Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Testamentul lui Isus. Porunca cea nouă a iubirii

(Duminica a V-a - Paște - C)

Când cineva simte că i-a sosit ceasul să treacă din această lume lasă urmașilor, rudelor, prietenilor sau vreunei instituții de binefacere, testamentul său. Uneori acest testament este bogat în bunuri materiale, alteori în știință, alteori în înțelepciune. Oricum ar fi, testamentul cuiva este tratat cu mult respect de către urmași, încercând să pună în aplicare cu sfințenie ultima sa voință.

Biblia în sine este formată din două testamente, cunoscute de noi ca Vechiul Testament și Noul Testament. Din ambele testamente biblice astăzi primim în dar nucleul, sinteza, ce poartă numele de Testamentul lui Isus. Să ne pregătim cu atenție, deschizându-ne inima și mintea, pentru a-l înțelege și pentru a-i îndeplini ultima voință!

"Copilași, încă puțin mai sunt cu voi. Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții! Așa cum eu v-am iubit pe voi, așa să vă iubiți unii pe alții! Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții" (In 13-33-35).

În sfânta Scriptură ca și în viața de toate zilele întâlnim multe exemple de persoane care își scriu propriul testament sau îl pronunță vreunei persoane apropiate care rămâne datoare să îl facă cunoscut celor din jur. Să ne aducem aminte de patriarhul Isaac care îl binecuvântează pe fiul său Iacob, lăsându-i ca moștenire toată binecuvântarea cu care era el înzestrat de către Dumnezeu (Gen 28). La rândul său Iacob îi binecuvântează și le lasă fiilor săi ultimele sale gânduri, pe când era în Egipt, la fiul său Iosif: "Iacob i-a chemat pe fiii săi și le-a zis: «Adunați-vă și ascultați, fii ai lui Iacob, ascultați-l pe Israel, tatăl vostru!...». Iată ce le-a spus tatăl lor, când i-a binecuvântat. I-a binecuvântat, pe fiecare cu o binecuvântare aparte. El le-a poruncit: «Eu voi fi adăugat la poporul meu. Înmormântați-mă lângă părinții mei, în peștera din câmpia lui Efron heteul». Când Iacob a terminat de dat porunci fiilor săi, și-a strâns picioarele în pat, și-a dat duhul și a fost adăugat poporului său" (Gen 29,1-33).

Iosif, cel care i-a iertat pe frații săi pentru că l-au vândut și care le-a salvat viața, a dus la îndeplinire voința ultimă a tatălui său Iacob și l-a dus din Egipt în Canaan, pentru a-l înmormânta în capela cumpărată de bunicul său Abraham, în Macpela, față în față cu Mamre (Gen 50,1-14), apoi s-a întors în Egipt, însă și el a lăsat cu gură de moarte ca oasele lui să fie transportate în țara în care s-a născut (Gen 50,25).

Moise a dus la îndeplinire testamentul lui Iosif, luându-i osemintele și transportându-le înspre țara promisă (Ex 13,19), însă deoarece și Moise a murit în pustiu, Iosue a înmormântat osemintele lui Iosif la Sichem (Ios 24,32).

Să ne aducem aminte de sfânta Monica, mama lui Augustin, când era pe moarte și a lăsat ca testament libertatea fiilor să decidă unde o vor îngropa, dar cu obligația să își aducă aminte de ea la altarul Domnului (Confesiuni). Augustin a îngropat-o la Ostia Antică, acolo unde a murit, mai apoi osemintele ei au fost transportate în biserica sfântului Augustin la Roma, pentru a fi împreună cu fiul ei pentru care s-a rugat atât de mult în viață.

Testamentul lui Isus este puțin diferit, deoarece nu se vorbește nici despre binecuvântare, nici despre dorința de a fi înmormântat undeva anume, nici ca cineva să-și aducă aminte de El în rugăciune. Ca și în viață, la fel și în testamentul său Isus nu s-a gândit la sine, ci la ucenicii săi, cărora le-a lăsat cu gură de moarte următoarea poruncă, pe care a numit-o nouă: "să vă iubiți unii pe alții așa cum Eu v-am iubit pe voi!", adăugând: "din aceasta vă vor recunoaște lumea că sunteți discipolii mei, dacă aveți dragoste unii față de alții" (In 13,33-35). Știm cu toții contextul în care Isus a pronunțat aceste cuvinte: era la cina cea de taină sau la ultima cină, când, mai înainte de a pronunța aceste cuvinte, le-a dat un ultim exemplu despre ce înseamnă iubirea sa, spălându-le picioarele discipolilor. Acest exemplu este cu atât mai important, cu cât Isus îl pronunță după ce Iuda a părăsit grupul discipolilor, pentru a-l trăda, iar Petru se opune gestului spălării picioarelor, căci încă nu era pregătit să iubească cu iubirea pe care le-o cerea Isus, dat fiind că și el l-a trădat.

O iubire legată de o poruncă nouă: cum este posibil să iubești din obligație, adică să iubești pentru a duce la îndeplinire o poruncă? Și totuși, Isus le lasă ucenicilor cu gură de moarte această poruncă nouă: "să vă iubiți unii pe alții, după cum eu v-am iubit pe voi!"

Mai întâi de toate trebuie să spunem că porunca este nouă în comparație cu o poruncă deja existentă, este vorba despre porunca din Lev 19,18: "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți!" Între aceste porunci observăm o asemănare, ce constă în datoria iubirii aproapelui, însă observăm și o deosebire: în porunca lui Moise unitatea de măsură a iubirii este eul propriu: ca pe tine însuți; în porunca cea nouă a lui Isus unitatea de măsură este Isus însuși, care tocmai spălase picioarele apostolilor, a fost deja trădat de Iuda și este pe punctul de a-și da viața pentru discipoli și pentru toți cei care vor crede în el.

În al doilea rând e nevoie să înțelegem legătura între poruncă și iubire: cum e posibil să iubim din datorie, îndeplinind o poruncă? Ei bine, Isus știe din ce suntem făcuți, știe că iubirea nu este doar sentiment, ci este o hotărâre, o decizie. Desigur, la început e nevoie de sentiment pentru a putea iubi, sentiment ce poate însoți hotărârea pe care cineva o ia pentru a iubi pe altcineva, ca de exemplu în fața altarului, fie la căsătorie, fie la profesiunea religioasă. Acolo, în intimitate cu Dumnezeu, dar și în public, înaintea poporului lui Dumnezeu, persoanele hotărăsc cu jurământ să iubească, tocmai în baza unui sentiment: mai înainte de a iubi persoanele respective s-au simțit iubite. Dacă e vorba despre persoanele care se căsătoresc, fiecare dintre ele a simțit iubirea celeilalte, de aceea sigilează iubirea lor prin jurământ în fața altarului; dacă e vorba despre persoanele consacrate, acestea s-au simțit iubite într-un mod deosebit de Dumnezeu și promit să transmită mai departe iubirea respectivă, față de cei care au mai mare nevoie.

Un exemplu de transmitere mai departe a iubirii lui Dumnezeu îl găsim în prima lectură de astăzi, luată din Faptele Apostolilor, când Paul și Barnaba cutreierau ținuturile Asiei și ale Europei, pentru a anunța vestea cea bună, că Isus ne-a iubit într-un mod cu totul nou, ce constă în dăruirea propriei vieți pentru cei ce cred în el. Da, iubirea devine credință, de aceea devine și poruncă. Este vorba despre credința că orice persoană are nevoie să iubească și să se simtă iubită. Când această credință este însoțită și de sentimente bune, deoarece lucrurile merg bine, atunci nu se simte greutatea poruncii; când dispare sentimentul din cauza greutăților, atunci greutatea poruncii se simte, însă dacă iubirea respectivă a devenit credință, atunci se trece peste momentul respectiv rămânând fideli, adică statornici în credință și iubire. De fapt aceasta este tema primei lecturi: șa început se spune că Paul și Barnaba "au întărit inimile discipolilor și i-au încurajat să rămână statornici în credință" (Fap 14,22); la sfârșit se reia ideea, la întoarcerea la Antiohia Paul și Barnaba "au adunat comunitatea și au relatat tot ceea ce făcuse Dumnezeu cu ei și cum le-a deschis și păgânilor poarta credinței".

Da, iubirea adevărată devine credință, adică devine convingere. Cine se simte iubit își dă seama că iubirea îl vindecă de toate rănile și îi dă puterea să iubească la rândul său pe alții. De fapt, nu există nimeni pe lume care să nu "celebreze" valoarea fundamentală a unei astfel de iubiri, care după Dante Alighieri "mișcă soarele și alte stele" (Dante Alighieri, Divina Commedia, Par. XXXIII, 145). Erich Fromm recunoaște că iubirea pe care ne-a învățat-o Isus are caracteristica renunțării la propriul eu și a libertății de orice auto-constrângere ca și condiție de creativitate efectivă (E. Fromm, Avere o essere?, Milano 1978, 91). Și să nu uităm că este vorba despre testamentul lui Isus, pe care vrea ca noi să îl ducem la îndeplinire!

Ce ne determină să ducem la îndeplinire o astfel de poruncă a iubirii? În primul rând credința că fără iubire nu putem exista și dacă vrem să existăm e nevoie să iubim și în momentele când întâmpinăm dificultăți, rămânând fideli promisiunilor iubirii. În al doilea rând este speranța descrisă în a doua lectură de astăzi, luată din Apocalipsul sfântului Ioan, acolo unde este descris Ierusalimul ceresc, în care vor dispărea suferințele și va rămâne iubirea, adică acea comuniune cu Dumnezeu care ne face să uităm de dificultăți, pentru a trăi veșnic în iubire și bucurie. Acest lucru este posibil pentru cine crede, deoarece se bazează pe promisiunea lui Dumnezeu însuși: "Iată, le fac pe toate noi!" (Ap 21,5), noutate la care se referă și iubirea. În felul acesta nu mai este doar o poruncă, ci este o promisiune, adică ajutor, har din partea lui Dumnezeu. Amin!

Pr. Mihai Afrențoaie, OFMConv.


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat