Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria discipolului

Ieri ca și astăzi pe drumul de la Emaus

De Bruno Forte

Vizita Mariei la Elisabeta după bunavestire, drumul lui Isus spre Ierusalim, întâlnirea cu cei doi discipoli care mergeau la Emaus: sunt cele trei călătorii, conținute în Evanghelia lui Luca, pe care arhiepiscopul de Chieti-Vasto le aprofundează în volumul Călătoria lui Isus și a noastră. Exerciții spirituale despre Evanghelia lui Luca (Il viaggio di Gesù e il nostro. Esercizi spirituali sul Vangelo di Luca, Cinesello Balsamo, Edizioni San Paolo, 78 de pagini). Publicăm fragmente din a treia meditație, în care explică prelatul că relatarea despre cei doi discipoli pe drumul de la Emaus ne face să înțelegem înainte de toate că "viața cu Isus - adică existența creștină ca ucenicie trăită în urmarea și în compania lui - este un drum" în orizontul împărăției.

Relatarea despre discipolii aflați în drum spre Emaus, cărora li se alătură pe cale un călător mai întâi necunoscut și apoi recunoscut ca Domnul Isus, prezintă modelul Fiului lui Dumnezeu, care devine însoțitor de drum al celor doi discipoli atât de asemănători cu noi, "nepricepuți și greoi la inimă în a crede toate cele spuse de profeți". Astfel narațiunea lui Luca ne face să înțelegem ce înseamnă drumul Domnului alături de noi, pelerini în timp, și drumul nostru cu El, rege al gloriei, spre patria promisă și sperată.

Ceea ce relatarea ne face să înțelegem înainte de toate este că viața cu Isus - adică existența creștină ca ucenicie trăită în urmarea și în compania lui - este un drum: ea nu are loc în spațiul închis al unei relații exclusive și asiguratoare, decisă o dată pentru totdeauna, ci se pune în riscul și în complexitatea devenirii persoanei, cuprinsă între amintiri și dorințe, nostalgii și speranțe, a cărei figură este întocmai drumul de la Ierusalim la Emaus parcurs de cei doi discipoli și de misteriosul călător. În realitate, toți venim de la Dumnezeu, ca lucrare a mâinilor sale, și toți mergem pelerini spre El și spre ziua de mâine a cetății cerești, continuând în înaintarea serii, având nevoie de cineva care să fie aproape de noi, pe prezența credibilă a căruia să ne putem baza: "Rămâi cu noi pentru că se lasă seara și ziua e de acum pe sfârșite" (Lc 24,29). Toți suntem pe drumul spre ultima tăcere a existenței care moare și spre cuvântul veșnic al vieții care ne-a fost promisă în Domnul înviat. Însă tocmai în confruntarea cu enigma morții se arată minții și inimii două posibilități radicale și opuse: a ne considera "aruncați spre moarte" (cum gândea filozoful Martin Heidegger, reflectând asupra condiției umane) sau a ne considera "cerșetori ai cerului" (cum susține de exemplu Jacques Maritain), destinați la viața victorioasă asupra morții din Ierusalimul ceresc. Dacă omul este singur în această lume, ultimul cuvânt asupra destinului său nu va putea fi decât acela al tăcerii finale în care existența sa se va stinge. Dacă în schimb există un Dumnezeu al iubirii, de la care venim și spre care mergem, fiecare ființă personală este un "tu" unic și singular spre care această iubire este îndreptată și care ca atare trăiește și va trăi pentru totdeauna grație fidelității veșnice a interlocutorului divin.

Tristețea celor doi discipoli la începutul relatării de la Emaus este aceea a celui care se teme că moartea a învins asupra vieții; entuziasmul cu care se întorc noaptea pentru a merge ca să vestească tuturor că l-au întâlnit pe Cristos înviat este acela al celui care știe că Cel Înviat a învins și va învinge moartea și că prin urmare viața care trece este pregătire și așteptare a aceleia care nu va trece niciodată. Între cele două opțiuni alegerea este decisivă și trebuie făcută în fiecare zi: iată pentru ce vestirea vieții victorioase asupra morții trebuie să umple inima celui care crede și să se iradieze într-o neîncetată mărturie, trăită în împărtășirea drumului și în propunerea umilă și curajoasă a veștii bune a iubirii capabile să răscumpere zilele. Fidelitatea față de viitorul promis și față de lumea care va veni, așadar, nu numai că nu elimină, ci întărește fidelitatea față de umilul astăzi al timpului. Însă relatarea de la Emaus ne face să înțelegem că a-l recunoaște pe Domnul ca însoțitor de drum al nostru și a experimenta prezența sa mângâietoare nu înseamnă în niciun mod a evada de pe drumul pe care-l parcurgem, ci a-l continua cu El ca pelerini spre cetatea lui Dumnezeu, întăriți de apropierea celui iubit și de ascultarea credinței în El, care este anticipare și pregustarea a viitoarei, promisei frumuseți a cetății cerești. Relatarea de la Emaus ne mai face să înțelegem care sunt cele cinci condiții fundamentale ale unei vieți trăite ca drum în compania lui Isus în orizontul împărăției. Prima condiție se referă la dimensiunea timpului: trebuie avut timp pentru Cristos și să-i dăm timp, însoțindu-l în durată cu fidelitate, trăind cu perseverență gratuitatea darului propriului timp. Cel care se grăbește sau nu este gata să asculte și să însoțească răbdător drumul fratelui, în care Cristos ajunge la el, nu va fi niciodată un însoțitor de drum al Învățătorului divin. O a doua condiție necesară pentru a stabili o adevărată relație cu Cristos, complet evidentă în relatarea de la Emaus: trebuie mers știind și voind să facem asta împreună cu El. Trebuie intrat în companie cu Isus: cine vrea să-l urmeze pe Isus trebuie să vrea să fie cu El. Relația cu Învățătorul se realizează și crește prin împărtășire, înțelegere și dialog: cere, întocmai, companie a cuvântului și a vieții; cere experiența puternică a dimensiunii contemplative a vieții, formată din tăcere și din ascultare, din adorație și din cuvânt, din împărtășire și din dăruire. Comportamentul misteriosului călător pe drumul spre Emaus revelează o a treia, fundamentală condiție pentru a merge cu El: a recunoaște inițiativa sa, a accepta ca El să fie cel care se apropie de noi, în timpurile și în modurile în care va voi. A însoți, a pune întrebări, a asculta răspunsurile, a citi inima celuilalt și a o face să ardă cu vestirea cuvântului vieții, a aprinde dorința și a-i corespunde cu gesturile de împărtășire: aceasta este compania Domnului pentru viața noastră, frângerea pâinii zilelor împreună, stând pe drum cu noi pentru a ne înțelege și a vorbi inimii noastre transformând-o.

Toate acestea cer să ne amintim de ceea ce contează cu adevărat pentru noi ca să ne punem în joc. Isus nu se limitează să-i însoțească pe cei doi discipoli: El îi stimulează, îi avertizează cu iubire și mai ales le deschide sensul istoriei mântuirii, pentru a introduce în ea inima lor neliniștită și a o deschide la uimirea în fața darului iubirii divine: "Și, începând de la Moise și toți profeții, le-a explicat din toate Scripturile cele referitoare la el" (Lc 24,27). Amintind minunățiile făcute de Dumnezeu pentru poporul său, misteriosul călător îi introduce pe cei doi în realitatea lumii sale vitale, deschide comoara inimii sale și îi face să înțeleagă ceea ce toți am primit de la Tatăl ceresc și din care trăim cu adevărat. Raportul de iubire constă în a-l insera pe celălalt în plinătatea realității noastre și a misterului lui Dumnezeu, deschizându-l la noutatea viitorului promisiunii: într-adevăr, relația de iubire după exemplul lui Isus este integrală. Comuniunea este rețea relațională prin care este posibil să-l introducem pe celălalt la plinătatea vieții: numai într-o relație de iubire fidelă, de comuniune generoasă și deplină, trece viața care luminează viața. Și pe această cale drumul trăit împreună se deschide la profeția vieții noi și depline, așa cum face Isus, care deschide celor doi discipoli un viitor nou, oferind inimii lor o speranță credibilă: el aprinde dorința după ziua de mâine a lui Dumnezeu, contagiindu-le curajul și bucuria pentru a o pregăti și a o primi. Este rod al adevăratei relații cu El a deschide orizonturi, a aduna provocările și a aprinde pasiunea pentru cauza lui Dumnezeu printre oameni, care este cauza adevărului, a dreptății și a iubirii.

Întâlnirea trăită alimentează astfel mărturia: nu poți să te oprești la ceea ce ai avut în dar, trebuie la rândul tău să-l dăruiește, mergând pe picioarele tale și făcând alegerile libertății tale. Întâlnirea cu Cristos ori generează martori liberi și convinși de lucrul pentru care trăiesc, ori nu este autentică: ea nu creează dependențe, provoacă drumuri de libertate, în care fiecare trăiește propria aventură în slujba luminii care i-a luminat inima. "Iar ei le-au povestit cele de pe drum și cum l-au recunoscut la frângerea pâinii" (Lc 24,35). Relația cu Învățătorul s-a realizat cu adevărat atunci când cel care o trăiește iradiază darul care a ajuns la el și l-a schimbat. A iubi așa cum Isus a iubit înseamnă a aprinde viața cu darul vieții, provocând drumuri de libertate ale unei existențe semnificative și depline, trăite în slujba adevărului care eliberează.

Icoana biblică a lui Emaus ne permite astfel o descriere sintetică a acțiunii discipolului lui Cristos: mărturisește iubirea primită de la El cel care îi însoțește pe alții de la tristețea nonsensului la bucuria vieții pline de semnificație, introducându-i în comoara inimii lor și a inimii Bisericii, făcându-i părtași de ea prin forța difuzivă a iubirii. Cine vrea să fie martor trebuie să poată repeta cu apostolul Paul aceste cuvinte, care sunt un autentic proiect de viață: "nu că am fi noi stăpâni peste credința voastră, ci vrem să colaborăm și noi la bucuria voastră" (2Cor 1,24). După stilul lui Isus, care reiese din raportul său cu discipolii de la Emaus, trebuie să ne examinăm toți, întrebându-ne dacă și până la ce punct angajarea noastră de a merge cu Cristos este adevărată companie, amintire și profeție. Cu ușurință bilanțul ni se va părea perdant: totuși ne întărește faptul că nu suntem singuri. Dumnezeu - care a mers cu poporul său în istoria mântuirii - continuă să meargă cu noi: "Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate și vă va aminti toate câte vi le-am spus eu" (In 14,26).

(După L'Osservatore Romano, 21 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 35.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat