Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Concert de muzică sacră în catedrala din Iași

Duminică seară, 26 iunie 2016, în catedrala romano-catolică "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași a avut loc un concert de muzică sacră Israel în Egipt, de G.F. Händel, interpretat de corul mare al catedralei, sub bagheta dirijorului pr. Florin Spătariu.

Concertul s-a înscris în seria marilor lucrări de muzică sacră susținute de Corul Catedralei în ultimii ani, cum ar fi: Requiem și Misa Încoronării de W.A. Mozart, Requiem de G. Fauré, Coronation Anthems și oratoriul Messiah de G.F. Händel și alte creații de referință majoră pentru activitatea muzicală a catedralei și cea culturală a Iașului.

Traducerea sonoră a unor secțiuni din oratoriul Israel în Egipt a fost realizată în premieră în orașul Iași. Corul a fost acompaniat de orchestra "Tineri interpreți ieșeni" și organistul Octavian Bișoc, avându-i ca soliști pe Alexandru Savin, Daniel Mateianu, Mihaela Blându și Luiza Torboli.

Muzicianul german, naturalizat englez, G.F. Händel este unul dintre cei mai iubiți și cântați muzicieni din istoria barocului și a muzicii în general. În domeniul genului oratoriu el a compus 22 de opusuri, însumând o cantitate uriașă de muzică sacră.

Oratoriul sacru, ca gen muzical, a apărut la începutul secolului al XVII-lea. Era cântat în special în timpul Postului Mare, o perioadă în care, datorită sobrietății liturgice specifice, în majoritatea orașelor europene înceta reprezentarea operelor, iar sediile teatrelor se închideau

Compunerea muzicii oratoriului Israel în Egipt a durat o lună. Prima reprezentare a avut loc la 4 aprilie 1739 la Teatrul Regal din Londra.

Textul conține versete luate doar din Biblie, mai exact din Exod și din Psalmi, cu foarte mici intervenții ale lui Carl Jennens, autorul-libretist al oratoriului.

Scena biblică redă una dintre cele mai mari intervenții divine în istoria poporului evreu: ieșirea din robia Egiptului și trecerea Mării Roșii.

Oratoriul descrie așadar, în prima parte, plăgile cu care e lovit Egiptul de către Domnul pentru că faraonul nu permite plecarea evreilor din sclavie, iar în partea a doua prezintă cântecul de libertate al evreilor după trecerea Mării Roșii.

Din cele 10 plăgi dezlănțuite asupra Egiptului, în această seară vom audia câteva dintre cele mai reprezentative, cum ar fi: apa Nilului se transformă în sânge; broaștele din Nil invadează casa lui faraon; întunericul cuprinde Egiptul; și necruțătoarea moarte lovește în primii născuți ai egiptenilor.

Fiind constrâns de forța semnelor divine, faraonul eliberează până la urmă pe fiii lui Israel din sclavie. Din acest moment, Israelul a început să existe ca popor și să aibă o identitate proprie. Aceea a fost "ziua sa de naștere". Amintirea acestui episod extraordinar a devenit așa de importantă pentru poporul ebraic încât fiecare tată de familie era obligat să-l relateze copiilor: "Eram sclavi ai faraonului, în Egipt, și Domnul ne-a scos cu mână puternică" (Dt 6, 21).

Gândind textul și muzica, Händel a încredințat discursul aproape integral corului, creând astfel o comunitate de credincioși care se încredeau în providența divină. De ce a procedat astfel?

În timpul său, existau câteva curente relativiste, printre care deismul. Această orientare filozofico-relogioasă afirma existența lui Dumnezeu numai în calitate de cauză primară și impersonală a lumii, negând ideea intervenției sale ulterioare: Dumnezeu, spuneau deiștii, după ce a creat lumea, nu mai exercită nici o influență asupra ei.

Händel combate deismul în mod irevocabil cu acest oratoriu: aici totul este providență și purtare de grijă. Dumnezeu nu este nici pe departe indiferent față de poporul evreu, ci este prezent prin semne ieșite din comun.

Un comentator de la London Daily Post expune o memorabilă caracterizare a oratoriului Israel în Egipt: "În timp ce Anglia este fărâmițată de sclavie, bigotism și separări de tot felul, Händel oferă, prin oratoriul său, cea mai nobilă adorație și cel mai bun tribut Divinității".

Omul credincios, în viziunea lui Händel, este cu atât mai liber cu cât se apropie mai mult de Dumnezeu, iar a crede nu este o slăbiciune, ci o forță.

Domnul să îi binecuvânteze pe toți cei care au făcut posibilă audiția acestor armonii sufletești și culturale!

Pr. Cristian Bîrnat

* * *

Înregistrarea concertului:


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat