Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 17-a de peste an - Anul C - 2016

Rugăciunea este un dar al milostivirii divine

Trebuie să spunem din nou că Isus este în drum spre Ierusalim, acolo unde își va da viața pentru mântuirea oamenilor care vor crede în el. În afară de cei 12 apostoli, de cei 72 de ucenici, Isus și-a mai făcut și mulți alți noi ucenici, deși este în drum spre Calvar.

Pericopa evanghelică de astăzi se deschide cu informația că Isus, în drumul său spre Ierusalim și Calvar, s-a rugat, adică a vorbit cu Tatăl ceresc (cf. Lc 11,1). Din rugăciune Isus își scotea înțelepciunea și puterea prin care îi uimea pe toți. Din vorbirea cu Tatăl primea lumina cum și când să acționeze. Din vorbirea cu Tatăl și-a scos puterea de a urma drumul crucii spre mântuirea noastră și a întregului univers.

Scopul pe care și l-a propus evanghelistul Luca este acela de a-l înfățișa pe Cristos ca Fiul Omului, care se bizuie numai pe Dumnezeu, Tatăl său, și care nu face nimic fără el, pentru ca și ucenicii lui să facă la fel.

Ucenicii și-a dat repede seama că din rugăciunea către Tatăl său Isus își scotea puterea reușitelor sale cu demonii, cu bolile, cu forțele oarbe ale naturii, cu dușmanii și cu moartea. De aceea l-au rugat să-i învețe și pe ei cum să se roage, ca și ei să fie puternici și înțelepți. Și Isus îi învață rugăciunea pe care și noi o știm acum de mici, rugăciunea Tatăl nostru, rugăciune numită "sinteza" sfintelor Scripturi.

Trebuie să spunem că, încă de la începutul misiunii sale pământești, Isus i-a învățat pe apostolii și ucenicii săi să se roage, atât prin cuvinte: "Tatăl nostru care ești în ceruri" (cf. Mt 6,9-15), cât și prin exemplu: "A doua zi dimineața, pe când era încă întuneric de tot, Isus s-a sculat, a ieșit, și s-a dus într-un loc pustiu. Și se ruga acolo" (Mc 1,35). "În zilele acelea, Isus s-a dus în munte să se roage, și a petrecut toată noaptea în rugăciune către Dumnezeu" (Lc 6,12).

Dar, iată acum venind o nouă serie de ucenici în jurul lui, și văzându-l pe el, pe apostolii și ucenicii de la început cum se roagă și cum în rugăciune își găsesc înțelepciunea, puterea, pacea inimii și curajul de a urca cu el la Ierusalim și Golgota, au cerut și ei să-i învețe să se roage. Și Isus i-a învățat și pe ei aceeași rugăciune, "Tatăl nostru", cum de altfel va învăța toate generațiile de ucenici până la sfârșitul veacurilor, rugăciune prin care toți ucenicii lui din toate timpurile își vor găsi înțelepciunea, puterea, pacea inimii și curajul în a-l urma chiar în prigoană, în suferință, în moarte, dar și înviere. Să ne gândim numai la tăria apostolilor, a ucenicilor, a martirilor și a mărturisitorilor creștini din toate timpurile care prin rugăciune și-au găsit puterea de a-l urma pe Isus pe calea crucii, care este și calea învierii fericite.

Rugăciunea, împreună cu postul și pomana, este unul din cei trei stâlpi ai evlaviei creștine (cf. Mt 6,1-18). Rugăciunea este comunicarea personală cu Dumnezeu, asemenea comunicării unui copil cu tatăl său. În Vechiul Testament, Abraham îl numea pe Dumnezeu "Domnul meu" (cf. Gen 18,31). În Noul Testament, Isus ne învață să-l numim pe Dumnezeu "Tată"; căci într-adevăr Dumnezeu este un Tată bun, nu ne refuză niciodată, ne dă mereu numai daruri bune, care chiar dacă am greșit cerând ceva rău, el ne dă tot ceea ce ne este spre bine; și mai ales ni-l dă pe Duhul Sfânt, culmea darurilor sale (cf. Lc 11,5-13). Duhul Sfânt, cu darurile sale, este cel care îi dă unui om capacitatea de a trăi o viață cerească (cf. Mt 7,11), pentru a ajunge în paradis. Rugăciunea "Tatăl nostru" este cea care încă de pe pământ ne duce în cer.

Cineva rostind cuvintele "Tatăl nostru" își imagina că bate la poarta palatului ceresc, acolo unde serafimii și heruvimii îi cântă fără încetare lui Dumnezeu; și intrând înăuntru spunea cu ei: "sfințească-se numele tău". Intrând în sala tronului divin unde Dumnezeu domnește înconjurat de curtea cerească spunea: "Vie împărăția ta". Văzând cum îngerii împlinesc poruncile lui Dumnezeu spunea: "Facă-se voia ta precum în cer, așa și pe pământ". Trecând prin marea bucătărie divină unde se pregătește hrană pentru oameni și pentru animale spunea: "Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi". Intrând în biroul administrației divine unde se păstrează registrele datornicilor se ruga: "Și ne iartă nouă păcatele noastre". Văzând multe locuri goale în cer și cauzele lor, spunea: "nu ne lăsa pe noi în ispită". În cele din urmă, văzând temnița palatului unde diavoli chinuiesc pe cei pierduți, se ruga: "Și ne mântuiește de cel rău". În acest spirit trebuie să recităm și rugăciunea Tatăl nostru. Și atunci ultimul "Amin" îl va rosti Tatăl ceresc când ne va primi în lăcașurile sale.

Rugăciunea, "regina faptelor bune" și "cântecul inimii curate", mai este numită și "respirația sufletului". Așa cum ne este imposibil să supraviețuim fără să respirăm, tot așa spiritual nu putem trăi fără rugăciune. Rugăciunea este recunoașterea nevoii noastre de Dumnezeu, este strigătul nostru de speranță (cf. In 15,5). Isus știa foarte bine toate aceste lucruri, de aceea ne-a învățat să ne rugăm.

Când îl numim pe Dumnezeu "Tatăl nostru", trebuie să ne purtăm ca regi, preoți și profeți, căci așa sunt numiți toți copiii lui (cf. 1Pt 2,9).

De aceea, cineva recomanda:

Creștinule, să nu spui: "Tată", dacă nu te comporți ca un fiu în fiecare zi!

Creștinule, să nu spui: "nostru", dacă ești închis în egoismul tău!

Creștinule, să nu spui: "care ești în ceruri", dacă crezi că nu te poate vedea, sau crezi numai ceea ce vezi!

Creștinule, să nu spui: "sfințească-se numele tău", dacă prin viața ta nu dovedești asta și nu-l reprezinți cu cinste în lume!

Creștinule, să nu spui: "vie împărăția ta", dacă confunzi împărăția cu succesul material!

Creștinule, să nu spui: "facă-se voia ta", dacă accepți voința divină numai când îți convine, dacă ești preocupat numai de planurile tale!

Creștinule, să nu spui: "precum în cer așa și pe pământ", dacă nu trăiești ca rege, preot și profet aici pe pământ!

Creștinule, să nu spui: "Pâinea noastră cea de toate zilele", dacă nu te gândești la cei înfometați!

Creștinule, să nu spui: "ne iartă nouă greșelile noastre", dacă păstrezi ranchiună pe fratele tău!

Creștinule, să nu spui: "nu ne duce pe noi în ispită", dacă ai de gând să păcătuiești în continuare!

Creștinule, să nu spui: "ci ne mântuiește de cel rău", dacă nu părăsești lucrările întunericului!

Creștinule, să nu spui: "Amin", dacă nu iei în serios cuvintele din Tatăl nostru.

Sfântul Alfons Maria de Ligouri (1696-1787) spune: "Cine se roagă se mântuiește. Cine nu se roagă nu se mântuiește".

Timpul acordat rugăciunii este și un criteriu esențial după care se poate măsura iubirea unui om față de Dumnezeu, dar și spiritualitatea lui. M-a plăcut următoarea povestire pioasă a unui episcop, care traversând o vale întinsă, a întâlnit în mijlocul ei un păstoraș cu câteva oițe. Dragul meu, cred că te plictisești toată ziua aici? Ba nu, eu nu mă plictisesc deloc, căci sunt mereu ocupat. Și cu ce te ocupi toată ziua pe câmp? Eu știu o rugăciune foarte frumoasă, rugăciunea "Tatăl nostru" și mă bucur foarte mult când o spun, numai că de emoție uneori n-o pot spune până la capăt. Abia încep a o spune, mă inundă bucuria, dar apoi încep a plânge și cu greu o mai pot termina. Cum așa? Știți, când stau și mă gândesc, că eu un sărman păstoraș orfan, am pe Dumnezeu de Tată care m-a creat și care îmi poartă de grijă; că am pe Fiul său care m-a învățat cum să trăiesc și care a murit pe cruce pentru mine; că am pe Duhul Sfânt care locuiește în mine care mă călăuzește, eu sunt tare fericit, și la gândul că într-o zi eu voi fi cu ei în cer, încep a plânge de bucurie și cu greu pot s-o rostesc mai departe. A te ruga mult nu înseamnă a vorbi mult, ci a iubi mult.

Biblia ne spune că "Domnul se destăinuie celor care se tem de el" (Ps 25,14; Am 3,7). Abraham este unul dintre acești temători căruia Domnul i-a destăinuit ceea ce are de gând să facă cu Sodoma și Gomora (cf. Gen 18,17). Împărtășirea gândului lui Dumnezeu este inseparabilă de umblarea în credincioșie. Isus le-a descoperit apostolilor cum avea să mântuiască lumea la cruce (cf. Mt 16,21). Și nouă ne-a descoperit Dumnezeu soarta celor buni și soarta celor răi (cf. In 5,28-29). De ce? Pentru ca noi să ne rugăm pentru ei. Pentru ca noi să facem apostolat în mijlocul lor, chiar dacă par pierduți.

Sfântul Paul spunea: "Rugați-vă pentru noi ca să se răspândească cuvântul Domnului și să fie glorificat" (2Tes 3,1).

Faptul că Isus ne-a învățat să ne rugăm "Tatăl nostru care ești în ceruri" și nu "Tatăl meu", asta vrea să ne spună că în rugăciunile și acțiunile noastre nu trebuie să uităm de credința, pâinea, iertarea și mântuirea semenilor noștri și să ne rugăm pentru ei și să fim misionari în mijlocul lor. "Nimeni să nu-și caute propriile interese, ci ale altuia" (1Cor 10,24). "Orice faceți să faceți din inimă ca pentru Domnul, și nu ca pentru oameni, știind că veți primi de la Domnul răsplata moștenirii. Pe Domnul Cristos îl slujiți" (Col 3,23-24).

Prima lectură de astăzi ne spune că Abraham s-a rugat cu insistență pentru mântuirea celor din Sodoma și Gomora (cf. Gen 18,20-32). Sfântul Paul s-a rugat pentru mântuirea tuturor oamenilor (cf. 1Tim 2,1-4).

Chiar dacă în prima lectură de astăzi Abraham nu a reușit salvarea Sodomei și Gomorei, avea să reușească Iona salvarea cetății pierdute Ninive. Chiar dacă Isus nu a reușit multe convertiri în Iudeea, a reușit multe în Galileea. Chiar dacă sfântul Paul nu a reușit convertiri la Atena, avea să reușească la Corint și în întreaga Asie.

Plângerea dureroasă a Maicii Domnului de la Fatima, din anul 1917, ar trebui cu adevărat să ne stea la inimă: "Multe suflete merg la iad, pentru că nu este cine să se jertfească și să se roage pentru ele".

Sântul apostol Iacob spunea: "Mare putere are rugăciunea fierbinte a celui neprihănit" (Iac 5,16).

Isus însuși își scotea din rugăciune și misiune puterea reușitelor sale cu demonii, cu bolile, cu forțele oarbe ale naturii, cu dușmanii și cu moartea.

Iată câteva reușite de convertiri, rod al rugăciunii:

Sfânta Monica (332-387) s-a rugat 30 ani pentru convertirea fiului ei Augustin și 16 de ani pentru convertirea soțului ei Patriciu. Și a reușit.

Dwight Lyman Moody (1837-1899), un evanghelist american, avea un frate, Samuel, pentru a cărui convertire s-a rugat ani de zile. Și a reușit.

Un mare bandit francez, Henri Pranzini (1857-1887), care a fost condamnat la moarte pentru furt și uciderea a trei femei, în fața morții refuza împăcarea cu Dumnezeu. Auzind de acest fapt, sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897) a început să se roage și să facă jertfe pentru convertirea lui. De exemplu, la cancerul ei pulmonar, sfintei Tereza îi erau interzise eforturile. Cu toate acestea ea le făcea pentru convertirea lui. Banditul Henri Pranzini, cel care mai înainte refuza cu vehemență sacramentele mântuirii, spovada și împărtășania, înainte de moarte le-a cerut cu mare credință. Sfânta Tereza a Pruncului Isus a reușit.

Fiecare dintre noi are în familie, printre prieteni sau printre colegii de la serviciu persoane depărtate de Dumnezeu. Ce putem face pentru ele? Trebuie să le prevenim și să mijlocim insistent pentru ele, cum a făcut Abraham pentru Sodoma și Gomora (cf. Gen 18,20-32); cum a făcut Isus cu ucenicii săi pe care satana voia să-i cearnă ca pe grâu (cf. Lc 22,31-32); cum au făcut apostolii cu comunitățile de la început (cf. Fap 1,14; 6,4); cum făceau toți creștinii cei buni cu cei aflați în pericole.

Parafrazându-l pe sfântul Augustin (354-430), să spunem și noi: "Dacă atâția și atâtea au reușit, oare noi de ce nu am reuși?"

Isus a fost cunoscut ca un om al rugăciunii. El și-a învățat ucenicii să se roage. Ioan Botezătorul era cunoscut un om al rugăciunii. El își învăța ucenicii să se roage. Apostolii erau oamenii rugăciunii. Ei îi învățau pe creștini să se roage. Toți marii slujitori ai lui Dumnezeu au fost oameni ai rugăciunii. Ar putea spune cineva despre noi acest lucru? Viețile lipsite de roade ale creștinilor de astăzi și amorțeala din case și biserici sunt rezultatul vieții lipsite de rugăciune. Aceasta este problema noastră, și de aceea Isus ne cheamă să redescoperim rugăciunea ca mijloc de îndreptare al tuturor lucrurilor din familii, biserici și locuri de muncă.

Rugăciunea este un dar al milostivirii lui Dumnezeu față de noi oamenii. O veche legendă ne spune că, atunci când Adam și Eva au trebuit să părăsească paradisul datorită ascultării de diavol, l-au întrebat pe Dumnezeu: "Doamne, oare de acum vom fi totdeauna despărți de tine fără a-ți mai putea vorbi?" Atunci, Dumnezeu, cuprins de milă și iubire, le-a zis: "Am să vă rânduiesc un crainic prin care voi să-mi puteți trimite păsurile voastre!" Și cum au pășit pe pământ au văzut un chip luminos lângă ei. Când l-au întrebat cine este, chipul luminos le-a răspuns că este "rugăciunea", crainicul trimis de Dumnezeu. Apelăm noi la acest crainic, la acest "dar" al milostivirii, dat nouă de Dumnezeu?

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat