Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Femeia dorinței

Meditații despre Maria Magdalena apostolă

De Enzo Bianchi

Maria din Magdala este una dintre figurile feminine cele mai intrigante pentru cel care citește Scriptura. Prezentă în toate evangheliile împreună cu celelalte discipole ale lui Isus, femei din Galileea, este evidențiată îndeosebi de Ioan ca femeie apropiată de Domnul și ca primă martoră a învierii sale. În mod semnificativ, în a patra evanghelie apare lângă cruce împreună cu mama lui Isus, cu sora mamei, Maria lui Cleopa și cu discipolul iubit de Domnul. În ora lui Isus, în ora înălțării Fiului Omului (cf. In 3,14; 8,28) și a glorificării sale (cf. In 12,23), sub cruce sunt prezenți prietenii Domnului, cei legați cu el de iubire și acum chemați să devină comunitatea lui Isus, în lipsa scandaloasă a tuturor discipolilor, mai puțin unul.

Acum Maria din Magdala este acolo sub cruce, în ora extremă a vieții lui Isus (cf. In 19,25), în timp ce toți ceilalți discipoli au fugit abandonându-l. Tocmai ea și discipolul iubit sunt unicii martori ai morții lui Isus și ai învierii sale. La cruce nu spune și nu face nimic, dar a treia zi după moarte, adică în prima zi a săptămânii ebraice, dis-de-dimineață, în timp ce încă este întuneric, Maria vine la mormânt (cf. In 20,1-2.11-18). Conform celui de-al patrulea evanghelist inițiativa sa este una personală, dar de fapt în acel drum la mormânt, ca figură tipică și exemplară reprezintă și celelalte femei care, conform evangheliilor sinoptice, au mers cu ea; iată pentru ce vorbește la plural, și în numele lor: "Nu știm unde l-au pus".

De ce Maria, după ce a trecut sâmbăta, imediat ce este posibil, merge la mormânt? A patra evanghelie nu ne furnizează motivul: nu merge pentru a unge trupul mort al lui Isus (cf. Mc 16,1; Lc 24,1), nici pentru a vedea mormântul (cf. Mt 28,1), ci în mod total gratuit. Putem spune doar că în ea este o dorință de a sta aproape de trupul mort al lui Isus: cel pe care Maria l-a iubit este mort, acum trupul său este acolo în mormânt și Maria vrea pur și simplu să fie aproape de el. Este parcă torturată de acea "arzătoare intimitate a absenței" care va fi cântată de Rainer Maria Rilke.

Ajunsă la mormânt, vede piatra înlăturată și atunci face o alergare, merge la Petru și la discipolul iubit și le spune: "L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știm unde l-au pus". Auzind asta, cei doi discipoli aleargă imediat la mormânt și în acea alergare există o adevărată concurență: discipolul iubit este mai rapid și ajunge cel dintâi, apoi ajunge și Petru, care intră, vede fâșiile de pânză care sunt pe pământ și ștergarul înfășurat în mod ordonat. Petru nu reușește să înțeleagă (cf. In 20,3-7), în timp ce discipolul iubit, intrând și el în mormânt, "a văzut și a crezut" (In 20,8).

În timp ce în jurul Mariei se întâmplă toate acestea, ea, ca și cum nu și-ar da seama, continuă să plângă și, aplecându-se spre mormânt, "a văzut doi îngeri în haine albe, care stăteau în locul unde zăcuse trupul lui Isus, unul la cap și altul la picioare". Maria nu dă mare importanță nici celor doi îngeri, care erau și ei o manifestare divină și ar fi trebuit să trezească teamă în ea (cf. Mc 16,5 și paralele). Nu, Maria îl caută pe Isus, Domnul său și - s-ar putea spune - nu știe cu îngerii ce să facă. Exact ca Bernard de Clairvaux care, comentând Cântarea cântărilor, exprimă astfel căutarea lui Isus: "Refuz viziunile și visele, (...) mă deranjează și îngerii. Pentru că Isus al meu îi depășește mult cu frumusețea sa și strălucirea sa. Așadar, nu pe alții, fie înger, fie om, ci pe el îl rog să mă sărute cu săruturile gurii sale (cf. Ct 1,2)!" (Predici despre Cântarea cântărilor II, 1).

Îngerii luminoși o întreabă: "Femeie, de ce plângi?", dar Maria continuă să afirme în mod obsesiv căutarea lui Isus, pe care-l definește "Domnul meu". Isus este Domnul, kyrios al Bisericii, însă este numit de el "Domnul meu". Este ceva extraordinar în această iubire persistentă dincolo de moarte, care o induce pe Maria să-l caute, să sufere pentru că nu știe unde este trupul său mor.

Plânsul dă mărturie despre durerea sa făcută elocventă de tot trupul: este Magdalena, cu toată ființa sa, trup, minte și inimă, cea care caută trupul lui Isus, trupul celui iubit. Mariei nu-i sunt suficiente nici amintirea, nici cuvintele sale, nici mormântul care este un memorial (în greacă mneméion, cum este definit mormântul în toate evangheliile): vrea să stea alături de trupul lui Isus. Căutare iubitoare, fidelă, perseverentă, care nu reușește să accepte realitatea sfârșitului unui raport, deoarece pentru ea Isus însemna totul.

Maria, mama lui Isus, cu siguranță trăia pentru Isus, în schimb Maria din Magdala trăia grație lui Isus. Ei i-a fost dat să trăiască acea experiență pe care unii în propria viață o trăiesc prin har extraordinar: să urce, grație cuiva, din umbra morții, din nonsens, din faptul de a fi pradă a nimicului, la o viață care cunoaște ce înseamnă a fi iubiți și iubirea. De fapt, Magdalena este iubită de Isus și la rândul său îl iubește pe Isus, față de care se simte datoare. Iată pentru ce plânsul său este acela al iubitei-iubitoare care l-a pierdut pe iubitul-iubitorul său, așa cum se întâmplă în Cântarea cântărilor, unde tânăra îl caută noaptea pe iubitul său, se ridică, merge cu curaj prin întuneric pentru a-l căuta, întreabă paznicii de noapte, și apoi în sfârșit îl găsește în grădina sa (cf. 3,1-4). Și așa se întâmplă în acei zori de primăvară, pe muntele aromelor (cf. 2,17; 8,14), acolo unde era o grădină, loc al înmormântării lui Isus.

Printre lacrimi, Maria răspunde celor doi îngeri care au întrebat-o despre plânsul său: "«L-au luat pe Domnul meu și nu știu unde l-au pus»". Spunând acestea, s-a întors (estráphe éis ta opíso)", începând dialogul cu un alt personaj, de data aceasta uman. Întoarcerea sa înapoi are o valoare simbolică: Maria recitește toată viața sa cu Isus, face anamneza raportului său încărcat de iubire cu el și apoi continuă să plângă și datorită nostalgiei pentru ceea ce a fost și nu se va mai putea întoarce. În durerea sa, se întoarce, nu mai privește mormântul, nici pe îngeri, dar observă un om, care îi pune aceeași întrebare: "Femeie, de ce plângi?". Așa cum Isus a plâns pentru Lazăr mort (cf. In 11,35), tot așa Maria plânge pentru Isus mort. Plânge de iubire și de durerea iubirii și deloc pentru păcatele sale: Maria este singura care plânge pentru Isus! Numai Petru este icoana evanghelică ce plânge păcatele sale, lașitatea sa oribilă, iubirea sa scurtă ca roua dimineții (cf. Os 6,4). Petru nu plânge asupra lui Isus ci asupra sieși, pentru că l-a trădat pe prieten (cf. Mc 14,72 și paralele). Da, Petru ar trebui să fie icoana căinței creștine și Maria Magdalena icoana iubirii față de Isus!

Maria, crezând că acela pe care-l are acum în față este grădinarul, paznicul acelei grădini în care Isus a fost îngropat de Iosif din Arimateea și de Nicodim, îi răspunde: "Domnule, dacă dumneata l-ai luat, spune-mi unde l-ai pus și eu îl voi lua". Însă omul acela, care este Isus, o întreabă și: "Pe cine cauți?", întrebare asemănătoare cu aceea pusă de el celor doi discipoli ai Botezătorului: "Ce căutați?" (In 1,38: primele sale cuvinte în a patra evanghelie!). În această întrebare este ceva ce pentru Maria nu este nou, pentru că este întrebarea esențială pe care Isus o punea oricui voia să devină discipolul său: a căuta este condiția specifică a discipolului.

În acel moment Isus, cu fața sa îndreptată spre fața Mariei, îi spune: Mariám!, o cheamă pe nume și imediat ea, "întorcându-se" (strapheisa) din nou spre el, Isus cel glorificat, este gata să-l recunoască și să-i spună: "Rabbuni, Învățătorule!". De câte ori a avut loc acel dialog între ea și Isus: ea, oaia pierdută dar regăsită de Isus (cf. Mt 18,12-14; Lc 15,4-7), chemată pe nume, recunoaște glasul păstorului (cf. In 10,3-4). "Maria!", o nouă chemare, și, imediat după aceea, o invitație: "Încetează să mă atingi", adică ia mâinile tale de la mine, pentru că nu mai există posibilitate de întâlnire între trupuri ca înainte, trupul lui Isus înviat fiind de acum în sânul Tatălui.

Maria, care putea spune că este printre cei care "au auzit, au văzut cu ochii lor, au privit și mâinile lor au pipăit, cu privire la Cuvântul vieții" (cf. 1In 1,1), acum trebuie să creadă în Isus și să-l iubească în alt mod: iubirea sa nu moare, nu va dispărea, ci altul este modul în care acum Maria trebuie să-l iubească pe Isus! S-a întors înapoi spre trecutul său, dar acum, chemată de Isus, se întoarce spre El, Cel Înviat, fără a mai avea nostalgie de timpul precedent exodului său din această lume la Tatăl (cf. In 13,1).

Această pagină ioanee este foarte afectivă, în sensul că este plină de sentimente și, ca atare, inspiră și imaginația noastră când gândim raportul de iubire cu Domnul Isus. Este o pagină care are în mod clar în fundal deja amintita Cântare a cântărilor, în care într-o grădină are loc un dialog de iubire între doi parteneri (cf. 4,16; 5,1; 6,2), care se pierd, se caută și se regăsesc (cf. 3,1-4; 5,1-8).

Ca femeia din Cântarea cântărilor, Maria din Magdala este femeia dorinței, o dorință așa de puternică și tenace care îi permite numai ei, rămasă la mormânt pentru a-l căuta pe Isus, să-l poată vedea. Dar ceea ce vreau să scot în evidență este faptul că această căutare, această perseverență, această găsire a prezenței trupului sunt trăsături tipic feminine, esențiale în prietenia dintre bărbați și femei. În același timp, această pagină ioanee este dangereuse, periculoasă, pentru cel care nu știe să înțeleagă iubirea cu ochi curați, ajungând să fie indus la multe fantezii cu privire la raportul dintre Isus și Magdalena. Este vorba despre o reacție care nu e nouă, deja petrecută în istorie și mărturisită în texte apocrife, mai ales în Evanghelia lui Filip: derivă datorată maniei celui care nu știe decât să-i atribuie lui Isus propriile dorințe modeste!

În acea întâlnire cu Cel Înviat, Maria din Magdala este făcută imediat apostolă, trimisă la discipoli, la frații lui Isus, pentru a le duce vestea pascală. Și ea, în ascultare deplină, declară "l-am văzut pe Domnul" și prezintă ceea ce El i-a spus. Da, la originea credinței pascale este înainte de toate Maria din Magdala (și femeile discipole reprezentate de ea), o femeie care a crezut în Domnul Isus și l-a iubit.

Din păcate însă în Occident, Maria a cunoscut o tristă dar nu stranie istorie și a fost supusă unei serii de echivocuri: a devenit și păcătoasa, prostituata din Evanghelia lui Luca, și Maria din Betania, și a fost pictată în actul de plângere a păcatelor sale, despre care niciun evanghelist n-a vorbit vreodată. De fapt, că Isus "a alungat din ea șapte diavoli" (cf. Mc 16,9; Lc 8,2) indică numai că a fost eliberată dintr-o situație gravă de boală (șapte este un număr care indică plinătate, așadar boală gravă), nu păcatele sale! Întâlnirea cu Isus a însemnat pentru ea vindecare, eliberare de aceste forțe opresive, renaștere și posibilitate de o viață nouă, judicioasă: din femeie "moartă" cum era, a fost ridicată și readusă de Isus la viața deplină, aceea în care se trăiesc afecte, relații, iubire, comuniune, bucurie, împreună cu truda meseriei dure de a trăi.

Însă trebuie recunoscut că, dacă este adevărat că Maria din Magdala a beneficiat în Orient de titlul de isapostola, adică "egală cu apostolii", și în Occident de acela de "apostolă a apostolilor", în realitate nu i-au fost niciodată recunoscute nicio valoare eclezială și nicio calitate ministerială. Suntem foarte departe de a fi luat în serios cuvintele lui Raban Maurul, un călugăr și episcop care a trăit între secolele al VIII-lea și al IX-lea, care în biografia Mariei din Magdala (Viața sfintei Maria Magdalena, 26-27) comentează apariția lui Isus înviat, scoțând în evidență cum acest eveniment conferă o funcție decisivă în Biserică acestei femei discipole: "Maria crede în Cristos, luând credința în El din ascultarea glasului dorit al Domnului, și din însăși prezența sa așa de dorit (...). A crezut cu fermitate că Cristos Fiul lui Dumnezeu, pe care ea îl vedea înviat, era Dumnezeu adevărat, cel pe care ea l-a iubit când era viu; că într-adevăr a înviat din morți cel pe care îl văzuse murind (...). Mântuitorul, convins că iubirea Mariei era iubire preacurată, (...) a ales-o apostolă a înălțării sale (...) așa cum puțin înainte o instituise evanghelistă a învierii (...). Ea, înălțată la atâta și așa înaltă demnitate de onoare și de har, de însuși Fiul lui Dumnezeu și Mântuitorul nostru, (...) n-a întârziat să exercite slujirea de apostolă cu care a fost onorată (...) Maria, cu împreună-apostolii săi, a vestit Evanghelia învierii lui Cristos cu cuvintele: «L-am văzut pe Domnul» (In 20,18), și a profețit înălțarea sa cu cuvintele: «Mă înalț la Tatăl meu și Tatăl vostru» (In 20,17)".

(După L'Osservatore Romano, 21 iulie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat