Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rugăciunea, factor decisiv

Prefața pontifului la o antologie de texte a predecesorului său despre preoție

Anticipăm textul integral al prefeței, semnate de papa Francisc la 7 martie, la o antologie de texte a predecesorului său despre preoție, A preda și a învăța iubirea lui Dumnezeu (Siena, Cantagalli, 304 pagini), cartea reunește 43 de omilii. Din textul cel mai vechi, rostit în 1954 la Berchtesgaden și dedicat lui Franz Niegel în ziua primei sale Liturghii, publicăm în această pagină începutul. Încheie culegerea, introdusă de cardinalul Gerhard Müller, scrisoarea lui Benedict al XVI-lea pentru convocarea Anului Sacerdotal (16 iunie 2009). Cartea iese în ajunul celei de-a 65-a aniversări a hirotonirii sacerdotale a lui Joseph Ratzinger care s-a ținut la 29 iunie 1951, în domul din Freising. Antologia este prima dintr-o coloană de "texte alese", care va ieși în șase limbi, despre știință și credință, Europa, minorități creative, politică și credință, universitate, euharistie. Aniversarea va fi comemorată cu o ceremonie care se va ține în Vatican la 28 iunie.

De fiecare dată când citesc operele lui Joseph Ratzinger / Benedict al XVI-lea îmi devine tot mai clar că el a făcut și face "teologie în genunchi": în genunchi pentru că, încă înainte de a fi un foarte mare teolog și învățător al credinței, se vede că este un om care crede cu adevărat, care se roagă cu adevărat; se vede că este un om care întruchipează sfințenia, un om al păcii, un om al lui Dumnezeu. Și astfel el întrupează exemplar inima întregii acțiuni sacerdotale: acea profundă înrădăcinare în Dumnezeu fără de care toată capacitatea de organizare posibilă și toată presupusa superioritate intelectuală, toți banii și toată puterea rezultă inutile; el întrupează acel raport constant cu Domnul Isus fără de care nu mai este adevărat nimic, totul devine rutină, preoții aproape salariați, episcopii birocrați și Biserica nu Biserică a lui Cristos, ci un produs al nostru, o ONG până la urmă superfluă.

Preotul este cel care "întrupează prezența lui Cristos, mărturisindu-i prezența mântuitoare", scrie în acest sens Benedict al XVI-lea în scrisoarea de convocare a Anului Sfintei Preoții. Citind acest volum, se vede clar cum el însuși, în șaizeci și cinci de ani de preoție pe care îi celebrăm astăzi, a trăit și trăiește, a mărturisit și mărturisește exemplar această esență a acțiunii sacerdotale.

Cardinalul Gerhard Ludwig Müller a afirmat cu autoritate că opera teologică a lui Joseph Ratzinger mai întâi și a lui Benedict al XVI-lea după aceea îl pune în marea ceată a teologilor foarte mari pe scaunul lui Petru; ca, de exemplu, Papa Leon cel Mare, sfânt și învățător al Bisericii.

Renunțând la exercitarea activă a slujirii petrine, Benedict al XVI-lea a decis acum să se dedice total slujirii rugăciunii: "Domnul mă cheamă să «urc pe munte», să mă dedic și mai mult rugăciunii și meditației. Dar asta nu înseamnă a abandona Biserică, dimpotrivă, dacă Dumnezeu îmi cere asta este tocmai pentru ca eu să pot continua s-o slujesc cu aceeași dăruire și aceeași iubire cu care am încercat s-o fac până acum", a spus în ultimul emoționant Angelus recitat de el. Din acest punct de vedere, la considerația justă a prefectului Congregației pentru Doctrina Credinței aș vrea să adaug că probabil el chiar astăzi, ca Papă emerit, ne împarte în modul cel mai evident una dintre cele mai mari lecții ale sale de "teologie în genunchi".

Pentru că și probabil mai ales din mănăstirea Mater Ecclesiae, în care s-a retras, Benedict al XVI-lea continuă să mărturisească în mod și mai luminos "factorul decisiv", acel nucleu intim al slujirii sacerdotale pe care diaconii, preoții și episcopii nu trebuie să-l uite niciodată: adică faptul că prima și cea mai importantă slujire nu este gestionarea "treburilor curente", ci a se ruga pentru alții, fără întrerupere, suflet și trup, exact cum face Papa emerit astăzi: constant cufundat în Dumnezeu, cu inima mereu îndreptată spre El, ca un iubitor care în orice moment se gândește la cel iubit, orice lucru ar face. Astfel, Sanctitatea Sa Benedict al XVI-lea, cu mărturia sa, ne arată care este adevărata rugăciune: nu ocupația câtorva persoane considerate deosebit de evlavioase și eventual considerate mai puțin potrivite ca să rezolve probleme practice; acel "a face" pe care în schimb cei mai "activi" cred că este elementul decisiv al slujirii noastre sacerdotale, izolând astfel de fapt rugăciunea la "timp liber". Și rugăciunea nu este nici pur și simplu o bună practică pentru a ne pune un pic în pace conștiința, sau numai un mijloc evlavios pentru a obține de la Dumnezeu ceea ce într-un anumit moment credem că ne folosește. Nu. Rugăciunea, ne spune în această carte și ne mărturisește Benedict al XVI-lea, este factorul decisiv: este o mijlocire de care Biserica și lumea - și cu atât mai mult în acest moment de adevărată schimbare de epocă - au nevoie mai mult ca oricând, ca de pâine, mai mult decât de pâine. Pentru că rugăciunea înseamnă a încredința Biserica lui Dumnezeu, având conștiința că Biserica nu este a noastră, ci a sa, și că tocmai pentru asta el n-o va abandona; pentru că rugăciunea înseamnă a încredința lumea și omenirea lui Dumnezeu; rugăciunea este cheia care deschide inima lui Dumnezeu, este singura care reușește să-l conducă mereu din nou pe Dumnezeu în această lume a noastră și în același timp singura care reușește să-i conducă mereu din nou pe oameni și lumea la El, ca fiul risipitor la tatăl său care, plin de iubire față de el, nu așteaptă altceva decât să-l poată îmbrățișa din nou. Benedict nu uită că rugăciunea este prima îndatorire a episcopului (Fap 6,4).

Și astfel a ne ruga cu adevărat merge mână în mână cu conștiința că, fără rugăciune, foarte repede lumea nu numai că pierde orientarea ci și izvorul autentic al vieții: "Pentru că fără legătura cu Dumnezeu suntem ca niște sateliți care au pierdut orbita lor și se prăbușesc nebunește în gol, nu numai dezagregându-se pe ei înșiși, ci amenințându-i și pe alții", scrie Joseph Ratzinger, oferindu-ne una dintre multele, minunatele imagini presărate în această carte.

Iubiți confrați! Eu îmi permit să spun că dacă vreunul dintre voi ar ajunge vreodată să aibă îndoieli cu privire la centrul propriei slujiri, cu privire la sensul său, cu privire la utilitatea sa, dacă ar ajunge vreodată să aibă îndoieli cu privire la ce anume așteaptă cu adevărat oamenii de la noi, să mediteze profund paginile care ne sunt oferite: pentru că ei așteaptă de la noi ceea ce în această carte veți găsi descris și mărturisit: să-l ducem lor pe Isus Cristos și să-i conducem la El, la apa proaspătă și vie, de care le este sete mai mult decât de orice altceva, pe care numai El o poate dărui și pe care niciun surogat n-o va putea înlocui vreodată; să-i conducem la fericirea deplină și adevărată când nimic nu-i mai satisface, să-i conducem să realizeze acel vis al lor cel mai intim pe care nicio o putere nu-l va putea promite și asculta vreodată!

Nu este întâmplător că inițiativa acestui volum - împreună cu aceea de a da viață foarte oportun unei coloane de cărți tematice ale gândirii lui Joseph Ratzinger / Benedict al XVI-lea - a pornit de la un laic, profesorul Pierluca Azzaro, și de la un preot, cucernicul părinte Carlos Granados. Către ei se îndreaptă mulțumirea mea cordială, urarea și sprijinul pentru proiectul important, împreună cu părintele Giuseppe Costa, director al Libreria Editrice Vaticana care publică Opera omnia a lui Joseph Ratzinger. Nu este întâmplător, spuneam, pentru că volumul pe care astăzi îl prezint este adresat în egală măsură preoților și credincioșilor laici; așa cum mărturisește în mod magistral, printre multele, această pagină din carte pe care o ofer călugărilor și laicilor ca o ultimă, insistentă invitație la lectură: "Întâmplător în aceste zile am citit relatarea pe care o face marele scriitor francez Julien Green despre convertirea sa. Scrie că în perioada dintre cele două războaie el trăia exact cum trăiește un om de astăzi: își permitea tot ceea ce voia, era înlănțuit de plăcerile contrare lui Dumnezeu așa încât, pe de o parte, avea nevoie de ele pentru a-și face viața suportabilă, dar, pe de altă parte, găsea insuportabilă tocmai acea viață. Caută căi de ieșire, leagă raporturi. Merge la marele teolog Henri Bremond, însă conversația rămâne pe planul academic, subtilități teoretice care nu-l ajută. Instaurează un raport cu cei doi mari filozofi, soții Jacques e Ra?ssa Maritain. Ra?ssa Maritain îi indică un dominican polonez. El îl întâlnește și îi descrie iarăși această viață a sa sfâșiată. Preotul îi spune: «Și dumneavoastră sunteți de acord să trăiți așa?». «Nu, desigur nu!», răspunde el. «Așadar vreți să trăiți în mod diferit; sunteți căit?». «Da!», spune Green. Și apoi se întâmplă ceva neașteptat. Preotul îi spune: «Îngenuncheați! Ego te absolvo a peccatis tuis - te dezleg». Scrie Julien Green: «Atunci mi-am dat seama că în fond am așteptat mereu acest moment, am așteptat mereu pe cineva care să-mi spună: îngenunchează, te dezleg. Am mers acasă: nu eram un altul, nu, în sfârșit redevenisem eu înumi»" (Joseph Ratzinger, Opera omnia, 12, pag. 781).

* * *

Pescarul de pe lac

În evanghelia de astăzi, pe care diaconul tocmai a proclamat-o pentru noi, este cuprinsă ceva din fascinația Țării Sfinte. Este aproape ca și cum pentru o clipă am auzi spargerea lină a valurilor lacului pe care Domnul așa de des a navigat cu discipolii săi, ca și cum am percepe strălucirea luminoasă a cerului din sud care se încovoie lucios și salutul câmpiilor din jurul lacului, ale căror flori Domnul le-a preamărit în parabolele sale. În vestirea Împărăției veșnice Domnul ne-a pus înăuntru ceva din spargerea valorilor și din parfumul florilor din țara sa, și noi suntem mulțumiți pentru asta, pentru că recunoaștem cu bucurie afinitatea cu frumusețea patriei noastre.

Dar tot ceea ce este spus acolo este numai cadrul extern în care se încadrează lucrul mai mare și important: dimineața existenței unui om în care el primește chemarea și funcția vieții sale. Simon, care ca pescar de mulți ani naviga pe lac, încă o dată iese în larg pentru a pescui. Însă când trage la mal năvoadele, așa de grele și pline - de data aceea pescuirea nu era meritul său - începe ceva nou: "De acum vei fi pescar de oameni", îi spune Domnul.

Năvodul și barca acum rămân acolo unde sunt, alții se vor ocupa de ele. Tu acum trebuie să arunci năvoadele lui Dumnezeu în marea lumii. Acum tu trebuie să duci în siguranță, pe malul veșniciei, pe oamenii care, refractari, în acea mare a lumii se închid în iluzia presupusei lor fericiri. Și trebuie să faci asta trecând prin noaptea dezolantă a atâtor insuccese; trebuie să faci asta fără să te descurajezi și fără a murmura, chiar și în orele amare în care totul îți pare zadarnic și munca vieții tale irosită.

Asta s-a întâmplat atunci, în urmă cu aproape două mii de ani, într-o dimineață a existenței unui om. Dar nu numai atunci. Se întâmplă și acum, aici, astăzi.

De fapt ce se întâmplă la hirotonirea sacerdotală și la prima liturghie dacă nu asta: Cristos se prezintă din nouă unor tineri luându-le din mâini bărcile și năvoadele, de care ei legaseră visul acesta sau acela de tinerețe, și le spune: acum trebuie să deveniți pescari de oameni. Trebuie să ieșiți în larg pe marea lumii pentru a arunca năvoadele lui Dumnezeu cu curaj și cu mărinimie, într-un timp care pare să aibă tot interesul să scape de Dumnezeu, sfântul prădător.

Este de aceea ca un ecou al lacului Genezaret când, la începutul hirotonirii sacerdotale, episcopul le prezintă tinerilor diaconi viitoarele îndatoriri pe care le au în fața lor; în mod obiectiv, clar, simplu și sintetic, așa cum odinioară limba romanilor, dominatori ai lumii, a formulat acele îndatoriri. Preotul trebuie să ofere jertfa, să binecuvânteze, să prezideze, să predice și să boteze. Cuvinte scurte dar pline de conținut, asupra cărora candidații la preoție au reflectat mult în zilele de exerciții înainte de hirotonire, pentru că în aceste cuvinte cu siguranță este cuprins acum tot sensul vieții lor viitoare.

(După L'Osservatore Romano, 23 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat