Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 10-a de peste an - Anul C - 2016

Te preamăresc, Doamne, pentru că prin Cristos m-ai eliberat.

Încă din Vechiul Testament, sfatul divin l-a prezentat pe Mesia care urma să vină în lume ca pe puternicul care va distruge lucrările diavolului, care va deschide ochii orbilor, care deschide urechile surzilor, care va vindeca picioarele ologilor, care va dezlega limba muților, care va vindeca orice boală și orice neputință, ca va învia morții, care va mântui lumea (cf. Gen 3,15; Is 35,5; Ez 37,1-14). Iar Isus, venind în lume la împlinirea timpului (cf. Gal 4,4), ca Fiul lui Dumnezeu (1In 5,20), ca cel care are puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18), își va începe misiunea prin înfrângerea și alungarea diavolilor din sufletele oamenilor, atât la muntele ispitirilor cât și în misiunea sa publică (cf. Lc 4,13.35; 10,18; 1In 3,8), căci diavoli au fost și sunt cauza suferințelor și morții oamenilor.

Duminica trecută l-am văzut pe Isus vindecând pe slujitorul centurionului roman de o boală mortală și am văzut că l-a vindecat de la distanță, numai prin puterea cuvântului său, așa cum prin puterea cuvântului a adus la existență creația, a zis și toate au luat ființă (cf. Gen 1,1-31; Evr 11,3). Astăzi, Isus, tot prin puterea cuvântului, l-a înviat și pe tânărul din Naim: "Tinere, îți zic, scoală-te". Mortul s-a sculat și a început să vorbească (cf. Lc 7,14-15).

La intrarea în cetatea Naim, Isus întâlnește un cortegiu funerar. O femeie văduvă își conducea unicul fiu, unica speranță pământească, la mormânt, dar nu și ultima speranță existentă, căci îl întâlnește pe Isus, Fiul lui Dumnezeu cel iubitor și milostiv. Naim în traducere înseamnă "loc plăcut", dar loc plăcut în care intrase diavolul, păcatul și moartea. Asta ne duce cu gândul la un alt "loc plăcut", la paradis, în care a intrat diavolul, păcatul și moartea. Și tot asta ne amintește și de "viața noastră plăcută de după Botez", unde au intrat diavolul, păcatul și moartea. Speranță, atunci când totul pare pierdut ca și pentru femeia din Naim, când și ultimele resurse pământești par că se pierd și că moartea implacabilă ne lovește, să nu disperăm, ci să ne amintim că datorită lui Isus Cristos, care ne iubește și pe care îl iubim, nimic nu este pierdut. El și ucenicii săi ne vor întâmpina, el ne va învia cu puterea unui simplu cuvânt, ne va ferici cu o singură privire, ne va scoate din orice tristețe și durere și ne va așeza în paradisul reclădit pentru noi (cf. In 5,17; 14,2-3).

Evangheliile amintesc doar trei învieri făcute de Isus, câte o înviere pentru fiecare vârstă: un copil - fiica lui Iair (cf. Mc 5,41-42); un tânăr - tânărul din Naim (cf. Lc 7,14-15); și un adult - Lazăr din Betania (cf. In 11,43-44). Doar aceste trei exemple au fost reținute de evangheliști, pentru a ne arăta că nimeni nu este lipsit de speranța învierii: nici copiii, nici tinerii, nici adulții, nici bărbații, nici femeile. Dar credem numărul celor înviați de Isus a fost mult mai mare, numai dacă ne gândim la morții care au înviat la moartea sa (cf. Mt 27,52-53) și apoi la afirmația lui Ioan evanghelistul că: "Mai sunt multe alte lucruri pe care le-a făcut Isus, care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că nici chiar în lumea aceasta n-ar fi putut încăpea cărțile care s-ar fi scris" (In 21,25).

Apogeul revelației Vechiului Testament despre milostivirea divină se găsește la profetul Osea. Deși poporul a încălcat alianța și a fost asemănat cu o "prostituată cu renume" și Dumnezeu avea toate motivele pentru a rupe legătura cu poporul său, totuși în inima lui Dumnezeu mila învinge dreptatea.

Iar învierile operate de Dumnezeu în Vechiul Testament prin profeții săi se înscriu pe această linie, a milei care dă speranță celor greșitori, celor păcătoși.

Deci, chiar înainte de venirea lui Isus, s-a arătat milostivirea lui Dumnezeu față de cei morți în păcate și morți din cauza păcatelor, pentru a menține în ei speranța în înviere, prin profeții săi a înviat niște morți. Dar, pentru că profeții nu erau ei Mesia, ci numai imagini profetice ale lui, procedura învierii morților a fost una grea și complicată, căci pe lângă invocarea cuvântului divin, profeții mai trebuiau: să se întindă peste mort, ca Ilie (cf. 1Rg 17,21), sau trebuiau să pună gura lor peste gura mortului, ochi lor peste ochi mortului, ca Elizeu (cf. 2Rg 4,34); sau, ca un mort să fie înviat, trebuia să fie aruncat peste osemintele unui profet mort (cf. 2Rg 13,21).

Apoi, Dumnezeu a întărit speranța în învierea morților, prin viziunea învierii oaselor uscate ale poporului său, prin puterea Cuvântului și a Duhului său (cf. Ez 37,1-14), înviere care se va împlini la prima venire și mai ales la cea de-a doua venire a lui Isus. Când Isus a venit la plinirea timpului (cf. Gal 4,4); Isus, care vine mereu tainic și care va veni cu mărire la sfârșit (cf. Ap 1,8); Isus, care are viața lui Dumnezeu în el însuși (cf. In 5,26); Isus, care are puterea să-și dea viață și puterea să o ia înapoi (cf. In 10,18); Isus, care ține în mâinile sale cheile morții și ale vieții (cf. Ap 1,18); Isus, care are puterea de a învia morți chiar aflați în descompunere, ca Lazăr, rostind doar un cuvânt și acesta rostit de la distanță (cf. In 11,43-44), zic, acest Isus ne va învia și pe noi toți care credem în el cu ușurință rostirii unui cuvânt, fie de aproape, fie de la distanță; fie prin gingășie, fie prin putere (cf. 1Cor 15,26; 2Tim 1,10). Deci, astăzi ne completăm cunoștințele despre Isus, aflând că el numai cu puterea cuvântului său rostit chiar de la distanță, poate, scoate diavoli (cf. Lc 4,35), poate vindeca bolnavi incurabili (cf. Lc 7,7) și poate învia și morți care miroase (cf. Lc 7,14-15; In 11,43-44). Acesta este Isus mântuitorul nostru de la care așteptăm eliberările și vindecările de acum, precum și învierea și fericirea veșnică de la venirea sa de-a doua. De aceea, chiar de pe acum, împreună cu sfântul Paul, ne batem joc de moartea învinsă de Isus și spunem: "Moartea a fost înghițită de biruință. Unde îți este biruința, moarte? Unde îți este boldul, moarte?" (cf. 1Cor 15,54-55).

Deci, când din cauza păcatului lui Adam și al nostru vom muri (cf. Rom 6,23), dacă l-am primit în viața noastră pe Isus, așa cum femeia din prima lectură l-a primit pe profetul Ilie (cf. 1Rg 17,17-24) și cum o altă femeie l-a primit pe profetul Elizeu (cf. 2Rg 4,8), așa cum Marta și Maria îl primeau pe Isus (cf. Lc 10,38-39), atunci Isus cu ușurința rostirii unui cuvânt ne va învia și pe noi la o viață nouă și veșnică.

Evanghelia de astăzi ne spune că pe toți cei care au asistat la învierea tânărului din Naim, i-a cuprins teama și uimirea și îl preamăreau pe Dumnezeu. Teamă și uimire îi va cuprinde și pe toți potrivnicii noștri atunci când Isus va reveni în slavă și când ne va învia printr-un singur cuvânt. Un martir le spunea prigonitorilor săi: "Astăzi ne ucideți ca pe niște gâște, dar mâine vom învia ca niște lebede!" Iar sfântul Iustin, filozoful păgân convertit, pe când era ucis de prefectul Romei, Rusticus, un filozof cinic, a spus: "Nu numai că știu că voi învia și voi merge în paradis, dar sunt absolut sigur!"

În lectura a doua, sfântul Paul ne învață că a-l primi pe Isus în viața noastră înseamnă a ne converti de la prigonitor la apostol, de la indiferent religios la căutător în liniște al lui Dumnezeu, de la fără relații cu Biserica la comuniune cu ea, de la duritate cu oamenii la dragoste frățească. Isus ne spune clar că atunci când el va veni, toți morții vor învia: "Nu vă mirați de lucrul acesta; pentru că vine ceasul când toți cei din morminte vor auzi glasul lui și vor ieși afară din ele. Cei ce au făcut binele vor învia pentru viață; iar cei ce au făcut răul vor învia pentru judecată" (In 5,28-29).

Tot sfântul Paul ne spune în altă parte că pentru a învia nesupuși putrezirii și schimbați (cf. 1Cor 15,52), trebuie să ne naștem la o viață nouă (cf. Col 2,11-13), căci cine se naște numai o sigură dată moare de două ori, și trupește și sufletește; iar cine se naște de două ori, din sânul mamei și din Dumnezeu, moare numai o singură dată, numai trupește, dar pentru învierea veșnic fericită.

Sfântul Ioan al Crucii (1542-1591) învață că schimbarea vieții, învierea din păcat, unirea cu Dumnezeu sau sfințenia vieții înseamnă totala transformare a voinței noastre după voința lui Dumnezeu, în așa fel încât nimic din noi să nu fie contrar voinței Celui Preaînalt, ci chiar și cea mai mică faptă să fie în totalitate după voința divină.

O istorioară ne spune că un îndrăgostit nu mai putea de dorul iubitei. Târziu în noapte, bătu la ușa ei cerând să fie lăsat înăuntru. "Cine e acolo?" întrebă ea. "Sunt eu", răspunse îndrăgostitul. Dinăuntru, fata îi spuse: "Camera mea e îngustă și patul meu e strâmt. Nu am loc pentru tine. Pleacă". El plecă fără să înțeleagă de ce fusese refuzat. Știa că și ea îl iubea. Rătăci un timp prin lume, gândindu-se mereu la ciudata ei comportare. Deodată avu o iluminare. Târziu, într-o noapte, ciocăni din nou la ușa ei. "Cine-i acolo?" "Ești tu," răspunse el. Atunci ușa se deschise și ea apăru în prag spunându-i: "Te aștept de atâta vreme!" Când vom ajunge la poarta cerului, va trebui să putem spune: "Ești tu, Isuse!"

În anul 1875 în satul Castiglione din Italia, era aproape de moarte o sărmană bătrână, al cărei bărbat trăia total fără Dumnezeu. Gândul că trebuia să se despartă de tovarășa vieții, pe care o iubea foarte mult, îl întrista peste măsură pe acest bătrân și deoarece era țintuit pe un scaun de o paralizie, a chemat pe doi vecini și le-a spus: "Fiți buni și duceți-mă la sărmana mea soție, că s-o pot îmbrățișa încă o dată". Dar dânsa nu l-a primit. "Pentru ce să ne îmbrățișăm și să ne luăm rămas bun, îi zise ea, de vreme ce nu ne vom mai revedea în cer?" Bătrânul necredincios s-a înfiorat, a izbucnit în plâns și a spus: "Da, da, draga mea, ne vom revedea în cer, căci mă voi împăca cu Dumnezeu". A trimis îndată după preot și s-a spovedit cu hotărâre și căință. În timp ce sufletul omului primea dezlegarea, sufletul bătrânei intră în veșnicie. Acum așteptau amândoi învierea și întâlnirea. Pentru a învia fericiți și pentru a ne întâlni cu toții în Cristos, este obligatoriu să ieșim din viața aceasta prieteni cu Dumnezeu și cu frații.

Evanghelia de astăzi se încheie cu aceste cuvinte: "Un mare profet s-a ridicat între noi și Dumnezeu a vizitat poporul său. Vestea acestui fapt s-a răspândit în toată Iudeea și în ținuturile învecinate" (Lc 7,16-17). Lăudăm noi pe Dumnezeu pentru darurile primite prin Cristos, mântuirea de diavol, de păcat, de lume, de boli și de moarte? Răspândim noi vestea cea bună a biruinței lui Isus pentru noi asupra tuturor dușmanilor noștri: diavol, păcat, lume, boli și moarte? Lauda și vestirea acestor biruințe ale lui Dumnezeu, prin Cristos, ne așază pe calea mântuirii.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat