantaua cu un sărac.

Goliciunea pune imediat tema trupului. Adam și Eva erau goi, ne spune Scriptura, dar nu se rușinau unul de celălalt (cf. Gen 2,25). Semn al inocenței și al transparenței trupului în semnificația sa matrimonială și dezinteresată. Dar tocmai după căderea în păcat au cunoscut că erau goi (Gen 3,7-10); se naște sentimentul de pudoare, tocmai pentru că privirea celuilalt acum devine ambiguă, poate obiectiviza și exploata trupul, aplecându-l către propria dorință dezordonată de posesie.

Trupul poate fi folosit și ca armă de seducție, pentru a înțelege libertatea celuilalt. Trupul gol este mai ales semn de sclavie și de exploatare. În particular trupul femeii este cel care suferă cele mai mari umiliri. În războaie și în locuri cu violență, inamicul este dezbrăcat de haine și luat în derâdere ca act de umilință care tinde să rănească în intimitatea celuilalt.

Isus însuși asumă această condiție de rușine, când este dezbrăcat de haine, lovit, umilit și expus în fața tuturor, țintuit pe cruce. Cel inocent este expus publicului spre batjocură într-un moment de durere de nedescris. Din această dezbrăcare se naște o "nouă" haină. Și aici vedem trecerea de la nevoia de a acoperi goliciunea la dorința unei haine noi. A îmbrăca pe cei goi devine astfel simbol real al Botezului care ne face părtași de moartea și învierea lui Cristos: este nevoie să ne dezbrăcăm de omul vechi - ne amintește sfântul Paul - și să ne îmbrăcăm din nou (cf. Col 3,9-10). Prin intermediul credinței și al Botezului am fost îmbrăcați cu Cristos (Gal 3,27): Isus însuși devine haina noastră, demnitatea noastră de fii ai lui Dumnezeu care învinge definitiv rușinea.

A îmbrăca pe cei goi este întotdeauna un act de profundă caritate și tandrețe. Este a restitui intimitatea aceluia care a suferit violență sau abandon, în vederea momentului când vom fi îmbrăcați de Cristos însuși.

4. A găzdui pe pelerini

Ospitalitatea devine un gest sacru pentru că în vizita străinului este simbolizat Dumnezeu însuși care cere să locuiască între noi.

A patra faptă de milostenie trupească cere găzduirea celui străin. Știm extraordinara actualitate a acestei fapte! Fenomenul epocal al migrațiilor ne face să avem de-a face cu mii de persoane care cer să fie primite, trebuind să fugă de condiții disperate.

De unde se naște această deschidere către celălalt - refugiat, pelerin sau străin - recomandată de spiritualitatea ebraică-creștină? Această faptă de milostenie nu constituie un apriori abstract, ci izvorăște dintr-o precisă conștiință istorică; în Israel, ospitalitatea iubitoare față de cel străin are un caracter de memorial; exprimă memoria pentru propria condiție trecută. Și Israel, de fapt, a fost străin: "Să-i iubiți pe străini, căci și voi ați fost străini în țara Egiptului" (Dt 10,19). Cel străin are cu adevărat nevoie să fie primit și tratat cu iubire; Dumnezeu însuși îl iubește (Dt 10,18).

Și în această faptă de milostenie, primirea dilată nevoia de a fi găzduiți către dorința întâlnirii cu misterul divin. De fapt, ospitalitatea devine un gest sacru pentru că în vizita străinului este simbolizat Dumnezeu însuși care cere să locuiască între noi. Aceasta se întâmplă deja lui Abraham care primește cele trei personaje misterioase la terebinții din Mambre (Gen 18). Isus însuși se face migrant: familia din Nazaret trebuie să fugă în Egipt pentru a proteja viața Mântuitorului (Mt 2,13-14); de multe ori în misiunea sa itinerantă Domnul este primit și găzduit. Până la a se face misterios tovarăș de drum al ucenicilor din Emaus (Lc 24) care îl vor găzdui timp de câteva momente: timp suficient pentru a-l recunoaște la "frângerea pâinii".

Deoarece Isus însuși s-a făcut străin, celălalt pe care îl primim devine astfel simbol real al celuilalt, al lui Dumnezeu. Domnul însuși este cel care vine să ne viziteze în chipul pelerinului. De aceea toată marea tradiție spirituală, în special monastică (cf. de exemplu Regula sfântului Benedict) a înțeles ospitalitatea acordată străinului ca "sacrament" al întâlnirii cu Cristos. Oare cine, de fapt, nu ar vrea să îl aibă ca oaspete în casa lui pe Isus însuși?

5. A vizita pe cei bolnavi

Bolnavul devine semn al lui Isus suferind pentru mântuirea noastră; prin vizita făcută putem să reînnoim cu adevărat întâlnirea personală cu Cristos.

Trupul nostru, pe care sfântul Ioan Paul al II-lea îl numea "sacrament al persoanei", adesea are nevoie de îngrijiri; se îmbolnăvește. Infirmitatea reprezintă o condiție umană, în același timp, evidentă și dramatică. Evidentă: pentru că trupul "se îmbolnăvește". Dramatică: deoarece individul este cel care se întreabă: "De ce tocmai mie?" Boala ne constrânge să conștientizăm limitele noastre; este năvălirea realului în imaginarul nostru. Durerea inocentă, apoi, dezarmează rațiunea noastră.

Ce anume cere un bolnav? Să se vindece, să poată să mai dureze, să fie restituit celor dragi. De aceea nevoia de sănătate poartă întotdeauna cu sine dorința de mântuire.

În Biblie găsim atâtea referințe la persoane suferinde, de la Iob la numeroșii bolnavi pe care Isus îi întâlnește, îi ascultă și cu iubire le redă sănătatea. Domnul rezervă un spațiu cu totul special pentru cei bolnavi; vizita la cei bolnavi apare ca element fundamental al ființei creștine. Câți sfinți și institute de viață consacrată au pus în centrul spiritualității lor îngrijirea bolnavilor! Totuși Isus nu doar vindecă de boli și iartă; el însuși, cel nevinovat, se face "suferind" (Christus Patiens) până la cruce, pentru a ne da speranța unui sens chiar și suferinței.

De la această conștientizare rezultă vizitarea bolnavilor ca faptă de milostenie. Sfântul Iacob ne vorbește despre preoți care fac vizită la cei bolnavi purtând sacramentul Ungerii care unește intim viața bolnavului cu Cristos (Iac 5,14-15). Prin raportul pe care Isus l-a voit cu aceste persoane, vizita la cei bolnavi dobândește un profund sens "sacramental"; bolnavul devine un semn al lui Isus care suferă pentru mântuirea noastră; prin vizitarea unei persoane bolnave se poate reînnoi cu adevărat întâlnirea personală cu Cristos.

Cât este de importantă întâlnirea cu cei bolnavi, în special pentru a ajuta tinerii să intre în contact cu cei în vârstă și cu cei bolnavi! În acest fel se învață tandrețea lui Cristos. Mai presus de toate, este important astăzi să fie ajutate familiile, deoarece acestea sunt, ca o Biserică domestică, locurile în care bolnavii și persoanele în vârstă se pot simți afirmați în demnitatea lor inalienabilă până la capăt.

6. A vizita pe cei închiși

O întâlnire simplă în care a povesti și a fi ascultați, a regăsi umilință pentru sine și a da mărturie față de celălalt în închisoare despre libertatea pe care Cristos însuși ne-o dăruiește cu iubirea lui.

Trupul, când se îmbolnăvește, găsește o frână pentru propriile dorințe și pentru propria libertate. Trupul îmbolnăvit este ca un trup încarcerat; de aceea tradiția spirituală creștină a simțit profund unite aceste două fapte de milostenie trupească: a vizita pe cei bolnavi și pe cei închiși, adică aceia care suferă pedeapsa unei restrângeri a propriei libertăți. De câte ori ni s-a întâmplat să ascultăm un bolnav spunând: "Acum nu mai pot să fac ceea ce făceam mai înainte". În același mod cel care este în închisoare se simte limitat în posibilitatea de a realiza o dorință. În această condiție se înțelege cât de importantă este vizita la cei încarcerați, pentru ca aceștia, printr-o simplă întâlnire în care să povestească și să fie ascultați, ei să-și poată regăsi propria demnitate, trecând chiar prin ispășire, atunci când a fost comis un delict.

Isus a luat asupra sa toate păcatele noastre și a venit să proclame eliberarea prizonierilor (Lc 4,18). Ca Domnul să se identifice cu cei bolnavi, într-un anumit sens, o putem înțelege; dar ca el, cel nevinovat, să se identifice cu cel care este vinovat pentru că a comis un delict ne constrânge să rupem măsurile noastre: aici milostivirea și dreptatea apar inseparabile.

Suveranii pontifi au folosit adesea cuvinte de tandrețe referindu-se la cel care trăiește într-o închisoare. Să ne gândim la cuvintele papei Francisc citate în interviul luat de Andrea Tornieli: "Am un raport special cu cei care trăiesc în închisoare, privați de libertate. Am fost mereu foarte atașat de ei, tocmai pentru această conștiință de a fi păcătos. De fiecare dată când trec prin poarta unei închisori pentru o celebrare sau pentru o vizită, îmi vine întotdeauna acest gând: de ce ei și nu eu? Eu ar trebui să fiu aici, aș merita să fiu aici. Căderile lor ar fi putut fi ale mele, nu mă simt mai bun decât cel pe care îl am dinainte".

Când omul are această conștiință, atunci recunoaște că Cristos a venit cu adevărat să ne elibereze de rău și că toți avem nevoie de această eliberare. A vizita pe cei închiși este a regăsi această umilință pentru sine și a da mărturie față de celălalt în închisoare despre libertatea pe care Cristos însuși ne-o dăruiește cu iubirea lui.

7. A îngropa pe cei morți

Grija față de trupul defuncților oferindu-le o înmormântare demnă se arată ca o trăsătură puternică a credinței în învierea trupului.

Trupul care simte sete, foame și se îmbolnăvește, la final atinge pragul limitei sale extreme: moartea. O temă uitată, uneori transformată într-un spectacol mediatic, în esență cenzurată. Trupul mort zace neînsuflețit, în mod misterios nu mai are acea viață care cu puțin timp înainte îl făcea să vorbească, să alerge, să-i întâlnească pe ceilalți, să râdă și să plângă, să se bucure sau să sufere. Acum totul tace, trupul persoanei defuncte cere reculegere și tăcere. Iată la marginea vieții, ultima faptă de milostenie, a îngropa pe cei morți. Este singura faptă care nu se referă la Matei 25, ci la Primul Testament, la Tobia 1,17; 12,12s.

Această tradiție își găsește fundamentul nu doar în sentimentul de pietate față de defunct, prezent în atâtea popoare și în particular în Israel, ci mai ales în faptul că Isus însuși moare pe cruce, în singurătate și în goliciune: trupul Cuvântului, redus la tăcere, deoarece s-a rostit "până la sfârșit" (In 13,1), este primit în brațe de Maria la picioarele crucii. Lui Iosif din Arimateea i-a revenit sarcina îngropării. În acea îmbrățișare tandră și dureroasă, plină de memorie și de speranță, constă și sensul ultimei fapte de milostenie.

Să nu uităm că Isus nu învie imediat; este o ultimă solidaritate a lui Cristos cu noi: el nu doar împărtășește moartea, ci este și îngropat. Este misterul abisal al Sâmbetei Sfinte: rămânerea în moarte a aceluia care este viața.

Cuvântul s-a făcut trup: lucrarea cea mai mare pe care el a făcut-o este dăruirea trupului său, dat până la capăt. Acum acest trup, înviat, șade la dreapta Tatălui. În perspectiva luminoasă a învierii ne îngrijim de trupul defuncților noștri pentru a le da lor o îngropare demnă. În această ultimă îngrijire se arată o trăsătură puternică a credinței în învierea trupului. Trupul nu este doar un simplu instrument, mijloc, ca un autovehicul folosit care este dat la casare. Este semn expresiv al misterului persoanei. De modul cum este îngrijit trupul defuncților pentru îngropare se înțelege și sensul trupului celor vii. A îngropa pe cei morți apare ca un gest milostiv plin de tandrețe și de speranță profundă.

Mons. Pierantonio Tremolada,
episcop auxiliar de Milano

Traducere de Ovidiu Bișog după "Le opere di misericordia", un proiect online al Diecezei de Milano: http://www.chiesadimilano.it/cmlink/giubileo-misericordia/opere-di-misericordia.


 

lecturi: 67.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat