Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IX-a de peste an - Anul C - 2016

"Har vouă și pace de la Dumnezeu Tatăl nostru și de la Domnul Isus Cristos" (Gal 1,3)

La începutul oricărei sfinte Liturghii, preotul salută poporul creștin cu aceste cuvinte: "Harul Domnului nostru Isus Cristos și dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți" (2Cor 13,13). Aceste cuvinte au menirea de a-i introduce pe creștinii adunați pentru sfânta jertfă a Liturghiei în intimitatea Sfintei Treimi, acolo unde totul este har, dragoste și împărtășire. Apoi, lecturile biblice de la sfânta Liturghie și Euharistia le comunică creștinilor adunați harul, dragostea și îmbrățișarea divină.

La sfânta Liturghie din această duminică, a IX-a de peste an, Anul C, lecturile biblice ne vorbesc într-un mod cu totul deosebit despre harul Domnului nostru Isus Cristos, despre dragostea lui Dumnezeu Tatăl și despre împărtășirea Duhului Sfânt, iar sfântul Paul din lectura a doua chiar ne salută cu aceste cuvinte (cf. Gal 1,3).

Lecturile biblice de astăzi arată că acelora care cred în Dumnezeu, indiferent de unde vin, dintre iudei sau dintre păgâni, indiferent ce sunt, slujitori sau stăpâni, tuturor le sunt ascultate rugăciunile (cf. 1Rg 8,41-43), tuturor celor credincioși și smeriți le sunt vindecate bolile (cf. Lc 7,1-10) și tuturor celor deschiși, le sunt luminate inimile spre statornicia în credință, în dragoste și în harul mântuirii (cf. Gal 1,1-2.6-10).

Iar psalmul responsorial ne arată că răspunsul celor credincioși la toate aceste daruri gratuite și nemeritate este ca în toată lumea prin care vor umbla, să vestească această "Evanghelie", această îndurare veșnică a lui Dumnezeu, această mântuire gratuită și nemeritată, tuturor oamenilor, tuturor neamurilor și tuturor popoarelor, pentru ca toți să cunoască aceste daruri divine, pentru ca toți să le caute în rugăciune, pentru ca toți să le găsească și să le primească prin Cristos și Duhul Sfânt, să le iubească și să le slujească și astfel să se mântuiască (cf. Mc 16,15; Ps 116/117,1-2). Pe această mântuire au căutat-o și au cercetat-o și profeții care au vorbit despre harul pregătit pentru noi: "Proorocii, care au prorocit despre harul care vă era păstrat vouă, au făcut din mântuirea aceasta ținta cercetărilor și căutării lor stăruitoare" (1Pt 1,10).

Harul mântuirii este dragostea nemărginită a lui Dumnezeu, pe care el o împărtășește oamenilor păcătoșii, prin Cristos și Duhul Sfânt, mântuire pe care oamenii păcătoși nu o merită, așa cum bine recunoștea sutașul din evanghelia de astăzi (cf. Lc 7,6-7), dar care le este oferită în mod gratuit prin credință și rugăciune smerită .

De două lucruri s-a mirat Isus în timpul vieții sale pământești: de necredința multor iudei, dar și de credința multor păgâni.

Isus s-a mirat de necredința multor iudei (cf. Mc 6,6), căci aceștia, deși au avut Scripturile, promisiunile divine și au experimentat minunile lui Dumnezeu, n-au înțeles că dragostea și milostivirea au fost un har, un favor nemeritat al iubirii sale nemărginite, dar și un exercițiu în vederea primirii de către ei a "supremului său dar", Isus Cristos, Fiul său preaiubit. în care își găsește toată desfătarea (cf. Mt 17,5), a lui Isus care se va jertfi pe sine pentru mântuirea lor și a lumii întregi (cf. In 11, 50-52; 15,13-14), dar și a Duhului Sfânt, Domnul și de viață dătătorul. Mulți iudei, considerând că toate cele primite în istoria lor "li se cuvin", și că "le merită" (cf. Lc 7,4), datorită descendenței lor din Abraham și datorită faptelor lor (cf. In 8,37-39), nu s-au convertit și nu s-au deschis iubirii și mântuirii divine, l-au refuzat, l-au condamnat și l-au ucis tocmai pe cel pe care trebuiau să-l primească spre fericirea lor veșnică.

Iată ce tragedie a putut produce și în ei nerecunoștința față de darurile primite și ideea greșită că toate le-au meritat și li s-au cuvenit: să rămână fără Cristos și fără mântuirea lui. Dar pericolul, amenințarea acestei tragedii ne paște și pe noi dacă nu vom vedea în darurile primite și în răbdarea lui Dumnezeu cu noi voința lui ca noi să fim mântuiți (cf. 2Pt 3,15).

Apoi Isus s-a mirat și a lăudat credința mai multor păgâni: cea a femeii cananeene (cf. Mt 15,28), cea a femeii cu scurgere de sânge (cf. Mc 5,34) și cea a centurionului roman. Centurionul roman despre care vorbește evanghelia de astăzi (cf. Lc 7,1-10), era un păgân, era un reprezentant al puterii de ocupație romană. Centurionul roman, deși nu a cunoscut, nici Scripturile, nici promisiunile divine, nici minunile experimentate de evrei în istoria lor, dar, atunci când a apărut în lume, Isus, "adevărata lumină care luminează pe orice om" (In 1,9), fără a aștepta să vadă dacă iudeii cred sau nu în lumina, divinitatea și mântuirea lui, el a crezut în lumina, divinitatea și mântuirea lui, și i se adresează cu apelativul de "Doamne" (cf. Lc 7,6); crede în puterea sa divină peste orice boală, peste orice neputință și chiar peste moarte, și mai crede că el le poate porunci chiar de la distanță ca acestea să plece de la om, așa cum el poruncește soldaților săi și aceștia îi execută ordinile lui (cf. Lc 7,8).

Apoi, centurionul, deși era reprezentant al puterii romane de ocupație, el este convins că nu merită nici să apară în fața lui Isus și nici ca să-i ceară personal darul vindecării slujitorului său, de aceea, trimite la Isus pe niște "bătrâni" iudei care să-l reprezinte (cf. Lc 7,3); apoi, cu atât mai puțin crede că merită ca Isus să vină casa, de aceea rostește cuvintele rămase memorabile până în veșnicie: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu, dar spune un cuvânt și se va tămădui servitorul meu" (cf. Lc 7,6-7). Pentru toate acestea Isus i-a împlinit cererea instantaneu..

Pentru noi, creștinii, Biserica a reținut cuvintele smerite ale centurionului roman, atunci când mergem la primirea sfintei Euharistii, pentru a nu uita că împărtășirea cu trupul și sângele său este un har nemeritat, dar de care avem nevoie pentru mântuirea noastră: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu, dar spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu" (cf. Mt 8,8; Lc 7,6).

La noi, cei de astăzi, oare de ce se uimește Isus? De necredința sau de credința noastră? În textul paralel din evanghelia după Matei, Isus spune că sutașul acesta este imaginea celor mulți care se vor mântui prin credința în el, chiar dacă vin de departe: "De aceea, vă spun că mulți vor veni de la răsărit și de la apus și vor sta la masă cu Abraham, Isaac și Iacob în împărăția cerurilor. Iar fiii împărăției vor fi aruncați în întunericul de afară, unde va fi plânsul și scrâșnirea dinților" (Mt 8,11-12). Pentru toți aceștia, chiar în Vechiul Testament, când revelația nu era încă deplină pentru că Isus lumina încă nu venise în lume, chiar în templul din Ierusalim "s-a creat un loc pentru străini și o garanție că rugăciunile lor vor fi ascultate", așa cum am citit în prima lectură de astăzi (cf. 1Rg 8,41-43).

De altfel, evanghelia cu vindecarea slujitorului sutașului roman ne spune că în privința mântuirii veșnice, nu contează în ce țară și în ce familie te-ai născut, nu contează nici bunurile și nici funcțiile deținute; dar, ceea ce contează este credința smerită în harul, dragostea și împărtășirea lui Dumnezeu, care sunt manifestate lumii, prin Cristos și Duhul Sfânt. Cu alte cuvinte, contează cât de multă crezare se dă adevărului exprimat în versetul de la evanghelie: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unic născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16).

Noi știm că diavolul este acela care i-a scos pe primii oameni din harul, dragostea și împărtășirea cu Dumnezeu din paradis (cf. Gen 3,1-7); că tot diavolul a fost acela care i-a amăgit apoi pe oameni să nu primească legile îndrumările lui Dumnezeu venite prin profeți; că tot diavolul a fost acela care atunci când Dumnezeu a trimis mântuirea pe pământ, prin Cristos și Duhul Sfânt, i-a făcut ca pe mulți oameni, chiar din poporul ales, să nu vadă, să nu creadă și să nu primească iubirea și mântuirea sa, ba chiar să-l ucidă pe Isus și să lupte împotriva sa până astăzi (cf. Fap 7,51-53).

Dar, mai trebuie să știm că tot diavolul este acela, care pe cei care într-un moment de har au crezut și au primit dragostea, împărtășirea și mântuirea divină, arătate în moartea lui Isus de la cruce, în învierea lui și prin trimiterea Duhului Sfânt, i-a făcut apoi să se îndoiască de eficiența mântuirii prin harul, dragostea și împărtășirea divină și să iasă din ea, căutând o mântuire paralelă prin Legea lui Moise și prin performanțele lor religioase. Așa este cazul creștinilor din Galiția cărora le vorbește astăzi sfântul Paul în cea de-a doua lectură și caută să-i aducă înapoi la adevăr (cf. Gal 1,6-9).

Și iarăși trebuie să spunem că tot diavolul este acela care pe unii creștini de astăzi îi îndepărtează de Isus și îi îndreaptă spre vechile sau mai noile religii păgâne, căci tot mai mulți creștini de astăzi își conduc viața după principii persane, hinduse, chinezești, japoneze, thailandeze etc. Acești creștini uită că pentru a ne elibera de jugul religiilor păgâne, care este chiar jugul satanei, care este jugul care ne duce la pierzarea veșnică, Isus a pătimit, a murit și a înviat. Aceste religii păgâne spre care se îndreaptă astăzi unii oameni, promit numai lucruri trupești și trecătoare. Ele spun că dețin secretul unor tehnici, prin care oamenii care vin la ele, pot obține: înfrumusețarea trupului, fortificarea trupului, performanțe trupești pentru plăceri și chiar prelungirea vieții trupului. Dar, pe lângă faptul că promit și nu dau nimic, ele pretind depărtarea și chiar lepădarea de mântuitorul Isus, cel una cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, cel care a primit toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18), cel care poate șterge păcatele (cf. In 1,29), cel care are viața în sine (cf. In 5,26), cel care dă învierea din morți și viața veșnică (cf. In 11,25), cel care ne conduce în paradis (cf. In 14,2-3).

Mare amăgire, de aceea, sfântul Paul le reproșează unor astfel de creștini, în cea de-a doua lectură de astăzi, ca și galatenilor de odinioară: "Mă mir că ați trecut atât de repede de la cel care v-a chemat, prin harul lui Cristos, la o altă evanghelie. De fapt, nu este alta, ci sunt doar unii care vă tulbură și vor să schimbe evanghelia lui Cristos. Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar predica o altă evanghelie în afară de aceea pe care v-am predicat-o, să fie anatema" (Gal 1,6-8)!

Deci, religiile și tehnicile păgâne, cu care amăgește diavolul și pe mulți oameni de astăzi, că le pot prezice viitorul, că îi poate vindeca de niște boli, că le pot îmbunătăți niște performanțe trupești, că le pot chiar prelungi cu ceva timp viața trupească, sunt o mare capcană, căci sunt vechile religii ale Babilonului, prin care se aduce cult diavolului și pe care Isus a pătimit, a murit și a înviat, pentru a ne scăpa de ele.

Aceste religii reînviate ale Babilonului și ale altor popoare păgâne, care promit multe lucruri trupești și materiale, dar care nu dau nimic căci diavolul este un mincinos, și chiar dă ceva este otrăvit, trebuie să știm că ele nu pot vindeca de păcat a cărui plată este moartea (cf. Rom 6,23); că nu pot învia din moarte; nu pot da viața veșnică, nu pot da fericire din paradis. Cu "un puțin", comparabil cu "râma" din undița pescarului, satana amăgește și otrăvește pe mulți oameni ca să-i piardă veșnic. De aceea, luând cuvintele lui Isus, apostolii și păstorii de suflete, de ieri și din toate timpurile au strigat și strigă: "Fiți treji și vegheați! Pentru că potrivnicul vostru, diavolul, dă târcoale ca un leu care răcnește și caută pe cine să înghită. Împotriviți-vă lui tari în credință" (1Pt 5,8-9). "Numai cine va rămânea statornic până la sfârșit, numai acela se va mântui (Mt 10,22)".

De aceea, autorii sacri ai lecturilor de astăzi, mai înainte de a le cere ceva oamenilor să facă ceva, le arată ceea ce a făcut și face Dumnezeu continuu pentru ei, invitându-i să primească zilnic darul mântuirii lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Renunțarea la amăgirile diavolului, trupului și lumii (cf. 1In 2,16), primirea harului mântuirii care prin Cristos și Duhul Sfânt, "coboară de la Tatăl luminilor" (Iac 1,17), trăirea în umilință și recunoștință față de Dumnezeu (cf. Lc 7,7) și vestirea mântuirii divine în toată lumea, (cf. Mc 1,15; Ps 117,1-2) este răspunsul nostru cerut de Dumnezeu la darul gratuit al mântuirii divine.

Un om cu sufletul încărcat de păcate s-a dus într-o zi la un pustnic și i-a spus că vrea să se lase de rele și îi ceru un leac de mântuire și de iertare pentru trecutul său. "Du-te, zise pustnicul, ia un vas mare și umple-l cu apă din izvorul bisericii. Când vasul se va umple, să știi că ești iertat". Omul s-a dus, a luat un butoiaș și a început să toarne apă în el. Dar, o minune! Vasul nu se umplea. Oricât turna el, vasul nu se umplea. Atunci omul aplecându-se peste vas începuse a plânge cu amar și să spună: "O, Dumnezeule, eu, păcătosul, nu sunt vrednic de iertare!" Și, o minune! Îndată ce căzu câteva lacrimi în apă, vasul s-a umplut. Erau lacrimile căinței. Putem face și noi multe fapte bune pentru iertarea păcatelor noastre, dar, dacă nu mergem cu păcatele noastre la Isus și nu facem să picure lacrimile căinței, vom trudi în zadar.

Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt nu caută oameni pentru a-i lăuda pentru "performanțele proprii", ci caută oameni vinovați și pierduți, pe care să-i ajute, să-i sfințească și să-i mântuiască prin harul, dragostea și îmbrățișarea sa. De altfel și Isus a spus: "Nu cei sănătoși au trebuință de doctor, ci cei bolnavi. N-am venit sa chem la pocăință nu pe cei neprihăniți, ci pe cei păcătoși" (Mc 2,17). Nu care cumva să cădem în capcana diavolului și să ne socotim meritoși și buni, ci să ne recunoaștem păcatele și să venim cu ele la Isus și să le plângem, ca să fin spălați și mântuiți. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat