Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfinții canonizați la 5 iunie 2016

Unicul staul
Maria Elisabetta Hesselblad

de Cristiana Dobner

Existența Mariei Elisabeta Hesselblad, o profeție pentru oikoumene, se prezintă sigilată de un simplu cuvânt evanghelic, imprimat în sufletul său încă de când era copilă: "unica turmă". Maria Elisabeta povestește: "Când eram foarte mică, mergând la școală și văzând că ceilalți colegi ai mei aparțineau la multe Biserici diferite, am început să mă întreb care era adevărata turmă pentru că citisem în Noul Testament că avea să există «o singură turmă și un singur păstor»". Într-o zi, în timp ce se ruga, o voce i-a răspuns: "Da, fiica mea, într-o zi ți-o voi indica". Și "această siguranță - destăinuiește ea - m-a însoțit în toți anii care au precedat intrarea mea în Biserică".

Este imprinting-ul ales de Tatăl pentru misiunea sa în viața care, treptat, se va specifica: dorința întoarcerii la unitate, în forma concretă și istorică a casei sfintei Brigita la Roma. Un drum care însă nu înaintează, dintr-un punct de vedere uman, în manieră rectilinie. Și totuși va ajunge la țintă, printr-un dublu parcurs care începe atingând jumătate de lume, de la America la Europa, pentru a porni din nou apoi într-o spirală de întoarcere asupra întregii lumi, în acțiunea comună și legată cu aceea a fiicelor sale spirituale.

Pe la vârsta de paisprezece ani, Maria Elisabeta a fost pregătită pentru mir și pentru prima împărtășanie. Deși înainta conform indicațiilor păstorilor, prezenta mereu o distanță: "Citind Evanghelia sfântului Ioan la capitolul VI (51-52), credeam în prezența Domnului nostru în sfânta ostie, nedându-mi seama că ceilalți nu interpretau în același mod cuvintele Domnului".

Tensiunea sa interioară devenea mai intensă: "Am încercat să-l caut pe Dumnezeu în inima mea, iubindu-l ca pe un Tată pe care, pentru iubirea pe care o aveam față de El, n-aș fi voit niciodată să-l ofensez în mod voluntar".

La numai optsprezece ani s-a îmbarcat spre America și în ianuarie 1891 a început cursul pentru a deveni infirmieră. Contactul cu suferința, moartea, au făcut-o să reflecteze pe tânără, care a început să se apropie de locuri de cult diferite pentru a găsi răspuns la setea sa interioară. Prejudecățile anticatolice erau bine înrădăcinate în mentalitatea sa luterană, însă sufletul era chinuit: "De câțiva ani citeam istoria protestantă și cea catolică, și la gândul că Biserica catolică romană era cea adevărată, m-a pătruns o frică intensă ca agonia morții".

Experiența lui Dumnezeu în sărbătoarea Corpus Domini la Bruxelles a fost determinantă. Însă ea însăși admitea: "Încă nu vedeam clar drumul pentru a face pasul final".

Citirea cărții de conferințe a cardinalului Nicholas Patrick Stephen Wiseman despre prezența reală a Domnului în Preasfântul Sacrament i-a dăruit o confirmare: "«Dar eu am crezut în toate acestea încă de când eram copilă!». Și totuși eram plină de îndoieli și de perplexități". Așa încât a încercat să uite. Duhul a lucrat în ea și a dus-o la o maturizare neașteptată, când s-a abandonat total și a primi acțiunea lui Dumnezeu: "Mi-a fost acordată o lumină binevoitoare și cu ea o pace profundă și o decizie fermă de a face imediat pasul decisiv și a intra în unica Biserică adevărată a lui Dumnezeu".

Se afla la Washington și a cerut iezuitului Johann Georg Hagen să intre imediat în Biserica catolică, însă acesta a ezitat: "Oh nu, cucernicul meu părinte, iertați-mă, dar nu poate să fie imposibil! Timp de aproape douăzeci de ani am luptat în întuneric; timp de mulți, mulți ani am studiat religia catolică și m-am rugat pentru a avea o credință puternică, atât de puternică încât dacă și Papa de la Roma și toți preoții ar părăsi Biserica, eu să pot rămâne la fel de fermă. Acum am această credință și sunt gata să fiu examinată cu privire la fiecare punct al credinței noastre". Parcursul lung și zbuciumat urma să se încheie: la 15 august 1902, Maria Elisabeta a primit botezul sub condiție și la 17 august a primit trupul Domnului.

* * *

În misterul Neprihănitei
Stanislav al lui Isus și Maria Papczynski

de Joseph Roesch, vicar general al clericilor mariani ai Neprihănitei Zămisliri

Stanislav al lui Isus și Maria Papczynski a trăit în secolul al XVII-lea, într-un timp dificil în Republica celor două națiuni, în care erau unite Polonia și Lituania. Întreaga Europă era marcată de războaie, epidemii, de o credință care se stingea și de lipsa de preoți. În lumina acestor provocări, el a întrupat faptele de milostenie trupească și sufletească drept predicator și duhovnic neînfricat, avocat al muribunzilor și al răposaților, părinte al săracilor și al celor mai puțin privilegiați și întemeietor al primului ordin călugăresc masculin instituit în acea Republică, congregația clericilor mariani ai Neprihănitei Zămisliri.

Întemeindu-i pe părinții mariani a voit ca să promoveze cu toate forțele lor cultul Neprihănitei Zămisliri. A voit de asemenea ca ei cu milă și fervoare să asiste sufletele credincioșilor răposați care sufereau, în special cele ale soldaților sau al celui care a murit din cauza epidemiilor. O altă misiune încredințată lor a fost aceea de a-i invita pe cei care aveau capacitățile necesare și au primit facultățile necesare de la ordinariii lor și de la superiori să-i asiste cu umilință pe păstori în muncă, în special printre cei săraci și printre oamenii simpli.

Stanislav s-a născut la 18 mai 1631, ultimul dintre cei opt copii ai lui Toma și Sofia Papka. Părinții săi erau catolici fervenți și chiar în ziua nașterii sale a fost botezat cu numele de Jan (Ioan). Tatăl său era agricultor și croitor, precum și primar al localității. Se îngrijea și de casa parohială, care era din 1014. Localitatea Podegrodzie se află într-o zonă rurală în sudul Poloniei, la 45 de kilometri de Cracovia. Când mama sa era în așteptarea nașterii lui, într-o zi s-a aflat pe un vas care aproape că a fost răsturnat de un vânt puternic. Rugându-se pentru ca să se salveze, l-a oferit pe fiul pe care-l purta în sân lui Isus și Mariei. La sfârșit ambarcațiunea s-a răsturnat, dar toți s-au salvat.

Tânărul Jan era un băiat evlavios, dar nu părea să fie înclinat spre școală. La șapte ani, rugând-o pe Fecioară a primit un har special și toate piedicile în calea învățării au părut dispărute. A studiat în colegii gestionate de iezuiți și de piariști.

În timpul studiilor, conform obiceiurilor epocii, și-a schimbat numele în Papczynski. Familia sa dorea ca el să se căsătorească. Însă el a refuzat, unindu-se în schimb cu piariștii, a căror carismă era să-i educe pe copiii săraci. I-a fost dat numele călugăresc de Stanislav al lui Isus și Maria. A primit hirotonirea și a cucerit mare faimă ca predicator, profesor și duhovnic. În timp ce era încă piarist, congregația a fost ridicată la rangul de ordin cu voturi solemne. Membrii care depuseseră voturile simple au putut să aleagă dacă să depună voturile solemne sau să părăsească ordinul. Stanislav a decis să-l părăsească din cauza divergențelor cu unii membri referitor la viața călugărească. Înainte de a-i părăsi pe piariști a avut intuiția de a întemeia o comunitate dedicată misterului Neprihănitei Zămisliri.

În ziua în care i-a părăsit pe piariști, a făcut un vot solemn, consacrându-se pe sine însuși lui Dumnezeu și Sfintei Fecioare Maria, afirmând dorința sa de a întemeia o comunitate și adăugând votul de ascultare și sărăcie. A făcut o mărturisire de credință și un vot de sânge, pentru a apăra cinstea Fecioarei Maria zămislită fără de păcat. După aceea a găsit un grup de eremiți cu care să înceapă comunitatea. A încercat să-i formeze pe calea sfințeniei, însă aceștia nu erau dispuși să trăiască o viață disciplinată. S-a gândit să plece și să caute alte persoane pentru a forma comunitatea, dar Providența a fost cea care i-a indicat drumul. De fapt, un episcop local a ajuns să facă o vizită la sihăstria unde trăia. Prelatul a redactat un protocol pentru a reforma stilul de viață pe care l-a găsit acolo, i-a poruncit lui Stanislav să rămână acolo ca superior și a semnat documentul la 24 octombrie 1673, dat întemeierii noii congregații. Doi dintre eremiți au părăsit casa, lăsând cu el un singur candidat, care la rândul său după câtva timp a plecat. După aceea s-a întors și s-a reconciliat cu comunitatea.

Stanislav a înfruntat alte încercări, inclusiv căutarea necesarelor aprobări diecezană și papală. La început au fost constrânși să trăiască după o regulă eremitică, în timp ce el dorea un apostolat activ. Apoi, în cursul vieții sale, regula s-a schimbat și a putut să devină duhovnic și consilier al regelui, al nobililor și al demnitarilor Bisericii. A dobândit o mare faimă de sfințenie. La sfârșit a depus voturile solemne în comunitate la 6 iunie 1701, după ce a primit aprobarea papală.

Pe patul de moarte a primit sacramentele, a cuprins și a sărutat crucifixul său și a spus ultimele sale cuvinte: "În mâinile tale, Doamne, încredințez duhul meu". A murit exact la apusul zilei de 17 septembrie 1701. Fundația marianilor în 1672 a precedat cu aproape două sute de ani proclamarea din partea lui Pius al IX-lea a dogmei Neprihănitei Zămisliri

(După L'Osservatore Romano, 5 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat