Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus

Izvor de milostivire

De Maria Barbagallo

Răsunau dramatice cuvintele lui Leon al XIII-lea când, la 25 mai 1899, propunea lumii creștine consacrarea omenirii la preasfânta inimă a lui Isus. În scrisoarea enciclică Annum sacrum, Leon al XIII-lea spunea: "În aceste ultime timpuri s-a făcut totul pentru a ridica un zid de despărțire între Biserică și societatea civilă. În constituții și în guvernul statelor nu se ține cont deloc de autoritatea dreptului sacru și divin, cu intenția de a exclude orice influență a religiei în conviețuirea civilă. În acest mod se intenționează să se smulgă credința în Cristos și, dacă ar fi posibil, să fie izolat însuși Dumnezeu de pe pământ. Cu atâta insolență a sufletelor, oare trebuie să ne mirăm că mare parte din omenire a fost nimicită de această dezordine și este în prada unei tulburări așa de grave încât să nu mai lase pe nimeni să trăiască fără temeri și pericole?"

Papa Leon vorbea despre o consacrare personală, în afară de cea mondială, susținând că preasfânta inimă a lui Isus era unicul remediu pentru relele omenirii: "Numai așa vom putea vindeca atâtea răni. Numai atunci dreptul va putea redobândi autoritatea autentică; numai așa va străluci din nou pacea, vor cădea săbiile și vor scăpa din mână armele. Dar asta va avea loc numai dacă toți oamenii vor recunoaște liber puterea lui Cristos și se vor supune lui; și orice limbă va proclama «că Isus Cristos este Domnul, spre gloria lui Dumnezeu Tatăl»".

De fapt, secolul care urma să înceapă se prezenta încărcat de necunoscute dramatice, care au devenit certitudini dezastruoase. Consacrarea omenirii la preasfânta inimă a lui Isus a întărit devoțiunea și cultul său: continuau să apară congregații călugărești, asociații, grupări, confraternități, biserici și parohii dedicate inimii preasfinte. Răspândire largă a avut consacrarea parohiilor și cea a familiilor, până acolo încât și astăzi în fiecare parohie este o imagine sau o statuie a inimii preasfinte și în multe case este încă vizibil tabloul preasfintei inimi a lui Isus cu lumina aprinsă. Era speranța revelată în a doua și a treia promisiune a inimii preasfinte făcute sfintei Margareta Maria Alacoque: "Voi pune pace în familiile lor, îi voi mângâia în toate necazurile lor". În America Latină și chiar în Africa, în colibele cele mai umile se vede adesea - printre imaginile de devoțiune - cea a inimii preasfinte.

Nu este îndoială că în timpul celor două războaie mondiale și numeroaselor războaie civile, calamităților naturale, dezastrelor de tot felul, congregațiile care purtau numele preasfintei inimi, apărute la sfârșitul secolului al XIX-lea, au desfășurat un rol de mângâiere extraordinar de eficace. Acele congregații feminine și masculine, ca de altfel multe altele, cu spiritualitatea lor provenită din iubirea și din milostivirea inimii lui Isus, cu rugăciunea, faptele de milostenie sufletească și trupească, au realizat acea reparare preventivă, activă și curativă care se exprima într-un bine activ în favoarea vieții celor mai marginalizați împotriva răului care distrugea totul. Îndemna Leon al XIII-lea: "Întunericul a întunecat mințile? Este necesar să fie risipit cu strălucirea adevărului. Moartea a triumfat? Trebuie să ne alipim de viață" (Annum sacrum). Și afirma că "această consacrare ne face să sperăm pentru popoare și o eră mai bună; de fapt poate stabili sau întări acele legături, care, prin legea naturii, unesc națiunile cu Dumnezeu". Dar și mai importantă este contribuția la sfințenia vieții care a dat Bisericii atâția laici, călugări și călugărițe a căror viață s-a inspirat din iubirea inimii lui Isus. Mă surprinde mereu să văd cum decretele cele mai recente de trăire eroică a virtuților sau de beatificare și canonizare se referă la persoane legate direct sau indirect de cultul preasfintei inimi.

În afară de aceasta, cum să nu recunoaștem contribuția la mistica creștină a atâtor sfinte ale căror revelații sunt bogate în mesaje încrezătoare pentru omenire. Citind revelațiile sfintei Gertruda cea Mare, am fost uimită îndeosebi de una. Sfânta l-a văzut în viziune pe sfântul Ioan (capitolul al IV-lea al Revelațiilor) și i-a pus o serie de întrebări despre ceea ce a spus despre Isus: "Așadar, cum de în evanghelie ai lăsat doar să se întrevadă secretele iubitoare ale inimii lui Cristos, ascunzând sub tăcere ceea ce ar fi folosit totuși pentru binele sufletelor?" El a răspuns: "Slujirea mea, în acele prime timpuri ale Bisericii, trebuia să se limiteze să vorbească despre Cuvântul divin, Fiul veșnic al Tatălui, puține cuvinte preaînalte pe care inteligența umană putea mereu să le mediteze, fără a le epuiza vreodată bogăția; pentru ultimele timpuri era rezervat harul de a auzi elocvența dulce a bătăilor inimii lui Isus. La această intuiție supremă lumea îmbătrânită va întineri, se va scutura de toropeală și va fi înflăcărată de focul iubirii divine".

Spiritualitatea preasfintei inimi poate contribui la reîntinerirea spirituală a credinței noastre dorită și de papa Francisc. A trecut mai mult de un secol de la consacrarea la inima preasfântă propusă de Leon al XIII-lea și astăzi suntem implicați de papa Francisc, de întrebările sale dramatice. Papa a revelat visul său pentru Europa, un vis care se poate extinde la întreaga lume, un vis care este cel al inimii lui Isus care a venit să dea viața din belșug și care a spus: Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă. Un vis realizabil numai dacă evanghelia își reia un loc just în viața națiunilor. Ar fi într-adevăr oportun, și pentru evanghelizare, să se reia cultul la inima preasfântă, izvor de milostivire. Un exemplu: în urmă cu câțiva ani câteva surori au fost trimise la una dintre periferiile din Palermo pentru pastorația parohială. Au găsit un mediu ostil și dificil: multe familii aveau membrii în arest la domiciliu, tinerii din cartier mergeau în parohie numai pentru a face necazuri, pentru a fura pomenile, pentru a pune sare în vinul pregătit pentru Liturghie, pentru a mânji în mod obscen zidurile bisericii, pentru a distruge ceea ce găseau și lucruri de acest fel. Era descurajant, însă surorilor le-a venit inspirația de a promova cultul și spiritualitatea inimii preasfinte. După puțin timp, lucrurile au început să se schimbe. A crescut încrederea în parohie, oratoriul a început să fie frecventat cu mai mult respect, familiile au primit prezența călugărițelor.

Anul Jubileului Milostivirii este în sintonie cu acest proiect, cum spune papa Francisc în documentul de convocare: "Semnele pe care le săvârșește, mai ales față de păcătoși, față de persoanele sărace, excluse, bolnave și suferinde, sunt caracterizate de milostivire. În el totul vorbește despre milostivire. În el nimic nu este lipsit de compasiune". Aceasta este preasfânta inimă a lui Isus.

(După L'Osservatore Romano, 2 iunie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat