Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Inima Neprihănită a Mariei - 2016

Isuse cu inima blândă și smerită, fă inima noastră asemenea cu inima ta și a mamei tale!

Datorită primului păcat, ființa și inima omului create după chipul lui Dumnezeu în iubire, bucurie și pace (cf. Gen 1,26-27), s-au schimbat în rău, încât Biblia a ajuns a spune despre om: "Întocmirile gândurilor din inima omului sunt rele din tinerețea lui" (Gen 8,21). Și iarăși: "Inima este nespus de înșelătoare și de deznădăjduit de rea. Cine poate s-o cunoască" (Ier 17,9). Dar, Dumnezeu nu a putut lăsa omul și inima lui după răutatea diavolului. De aceea, așa le-a vorbit oamenilor loviți de păcat: "Vă voi da o inimă nouă, și voi pune în voi un duh nou; voi scoate din trupul vostru inima de piatră, și vă voi da o inimă de carne. Voi pune Duhul meu în voi, și vă voi face să urmați poruncile mele și să păziți și să împliniți legile mele. Veți locui în țara, pe care am dat-o părinților voștri; voi veți fi poporul meu și eu voi fi Dumnezeul vostru" (Ez 36,26-28).

Iar Dumnezeu a hotărât să refacă ființa și inima omului, prin Fiul său Isus și prin lucrarea Duhului Sfânt, brațele sale divine, cum frumos se exprimă sfântul Irineu din Lyon ( 130-202).

Deci, trimis de Tatăl, prin puterea Duhului Sfânt, Isus a venit ca să schimbe inimile oamenilor după inima lui Dumnezeu cel întreit și unic. Iar prima ființă pe a cărei inimă a reușit să o schimbe, a fost inima neprihănită a Mariei. Astfel că de la inimile corupte a lui Adam și Eva și până la inimile împietrite ale fariseilor și cărturarilor care nutreau gânduri rele în inima lor (cf. Mt 9,4), care au refuzat sistematic cuvintele lui Dumnezeu (cf. Fap 7,21), dintr-o dată s-a ivit inima Mariei care a primit cuvântul lui Dumnezeu în inima ei, care medita la acest cuvânt divin, care și-a trăit viața după acest cuvânt (cf. Lc 2,19), care prin puterea Duhului Sfânt, a zămislit acest cuvânt în sânul ei și apoi l-a născut în lume, dar mai ales în suflete. (cf. Lc 1,31.35).

Maria a fost a fost doar prima ființă umană care a acceptat cuvântul și lucrarea lui Dumnezeu de schimbarea inimii sale după inima lui Isus. Maria a fost doar începutul lucrării divine de schimbare a inimii oamenilor, de înnoire a inimii oamenilor, căci după modelul inimii schimbate și înnoite a Mariei, avea să schimbe inimile tuturor celor chemați la mântuire. După schimbarea inimii Mariei, dar și a lui Iosif, după inima lui Isus, au urmat inimile apostolilor, în numele cărora vorbește sfântul Paul: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20). A urmat apoi schimbarea inimilor primilor creștini care erau o singură inimă și un singur suflet în Domnul (cf. Fap 4,32). Și această lucrare nobilă de schimbare și înnoire a inimii oamenilor începută de Dumnezeu cel întreit și unic cu Maria, trebuie să continue cu inimile tuturor oamenilor chemați la mântuire. Iată, ce ne spune în acest sens sfântul Ioan, apostol și evanghelist: "Cine zice că rămâne în Isus trebuie să trăiască și el cum a trăit Isus" (1In 2,6).

Iată, ceea ce sărbătorim noi creștinii romano-catolici astăzi: Schimbarea și înnoirea inimii neprihănite a Mariei după inima lui Isus și a întregii preasfintei Treimi, dar și schimbarea și înnoirea inimilor noastre, schimbare și înnoire aflate în derulare, schimbare și înnoire după inima lui Isus și după chipul întregii Preasfintei Treimi.

De aceea, ființa și inimile noastre ale celor care așteptăm mântuirea, trebuie să fie ca o amfore golite de noi înșine care așteaptă să fie umplute apa vieții, de apa care ne schimbă și ne înnoiește după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.

Voi aduce câteva exemple pentru a arăta că Maria lucrează alături de Isus pentri schimbarea și înnoirea inimilor, fără de care nimeni nu poate ajunge în cer (cf. Ap 21,27).

Sfântul Gabriel Possenti (1858-1862), un italian, a fost unul dintre sfinții care s-a lăsat scos din mocirla păcatului și adus de Maica Domnului la Isus, pentru ca să i se schimbe și să i se înnoiască inima. Deși educat bine creștinește, pornind de la niște slăbiciuni necontrolate a ajuns depărtat de Dumnezeu; căci: îi plăcea să fie mereu elegant îmbrăcat, nu suferea hainele vechi sau pătate, dădea o mare atenție frizurii pe care o pieptăna și o parfuma cu grijă și era foarte dornic de distracții în societate. Era pasionat și după spectacolele de teatru, citea cu nesaț romane la modă și avea o adevărată manie pentru dans. Din această pricină era poreclit balerinul. Distracțiile lumești, l-au îndepărtat de Dumnezeu, i-au sufletul gol și neliniștit. De aceea, voia și-și caute pacea inimii între zidurile unei mănăstiri, dar, n-avea puterea să o facă. Maica Domnului s-a oferit să-l ajute. În timpul unei procesiuni cu icoana ei, Maica Domnului i-a vorbit în inima: "Lumea nu este pentru tine! Te așteaptă mănăstirea"! Impresia a fost atât de puternică încât i-a stors lacrimi și din nou și-a luat hotărârea să rupă definitiv cu lumea și cu viața pe care o ducea. A luat drumul spre Morrovalle unde, la 21 septembrie 1856, a îmbrăcat haina de călugăr, luându-și numele de Gabriel al Maicii Îndurerate, căci din botez se numea Francisc. Isus i-a schimbat inima făcându-i-o, asemenea cu inima lui și a Maicii sale, și apoi l-a luat în patria sfinților.

Sfântul Odilion din Cluny (962-1048), un francez, a fost un alt sfânt adus de Maica Domnului la Isus, pentru a-i schimba și înnoi inima. Când el a trecut de prima copilărie, o boală grea, de care era gata să moară, i-a paralizat amândouă picioarele și l-a țintuit la pat, neputincios să se miște și trebuind a fi purtat în brațe. Mulți ani a stat așa, infirm, sărmanii părinți luându-și nădejdea de a-l mai vedea vindecat. Într-o zi, nu știm din ce pricină, l-au trimis undeva purtat de servitori pe o targă. Pe cale, aceștia au făcut un popas într-un sat și, având de făcut ceva cumpărături, au pus targa la ușa unei biserici, lăsându-l singur. Tot așteptând ca ei să se întoarcă și să-l ia, copilul și-a pierdut răbdarea: s-a dat jos din targă, ajutându-se de mâini, și apoi s-a târât până la intrarea în biserică, strecurându-se înăuntru. Încurajat de isprava lui, a continuat să se târască până la altarul mare, deasupra căruia se afla o icoană a Maicii Domnului, patroana acelei biserici. S-a prins de pânza altarului și a simțit cum deodată îi revin puterile în ambele picioare. Când servitorii s-au întors, l-au aflat sărind voios în jurul icoanei Maicii Domnului și manifestându-și cu gesturi copilărești bucuria. Ceva mai târziu, a revenit în la biserica în care își aflase vindecarea, și aici s-a consfințit Maicii Domnului ca servitor al ei pentru toată viața lui. Picioarele, pe care Maica Domnului le-a vindecat, au colindat aproape toate țările Europei creștine, pentru a povesti lucrările minunate pe care Dumnezeu le-a făcut cu el, dar le face și cu alții, prin Maria.

Sfântul Andrei din Chios (1439-1465), un grec. Într-o zi, îmbolnăvindu-se până acolo că ajunsese în pragul morții, s-a vindecat în chip miraculos, după ce i-a făgăduit Preacuratei că va schimba viața și va trăi în castitate. Harul a fost puternic și schimbarea a fost profundă. Avea 26 de ani când a venit pentru prima dată la Constantinopol. Orașul căzuse deja de 12 ani în mâna turcilor (din 1453). A fost prins de turci și i s-a cerut să se lepede de Isus. Ca să fie convins a fost biciuit în mai multe rânduri și a fost întemnițat. În temniță a rugat-o pe Maria să-l ajute. A primit puterea de a rămâne atașat de Isus, care i-a schimbat și înnoit inima, până la decapitarea lui.

Fericitul Egidiu (1190-1265). Părinții l-au destinat carierei bisericești. După primele studii în orașul natal, a primit tonsura clericală într-o mănăstire și a ajuns economul ei. Egidiu ducea o viață leneșă; nu-i păsa de regula călugărească; se ocupa mai mult de științele profane. Când s-a plictisit, a luat cu el banii mănăstirii și a plecat în Franța ca să aprofundeze medicina. Pe drum a fost acostat de un necunoscut misterios, care i-a promis că îl va pune în legătură cu niște alchimiști și magicieni din Toledo (Spania), de la care ar putea învăța multe din cele ce îl pasionează. S-a oprit la Toledo unde vreme de șapte ani s-a inițiat în practicile alchimiei și ale vrăjitoriei. Aici a încheiat un pact cu diavolul, pe care l-a iscălit cu sângele său, în care era prevăzută lepădarea de credință, pentru a deveni slujitorul satanei, și acesta se obliga să-i dea în schimb avere, plăceri și onoruri lumești. Într-o noapte, a avut un vis înfricoșător: i se părea că se afla în cimitirul mănăstirii sale din Portugalia, iar din morminte se auzeau glasuri care îi strigau: "Vai ție, nenorocitule, dacă nu-ți schimbi viața! Vai ție"! Îngrozit, a cerut ajutorul sfintei Fecioare. Fantomele au dispărut și el s-a trezit. Această întâmplare l-a determinat să renunțe la cariera de medic; și-a ars cărțile de magie; a părăsit Parisul și a pornit spre patria sa. A călătorit pe jos în semn de pocăință; pe drum a vizitat multe biserici, mulțumindu-i sfintei Fecioare pentru harul convertirii sale la Dumnezeu. Diavolul l-a atacat de multe ori, ispitindu-l să cadă în disperare la gândul pactului iscălit cu sângele său. Ca să-l alunge, el implora mereu mijlocirea sfintei Fecioare. Șapte ani au durat aceste atacuri diabolice, în timp ce el se supunea unor pocăințe tot mai aspre. În sfârșit, într-o noapte, pe când se ruga în bisericuța mănăstirii, a adormit în bancă. Atunci când s-a trezit, a văzut în fața lui pe bancă pactul cu pricina. Sfânta Fecioară îl smulsese din ghearele diavolului și i-l restituia. După ce l-a rupt și l-a ars, și-a redobândit liniștea și viața spirituală și-a luat un nou avânt.

Sfântul Edmund de Canterbury (1180-1240), un englez. Se deosebea de colegii săi de școală prin evlavie și iubirea de curățenie, roade ale unui har timpuriu, precum și ale educației mamei sale Mabel, o femeie foarte religioasă și a tatălui său, Reginald, care nu era mai prejos. Într-o zi, Edmund, obosit de societatea gălăgioasă a colegilor săi, s-a retras să se plimbe într-un loc liniștit. Lângă el a apărut un copil frumos, care i-a spus că este Isus și l-a încurajat să rămână statornic în evlavie, apoi a dispărut. Din acea zi, el și-a luat obiceiul să mediteze mai des pătimirile Domnului și s-a simțit foarte atras către mama lui Isus. Hotărât să nu se căsătorească, trăind toată viața în feciorie, și-a luat ca model de viață pe sfântul Iosif, logodnicul sfintei Fecioare Maria. Apoi, i-a venit ideea să se lege și el prin logodnă cu Fecioara Maria. După ce a făcut rost de două verighete, pe care a pus să se graveze cuvintele Ave, Maria, a intrat într-o biserică a Maicii Domnului din Oxford și în fața statuii ei a rostit un act de dăruire de sine ca logodnic al Fecioarei Maria, după care a pus una dintre verighete în degetul ei, iar cealaltă verighetă în degetul său. Înainte de a muri, el a mărturisit că în acea zi a fost copleșit de o mare bucurie și că Fecioara Maria i-a obținut harul de a nu mai simți în trup concupiscența. Căuta să-și atragă colegii la evlavia către sfânta Fecioară. După terminarea studiilor, a fost sfințit preot. În 1234, pe când avea 53 de ani, a fost ales și consacrat episcop de Canterbury. În cei șase ani cât a păstorit această dieceză s-a arătat zelos pentru suflete și caritabil cu săracii. A murit rostind aceste cuvinte: "În tine, Doamne, am crezut, pe tine te-am predicat, pe tine te-am vestit poporului după adevărul evangheliei tale".

Închei cu cuvintele primei lecturi: "Mă voi bucura din toată inima în Domnul și sufletul meu se va veseli, pentru că el m-a îmbrăcat cu haina mântuirii și m-a învăluit cu mantia dreptății, cum își pune mirele diademă și cum se înfrumusețează mireasă cu podoabele ei. Căci precum pământul face să răsară lăstarii și o grădina face să crească semănăturile, tot așa Domnul Dumnezeu va face să răsară dreptatea și lauda mea înaintea tuturor popoarelor" (Is 61,10-11).

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat