Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Emancipată de Duhul

Meditații despre Maria Magdalena apostolă

De Antonella Lumini

Decretul emis la 3 iunie din dorința papei Francisc, cu care celebrarea liturgică a sfintei Maria Magdalena a fost ridicată la gradul de sărbătoare la fel ca aceea a apostolilor, este destinat, fără îndoială, să marcheze o cotitură. "Apostola apostolilor", cum o definește sfântul Toma de Aquino, este în mod oficial pusă ca "paradigmă a misiunii femeilor în Biserică". Cum să schițăm asta în lumina a ceea de reiese din figura sa?

Cultul îndreptat spre Maria Magdalena începe în Orient cu comemorarea mironosițelor, femeile care duc mirodenii pentru ungerea trupului lui Isus depus în mormânt. În Occident se răspândește în Franța, unde o vrea legenda și unde se află cele mai vechi bazilici dedicate ei, și astăzi importante ținte de pelerinaj, bazilica din Véyelay și cea din Saint-Maximin-la-Sainte-Baume. A fost mereu obiect de mare devoțiune populară, mai ales din partea femeilor care s-au recunoscut în ea.

Maria din Magdala este femeia care se simte privită în profunzime, dincolo de aparențe. Întâlnirea cu Învățătorul are loc pe un plac care cuprinde partea sa cea mai autentică, rămasă în umbră, dar imediat înviată imediat ce este luminată de privirea lui, ridicată la un alt nivel, cel al nunții mistice în care sufletul este însuflețit de Duhul. Fiecare element al narațiunii face trimitere la acest plan, care însă nu este privat de natura corporală, ci activ tocmai în carne și în spirit transformând omenitatea.

Sfânta, prin tradiție identificată și în Maria din Magdala și în păcătoasă (cf. Lc 7,37-38), scoate în evidență multiple valențe feminine pe care Evanghelia le valorizează și le face iradiante asupra lumii. Domnul și Învățătorul nu este tulburat de ea, nici de celelalte femei pentru că este complet liber să le iubească, să le însoțească spre învierea sa. Ba chiar este susținut, urmat pretutindeni, până sub cruce. "Maria Magdalena a venit la discipoli și le-a vestit că l-a văzut pe Domnul și că el i-a spus acestea". Ea este cea dintâi care-l vede pe Cel Înviat și care duce această veste apostolilor. Evanghelistul Ioan întemeiază relatările învierii tocmai pe acest a vedea: "Discipolii s-au bucurat văzându-l pe Domnul" (In 20,20), "L-am văzut pe Domnul!" (In 20,25) și Maria Magdalena spune: "L-a văzut pe Isus stând în picioare, dar nu știa că este Isus" (In 20,14).

Nimic nu este pus ca extraordinar, ci într-un scenariu deschis unde totul apare natural: este acel a vedea al inimii. Pe de altă parte, în sinoptici învierea este mereu asociată cu Galileea: "Acolo îl veți vedea" (Mt 28,7). Galileea este locul experienței trăite cu Învățătorul. Pentru a continua să-l vadă trebuie să se întoarcă la ceea ce s-a sedimentat în inimă prin contactul viu cu El. Experiență de viață veșnică, înviată. O spune Isus însuși: "Eu sunt învierea și viața; cine crede în mine, chiar dacă moare va trăi" (In 11,25). Așadar viața sa întrupată este deja înviere.

Maria îl vede pe Cel Înviat pentru că este părtașă de forța învierii, înviată la viață nouă de atingerea iubirii curate care pătrunde și arde. Dezlegată de forța morții, de întunericul spiritual. Ea, femeia "din care au ieșit șapte diavoli" (Lc 8,2), probabil și păcătoasa, se deschide profund la iubirea divină lăsând-o să acționeze înlăuntrul ei așa încât să fie complet regenerată de ea. Cei "șapte diavoli", legându-se de monahismul de la începuturi, ar putea să fie cele șapte vicii capitale, adică ansamblul puterilor psihice care domină sufletul și pe care monahii le numeau diavoli. De altfel acțiunea taumaturgică a lui Isus eliberează și vindecă de aceste forțe care produc boli fizice, psihice și spirituale.

Dacă Maria, mama lui Isus, întrupează curăția de la început, Maria Magdalena întrupează truda transformării care cuprinde natura umană atunci când ajunge la ea atingerea iubirii divine. Subliniază asta iconografia care o reprezintă penitentă. Primind milostivire, devine model de milostivire, ia asupra sa povara omenirii. Fiind eliberată de suferință imensă, o recunoaște pretutindeni, o îndură, acceptă s-o ia asupră-și. Asta o unește cu cel iubit cu o iubire sublimă, o pune în comuniune profundă cu El. Răspunsul său fără rezerve mărește în ea intensitatea de iubire deschizând-o universal la înțelepciunea inimii, la compasiune.

Simțindu-se vindecată, devine martoră a unei iubiri infinite, în același timp imagine a travaliului interior pe care-l realizează Duhul în adâncime pentru a scoate și a elibera. Tocmai în textul ioaneu devine explicită trecerea: "Isus i-a zis: «Nu mă reține, pentru că nu m-am urcat încă la Tatăl, dar du-te la frații mei și spune-le: Mă urc la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru»" (In 20,17). În colocviul cu Isus înviat apare sublimitatea unei iubiri care depășește dimensiunea naturală.

Maria, imediat ce este chemată pe nume, îl recunoaște pe Învățătorul, în acea clipă percepe indisolubilitatea comuniunii de iubire care unește pentru totdeauna fără a lega. Faptul de a-l vedea viu devine pentru ea consolare extraordinară, dar în același timp îi impune o dezrădăcinare din identificarea cu limitele spațiale și temporale, o solicită să perceapă schimbarea de perspectivă care înalță spre El, punct de atracție al întregii omeniri.

Mandatul apostolei apostolilor constă deci în a mărturisi puterea învierii în desfășurare care acționează pentru a transforma, care face omenirea părtașă de viața Celui Înviat. Ea cheamă la deschiderea fără rezerve la iubirea lui Isus, la ardoarea spiritului său care trezește la viață nouă, așa cum afirmă textul lui Ioan: "Dacă cineva nu se naște din nou, nu poate vedea împărăția lui Dumnezeu" (In 3,5). Învierea trupului este procesul în desfășurare care purifică și sfințește viața întrupată în cel care crede și se deschide la lumina Celui Înviat.

Aceasta este vestirea apostolei pe care îndeosebi femeile, în cadrul Bisericii, sunt chemate să și-o însușească. Maria Magdalena este femeia emancipată de Duhul, liberă pentru că este eliberată interior. Exprimă mutarea care cuprinde carnea și sângele. Mărturisește itinerarul de transformare prin care, cum afirmă sfântul Paul, "se seamănă un trup firesc (sòma psychikòn) și învie un trup spiritual (sòma pneumatikòn)" (1Cor 15,44). Itinerar care implică în primul rând transformarea erosului.

Așadar omenitatea însuflețită de Duh și plină de pietate e cea care mărturisește învierea. Apostola vestește că Isus a înviat prin propria viață, prin propria iubire care nu mai este seducătoare, posesivă, ci limpede, luminoasă, compătimitoare. Aceasta este trecerea cheie care deschide la adevărata milostivire, altminteri vestirea devine reprezentare goală a ceea ce ar trebui să fie, dar care nu este.

A clarifica valoarea trupului, a vieții pământești, ca instrumente vii ale acțiunii mântuitoare și sfințitoare, înseamnă în același timp a reevalua femininul, în cadrul Bisericii asociat mereu cu trupul, cu păcatul și ținut la margine. Forța învierii în desfășurare trece în acel aici și acum unde veșnicul și timpul converg.

Deci femeile sunt solicitate să recunoască și să-și însușească traseul care se schițează prin viața apostolei pentru a-l întrupa. Acolo unde nu este adevărată iubire între bărbați și femei umanitatea devine sterilă. Așa cum se întâmplă în lume, se întâmplă în Biserică: puține nașteri, puține vocații.

(După L'Osservatore Romano, 21 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat