Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cei trei papi la Auschwitz și Birkenau

De Luis Badilla - Francesco Gagliano

Vizita-pelerinaj a papei Francisc la Auschwitz - Birkenau, prevăzută pentru dimineața zilei de vineri 29 iulie 2016, a trezit - cum era de așteptat - mult interes în presă deja la foarte puțin ore după ce a fost anunțată. Sfântul Părinte va merge în pelerinaj de rugăciune, în tăcere, în acest sacrariu al durerii după 37 de ani de la prima vizită a unui papă (Ioan Paul al II-lea, 7 iunie 1979) și la zece ani după a doua, aceea a lui Benedict al XVI-lea (28 mai 2006). Trei papi, trei biografii, trei parcursuri pastorale și trei stiluri în exercitarea slujirii episcopale, și totuși în mod substanțial același gest de durere, de consternare și de totală apropiere nu numai de un popor - cel ebraic - care trebuie să fie complet exterminat, ci o reflecție în locul unde omul a atins mizeria și răutatea sa cea mai oribilă, unde eliminarea "celuilalt" (că era evreu sau adversar politic, homosexual sau rom) a fost executată cu luciditate și răceală metodică.

Ioan Paul al II-lea

Sfântul Ioan Paul al II-lea, papă polonez, a celebrat Euharistia și a rostit o omilie emoționantă la Auschwitz - Birkenau pe care a început-o cu aceste cuvinte: "Loc construit pe ura și pe disprețul omului în numele unei ideologii nebune, loc construit pe cruzime. La el conduce o poartă, există și astăzi, pe care este pusă o inscripție: «Arbeit macht frei», care are un sunet derizoriu, deoarece conținutul său era în mod radical contrazis de ceea ce se întâmpla aici înăuntru". După care Karol Wojtyła a afirmat cu putere: "Se mai poate uimi cineva că papa, născut și educat în această țară, papa care a venit la Scaunul sfântului Petru din dieceza pe teritoriul căruia să află lagărul de la Auschwitz, a început prima sa enciclică cu cuvintele Redemptor hominis și că a dedicat-o în ansamblu cauzei omului, demnității omului, amenințărilor împotriva lui și în sfârșit drepturilor sale inalienabile care așa de ușor pot fi călcate în picioare și eliminate de semenii săi? E suficient a-l îmbrăca pe om cu o uniformă diferită, a-l înarma cu aparatul violenței, e suficient a-i impune ideologia în care drepturile omului sunt supuse exigențelor sistemului, complet supuse, așa încât să nu existe de fapt?".

Benedict al XVI-lea

În 2006, papa Benedict al XVI-lea, papă german, a preferat în locul sfintei Liturghii un lung moment de rugăciune după care a urmat unul dintre discursurile sale cele mai puternice și interesante. "Papa Ioan Paul al II-lea era aici ca fiu al poporului polonez", a spus Joseph Ratzinger. Apoi a adăugat: "Eu sunt aici ca fiu al poporului german și tocmai pentru aceasta trebuie și pot să spun ca el: Nu puteam să nu vin aici. Trebuia să vin. Și era o datorie în fața adevărului și a dreptului celor care au suferit, o datorie în fața lui Dumnezeu, să fiu aici ca succesor al lui Ioan Paul al II-lea și ca fiu al poporului german - fiu al acelui popor asupra căruia un grup de criminali a obținut puterea prin promisiuni mincinoase, în numele perspectivelor de măreție, de recuperare a onoarei națiunii și a relevanței sale, cu previziuni de bunăstare și chiar cu forța terorii și a intimidării, așa încât poporul nostru a putut să fie folosit și abuzat ca instrument al maniei lor de distrugere și de dominare. Da, nu puteam să nu vin aici". Apoi papa Ratzinger a adăugat: "Noi nu putem cerceta secretul lui Dumnezeu - vedem numai fragmente și greșim dacă vrem să ne facem judecători ai lui Dumnezeu și ai istoriei. În acest caz, nu l-am apăra pe om, ci am contribui numai la distrugerea sa. Nu - în definitiv, trebuie să rămânem cu umilul dar insistentul strigăt către Dumnezeu: Trezește-te! Nu uita creatura ta, pe om! Și strigătul nostru către Dumnezeu trebuie să fie în același timp un strigăt care pătrunde însăși inima noastră, pentru ca să se trezească în noi prezența ascunsă a lui Dumnezeu - pentru ca acea putere a sa pe care El a depozitat-o în inimile noastre să nu fie acoperită și sufocată în noi de noroiul egoismului, al fricii de oameni, al indiferenței și al oportunismului".

Francisc

Peste puține zile va fi vizita papei Francisc și se va desfășura cu o modalitate diferită de cele cunoscute în cele două cazuri precedente. Nu va fi omilie și nici un discurs. Sfântul Părinte, care inițial prospectase o alocuțiune a sa, a clarificat recent - răspunzând la o întrebare pusă lui de părintele Federico Lombardi în cursul conferinței de presă în avionul care-l aducea din Armenia la Roma (26 iunie) - "Eu aș vrea să merg în acel loc de oroare fără discursuri, fără oameni, numai cei puțini necesari... Dar jurnaliștii este sigur că vor fi!... Dar fără a saluta pe acesta, pe acesta... Nu, nu. Singur, să intru, să mă rog... Și ca Domnul să-mi dea harul să plâng".

Și astfel, papa Francisc va încheia un soi de cateheză pontificală despre holocaust: rugăciune, reflecție și tăcere în locurile, nu singurele, care au devenit simbol al uneia dintre paginile cele mai negre ale umanității, arbitriul și puterea de moarte totală a omului asupra omului. Nu întâmplător la Yad Vashem, la 26 mai 2014, Sfântul Părinte a spus: "În acest loc, memorial al Shoah, auzim răsunând această întrebare a lui Dumnezeu: «Adame, unde ești?». În această întrebare este toată durerea Tatălui care și-a pierdut fiul. Tatăl cunoștea riscul libertății; știa că fiul ar fi putut să se piardă... dar poate că nici măcar Tatăl nu putea să-și imagineze o asemenea cădere, un asemenea abis! Acel strigăt: «Unde ești?», aici, în fața tragediei incomensurabile a Holocaustului, răsună ca un glas care se pierde într-un abis fără capăt...".

* * *

Karol Wojtyła: "Auschwitz este o mărturie a războiului" (1979)

"Auschwitz este un așa cont cu conștiința omenirii prin lespezile care dau mărturie despre victimele acestor popoare încât nu se poate numai vizita, ci trebuie să ne și gândim cu frică la aceasta care a fost una dintre frontierele urii. Auschwitz este o mărturie a războiului. Războiul aduce cu sine o creștere disproporționată a urii, a distrugerii, a cruzimii. Și dacă nu se poate nega că el manifestă și noi posibilități ale curajului uman, eroismului, patriotismului, rămâne totuși faptul că în el prevalează numărul pierderilor. Prevalează tot mai mult, pentru că în fiecare zi crește capacitatea distructivă a armelor inventate de tehnica modernă. De război sunt responsabili nu numai cei care îl procură în mod direct, ci și cei care nu fac tot posibilul pentru a-l împiedica. Și de aceea să-mi fie permis să repet în acest loc cuvintele pe care Paul al VI-lea le-a rostit în fața Organizației Națiunilor Unite: «E suficient să amintim că sângele milioanelor de oameni și suferințele nenumărate și nemaiauzite, măcelurile inutile și ruinele formidabile stabilesc pactul care vă unește, cu un jurământ care trebuie să schimbe istoria viitoare a lumii: să nu mai fie război, să nu mai fie război! Pacea, pacea trebuie să conducă destinele popoarelor și ale întregii omeniri!» (Paul al VI-lea, Allocutio in Consilio Nationum Unitarum: AAS 57, 1965, pag. 881).

Oricum, dacă această mare chemare de la Auschwitz, strigătul omului martirizat aici trebuie să aducă roade pentru Europa (și pentru lume), trebuie trase toate consecințele corecte din «Declarația drepturilor omului», cum îndemna să facem Ioan al XXIII-lea în enciclica Pacem in terris. De fapt în ea este «recunoscută, în forma cea mai solemnă, demnitatea de persoană tuturor ființelor umane; și prin urmare este proclamat ca drept fundamental al lor acela de a se mișca liber în căutarea adevărului, în realizarea binelui moral și al dreptății; și dreptul la o viață demnă; și sunt proclamate și alte drepturi legate cu cele menționate» (Ioan al XXIII-lea, Pacem in terris, IV: AAS 55 [1963], pag. 295-296). Niciodată nu este permis unei națiuni să-și mărească puterea pe cheltuiala alteia, cu prețul aservirii celuilalt, cu prețul cuceririi, al ultrajului, al exploatării și al morții!".

Joseph Ratzinger: "Doamne, de ce ai tăcut?" (2006)

"A lua cuvântul în acel loc de oroare, de acumulare de crime împotriva lui Dumnezeu și împotriva omului care nu are comparație în istorie, este aproape imposibil - și este deosebit de dificil și oprimant pentru un creștin, pentru un papă care provine din Germania. Într-un loc ca acesta dispar cuvintele, în fond poate să rămână numai o tăcere uluită - o tăcere care este un strigăt interior către Dumnezeu: Doamne, de ce ai tăcut? De ce ai putut tolera toate acestea? În această atitudine de tăcere ne înclinăm profund în fața cetei nenumărate a celor care aici au suferit și au fost uciși; totuși, această tăcere devine după aceea cerere cu glas tare de iertare și de reconciliere, un strigăt către Dumnezeul cel viu de a nu mai permite niciodată un asemenea lucru.

Și este și acesta scopul pentru care mă aflu aici: pentru a implora harul reconcilierii - de la Dumnezeu înainte de toate care, singur, poate deschide și purifica inimile noastre; apoi de la oamenii care au suferit aici, și în sfârșit harul reconcilierii pentru toți cei care, în această oră a istoriei noastre, suferă în mod nou sub puterea urii și sub violența alimentată de ură.

Câte întrebări ni se impun în acest loc! Mereu din nou apare întrebarea: Unde era Dumnezeu în acele zile? De ce a tăcut El? Cum a putut tolera acest exces de distrugere, acest triumf al răului? Ne vin în minte cuvintele Psalmului 44, plânsul lui Israel suferind: "Dar tu ne-ai aruncat în locul unde sunt șacalii și ne-ai acoperit cu umbra morții... Căci pentru tine suntem dați morții toată ziua, suntem socotiți ca niște oi de înjunghiere. Trezește-te, pentru ce dormi, Doamne? Scoală-te, nu ne respinge la nesfârșit. Pentru ce îți ascunzi fața? Pentru ce uiți de nenorocirea și de oprimarea noastră? Căci sufletul nostru este doborât în praf și trupul nostru s-a lipit de pământ. Scoală-te! Vino în ajutorul nostru și, pentru îndurarea ta, mântuiește-ne!" (Ps 44,20.23-27). Acest strigăt de angoasă pe care Israelul suferind îl înalță către Dumnezeu în perioade de neliniște extremă este în același timp strigătul de ajutor al tuturor celor care în cursul istoriei - ieri, astăzi și mâine - suferă din iubire față de Dumnezeu, din iubire față de adevăr și de bine; și sunt mulți, și astăzi".

(După Vatican Insider, 21 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat