Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Spre conciliul ortodox

O pregătire sinodală

De Hyacinthe Destivelle

Rar un conciliu a fost așa de îndelung pregătit și așa de sinodal concertat ca apropiatul sinod panortodox. Dacă vrea Dumnezeu, se va reuni peste câteva zile, la patruzeci de ani după prima conferință preconciliară din 1976 și la cincizeci de ani după prima conferință panortodoxă din 1961. A reciti această istorie nu este inutil, pentru că permite să se înțeleagă mai bine provocările actuale ale conciliului, care tinde să întărească unitatea Bisericii ortodoxe, care a întâlnit atâtea obstacole.

Deja la începutul secolului al douăzecilea, patriarhul de Constantinopol Ioachim al III-lea propune primaților Bisericilor ortodoxe locale o consultare pentru a ajunge la o poziție comună fie cu privire la raporturile cu ceilalți creștini, fie cu privire la reforma calendarului liturgic. După primul război mondial, în 1923, patriarhul Meletie al IV-lea reunește la Constantinopol un congres inter-ortodox care promovează ideea unui conciliu pentru anul 1925, cu ocazia celui de-al șaisprezecelea centenar al Conciliului din Niceea. În 1930, patriarhul Foție al II-lea convoacă pe Muntele Athos un comitet inter-ortodox pregătitor pentru un conciliu prevăzut pentru anul 1932, iar cu aceeași ordine de zi: raporturile inter-ortodoxe, raporturile cu ceilalți creștini și reforma calendarului. Însă această tentativă eșuează: Biserica rusă este paralizată; totuși, după al doilea război mondial, aceasta din urmă reia proiectul panortodox și în 1948 organizează la Moscova o vastă conferință a capilor și reprezentanților Bisericilor ortodoxe autocefale.

În anii Cincizei, patriarhul ecumenic Atenagora relansează ideea conciliului și propune să se organizeze un pro-sinod. Din cauza dificultăților internaționale, proiectul se va concretiza numai în 1961, în prima conferință panortodoxă din Rodos care stabilește o listă ambițioasă de o sută de teme de tratat. În 1963, a doua conferință este ocazia pentru a discuta despre trimiterea de observatori ortodocși la Conciliul al II-lea din Vatican. A treia conferință, în 1964, prospectează deschiderea unui dialog teologic cu Biserica catolică. În 1968 se ține o a patra conferință la Geneva care decide să se instituie un secretariat pregătitor al conciliului, fixat la Chambésy, aproape de Geneva, și o comisie pregătitoare inter-ortodoxă. În sfârșit, în 1976, se ține la Chambésy prima conferință panortodoxă preconciliară. Aceasta reduce ordinea de zi la zece teme, care vor fi menținute până în zilele noastre: 1. diaspora, 2. autocefalia, 3. autonomia, 4. dipticele, 5. calendarul, 6. căsătoria, 7. postul, 8. raporturile cu restul lumii creștine, 9. ortodoxia și mișcarea ecumenică, 10. pacea, libertatea, fraternitatea și iubirea dintre popoare și eliminarea discriminării rasiale. Conferința decide și că propunerile fiecărei Biserici cu privire la aceste teme vor trebui să fie trimise secretariatului pregătitor, care va prezenta o sinteză. După care vor fi trimise la sinoadele fiecărei Biserici locale și apoi supuse unei conferințe panortodoxe preconciliare. Astfel în 1982 și în 1986 se țin la Chambésy a doua și a treia conferință preconciliară, care adoptă textele despre temele prevăzute, în afară de primele patru.

La fiecare dintre etapele procesului este cerută unanimitatea, ceea ce explică încetineala sa, mai ales când se nasc tensiuni între Biserici, ca după căderea regimurilor comuniste. Astfel, în 1996, câtva timp se rupe comuniunea dintre patriarhiile de Moscova și de Constantinopol, care sunt discordante cu privire la statutul care trebuie recunoscut Bisericii din Estonia. Va trebui așteptat anul 2009 pentru ca a patra conferință preconciliară să se reunească la Chambésy. Aceasta va institui adunări episcopale ortodoxe în douăsprezece regiuni ale lumii, prim pas pentru a depăși multiplicitatea jurisdicțiilor paralele în diaspora, mai puțin conformă cu ecleziologia ortodoxă. În 2014, sinaxa primaților Bisericilor ortodoxe reunită la Fanar, va lua trei decizii importante: 1. constituirea unei comisii inter-ortodoxe speciale pentru revizuirea textelor elaborate de conferințele panortodoxe preconciliare (dintre care unele aveau peste douăzeci de ani); 2. adoptarea regulii unanimității pentru toate deciziile conciliului; 3. convocarea conciliului în 2016, la care fiecare Biserică va trimite o delegație constituită din primatul său și din douăzeci și patru episcopi (Bisericile care dispuneau de un număr mai mic de episcopi vor putea să-i delege pe toți). În octombrie 2015, a cincea conferință preconciliară panortodoxă, reunită la Chambésy, poate să aprobe documentul pregătitor despre raporturile cu restul lumii creștine și cel despre post.

În ianuarie 2016 se reunește la Chambésy o nouă sinaxă a primaților. Nereușind să ajungă la un consens cu privire la chestiunea autocefaliei și la diptice, decide să amâne aceste chestiuni, precum și aceea a unui calendar comun, la un ulterior conciliu. Din cele zece teme prevăzute în 1976 numai șase fac parte din ordinea de zi a următorului conciliu: 1. misiunea Bisericii ortodoxe în lumea contemporană; 2. diaspora ortodoxă; 3. autonomia și modul de a o proclama; 4. sacramentul căsătoriei și impedimentele sale (text adoptat fără unanimitate); 5. importanța postului și respectarea sa astăzi; 6. raporturile Bisericii ortodoxe cu restul lumii creștine (la care este unit documentul despre raporturile cu mișcarea ecumenică). Sinaxa adoptă și regulamentul conciliului, care confirmă îndeosebi reprezentanța restrânsă a episcopatului. Instituie un secretariat panortodox și prevede invitarea de observatori din celelalte Biserici, confesiuni și organizații creștine, precum și de jurnaliști acreditați: vor putea să asiste la sesiunile de deschidere și de încheiere a conciliului. Date fiind tensiunile internaționale legate de situația politică din Orientul Mijlociu, sinaxa decide în sfârșit să transfere sediul conciliului de la Constantinopol la Creta, un teritoriu sub jurisdicția patriarhiei ecumenice. Deschiderea conciliului este fixată pentru 19 iunie 2016, după dumnezeiasca liturghie de Rusalii, iar încheierea pentru duminica următoare, 26 iunie.

Lungimea acestui proces, pentru care a fost nevoie de peste cincizeci de ani, se explică prin cererea unanimității în toate fazele pregătirii. Dar nu numai atât. Dificultățile ilustrează și provocările comune impuse Bisericilor autocefale de o istorie zbuciumată. La începutul secolului al XX-lea, revoluția rusă și căderea imperiului otoman slăbesc patriarhia de Moscova și pe cea de Constantinopol într-un moment în care noile autocefalii, legate de statele-națiune, asumă un rol mai relevant și diaspore importante se stabilesc în Occident. Provocări interne la care se vor adăuga altele, de data aceasta externe, după a doilea război mondial: îndeosebi atitudinea de asumat în fața mișcării ecumenice și în fața unei modernități, care este o provocare culturală, ridicând și multe chestiuni de ordin practic și canonic în jurul calendarului, a disciplinei postului, a căsătoriei. În acest context - cum a subliniat patriarhul Bartolomeu - provocarea principală este de a arăta că Biserica ortodoxă este unită și că este unită tocmai în conciliaritate: "Scopul principal al acestui conciliu panortodox este de a învăța că Biserica ortodoxă este Biserica una, sfântă, catolică și apostolică, unită în sacramente, și îndeosebi în dumnezeiasca euharistie și în credința ortodoxă, dar și în conciliaritate".

Se poate considera fără îndoială că însuși faptul de a pregăti "sfântul și marele conciliu" a fost deja benefic pentru Biserica ortodoxă: deși rămâne primatul Bisericii locale dusă atât de sus în ecleziologia ortodoxă, ea a conștientizat unitatea sa și, mai ales, necesitatea de a o face mai vizibilă.

(După L'Osservatore Romano, 10 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat