Conciliul ortodox, ultimele frământări înainte de început
De Gianni Valente
Sfântul și Marele Conciliu al Bisericii ortodoxe nu poate naufragia în momentul în care iese în larg. El trebuie celebrat după modalitățile predispuse în faza pregătitoare, cu decizia luată în unanimitate de toți capii Bisericilor ortodoxe sau de reprezentanții lor delegați, și "niciun cadru instituțional nu permite să se reconsidere procesul sinodal" demarat deja, invocând suspendări sau amânări. Este o intervenție cu tonuri peremptorii, cea realizată ieri de Sfântul Sinod al Patriarhiei ecumenice de Constantinopol pentru a încerca să risipească norii care s-au adunat în jurul marii adunări a ortodoxiei la puține zile de la începutul său, anunțat pentru 19 iunie în insula Creta, solemnitatea Rusaliilor pentru Bisericile care urmează calendarul iulian.
În săptămânile trecute, cea care a cerut o amânare a marii întâlniri ecleziale - și a amenințat forfait în cazul în care cererea n-ar fi acceptată - a fost Biserica ortodoxă din Bulgaria, și pe aceeași linie de undă a apărut sintonizată Biserica ortodoxă din Georgia. Un pressing motivat cu cererea de a amenda textele de lucru ale câtorva dintre documentele pe care Conciliul ar trebui să le promulge. Cele care au ridicat rezervele și distinguo cele mai tenace sunt documentul despre sacramentul căsătoriei, cel despre relațiile cu celelalte confesiuni creștine și cel despre raporturile cu lumea contemporană. În fața acestor semnale de tensiune și a altora, Patriarhia de Moscova a încercat să joace un rol de mediere, propunând să se organizeze o întâlnire preliminară celebrării Conciliului pentru a aplana dificultățile de a evita fracturi. În pronunțarea sa de ieri, Sinodul Patriarhiei ecumenice a informat că el consideră impracticabilă această ipoteză: deja s-a ținut cont - se subliniază în comunicatul sinodal - că primații Bisericilor ortodoxe vor putea amenda, corecta și integra textele documentelor sinodale - aprobate cu consens unanim în cursul întâlnirilor pre-conciliare - în cursul lucrărilor aceleiași adunări conciliare, sub inspirația Duhului Sfânt, conform celor stabilite de procedurile sinodale aprobate în faza pregătitoare.
Pronunțarea Sinodului Patriarhiei ecumenice nu este desigur una obligatorie din punct de vedere canonic pentru celelalte Biserici ortodoxe. Dar oricum este ca o chemare puternică adresată tuturor capilor Bisericilor ortodoxe pentru o comună asumare de responsabilitate. Scaunul constantinopolitan continuă să considere fundamental ca acest Conciliu panortodox așteptat de secole să se realizeze, ca gest elocvent al unității ortodoxe care trebuie mărturisită în fața lumii și a problemelor sale. Și posibilitatea reafirmată de a amenda și a modifica în timpul lucrărilor conciliare textele deja predispuse în faza pregătitoare prefigurează un Conciliu care trebuie trăit nu ca rit ecleziastic pre-confecționat în folosul mass-media, ci ca un moment real de confruntare sinodală între poziții diferențiate, care trebuie acordate în ascultarea reciprocă și în discuția sinceră, chiar trecând prin posibile discuții aprinse. Astfel și Conciliul panortodox ar putea atesta că unitatea în Cristos nu se produce mecanic cu unanimități impuse de aparate, ci înflorește ca dar al Duhului Sfânt, acceptând să treacă și prin ajustări "de compromis" cu privire la texte și pronunțări conciliare, pentru a veni în întâmpinarea sectoarelor și realităților ecleziale mai condiționate de rigorisme și temeri cu privire la condiția Bisericilor și la misiunea lor în timpul prezent.
(După Vatican Insider, 7 iunie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.