Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ce ne putem aștepta de la familie?

De cardinal Gerhard L. Müller

Introducere

Ce ne putem aștepta de la familie? Investigațiile relevă că dorința de a avea o familie este foarte mare în timpul nostru: și asta înseamnă că încă se așteaptă mult de la ea. Ei bine, aceasta este o speranță întemeiată? O mare dorință, singură, nu garantează fericirea pe care o caută. De fapt, observând criza familiei, vedem că multe dintre aceste dorințe până la urmă naufragiază. Amintim cu durere criza atâtor familii distruse, a scăderii alarmante a natalității în multe țări, a copiilor care nu sunt nici primiți nici educați de părinții lor... Asta ne-ar invita să răsturnăm întrebarea: pe cine poate să spere familia? Ce fundament există pentru a susține această mare dorință de familie care vibrează în inimi? Există în aceste întrebări o provocare pentru creștini: poate familia să spere în Biserică? Și ce poate să aștepte de la ea?

Prezentând această parte a cărții mele "Raport despre speranță", referindu-mă la ceea ce putem să ne așteptăm de la familie, pot să mă bazez pe mesajul de speranță pentru familie pe care Papa Francisc ni l-a lansat în exortația sa apostolică post-sinodală "Amoris laetitia". Mi-ar plăcea să încep, așa cum face Sfântul Părinte, nu cu o analiză sociologică, ci cu o relatare biblică despre familie, făcând astfel să răsune Cuvântul lui Dumnezeu.

1. Biserica și familia: arca lui Noe

Istoria lui Noe este o relatare de familie deoarece în ea Dumnezeu nu salvează numai pe individul izolat. Sunt Noe, soția sa, fiii săi și nurorile sale. Arca însăși nu are formă de navă, ci de casă, simbol al familiei (Gen 6,15) și ca atare a fost reprezentată de arta creștină.

Pe de altă parte, și timpul lui Noe era plin de amenințări pentru familie și pentru întreaga societate. O veche legendă ebraică descrie generația potopului ca foarte prosperă și privilegiată: omul naviga în belșug, depindea numai de el însuși, avea capacitatea de a manipula natura. Însă lent a început să uite de Dumnezeu și între timp sarcinile durau puțin, copiii se nășteau deja puternici și mari și chiar ajutau ei înșiși să taie cordonul ombilical al mamelor lor. Aceasta este o imagine bogată în expresivitate: acei oameni, autosuficienți, nu aparțineau unei familii și nu aveau nevoie să învețe de la alții, pentru că trăiau închiși în autosuficiența lor. În această panoramă potopul apare, mai mult decât o pedeapsă divină, ca o consecință logică a păcatului.

În această situație, numai milostivirea lui Dumnezeu poate genera o speranță. Dumnezeu a transformat suferința potopului în rodnicie: prin ape, simbol al sânului matern, se renaște un popor nou, purificat de rău. Dumnezeu a exprimat milostivirea sa printr-o familie și prin locuința sa, arca, unde s-a descoperit și a trăit din nou o iubire adevărată. Dumnezeu l-a binecuvântat pe Noe într-un mod asemănător cum i-a binecuvântat la început pe Adam și Eva (Gen 8,15-17).

O primă lecție a acestei relatări este că a redescoperi proiectul original al lui Dumnezeu cu privire la familie comportă a redescoperi speranța. În ea, Dumnezeu oferă un fundament dorinței de plinătate pe care o experimentează oamenii: Dumnezeu construiește pentru dorință o locuință, o arcă în care fiecare persoană poate să recunoască originea sa și destinul său. Pentru aceasta, fiecare familie păstrează amprentele mâinilor divine, ale grijii sale înțelepte, ale iubirii sale originare gratuite. În arca familială învățăm din nou să fim copii, să fim primiți de un altul, să primim propriul trup ca martor al darului primar al lui Dumnezeu, să vorbim limbajul diferenței sexuale în deschiderea față de viață (cf. AL 285).

Marea potopului, la rândul său, ne vorbește despre raporturile lichide ale postmodernității, lipsite de formă și mereu instabile, care reîncep iar și iar în multiple uniri fără legătură. Dorința de familie a omului de astăzi, dacă nu găsește nicio altă referință, ajunge să fie închis în el însuși și este incapabil să crească spre ținta pe care și-o promite. Este clar că această dorință înmulțește apoi în așa-numitele "modele" sau tipuri variate de familie, în care dorința, dezorientată, se rătăcește. În acest potop ideologic, locuința familială, arca lui Noe, apare ca locul în care dorința este trezită, primită, vindecată și întărită spre ținta sa.

Dar putem să ne întrebăm: nu salvează Dumnezeu numai câțiva privilegiați? Contemplând relatarea despre familia lui Noe în ansamblul istoriei biblice, observăm că Dumnezeu vrea salvarea multora prin intermediul câtorva. În acest rest de opt persoane se găsește sămânța unei noi umanități. De fapt, nu este vorba numai despre o familie, ci despre un întreg popor care va coloniza din nou pământul. Arca, acest mediu familial în care omul întâlnește vocația sa și destinul său, nu se reduce la o familie izolată, ci se prezintă cu vocație socială: întreaga societate este chemată să devină mediu și cultură în care să se comemoreze iubirea originară a lui Dumnezeu și unde este posibilă iubirea pentru totdeauna. Dacă această arcă socială sau "cultură a familiei" ar dispare, la puțin ar folosi eforturile fiecăruia pentru a scăpa de potopul iubirii lichide.

În acest mod, o primă lectură a exortației "Amoris laetitia" ne ajută să descoperim că problema familiei de astăzi nu se reduce la eforturi individuale, la convingeri personale și la angajări izolate. Marea provocare este de a depăși lipsa unui mediu și a unei țesături de raporturi în care să poată crește și încolți dorința oamenilor. Amintește asta arca lui Noe, cu structura sa desenată de Dumnezeu, în același timp locuință și navă care își deschide drumul în ape. Aceste scânduri de lemn bine unite și impermeabile, cu planurile lor diferite, reprezintă cultura familiei. Aceasta este păstrată înainte de toate în iubirea indisolubilă a unui bărbat și a unei femei deschiși la transmiterea și la educația vieții. Și apoi trăiește într-un popor care însoțește familiile și întărește raporturile lor.

Observăm aici marea misiune și provocarea Bisericii pentru familie. Tradiția creștină a văzut în arca lui Noe o imagine a Bisericii: aceasta este rest, sacrament al mântuirii și refugiu pentru toți oamenii salvați de potop. După cum familia este locul în care se naște și încolțește iubirea, unde se orientează și se purifică dorința, tot așa Biserica este chemată să fie o mare familie, un mare loc, o mare arcă a lui Noe, unde toate familiile să poată găsi un loc unde să încolțească. Familia are nevoie de a trăi în cadrul Bisericii, unde să i se amintească de marea vocație pe care a primit-o și unde să se comemoreze iubirea care o însuflețește și o susține. La rândul său, într-un scenariu de relații lichide, Biserica trebuie să știe să creeze locuință, loc și cultură favorabile, în care familia să crească.

Este posibilă această provocare? Ce speranță nouă comunică Biserica familiei și, prin intermediul acesteia, societății? Răspunsul îl putem descoperi în proiectul originar al arcei Bisericii.

2. Arhitectura arcei: iubirea lui Cristos trăită în familie

"Amoris laetitia", în capitolul al patrulea, a rezumat speranța familiei prin exegeza primei Scrisori către Corinteni, capitolul 13, și această intuiție, după părerea mea, este cheia de lectură a documentului. Conform ei, numai în lumina iubirii adevărate și genuine (AL 67) este posibil "să învățăm să iubim" (AL 208) și să construim o locuință dorinței.

Între abundența de sfaturi practice pe care ne-o oferă acest comentariu, aș vrea să subliniez un element cheie: forțele pentru a ierta se găsesc în iertarea pe care fiecare a primit-o de la Dumnezeu în Cristos. Această afirmație cristologică o găsim și în sfântul Paul: "pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,8) sau și: "cine ne despărți de iubirea lui Cristos?" (Rom 8,35). Sfântul Paul nu înțelege iubirea ca o abstracție sau o țintă frumoasă, oricum îndepărtată și practic inaccesibilă. Dimpotrivă, iubirea are nume și prenume, față și ton de voce, pentru că este Isus din Nazaret în persoană, "iubirea mea răstignită". Când imnul din 1Cor 13 încheie că "iubirea nu încetează niciodată", înțelegem perfect la ce anume se referă: este vorba despre iubirea lui Cristos, "revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt" (Rom 5,5).

Despre această "speranță care nu înșeală" (Rom 5,5), despre această coloană portantă sigură, Francisc propune să se construiască o cultură solidă a familiei. Și arca lui Noe a fost citită de Părinții Bisericii pornind de la Cristos: încredințându-se pe cruce pentru a ne mântui, a străbătut apele morții pentru a forma un popor nou. Lemnul care brăzda apele a fost interpretat cu referință la cruce și la botez: iubirea față de om manifestată de Cristos în cruce ajunge la noi în botez și în celelalte sacramente și ne comunică o capacitate nouă de a fi iubiți și de a iubi.

Sfântul Augustin a văzut în economia sacramentală a Bisericii arhitectura fundamentală a arcei lui Noe, care este trupul lui Cristos, cu botezul ca mare poartă. Biserica poate să navigheze pentru că scheletul navei și arborada sa au forma acestei iubiri a lui Isus, comunicată în sacramente. În acest mod ea este capabilă să creeze în lume un mediu nou, o cultură nouă, practici noi pentru a însoți familiile.

Putem descoperi aici marea speranță a familiei: această speranță constă în marele dar pe care fiecare familie l-a primit în sacramentul căsătoriei, grație căruia soții devin semn eficace al iubirii lui Isus și a Bisericii sale. Dacă familia are speranță, prin acest dar primit de la Dumnezeu generează la rândul său raporturi multiple. Este adevărat că fiecare soț, singur, și amândoi împreună, înțeleg că imnul adus carității îi depășește. Dar ei înțeleg și că sacramentul asumă și transformă iubirea lor; misiunea Bisericii este să le amintească și să-i învețe să spună împreună: "Cu Isus, realmente prezent în iubirea noastră, nu simțim invidie, nu ne lăudăm nici nu ne mândrim; cu Isus, realmente prezent în iubirea noastră, nu suntem necuviincioși nici egoiști...".

Asta înseamnă că fiecare familie creștină este admisă în arca lui Isus, că fiecare familie primește ca nou mediu, ca nouă locuință, iubirea lui Isus și a Bisericii sale. Este adevărat că relația dintre soți trebuie să crească și să se maturizeze; că va trece prin căderi și va avea nevoie de iertare; din acest punct de vedere va fi mereu imperfectă și pe drum. Însă, pe de altă parte, ca sacrament, căsătoria le dăruiește soților prezența deplină între ei a iubirii lui Isus, legătura unei iubiri indisolubile, până la moarte, ca aceea a lui Cristos și a Bisericii sale. Familia poate să fie subiect al vieții Bisericii, nu pentru că soții sunt foarte harnici, inteligenți sau drepți, ci pentru că au în ei forța iubirii lui Cristos, capabilă să genereze o nouă iubire în lume; să creeze, în jurul său, un mediu de viață pentru ca dorința să-și găsească orientarea sa și plinătatea sa.

În această lumină papa insistă asupra faptului că pastorația matrimonială trebuie să fie "o pastorație a legăturii" (AL 211). În fața unei pastorații emotive, care încearcă numai să încurajeze sentimentele sau să se mulțumească cu experiențe intimiste ale întâlnirii cu Dumnezeu, o pastorație a legăturii este o pastorație care pregătește pentru acel "da pentru totdeauna". Pregătirea la căsătorie ia lumină de aici: însoțind etapele logodnei pentru ca tinerii să învețe să spună "da, vreau" și să primească proiectul pe care Dumnezeu îl are pentru ei. Cultivând legătura, iubirea iese din ea însăși, depășește sentimentul fluctuant, devine puternică pentru a susține societatea și a primi copiii. Este vorba de a da o locuință familiei, a cărei cheie de boltă este legătura matrimonială. În legătură se depășește individualismul soților sau al perechii și se creează o cultură a familiei, un mediu în care iubirea poate înflori, arca lui Noe pentru a naviga împreună în potopul postmodernității lichide. Biserica le garantează soților că, în orice ocazie, în orice situație s-ar afla, va veghea asupra acestei legături, o va face stabilă și o va ocroti pentru ca să rămână vie, pentru ca să vă puteți întoarce mereu la ea, pentru că în ea se află vocația voastră cea mai profundă.

Trebuie înțeleasă de aici insistența Papei Francisc asupra a ceea ce el numește "ideal creștin". Unii au interpretat acest ideal ca un obiectiv îndepărtat, numai pentru puțini. Dar nu acesta este gândul lui Francisc. Papa nu este platonic! Total contrariul, pentru el creștinismul atinge carnea omului (cf. Evangelii gaudium 88, 233). Se vede clar asta atunci când Francisc ne avertizează că nu trebuie să prezentăm "un ideal teologic al căsătoriei prea abstract, aproape artificial construit, departe de situația concretă și de posibilitățile efective ale familiilor așa cum sunt" (AL 36). Aici Papa însuși neagă că idealul este abstract și artificial.

Așadar despre ce anume ne vorbește Papa când face referință la idealul căsătoriei? În Biserică idealul este mereu idealul întrupat, deoarece Cuvântul, Logosul, s-a făcut trup și însoțește viața ei în sacramente. Această prezență vie și transformatoare a iubirii depline a lui Isus se află exact în sacramente, care conțin în sine arhitectura arcei lui Noe. De fapt, Amoris laetitia vorbește în diferite ocazii despre raportul dintre inițierea creștină și viața matrimonială (AL 84, 192, 206-207, 279) și despre legătura dintre Euharistie și Căsătorie (AL 318). Am putea conclude că fiecare familie și toată Biserica se întemeiază pe această cultură a iubirii lui Isus, care este păstrată în economia sacramentelor. Acestea rămân semn viu al lui Cristos pentru a genera însăși viața sa printre oameni. Constituie arhitectura arcei, acea arcă ale cărei măsuri au fost dictate de Dumnezeu.

Timpul nostru, plin de dorințe lichide, are nevoie, cum spuneam mai înainte, de o locuință a iubirii, de o cultură a iubirii. Biserica promovează această cultură a iubirii exact în sacramentele sale, care o constituie. Ea va putea oferi speranță oamenilor, tuturor, chiar și celor îndepărtați, dacă se menține fidelă față de această locuință pe care a primit-o de la Dumnezeu și în timp ce promovează această cultură comună a iubirii lui Cristos, mărturisită în semnele sacramentale, care sunt arhitectura navei care ne face să ajunge în portul cel bun.

Imaginea arcei lui Noe, a Bisericii ce navighează și aduce speranța în mijlocul lumii, este unită cu numărul opt care simboliza încă din primele timpuri ziua a opta, ziua învierii lui Cristos, începutul lumii viitoare. În acest mod se insista asupra faptului că Biserica nu merge numai spre o plinătate îndepărtată, ci că în ea această plinătate a iubirii a fost deja inaugurată. Da, este posibil a trăi iubirea despre care ne vorbește sfântul Paul în imnul său și pentru aceasta nu trebuie să așteptăm sfârșitul timpurilor. Această iubire putem s-o trăim acum, pentru că Biserica, în sacramentele sale, menține vie și eficace, ca dar originar al lui Cristos, locuința care primește, susține și dăruiește vigoare sărmanelor noastre forțe.

3. A primi în arcă pe cei mai îndepărtați: a însoți, a discerne, a integra

Pornind de la acest mare orizont al culturii iubirii, putem înfrunta o întrebare căreia Papa și-a dedicat atenția în Amoris laetitia: cum să dăm speranță celor care trăiesc departe și, în special, celor care au trăit drama și rana unei a doua uniri civile după un divorț? Sunt cei care, ca să spunem așa, au naufragiat în potopul postmodernității lichide și au uitat acea promisiune nupțială prin care au sigilat în Cristos o iubire pentru totdeauna. Pot să se întoarcă în arca lui Noe, construită pe iubirea lui Cristos, și să scape de potop? În trei cuvinte Papa ne-a indicat calea pentru această misiune a Bisericii: a însoți, a discerne, a integra (AL 291-292). Pornind de la ele se poate citi capitolul al optulea al exortației Amoris laetitia.

3.1. A însoți: arca ce plutește și navighează

Înainte de toate este vorba de a însoți. Acești botezați nu sunt excluși din Biserică. Dimpotrivă, Biserica, nouă arcă a lui Noe, îi primește, chiar dacă viața lor nu corespunde cuvintelor lui Isus. Această capacitate de primire este descrisă de sfântul Augustin stabilind o distincție, mereu cu privire la arca lui Noe ca imagine a Bisericii. În primul rând, în arcă n-au fost admise numai animalele pure conform Legii. Asta însemna pentru Augustin că Biserica primește în sânul său drepți și păcătoși sub unul și același acoperiș; că este formată din oameni care cad și se ridică, care trebuie să rostească, la începutul fiecărei liturghii: "Mărturisesc". În acest mod, Biserica catolică se desparte de viziunea donatistă, care prospecta o "Biserică a celor puri", în care nu era loc pentru cel păcătos. Dumnezeu va despărți grâul de neghină numai la sfârșitul timpurilor, inclusiv neghina care răsare în fiecare credincios.

Ei bine, spune sfântul Augustin, toate aceste animale, pure și impure, au trecut sub aceeași poartă și au locuit în una și aceeași locuință, cu aceiași pereți și același acoperiș. Aici episcopul de Hipona face referință la sacramente, cu Botezul ca poartă, și cu schimbarea vieții pe care o cer acelora care vor să le primească, abandonând păcatul. În această armonie dintre sacramente și viața vizibilă a creștinilor, spune sfântul Augustin, Biserica pune în fața lumii mărturia nu numai a modului în care a trăit Isus, ci a modului cum sunt chemați să trăiască mădularele trupului lui Isus. Coerența dintre sacramente și modul de viață al creștinilor asigură, așadar, că cultura sacramentală în care trăiește Biserica și pe care ea o propune lumii rămâne locuibilă. Numai așa poate să-i primească pe păcătoși, primindu-i cu grijă și invitându-i la un drum concret pentru ca să depășească păcatul. Ceea ce Biserica nu trebuie să abandoneze niciodată este arhitectura sacramentelor, dacă nu vrea să piardă darul originar care o susține și să întunece iubirea lui Isus și modul cu care această iubire transformă viața creștină. Tocmai asimilând această structură sacramentală Biserica evită cele două moduri posibile de a deveni o "Biserică a celor puri", excluderea păcătoșilor și excluderea păcatului.

Așadar, primul element cheie pentru acest drum de însoțire este armonia dintre celebrarea sacramentală și viața creștină. Acesta este motivul disciplinei euharistice pe care Biserica a menținut-o încă de la începuturile sale. Grație ei Biserica poate să fie o comunitate care însoțește, primește pe păcătos fără ca prin asta să binecuvânteze păcatul și astfel oferă baza pentru ca să fie posibil un parcurs de discernământ și integrare. Sfântul Ioan Paul al II-lea a confirmat această disciplină în Familiaris consortio 84 și în Reconciliatio et poenitentia 34; Congregația pentru Doctrina Credinței, la rândul său, a afirmat asta în documentul său din 1994; Benedict al XVI-lea a aprofundat asta în Sacramentum caritatis 29. Este vorba despre o învățătură magisterială consolidată, sprijinită pe Scriptură și întemeiată pe o motivație doctrinală: armonia mântuitoare a sacramentelor, inimă a "culturii legăturii" pe care o trăiește Biserica.

Unii au afirmat că Amoris laetitia a eliminat această disciplină și a permis, cel puțin în unele cazuri, ca divorțații recăsătoriți să poată primi Euharistia fără necesitatea de a transforma modul lor de viață conform celor indicate în FC 84, adică abandonând noua unire sau trăind în ea ca frate și soră. La asta trebuie răspuns că dacă Amoris laetitia ar fi vrut să șteargă o disciplină atât de înrădăcinată și de atâta relevanță ar fi spus asta cu claritate și prezentând motive în sprijin. În schimb nu există nicio afirmație în acest sens; nici Papa nu pune la îndoială, în niciun moment, argumentele prezentate de predecesorii săi, care nu se bazează pe vinovăția subiectivă a acestor frați ai noștri, ci pe modul lor vizibil, obiectiv, de viață, contrar cuvintelor lui Cristos.

Dar nu se găsește această cotitură - obiectează unii - într-o notă de la subsol în care se spune că, în unele cazuri, Biserica ar putea oferi ajutorul sacramentelor celui care trăiește în situație obiectivă de păcat (nota 351)? Fără a intra într-o analiză detaliată, e suficient de spus că această notă face referință la situații obiective de păcat în general, fără a cita cazul specific al divorțaților într-o nouă unire civilă. Efectiv, situația acestora din urmă are caracteristici speciale care o disting de alte situații. Acești divorțați trăiesc în contrast cu sacramentul căsătoriei și, deci, cu economia sacramentelor, al cărei centru este Euharistia. De fapt, aceasta este motivația amintită de magisteriul precedent pentru a justifica disciplina euharistică din FC 84; un argument care nu este prezent în notă nici în contextul său. Așadar, ceea ce afirmă nota 351 nu atinge disciplina precedentă: este mereu valabilă norma din FC 84 și din SC 29 și aplicația sa în fiecare caz.

Principiul de fond este că nimeni nu poate cu adevărat să dorească un sacrament, pe cel al Euharistiei, fără a dori să și trăiască în acord cu celelalte sacramente, între care cel al căsătoriei. Cine trăiește în contrast cu legătura matrimonială se opune semnului vizibil al sacramentului căsătoriei; în ceea ce atinge existența sa corporală, chiar dacă după aceea subiectiv n-ar fi vinovat, el se face "anti-semn" al indisolubilității. Și exact pentru că viața sa corporală este contrară semnului, nu poate să formeze parte, primind împărtășania, a semnului euharistic suprem, unde se revelează iubirea întrupată a lui Isus. Biserica, dacă l-ar admite, ar cădea în ceea ce sfântul Toma de Aquino numea "falsitatea semnelor sacramentale". Și nu suntem în fața unei concluzii doctrinale excesive, ci în fața bazei însăși a constituției sacramentale a Bisericii, pe care am comparat-o cu arhitectura arcei lui Noe. Este o arhitectură pe care Biserica n-o poate modifica pentru că vine de la Isus însuși; pentru că ea, Biserica, se naște de aici și aici se sprijină pentru a naviga în apele potopului. A schimba disciplina în acest punct concret, admițând o contradicție între Euharistie și căsătorie, ar însemna în mod necesar să se schimbe mărturisirea de credință a Bisericii, care învață și realizează armonia între toate sacramentele, așa cum a primit-o de la Isus. Pe această credință în căsătoria indisolubilă, nu ca ideal îndepărtat ci ca realitate concretă, a fost vărsat sânge de martiri.

Cineva ar putea să insiste: nu are milostivire puțină Francisc dacă nu face acest pas? Nu este prea mult a cere acestor persoane să meargă spre o viață conformă Cuvântului lui Isus? Se întâmplă mai degrabă contrariul. Am spune, utilizând imaginea arcei, că Francisc, sensibil față de situația de potop trăită de lumea actuală, a deschis toate ferestrele posibile ale navei și ne-a invitat pe toți să aruncăm frânghii de la ferestre pentru a trage în barcă pe omul naufragiat. Dar a permite, fie și numai în unele cazuri, ca să se dea împărtășania celui care are în mod vizibil un mod de viață contrar sacramentului căsătoriei n-ar însemna a deschide o fereastră în plus, ci a deschide o breșă pe fundul navei, lăsând ca să intre în ea marea și punând în pericol navigația tuturor și slujirea Bisericii adusă societății. Mai mult decât o cale de integrare ar fi o cale de dezintegrare a arcei ecleziale, o cale de apă. Deci, respectând această disciplină, nu numai că nu se pune o limită capacității Bisericii de a salva familiile, ci se asigură și stabilitatea navei și capacitatea sa pentru a ne duce într-un port bun. Arhitectura arcei este necesară tocmai pentru ca Biserica să nu permită ca nimeni să nu se blocheze într-o condiție contrară cuvântului de viață veșnică al lui Isus, adică, pentru ca Biserica să nu condamne "veșnic pe nimeni" (cf. AL 296-297).

Apărând arhitectura arcei se apără, am putea spune, casa noastră comună care este Biserica, stabilită pe iubirea lui Isus; se apără cultura sau mediul familiei, decisivă pentru toată pastorația sa familială și pentru slujirea sa adusă societății. În acest mod ne întoarcem la ceea ce am considerat punctul central al speranței Bisericii pentru familie: necesitatea de a crea o cultură a familiei, de a oferi o locuință dorinței și iubirii. Este vorba de a însufleți o "cultură a legăturii", paralelă cu "pastorația legăturii" despre care vorbește Papa; cultură pe care astăzi, în societatea postmodernă, numai Biserica catolică o generează. Aici vedem că această disciplină a Bisericii are o valoare pastorală enormă.

Am discutat mult în acești ani cu privire la posibilitatea de a da împărtășania divorțaților aflați într-o nouă unire civilă. La începutul exortației Amoris laetitia Papa a amintit câteva poziții excesive care au fost prezentate. Argumentele au fost multe și foarte variate, cu riscul de a ne pierde în hățișuri încurcate de cazuistici. Să încercăm o clipă să ne distanțăm puțin și să privim chestiunea în perspectivă, uitând detaliile. Dacă Biserica ar admite la împărtășanie pe divorțații care trăiesc într-o nouă unire fără a le cere o schimbare a vieții, lăsând ca ei să continue în situația lor, n-ar trebui spus pur și simplu că a acceptat divorțul în anumite cazuri? Desigur, nu l-a acceptat în scris, va continua să afirme [indisolubilitatea] ca ideal, dar nu o admite ca ideal și societatea noastră? Atunci în ce anume ar fi diferită Biserica? Ar putea spune că încă este fidelă față de cuvintele lui Isus, cuvinte clare, care atunci au sunat dure? Oare n-au fost aceste cuvinte contrare culturii și practicii din timpul său, permisive față de un divorț caz cu caz pentru a se adapta la fragilitatea omului? În practică, indisolubilitatea căsătoriei ar rămâne ca un principiu frumos, pentru că oricum n-ar fi mărturisit în Euharistie, adevăratul loc unde se mărturisesc adevărurile creștine care ating viața și dau formă mărturiei publice a Bisericii.

Trebuie să ne întrebăm: nu am considerat această problemă prea mult din punctul de vedere al fiecărui individ? Toți putem înțelege dorința acestor frați ai noștri de a avea acces la împărtășanie și dificultățile pe care le au de a abandona unirea lor sau de a trăi în ea într-un alt mod. Din punctul de vedere al fiecăreia dintre aceste istorii am putea crede: ce anume ne costă, în fond, să lăsăm ca să se împărtășească? Am uitat, mi se pare, să privim lucrurile dintr-un orizont mai amplu, de la Biserica drept comuniune, de la binele său comun. Pentru că pe de o parte căsătoria are un caracter intrinsec social. A schimba căsătoria pentru unele cazuri înseamnă a o schimba pentru toți. Dacă există unele cazuri în care nu este important a trăi împotriva legăturii sacramentale, n-ar trebui de spus tinerilor care vor să se căsătorească faptul că aceste excepții sunt valabile și pentru ei? Apoi nu va pătrunde această idee și în acele cupluri care luptă pentru a rămâne unite dar suferă povara drumului și tentația de a abandona? În afară de asta, pe de altă parte, Euharistia are și o structură socială (cf. AL 185-186), nu depinde numai de condițiile mele subiective, ci și de modul în care mă relaționez cu ceilalți în cadrul trupului Bisericii, pentru că Biserica se naște din Euharistie. A înțelege căsătoria și Euharistia ca acte individuale, fără a lua în considerație binele comun al Bisericii, se ajunge să se dizolve cultura familiei, ca și cum Noe, văzând atâția naufragiați în jurul navei, ar demonta fundul navei și pereții pentru a da fiecăruia o masă. Biserica și-ar pierde esența sa comunională, întemeiată în ontologia sacramentelor, și ar deveni un amestec de indivizi care plutesc fără țintă în voia valurilor.

În realitate, divorțații aflați într-o nouă unire civilă care se abțin să se apropie de Euharistie și merg pentru a putea regenera dorința lor în conformitate cu ea, protejează locuința Bisericii, casa noastră comună. Și este și pentru ei un bine a menține intacți pereții arcei, ai locuinței în care este conținut semnul iubirii lui Isus. Astfel Biserica poate să le amintească: "Nu te opri, există posibilitate și pentru tine, nu ești exclus de la întoarcerea la alianța sacramentală pe care ai încheiat-o, chiar dacă va fi nevoie de timp; poți să trăiești, cu puterea lui Dumnezeu, în fidelitate față de ea". Și dacă cineva spune că acest lucru este imposibil, îi amintim cuvintele din Amoris laetitia: "Cu siguranță este posibil, pentru că este ceea ce cere Evanghelia" (AL 102). Așadar, nimeni să nu se simtă exclus de la drumul spre viața mare a lui Isus. Dorința de a primi împărtășania poate conduce, cu ajutorul păstorului (și aici se deschide calea discernământului) la o regenerare a dorinței, pentru ca să regăsim în noi setea de a trăi conform cuvintelor Domnului.

Așadar, Papa ne avertizează în exortație împotriva a două devieri. Există aceia care for să condamne și se mulțumesc cu un imobilism care nu deschide noi căi pentru ca aceste persoane să poată regenera inima lor. Și pe de altă parte sunt aceia care văd soluția în găsirea de excepții în diferite cazuri, renunțând la regenerarea inimii persoanelor. N-ar fi necesar să ne ridicăm peste toate acestea și să luăm un alt punct de vedere? Acest punct de vedere este cel al comuniunii ecleziale, cel al binelui comun al Bisericii, cel de a menține vie în centrul său, ca o cultură a familiei, însăși viața lui Cristos care ne însuflețește în sacramente. Dacă demolăm structura arcei lui Noe, cum putem fi siguri că se va menține pe linia de plutire și că nu va scufunda speranța creștină pentru toate familiile?

3.2. A discerne și a integra

În cadrul acestei culturi a familiei, care se sprijină pe arhitectura arcei, putem să ne întrebăm așadar: care sunt noile căi pe care Amoris laetitia ne invită să le deschidem? Papa reflectează asupra lor îndemnându-ne să discernem și să integrăm.

Înainte de toate să ne întrebăm cu privire la discernământ. Unii au interpretat că Papa, spunând că trebuie ținut cont mai mult de circumstanțele atenuante, cere ca discernământul să se întemeieze pe acestea, ca și cum asta ar consta în examinarea dacă persoana este nu vinovată subiectiv. Însă acest discernământ ar fi până la urmă imposibil, pentru că numai Dumnezeu scrutează inimile. În afară de asta, economia sacramentelor este o economie de semne vizibile, nu de dispoziții interne sau de vinovăție subiectivă. O privatizare a economiei sacramentale n-ar fi desigur catolică. Nu este vorba de a discerne o simplă dispoziție interioară, ci, așa cum spune sfântul Paul, de "a discerne trupul" (cf. AL 185-186), relațiile vizibile concrete în care trăim.

Și asta înseamnă că Biserica nu ne lasă singuri în fața acestui discernământ. Textul din Amoris laetitia ne arată criteriile cheie pentru a ajunge la capăt. Primul constă în ținta care se voiește în discernământ. Este ținta pe care Biserica o vestește pentru toți, în orice caz și situație, și care nu trebuie să fie ascunsă din respect uman nici de frica de ciocnire cu mentalitatea lumii, așa cum amintește Papa (AL 307). Constă în întoarcerea la fidelitatea legăturii matrimoniale, reintrând astfel din nou în acea locuință sau arcă pe care milostivirea lui Dumnezeu a oferit-o iubirii și dorinței omului. Tot procesul se îndreaptă, pas după pas, cu răbdare și milostivire, spre renaștere și spre vindecarea rănii de care suferă acești frați, care nu este eșecul căsătoriei precedente, ci noua unire stabilită.

Deci discernământul este necesar, nu pentru a alege ținta, ci pentru a alege drumul. Având clar în minte unde vrem să ducem persoana (viața deplină pe care Isus ne-a promis-o) se pot discerne căile pentru ca fiecare, în cazul său particular, să poată ajunge acolo. Și aici intră, ca al doilea criteriu, logica pașilor mici de creștere, despre care vorbește și Papa (AL 305). Cheia este ca acești divorțați să renunțe să se stabilească în situația lor, să nu facă pace cu noua unire în care trăiesc, ca să fie gata s-o lumineze în lumina cuvintelor lui Isus. Tot ceea ce duce la abandonarea acestui mod de a trăi este un mic pas de creștere care trebuie promovat și însuflețit.

Într-adevăr, cel care dorește să se hrănească în Euharistie cu Isus va avea și dorința, folosind imaginea biblică, să se hrănească din cuvintele sale, să le asimileze în viața sa. Sau mai bine zis, cum spune sfântul Augustin, va avea dorința de a fi asimilat lor. Pentru că nu Isus se adaptează dorinței noastre, ci dorința noastră este chemată să se conformeze lui Isus, pentru a găsi în el realizarea sa deplină.

De aici putem trece la al treilea cuvânt, "a integra", și să examinăm noile căi pe care Amoris laetitia le deschide pentru divorțații aflați într-o nouă unire. Papa ne cere, urmând Sinodul, să dezvoltăm un parcurs care trebuie să fie realizat în fiecare dieceză sub conducerea episcopului și conform învățăturii Bisericii (AL 300). Asta ar trebui să se facă, dacă e posibil, cu o echipă de păstori calificați și experți.

Este esențial ca în parcurs să se vestească Cuvântul lui Dumnezeu, în special în ceea ce privește căsătoria (AL 297). Astfel, acești botezați vor face treptat lumină cu privire la această a doua unire pe care au început-o și în care trăiesc. S-ar deschide aici și posibilitatea de a revedea o eventuală nulitate a căsătoriei sacramentale, conform noilor norme date de Papa.

În acest drum găsim și o altă noutate, deschisă de Papa în Amoris laetitia. Fără a schimba normativa canonică generală, Papa admite că pot să existe excepții cu privire la asumarea din partea acestor divorțați a unor funcții publice ecleziastice. Criteriul este, așa cum am indicat mai înainte, drumul de creștere concretă a persoanei spre vindecare.

De-a lungul întregului parcurs este bine de amintit că sacramentele nu sunt numai o celebrare punctuală, ci un drum: cel care începe să se miște spre pocăință se află deja într-un proces sacramental, nu este exclus de la structura sacramentală a Bisericii, deja primește într-un anumit mod ajutorul sacramentelor. Din nou, important este de a fi disponibili să se lase transformați de Isus, chiar dacă se știe că drumul va fi lung, și să se lase însoțiți pe acest drum. Ceea ce-l mișcă pe păstor este dorința de a introduce persoana în cultura legăturii, oferind o locuință dorinței sale, pentru ca să se poată regenera conform cuvintelor Domnului.

Papa ne invită să întreprindem un parcurs; aceasta este cheia. Împărtășania euharistică va fi în orizontul final și va veni în momentul voit de Dumnezeu, pentru că El este cel care acționează în viața celor botezați, ajutându-i să regenereze dorințele lor în conformitate cu Evanghelia. Să începem pas cu pas, ajutându-i să participe la viața Bisericii, până când ajung la "plinătatea planului lui Dumnezeu în ei" (AL 297).

Închei. În apele postmodernității lichide, Biserica poate să ofere o speranță tuturor familiilor și întregii societăți, ca arca lui Noe. Ea recunoaște slăbiciunea și necesitatea de convertire a membrilor săi. Tocmai pentru aceasta este chemată să mențină, în același timp, prezența concretă în ea a iubirii lui Isus, vie și eficace în sacramente, care dau arcei structura sa și dinamismul său, făcând-o capabilă să brăzdeze apele. Cheia este a dezvolta, și provocarea nu este mică, o "cultură eclezială a familiei" care să fie "cultură a legăturii sacramentale".

Sfântul Ioan Gură de Aur spune că arca lui Noe se diferențiază de Biserică într-un detaliu important. Vechea arcă a primit în sânul ei animalele iraționale, "alogos", și le-a menținut tot iraționale. În schimb, Biserica îl primește și pe om care, din cauza păcatului, a pierdut Logosul, rațiunea, și de aceea este "irațional", merge fără lumina iubirii. Dar exact pentru că Biserica are mediul vital al trupului lui Cristos, pentru că păstrează armonia sacramentelor, ea, spre deosebire de arca lui Noe, este capabilă să-l regenereze pe om, să conformeze inima umană Cuvântului (Logos) lui Isus. În ea oamenii intră "iraționali" și ies "raționali", adică gata să trăiască după lumina lui Cristos, după iubirea sa care "toate le speră" și "care durează pentru totdeauna".

Seminarul Conciliar din Oviedo, 4 mai 2016

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat