Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ana și Ioachim: un model pentru părinții și bunicii de astăzi

De Osvaldo Rinaldi

Istoria lui Ana și Ioachim, părinții Fecioarei Maria și bunicii materni ai lui Isus, nu este relatată de Evanghelii și nici de cărțile din Vechiul Testament, ci unele revelații private, primite de Ana Ecaterina Emmerick, au revelat viața lor personală.

Amintirea acestor două mari figuri le putem defini ca pre-fundamentul Bisericii care se naște. Dacă Maria este femeia care amintește toate figurile din Vechiul Testament și este imagine a Bisericii care se naște, Ana și Ioachim, ca părinți ai Fecioarei, au primit-o pe "cea plină de har", care avea să devină Mama Răscumpărătorului.

Aceasta este prima învățătură pe care ne-o revelează această sărbătoare. Faptele de bine cer trudă, renunțări și suportări, însă darul care se primește răsplătește toate eforturile grele și așteptările lungi. Ana și Ioachim au primit de la Dumnezeu bucuria de a avea ca fiică pe Fecioara Maria, care avea să fie înveselită de vestea îngerului Gabriel, pentru a îmbucura la rândul său toată Biserica și lumea întreagă.

Părinții adesea neglijează importanța misiunii pe care Dumnezeu poate că a încredințat-o copilului lor. Adesea sunt cuprinși în a-i reproșa acele atitudini tipice ale tinereții, dar neglijează carismele, sufocă vocația și îi descurajează pe copiii lor în propunerile de bine.

Nu rar, copiii sunt considerați ca o proprietate a părinților și nu ca un dar primit de la Dumnezeu, căruia să-i dea înapoi conducându-i în căutarea vocației lor și în împlinirea misiunii lor.

Este ușor de presupus că Ana și Ioachim au educat-o pe Maria la viața religioasă, invitând-o să caute mereu voința lui Dumnezeu. Putem să ne imaginăm bucuria lor la nașterea pruncului Isus, uimirea datorită evenimentelor din primele sale zile de viață mai ales durerea lor datorită plecării fiicei, când de la Nazaret s-a mutat mai întâi la Betleem și apoi în Egipt.

Cât de importantă este dezlipirea părintelui când îi lasă pe copiii săi liberi în luarea deciziilor în cadrul noii familii fără a se mai consulta cu ei! Unul dintre motivele de ceartă cele mai frecvente pentru soții noi este acela de a rămâne încă dependenți de obiceiurile familiei de origine. Căsătoria dintre bărbat și femeie este nașterea unei noi creaturi, formată din două persoane distincte, care vor asuma un nou stil de viață, chiar dacă vor rămâne mereu prezente învățăturile și experiențele de viață trăite cu proprii părinți.

Nu este relatat modul de a fi bunici al lui Ana și Ioachim față de nepotul lor Isus. Viața familială este adesea așa de singulară și caracteristică pentru fiecare familie încât uneori avem impresia că Evangheliile nu vor să relateze amănuntele vieții lor private, pentru a evita să exalte unele familii și ale diminua pe altele. Fiecare familie are un caracter unic și irepetabil în ochii lui Dumnezeu, pentru că este o nouă creatură gândită, voită și iubită de Dumnezeu, în pofida tuturor limitelor sale și ale defectelor sale.

Cât de important este rolul familiilor de origine față de copiii lor, față de nurorile lor, față de ginerii lor, dar mai ales față de nepoții lor.

Bunicii sunt eliberați de datoria de a da o educație severă nepoților lor, ci sunt chemați să-i trateze cu acea naturalețe, spontaneitate și încredere tipică acelui care-și amintește de experiențele trăite din trecut și înțelege dificultățile lor prezente. Darul vârstei bătrâne este amintirea, care este fundamentul pentru a construi viitorul. Relatarea experiențelor bunicilor față de nepoți a fost din totdeauna transmiterea acelei experiențe care devine parte din viața însăși a noilor generații. Vorbind și cunoscând pe bunici se înțeleg limitele și calitățile propriilor părinți, se înțelege curajul cu care se înfruntă dificultățile vieții. A asculta glasul înțelept al bunicilor eliberează de minciuna de a crede într-o viață, pe care toți o doresc liniștită, dar care în realitate prezintă momente de dificultate, care ne ajută să creștem din punct de vedere uman și să ne maturizăm din punct de vedere spiritual.

Ana și Ioachim sunt patronii tuturor bunicilor care sunt deschiși să primească voința lui Dumnezeu punându-se mereu în slujba copiilor lor și a nepoților lor, nu cu acel mod de-a face prea sâcâitor și neliniștit, și nici revărsând prea multă neliniște și frică față de greșelile copiilor lor. A fi bunici este acea prezență discretă mereu gata să asculte, mereu atentă să construiască pacea în familie, încercând să corecteze cu dulceață când este necesar și primind cu atâta duioșie de fiecare dată când este oferită ocazia.

A fi bunici este ultima misiune de îndeplinit în cadrul familiei, dar pentru asta nu e cea mai puțin importantă. A-i reevalua pe bunici înseamnă a-i primi în propria casă evitând ca să rămână singuri în momentele importante ale vieții familiale, înseamnă a lăsa ca nepoții să asculte reproșurile lor, înseamnă a-i face să se simtă importanți pentru nepoții lor și pentru copiii lor.

Ana și Ioachim au fost bunicii lui Isus prin voința lui Dumnezeu și prin voința liberă a Mariei, care a acceptat propunerea îngerului de a deveni Mamă a lui Dumnezeu.

Bunicii, chiar dacă nu mai au o vârstă fragedă, sunt iubitori ai vieții, conștienți de importanța alegerilor care sunt făcute la vârstă tânără, conștienți de cât de important este pentru o familie deschiderea la viață. Bunicii înțeleg foarte bine că ieșirile între soție și soț, lăsându-i pe copii acasă la ei, sunt acele timpuri necesare pentru a reface dialogul, pentru a descoperi frumusețea de a sta împreună și de a porni din nou cu entuziasm reînnoit în viața zilnică.

Ana și Ioachim ne amintesc că nu toate evenimentele copiilor sunt înțelese de părinți. Istoria Mariei poate că a trezit neliniști în inima părinților săi, dar credința lor i-a determinat să se încreadă în voința lui Dumnezeu. Când o familie trăiește cu această încredere viața sa familială, reușește mult mai ușor să aibă aceeași încredere în Dumnezeu față de copiii care au părăsit casa lor pentru a forma o nouă familie.

Ana și Ioachim invită toate familiile din lume să nu se grăbească în a exprima judecăți, ci să aștepte timpurile necesare în care se va dezvălui o rază a voinței lui Dumnezeu. Și atunci acele preocupări se vor transforma în bucurie, acele nopți nedormite în seri în care să-l laude pe Dumnezeu pentru iubirea sa imensă.

(După Zenit, 26 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat