Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În dimensiunea sinodalității

Au început în Creta lucrările conciliului ortodox

De Hyacinthe Destivelle

La 20 iunie s-a ținut prima sesiune a sfântului și marelui conciliu al Bisericii ortodoxe. Aranjați în semicerc pe o largă estradă la dreapta și la stânga patriarhului ecumenic în ordinea dipticelor, cum este stabilit de regulamentul conciliului, primații sunt așezați în fața adunării părinților conciliari, delegațiile celor zece Biserici prezente. În centrul semicercului, în fața patriarhului Bartolomeu, se află un mic altar pe care este pusă cartea Evangheliilor, între două lumânări aprinse. În spatele primaților, într-un al doilea semicerc, sunt așezați episcopii consilieri, doi pentru fiecare primat. Pe fundal este reprezentată icoana Rusaliilor înconjurată de alte două, cea a lui Cristos și cea a Născătoarei de Dumnezeu. Motoul conciliului, "El i-a chemat pe toți la unitate", este scris în diferite limbi, în timp ce sus sunt reprezentate stemele celor paisprezece Biserici ortodoxe autocefale.

Această sesiune inaugurală a fost deschisă observatorilor din celelalte Biserici, confesiuni și organizații creștine, precum și jurnaliștilor. Cântarea imnului de Rusalii este urmată de proclamarea Evangheliei sfântului Marcu, unde fiii lui Zebedeu cer să șadă la dreapta și la stânga lui Cristos. Acesta le răspunde: "Cine vrea să fie primul între voi să fie servitorul tuturor" (Mc 10,35-45).

Patriarhul ecumenic, amintind că atenția lumii întregi este îndreptată spre conciliu, subliniază responsabilitatea pe care această privire face să cadă asupra părinților conciliari. Unicul mesaj pe care-l citează este cel al Papei Francisc, care la 19 iunie, în timpul rugăciunii Angelus și pe twitter, a invitat la unirea cu rugăciunea ortodocșilor pentru sfântul și marele conciliu: "Ieri - afirmă Bartolomeu - Sanctitatea Sa s-a rugat pentru succesul lucrărilor noastre nu numai în timpul rugăciunii Angelus ci și prin internet; a avut gentilețea de a aminti conciliul nostru și să dorească succesul său. Îi adresăm mulțumirea noastră cordială".

Arhiepiscopul de Constantinopol explică apoi că sinaxa primaților de la 17 iunie a decis să se trimită celor patru primați absenți o telegramă invitându-i să participe la conciliu, sau măcar să se unească la liturgia de Rusalii din 19 sau la cea de încheiere din 26. Doi patriarhi au răspuns: patriarhul Ioan de Antiohia a exprimat din nou amânarea conciliului până după rezolvarea problemei Qatarului, patriarhul Kiril de Moscova a amintit decizia Sfântului Sinod al Bisericii ortodoxe ruse din 13 iunie.

Într-o lungă și bogată conferință, patriarhul s-a oprit apoi asupra semnificației și asupra perspectivelor convocării sfântului și marelui conciliu. Prezentând sinodalitatea ca o dimensiune intrinsecă Bisericii, precum și ca o dimensiune a credinței creștine, a subliniat că instituția sinodală "își trage originea din profunzimile misterului Bisericii". Ceea ce "noi am primit și păstrat nu este înainte de toate o chestiune de tradiție canonică, ci de adevăr fundamental teologic și doctrinal fără de care nu există mântuire". De fapt, "când proclamăm, prin simbolul sacru al credinței noastre, că noi credem în Biserica una, sfântă, catolică și apostolică, proclamăm în același timp sinodalitatea care întrupează toate aceste caracteristici ale misterului Bisericii în istorie, adică unitatea, sfințenia, catolicitatea și apostolicitatea sa". De fapt, "fără sinodalitate, unitatea Bisericii este fracționată", sfințenia membrilor săi este "redusă la o moralitate individuală", catolicitatea "este sacrificată în folosul intereselor particulare individuale, colective, naționale" și mesajul apostolic nu poate să fie proclamat.

Bartolomeu arată apoi că sinodalitatea este indisociabilă de istoria Bisericii, amintind treptat conciliul apostolic din Ierusalim, vechile concilii mitropolitane (Canoanele apostolice, 34), conciliile ecumenice, dar și, în al doilea mileniu, numeroasele concilii ortodoxe, cum ar fi conciliile palamite din secolul al XIV-lea, care "dau mărturie că, în pofida dificultăților, Biserica ortodoxă n-a întrerupt niciodată activitatea sa sinodală nici la nivel panortodox".

Trei au fost motivele pentru care a fost convocat actualul conciliu. Înainte de toate "sinodalitatea constituie o expresie și o demonstrație a misterului Bisericii însăși". În afară de asta, este făcută necesară de dezvoltarea sistemului autocefaliei: de fapt, "chiar dacă această structură este corectă din punct de vedere canonic și ecleziologic, riscul ca să se transforme într-un soi de federații de Biserici, fiecare promovând propriile interese și ambiții [...] face necesară aplicarea sinodalității". În sfârșit, ortodoxia trebuie să facă față noilor provocări care cer un răspuns comun, ca acelea ale diasporei, mișcării ecumenice, proclamării autonomiilor și autocefaliilor.

Desigur, alte probleme, precum cea a mediului, chestiunile bioetice, secularizarea, pot să pară mai actuale. Însă Biserica ortodoxă, pentru a fi credibilă, trebuie să rezolve înainte de toate chestiunile sale interne. Cele externe vor fi tratate în mesajul final al conciliului, care, printre altele, va putea să fie urmat de alte concilii, cum sugerează patriarhul Daniel de România. Dar la sfârșit "semnificația și importanța acestui conciliu se sprijină înainte de toate pe însuși faptul realizării sale, cu harul lui Dumnezeu", a adăugat Bartolomeu.

După o meditație finală asupra misterului Rusaliilor, "mister de unitate în diversitate", arhiepiscopul de Constantinopol exprimă propria "durere" pentru Bisericile ortodoxe care "în ultimul moment" au comunicat absența lor, în timp ce "participaseră la toată [lucrarea pregătitoare] și au avut oportunitatea de a exprima punctul lor de vedere". În sfârșit îi salută cordial pe observatorii din celelalte Biserici, confesiuni și organizații creștine, între care cardinalul Kurt Koch și monseniorul Brian Farrell, președinte respectiv secretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor: "Cu bucurie autentică și cu afect fratern vă vedem în mijlocul nostru în această ocazie propice a istoricei noastre adunări panortodoxe", a declarat Bartolomeu. "În cursul acestor ani, sprijinul vostru și rugăciunea voastră au reprezentat mereu un inestimabil izvor de încurajare și de forță pentru noi. În afară de asta am mers împreună în dialogul teologic și în cooperarea ecumenică, având voința de a răspunde la diviziunile teologice din trecut și la provocările globale din timpul nostru".

Apoi a luat cuvântul fiecare dintre ceilalți nouă primați, în ordinea dipticelor. Printre ei, arhiepiscopul Crizostom de Cipru, care amintește obstacolele în calea conciliului, denunță îndeosebi etnofiletismul (adică naționalismul eclezial condamnat de conciliul din Constantinopol în 1872): "Devenim ridicoli - declară el - făcând din națiune elementul constitutiv al ecleziologiei noastre și al identității noastre ecleziastice".

Ca răspuns la evocarea Bisericilor absente din partea diferiților primați, patriarhul Bartolomeu a declarat după aceea: "Ne rugăm cu voi și sperăm ca Bisericile surori să aleagă să citească și să semneze deciziile acestui sfânt și mare conciliu". Totuși, a amintit că absența unei Biserici nu invalidează în mod necesar un conciliu, citând al treilea conciliu ecumenic (431) în care Biserica de Antiohia era absentă, sau pe cel din Constantinopol din 1872, reunit fără Bisericile din Bulgaria și din Rusia.

Arhiepiscopul Anastasie de Albania ridică la rândul său chestiunea oportunității de a păstra principiul unanimității: dacă este de dorit consensul, principiul unanimității, după părerea sa, nu este tradițional și poate duce în mod paradoxal la oferirea unei imagine de neunire a Bisericii ortodoxe. A amintit de canonul 6 de la conciliul din Niceea care prescrie principiul majoritar în caz de inerție. Acest punct este dezvoltat și de patriarhul Bartolomeu care, încheind prima sesiune, subliniază că acest sfânt și mare conciliu a început la 19 iunie, exact ca primul conciliu ecumenic.

A doua sesiune a conciliului, luni după-amiază, a fost dedicat studierii documentului intitulat Misiunea Bisericii ortodoxe în lumea contemporană, prima temă din ordinea de zi. S-a desfășurat cu ușile închise, ca toate celelalte sesiuni ale conciliului, până la încheierea sa, la 25 iunie, care va fi din nou deschisă observatorilor și jurnaliștilor.

În cursul celei de-a doua sesiuni, părinții conciliari au aprobat în unanimitate propunerea de a trimite un mesaj de solidaritate patriarhului Ignațiu Ephrem al II-lea, al Bisericii siro-ortodoxe, victimă a unui atentat din Siria. Fără îndoială că nu este o întâmplare că creștinii din Orientul Mijlociu sunt primii care beneficiază de reînnoita sinodalitate a ortodoxiei.

(După L'Osservatore Romano, 22 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat