Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Masa rotundă "Studii filosofice și teologice"

Vineri, 22 aprilie 2016, la Institutul Teologic Franciscan din Roman, s-a desfășurat masa rotundă a studenților intitulată: "Studii filosofice și teologice", organizată de cele două facultăți din cadrul Institutului de către Facultatea de Filosofie "Ioan Duns Scotus" și Facultatea de Teologie Pastorală.

Masa rotundă a reprezentat unul dintre cele mai așteptate momente din activitatea scolastică, totodată a constituit un moment de împărtășire a rezultatelor cercetării științifice, întreprinse în anul academic 2015-2016. La acest eveniment au luat parte profesorii din cadrul universitar și studenții Institutului Franciscan.

Moderatorul acestei mese rotunde a fost pr. asist. univ. dr. Cazimir Ghiurca. Acesta a prezentat lucrările ce urmează a fi tratate și pe cei care le vor susține. Totodată a dat cuvântul pr. conf. univ. dr. Damian Ghe. Pătrașcu, rectorul institutului, care a prezentat motivațiile cercetării științifice, și cât este de importantă împărtășirea fraternă a rezultatelor obținute în cursul anului academic. A adresat totodată un cuvânt de mulțumire corpului profesoral și studenților pentru implicare și participare.

Prima lucrare: "Evoluția aristotelismului în primele trei secole din era creștină", a fost elaborată și susținută de fr. Dragoș Marian Croitoru.

În prima parte a lucrării, a prezentat doctrina aristotelică și modul cum aceasta a evoluat, grație filosofilor arabi și îndeosebi filosofilor Toma de Aquino și Albert cel Mare. Aristotelismul a fost definit ca fiind o tradiție filosofică, care este inspirată de opera filosofică a lui Aristotel. Opera lui Aristotel a fost inițial promovată și apărată de reprezentanții școlii peripatetice și ulterior de către neoplatonici, care au produs multe din comentariile referitoare la opera filosofului.

În lumea islamică, lucrările lui Aristotel au fost traduse în limba arabă, iar datorată cunoscuților filosofi Al-Kindi, Al-Farabi, Avicenna și Averroes, aristotelismul a devenit o parte importantă a filosofiei islamice timpurii. Cunoscuți filosofi, precum Albert cel Mare și Toma de Aquino au interpretat și sistematizat lucrările lui Aristotel conform teologiei creștine. În ultima parte a lucrării, a prezentat pe scurt scrierile aristotelice: Despre retorică, Protrepticul, Despre idei, Despre Bine, Eudemos sau Despre suflet, etc.

În continuare a fost susținută lucrarea: "Dreptul natural în concepția lui Hugo Grotius", de către fr. Iulian Ghiurca.

În prima parte a lucrării, fr. Iulian Ghiurca a făcut o scurtă biografie a lui Hugo Grotius (1583-1645) și asupra originalității sale filosofice. Grotius este cel care a pus temelia școlii dreptului natural. A conceput dreptul natural ca fiind total independent față de religie și întemeiat exclusiv pe rațiune. Grotius este considerat de asemenea și ca unul dintre fondatorii științelor juridice. Două idei stau la baza concepției sale care s-a bucurat de mare autoritate, și anume, ideea stării naturale a oamenilor și ideea contractului social. În lucrarea Despre dreptul la război și pace (1625, Paris), se remarcă nu doar prin caracterul său umanist și sistematic, dar și prin absența oricărui bigotism religios.

În sinteză, lucrarea prezintă faptul că opera lui Hugo Grotius nu constituie doar o tentativă grandioasă de a fonda în mod rațional lumea politicii și a dreptului, însă este, totodată, primul act de credință în rațiunea umană, prima manifestare a angajării de a re-conduce către rațiune și de a fonda în aceasta toate aspectele esențiale ale omului și ale lumii sale.

Trecerea de la legea naturală la legea revelată a fost realizată de fr. Adrian Cobzaru, susținând lucrarea: "Alianța cu Dumnezeu - fundamentul moralei Vechiului Testament".

Lucrarea fr. Adrian Cobzaru a făcut distincție între alianța înțeleasă în limbajul comun și alianța biblică. În limbajul comun este înțeleasă ca înțelegerea politică între două sau mai multe state ce au la bază un tratat, prin care statele respective se obligă să acționeze în comun sau să se ajute în caz de nevoie. Un alt sens prezentat al termenului de alianță constă în înțelegerea între două sau mai multe persoane, grupuri în vederea unei acțiuni comune. Alianța biblică în Vechiul Testament, este înțeleasă ca pact, angajament, promisiune o relație particulară între Yahwe și popor.

În ceea ce privește legea morală ea depinde în exclusivitate de Yahwe. El este cel care a revelat voința sa și a dat poruncile sale poporului său, mai ales prin alianța de pe muntele Sinai, alianță care a găsit apoi o dezvoltare ulterioară în cuvântul profeților și a altor autori sacri. Inima moralei veterotestamentare este formată din cele zece porunci și de legea mozaică. Această lege este considerată ca documentul alianței dintre Dumnezeu și poporul său. Cele "zece porunci" enunță cerințele iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. Tradiția Bisericii a considerat că primele trei porunci se referă la iubirea față de Dumnezeu iar următoarele șapte se referă la iubirea față de aproapele.

Ultima temă: "Întruparea Fiului lui Dumnezeu în gândirea sfântului Bonaventura", a fost susținută și elaborată de fr. Ionuț Totu.

Lucrarea are în centrul atenției întruparea în gândirea franciscană, plecând mai ales de la viziunea sfântului părinte Francisc. Pentru Francisc Cristos este Omul - Dumnezeu, dar și Fiul lui Dumnezeu. Chiar dacă Francisc nu a elaborat reflecții teologice referitoare la Cristos sau la unirea hipostatică, totuși în scrierile sale el face referință la unicul Cristos, la atributele legate de transcendența, umilința sa. În cristologia franciscană, un punct important este urmarea lui Cristos și imitarea sa activă.

Pe învățăturile sfântului Francisc, Bonaventura a fundamentat mai mult doctrina Cuvântului Necreat a Cuvântului Întrupat și cea a Cuvântului Inspirat. Plecând de la această doctrină, Bonaventura își dezvoltă propria viziune referitoare la întruparea Cuvântului, ce își are rațiunea principală în iertarea omului de păcat. Această idee fiind susținută și de argumentul convenienței, potrivit căruia Dumnezeu are libertatea absolută de a mântui omul și în alte moduri. Argumentarea fiind susținută de Bonaventura astfel: "a fost întru totul convenabilă pentru mântuirea noastră Întruparea Cuvântului, deoarece așa cum ființa umană a primit existența prin intermediul Cuvântului necreat (Verbum Increatum), și a căzut în păcat prin abandonarea Cuvântului inspirat (Verbum Inspiratum), tot astfel să se poată ridica din păcat prin intermediul Cuvântului întrupat (Verbum Incarnatum)".

În final, moderatorul, pr. asist. univ. dr. Cazimir Ghiurca, a mulțumit studenților care au prezentat aceste teme și le-a înmânat în semn de recunoștință câte un premiu din partea profesorilor. Un cuvânt de mulțumire a fost adresat colaboratorilor, profesorilor și studenților, pentru prezența la această masă rotundă.

Fr. Mihai Percă

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 22 aprilie: Roman: Masa rotundă "Studii filozofice și teologice"


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat