Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 12-a de peste an - Anul C - 2016

Crucea este cuvântul prin care Dumnezeu a răspuns răului din lume (Papa Francisc).

Evanghelia de astăzi ne spune că, după înmulțirea pâinilor și peștilor și după săturarea mulțimilor în pustiu, prin care Isus a arătat că el este "noul profet promis" (cf. Dt 18,15), Isus i-a adus pe ucenicii săi la Cezareea lui Filip, și acolo i-a întrebat: cine zice lumea că este el și cine zic ei că este el.

Și este interesant de observat că lumea orbită de satana și de păcat, deși era vindecată de Isus, deși era săturată de Isus în pustiu cu pește și pâini înmulțite, deși era învățată prin cuvinte divine de către Isus, ea totuși vedea în Isus numai un om și numai un profet de odinioară, dar nu vedea în el pe Fiul lui Dumnezeu făcut om din dragoste pentru ei, nu vedea pe Mântuitorul venit din cer ca să-i salveze. De aceea, pe Isus nu l-au mulțumit toate aceste răspunsuri pe care le-au dat oamenii: "Ioan Botezătorul, Ilie sau unul din profeți". Isus era Fiul lui Dumnezeu. Isus era Mesia. Isus era singura lumină adevărată care nu se stinge niciodată. Isus era mântuitorul promis și trimis de Tatăl în lume, prin puterea Duhului Sfânt. Asta voia Isus să audă el de la oameni și de asta voia el să-i convingă pe oameni și pe apostoli, ca să-i poată mântui.

De aceea, Isus, înainte de a-i întreba și pe apostolii săi ce cred ei despre persoana și misiunea sa, s-a rugat mai întâi Tatălui său ceresc ca el să schimbe măcar percepția apostolilor despre persoana și misiunea sa (cf. Lc 9,18), căci și ei, spre bucuria diavolului și durerea lui Isus, gândeau tot în felul lumii despre el. Atâta timp cât oamenii nu vedeau în Isus pe Fiul lui Dumnezeu, pe Mesia, pe Mântuitorul trimis de Dumnezeu, lucrarea lui de mântuire bătea pasul pe loc, iar oamenii erau încă în întuneric, oamenii erau încă fără siguranță și mai ales oamenii erau încă fără mântuire.

Dar iată că Tatăl a răspuns la rugăciunea lui Isus și a lucrat în inima și mintea lui Petru, cel pe care el l-a ales ca să conducă grupul apostolilor și să ducă mai departe în lume mântuirea pe care Isus o va înfăptui; căci la o nouă întrebare a lui Isus, de astă dată adresată ucenicilor săi, că cine zic ei că este el, în timp ce ceilalți ucenici tăceau, căci gândeau încă în felul "lumii", Petru luminat de Dumnezeu, răspunde prompt și corect: "Tu ești Cristosul lui Dumnezeu". Cuvântul "Cristos", înseamnă "Mesia", înseamnă "Unsul" cu puterea Duhului Sfânt, înseamnă cel care face ca planul lui Dumnezeu să se împlinească fără să "scârțâie", așa cum plastic se exprimă comentatorul biblic român Nicolae Moldoveanu (1922-2007), înseamnă cel care s-a făcut "supus, ascultător și împlinitor al voinței de mântuire a Tatălui până la moartea pe cruce", cum ne spune sfântul apostol Paul (cf. Fil 2,8).

Această iluminare divină și această mărturisire de credință a lui Petru, care acum au devenit comune și celorlalți apostoli, au constituit pentru Isus punctul de plecare pentru următoarea fază a misiunii sale, cea a pătimirilor, cea a crucii, cea a morții, cea a învierii și cea a înălțării sale, pentru mântuirea tuturor oamenilor: iudei și păgâni, sclavi și oameni liberi, bărbați și femei (cf. Gal 3,28).

Toate aceste cuvinte și fapte vestite astăzi de Isus erau diametral opuse concepției populare despre rolul și misiunea lui Mesia. Oamenii din popor, înșelați de falșii profeți și de liderii religioși ai momentului care vorbeau contra profețiilor divine, care predicau și așteptau un Mesia războinic cu sabia scoasă gata care să-i nimicească pe toți dușmanii lor. Dar Isus a venit să fie un Mesia mântuitor și nu unul răzbunător, un Mesia mântuitor și pentru evrei și pentru popoarele păgâne, și pentru cei buni și pentru cei răi. Dușmanii pe care Isus a venit să-i nimicească, nu au fost și nu vor fi niciodată oamenii, fie ei evrei, sau păgâni, ci dușmanii pe care Isus a venit să-i nimicească erau, au fost și sunt: păcatul, diavolul, mentalitatea greșită a lumii și moartea. Papa Francisc spunea: "Crucea este cuvântul prin care Dumnezeu a răspuns răului din lume".

Faptul că Isus a venit să moară și să-i mântuiască pe evrei și pe păgâni, pe buni și pe răi, pe cei de aproape și pe cei de departe, ne-o arată și lecturile biblice care însoțesc evanghelia crucii de astăzi.

Astfel profetul Zaharia care ne-a vorbit în prima lectură de astăzi (cf. Zah 12,10-11;13,1), ne spune că, după ce Isus se va lăsa răstignit pe cruce, după ce își va da viața ca preț de răscumpărare pentru cei păcătoși, Dumnezeu îl va învia, îl va înălța la cer și de acolo prin el îl va trimite pe Duhul Sfânt spre umilința și înțelegerea oamenilor. În ziua când Isus își va da viața pentru mântuirea tuturor oamenilor, atunci va fi deschis pentru toți oamenii care vor veni la el cu viața și cu păcatele lor, un izvor de curățire a păcatului și a întinării (cf. Zah 13,1).

În ziua când Isus își va da viața pentru mântuirea tuturor oamenilor, chiar în aceeași zi oamenii, privind spre cruce și spre cel pe care ei l-au răstignit prin păcatele lor (cf. In 19,34), se vor întoarce la Dumnezeu și își vor plânge păcatele. Își vor plânge păcatele, așa cum o mamă plânge moartea întâiului ei născut (cf. Ier 31,15); își vor plânge păcatele așa cum profetul Ieremia și întreg poporul iudeu a plâns la moartea bunului lor rege Iozia (640-609), care s-a luptat cu faraonul Neco II (610-595 î.C.), pentru libertatea și fericirea lor (cf. 2Cr 35,24-25).

În acea zi plângerea mamei care i-a murit unicul fiu și plângere a profetului Ieremia și a poporului evreu la moartea bunului lor rege, Iozia, va fi și plânsul întregului Israel și plânsul întregii omeniri luminate de Duhul Sfânt, pentru moartea ispășitoare a lui Isus. La predica lui Petru de la Rusalii, oamenii își băteau pieptul și îi întrebau pe apostoli: "Fraților, ce trebuie să facem?" (Fap 2,37). De la moartea și învierea lui Isus încoace și până la vremea sfârșitului, de la înălțarea și trimiterea Duhului Sfânt, mulți iudei și mulți păgâni îl vor cunoaște pe Isus ca pe mântuitorul lor personal, își vor plânge păcatele, se vor converti și se vor întoarce la Domnul Dumnezeu. Atunci de pe ochii fiecărui convertit și mântuit de Isus, se va ridica vălul pe care satana l-a pus pe ochii lor prin păcat, așa cum frumos se exprimă sfântul Paul (cf. 2Cor 3,13-16).

Psalmul responsorial de astăzi (cf. Ps 62/63,1-9) ne vorbește și el de suferința lui Isus pentru mântuirea poporului său și pentru mântuirea lumii întregi. În acest psalm 63, David, care fuge din fața fiului său, Absalon, și din fața poporului său amăgit și ridicat pe nedrept împotriva sa (cf. 2Sam 15,23-28; 16,2; 17,16), este imaginea și prefigurarea lui Isus asaltat de dușmanii săi, după cum ne spune sfântul Ilarie (315-367).

Dar și lectura a doua de astăzi preamărește jertfa lui Isus de la cruce pentru mântuirea lumii întregi. Dumnezeu i-a spus într-o zi patriarhului Abraham: "Uită-te spre cer și numără stelele, dacă poți să le numeri: așa va fi seminția ta" (Gen 15,5). Această promisiune i-a fost făcută de Dumnezeu lui Abraham și moștenitorului său. Iar adevăratul moștenitor al lui Abraham a fost Cristos (cf. Gal 3,16). Isus, prin jertfa sa de la cruce, a făcut ca fiii lui Dumnezeu risipiți în lume prin păcat (cf. In 11,52), să devină creștini și descendența sa numeroasă și luminoasă în lume, ca stelele cerului (cf. Fil 2,15). "Toți suntem fii ai lui Dumnezeu prin credința în Cristos Isus" (Gal 3,26).

Într-adevăr, după moartea lui Isus, au urmat învierea și înălțarea la cer a lui Isus, dar au urmat și mântuirea și înălțarea până la Dumnezeu a lumii decăzute. De atunci și până astăzi, mulți evrei și păgâni au început să recunoască în Isus mort, înviat și glorificat pe păstorul lor credincios (cf. Ps 63,2), pe moștenitorul tronului lui David, pe Fiul unic al lui Dumnezeu, pe Mântuitorul lor puternic și să vină la el ca să primească mântuirea de la cruce. Tot de atunci, Tatăl ceresc, prin Isus, a început să-l trimită pe Duhul Sfânt cel promis, spre îndurare și implorare (cf. Zah 12,10). Tot de atunci și până astăzi, Tatăl ceresc, prin Isus și prin Duhul Sfânt, a început să trimită în lume și eliberările promise și așteptate: eliberarea de păcat, eliberarea de diavol, eliberarea de mentalitatea greșită a lumii și eliberarea de moarte. Tot de atunci oamenii au început să se convertească, să-și regrete păcatele și purtarea lor față de Isus și față de Dumnezeul milostivirilor, să facă pocăință, să vină la credință prin Botez și să devină iar copii ai lui Dumnezeu. Iată ce a făcut Isus pentru lumea rea, prin jertfa sa de la Calvar, cum a deschis calea spre mântuirea veșnică pentru toți oamenii: iudei și păgâni, buni și răi.

Dar, dacă evanghelia de astăzi ne-ar fi spus numai ceea ce a făcut Isus la Calvar pentru lumea decăzută, ne-ar fi spus numai o jumătate de adevăr. Dacă eu v-aș fi predicat numai despre mântuirea lui Isus de la cruce, v-aș fi predicat și eu tot numai o jumătate de adevăr. Adevărul întreg rostit de Isus în evanghelia de astăzi cuprinde două părți: 1. "Fiul Omului trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și de cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie". 2. Apoi Isus le-a spus tuturor: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze! Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde, cine însă își va pierde viața pentru mine, acela o va salva" (Lc 9,22-24).

Deci, Isus ne spune astăzi tuturor oamenilor care dorim mântuirea sa de la Calvar că la crucea sa, care ne-a mântuit plenar, trebuie să unim și crucea noastră zilnică. Deși crucea lui Isus a fost suficientă pentru mântuirea oamenilor din toate timpurile, fără adăugarea crucii noastre lângă crucea lui, mântuirea bate pasul pe loc. De aceea Isus a așteptat recunoașterea crucii lui ca singurul mijloc de mântuire, pentru ca apoi el să ne poată vorbi de necesitatea crucii noastre alături de crucea lui, cruce pe care fiecare om de pe acest pământ, din mila lui Dumnezeu, a primit-o de la venirea sa pe lume.

Revin la prima lectură de astăzi, unde ni se vorbește despre "un izvor deschis de Dumnezeu" pentru toți oamenii acestui pământ la Ierusalim (cf. Zah 13,1). Acest izvor este mântuirea de la Golgota, mântuirea de la crucea lui Isus, mântuire completă și căreia nu-i lipsește nimic, mântuire pe care Dumnezeu Tatăl, prin Isus și Duhul Sfânt, a deschis-o în lume și care curge continuu și astăzi prin izvorul Botezului (cf. Gal 3,27).

Așa cum pentru a scoate apă dintr-o fântână adâncă avem nevoie de o găleată, tot astfel pentru ca noi să putem scoate apă din "Izvorul mântuirii de la cruce" (cf. Is 12,3), avem și noi nevoie de "o găleată", care pentru noi este "crucea de fiecare zi", cruce oferită și ea în dar de Dumnezeu tuturor oamenilor. De aceea, nu vom întâlni pe pământ oameni care să nu poarte o cruce, adică, oameni care să nu aibă "o găleată" primită în dar de la Dumnezeu, pentru a putea scoate apă din "izvoarele mântuirii". De aceea, în privința apei mântuirii care izvorăște din coasta deschisă lui Isus de pe crucea Golgotei și curge ca un fluviu abundent în apa Botezului din Biserică și se revarsă în Marea Moartă (cf. Ez. 37,1-14; Ioel 2,28-29), adică în marea moartă a lumii de păcat, căreia îi aduce viață.

Apoi, tot în privința "găleții proprii", adică a crucii proprii dăruite de Dumnezeu în marea sa milostivire, spre a putea dobândi mântuirea lui, trebuie să spunem că toți oamenii suntem egali, căci toți oamenii suntem chemați la aceeași mântuire și toți oamenii suntem purtători de cruci. În privința "izvorului mântuirii" și a "găleții personale" de a scoate apa mântuirii, sfântul Paul ne spune astăzi că nu mai este nici o deosebire între oameni, căci: nu mai este nici iudeu, nici grec, nici sclav, nici om liber, nici bărbat și nici femeie; toți suntem una în Cristos; toți suntem prin Cristos descendența lui Abraham și moștenitori ai mântuirii după promisiune (cf. Gal 3,28-29).

Acum și câteva întrebări pentru unul fiecare dintre noi: Cine este Isus pentru noi? Ne place sau nu mântuirea lui? Cum privim crucea personală și zilnică pe care am primit-o în dar de la Dumnezeu?

Dacă Isus nu este pentru noi decât un simplu om; dacă mântuirea adusă de el nu ne interesează crezând că am găsit noi una mai bună; dacă crucea zilnică nu este privită ca "o găleată" de scos apa gratuită a mântuirii; dacă îl urmăm pe Isus numai pentru unele ajutoare pământești trecătoare, atunci suntem cei mai nenorociți dintre oameni (cf. 1Cor 15,19), atunci ne-am făcut singuri "anatema", prin respingerea iubirii lui Dumnezeu, descoperită nouă prin Cristos și Duhul Sfânt (cf. 1Cor 16,22).

Însă dacă pentru noi Isus este Fiul lui Dumnezeu mântuitorul nostru; dacă primim zi de zi mântuirea lui de la cruce, prin cuvânt și euharistie și o manifestăm prin fapte de iubire; dacă privim crucea zilnică ca pe o "găleată de scos apa mântuirii", dacă renunțăm la noi înșine și ne luăm crucea dată de Dumnezeu și o unim cu crucea lui Isus, dacă fugim de orice păcat ca de o nouă răstignire a lui Isus (cf. Evr 6,6), atunci mântuirea este a noastră, atunci paradisul și viața veșnică sunt ale noastre, atunci strigătul de bucurie al miresei din Apocalips, este și strigătul nostru: "Vino, Doamne Isuse" (Ap 22,20)!

Să nu uităm că așa cum nu este soldat fără armă, student fără cărți și studiu, meșter fără instrumente de lucru, tot astfel nu este nici creștin fără cruce. A ne plânge de cruce înseamnă a refuza mântuirea.

Astăzi trebuie să știm că adeziunea noastră la Cristos se măsoară prin disponibilitatea de a accepta și purta crucea noastră împreună cu el, cruce care aici pe pământ se arată prin: neajunsuri, neplăceri, mici incidente, neînțelegeri, jertfe, uitarea de sine, o muncă prestată în folosul altora și poate neluată în considerație. Creștinul nu este un erou lucrurilor mărețe în felul lumii, ci creștinul este umilul purtător al unei cruci zilnice, cruce compusă din multe lucruri mici, care nu totdeauna sunt plăcute.

Iată câteva cuvinte ale sfinților despre cruce:

Venerabilul Fulton J. Sheen (1875-1979): "Nu uitați că există doar două filozofii de viață: prima e cea a crucii, care începe cu renunțarea și se termină cu petrecerea veșnică, iar a doua e cea a satanei, care începe cu petrecerea de aici și se termină cu chinurile veșnice".

Sfânta Roza de Lima (1586-1617): "În afară de cruce, nu există altă scară care să ne ducă în paradis".

Sfânta Tereza de Avila (1515-1582): "Dacă ești dispus să porți doar crucile a căror motivație o înțelegi, atunci perfecțiunea nu este pentru tine".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat