Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a cincea după Paști (Anul C) - 2016

"Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții așa cum eu v-am iubit și eu pe voi" (In 13,34).

Suntem în săptămâna a cincea de bucurie a Sfintelor Paști, iar cuvântul încântător care se repetă de mai multe ori în lecturile biblice de astăzi este cuvântul "nou". Venirea lui Isus în lumea noastră a făcut ca totul să devină nou. Evanghelia de astăzi ne vorbește despre "o preamărire nouă", preamărirea prin cruce, și despre "o poruncă nouă", porunca iubirii până la sfârșit ivită din iubirea lui Isus față de noi (cf. In 13,31-33a.34-35). Prima lectură ne vorbește despre "noutatea" primirii păgânilor în Biserică și despre "noutatea" crucii ca instrument de mântuire (cf. Fap 14,20-27). Lectura a doua ne vorbește despre alte "lucruri noi" făcute nouă de Isus prin pătimirea, moartea și învierea sa: "dispariția mării", simbolul iadului, demonilor și morții, și "apariția Noului Ierusalim", simbolul paradisului, singurul loc din toată creația unde nu este plâns, tânguire, suferință și moarte (cf. Ap 21,1-5).

Iar toate aceste "lucruri noi" despre care ne vorbesc lecturile biblice de astăzi ne-au fost împărtășite nouă de iubirea lui Dumnezeu Tatăl, prin pătimirea, moartea și învierea lui Isus și prin revărsarea Duhului Sfânt, căci "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8). Da, Dumnezeu este iubire. El ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19). El ne iubește din toată inima, în mod personal, intim, etern. Nu ne iubește pentru că suntem vrednici de iubit, ci ne iubește pentru că el a ales să ne iubească în ciuda păcatelor noastre (cf. Rom 5,8). Da, "Domnul este îndurător și plin de dragoste, el este îndelung răbdător și plin de îndurare; Domnul este bun față de toți, el își arată dragostea față de orice făptură" (Ps 145,8-9).

Cuvântul lui Dumnezeu pentru unul fiecare dintre noi este acesta: "Te iubesc cu o iubire veșnică și îți păstrez bunătatea mea!" (Ier 31,3). "Iată că te-am săpat pe mâinile mele." (Is 49,16).

Să-l privim pe Isus la cruce pentru noi și vom înțelege că "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16); "Dragostea lui a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit" (Rom 5,5).

Dacă dragostea caracterizează relațiile dintre persoanele Sfintei Treimi, căci Tatăl iubește pe Fiul și Fiul îl iubește pe Tatăl (cf. In 3,35; 4,34), iar Duhul Sfânt, fiind legătura de iubire dintre Tată și Fiul...

Dacă dragostea caracterizează relațiile persoanelor divine față de noi, căci ne iubesc cu o iubire veșnică (cf. Ier 31,3); dacă, din voință divină, dragostea caracterizează și relațiile noastre cu persoanele divine: "Să iubești pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu toată puterea ta și cu tot cugetul tău"; atunci, tot din voință divină, dragostea trebuie să caracterizeze și relațiile dintre noi oamenii de mântuit: "Cine-l iubește pe Dumnezeu să-l iubească și pe fratele său" (1In 4,19-21), căci toți am fost creați după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26).

"Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuși" cerea și Vechiul Testament (cf. Lev 19,18); "Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuși" a confirmat și Isus (cf. Mt 22,39). Dar, înainte de întoarcerea sa la Tatăl, Isus a desăvârșit porunca veche a iubirii, spunând: "Să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu pe voi. Din aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă veți avea dragoste unii față de alții" (In 13,34-35). Deci împlinirea poruncii dragostei față de aproapele, în această nouă formulă, a devenit semnul împlinirii desăvârșite a Legii (cf. Rom 13,10), noul act de identitate al ucenicului: "Vă vor recunoaște toți" și confirmarea autenticității iubirii față de Dumnezeu, căci: "Cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede" (In 4,20).

Și pentru că tot ceea ce este legat de Dumnezeu poartă amprenta iubirii, atunci judecata sa cu noi se va face tot după iubire, pornind de la iubirea față de cei mai defavorizați și ajungând până la dragostea față de orice om, chiar și a dușmanului (cf. Mt 5,44-47), căci Isus s-a făcut frate și s-a identificat cu orice om (cf. Mt 25,34-40).

La păgâni era Legea junglei: peștele mare înghite pe cel mic. La evrei înainte de eliberarea din Egipt era Legea Talionului: ochi pentru ochi, dinte pentru dinte (cf. Ex 21,24; Lev 24,20; Dt 19,21); după eliberarea din Egipt, a apărut legea iubirii de aproapele (cf. Lev 19,18); aproapele înțeles în sens strict: mama, tata, soțul, soția, copilul, ruda apropiată și, în sensul cel mai larg posibil, conaționalul. Isus a desăvârșit toate aceste legi vechi, aducând o Lege nouă: "Să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu pe voi" (In 13,34). Această Lege nouă va fi de acum înainte noul act de identitate al ucenicilor săi și legitimația de admitere în paradis. Ce este trist de observat astăzi cum unii creștini, după două mii de ani de creștinism și de inaugurare a Legii iubirii până la sfârșit (cf. In 13,1), mai trăiesc încă în Legea Talionului, sau chiar mai rău, în Legea junglei introdusă și menținută de satan.

Ca și iubirea față de Dumnezeu, care comportă diferite grade de trăire, de la mica rugăciune zilnică și până la dăruirea vieții, tot astfel și iubirea față de aproapele are trepte de desăvârșire, trepte care pornesc de la simplul salut zâmbitor și ajung până la dăruirea vieții (cf. Mt 5,47; 1In 3,16).

Deci, prima treaptă a iubirii față de aproapele este zâmbetul și salutul pe care îl practică chiar și păgânii. Prima lecție de școală a copiilor din clasa I din Japonia este dedicată zâmbetului și salutului respectos. Isus însuși, după ce a pătimit, a murit și a înviat pentru noi oamenii, a apărut în mijlocul ucenicilor, salutându-i cu tradiționalul lor salut "Șalom", Pace! De aceea, părinții, profesorii și preoții creștini trebuie să-i învețe pe copii să salute zâmbitor și respectuos pe cei din jur. Oare mai știm noi această primă lecție cerută și învățată de Isus, cerută și învățată de pe genunchii mamei și din clasele primare? Mulți dintre creștinii de astăzi ori n-au primit această primă lecție a creștinismului, ori n-au practicat-o, ori au uitat-o, căci simți că te sparg cu fețele lor acide și cu privirile lor tăioase.

Să nu ezităm să salutăm și să zâmbim frumos semenilor noștri. Să nu ezităm a le spune un cuvânt de apreciere și de dragoste. Să nu treacă nici o zi fără să le spunem apropiaților noștri că îl iubim, că îi prețuim și că avem nevoie de ei. Să nu ne gândim că mama, tata, soțul, soția, fiul, fiica, bunicul, bunica, apropiații și amicii noștri știu aceasta deja. Poate o știu, dar au nevoie să audă din nou pentru a ști că situația nu s-a schimbat. Biblia ne spune că există un pământ al celor vii și un pământ al celor morți și că ceea ce le deosebește este iubirea (cf. Is 38,18-19). Să nu așteptăm ca să înceapă un altul. Fiecăruia ne revine misiunea să începem un cerc de bucurie. Adesea ajunge o scânteie mică, pentru a aprinde o bucurie mare. Uneori ajunge o doar o mică bunătate ca lumea să se schimbe.

Salutului și zâmbetului trebuie să-i urmeze cuvântul bun, acțiunea, fapta, întrajutorarea reciprocă: a da o mână de ajutor concret bătrânului, săracului, bolnavului, singuraticului, descurajatului de viață, încercatului, căzutului în necaz sau în păcat. Am găsit în Noul Testament 59 de versete care folosesc cuvintele "unii pe alții" și care ne învață cum să trăim "unii cu alții". Iată doar câteva dintre ele: "Mângâiați-vă și întăriți-vă unii pe alții" (1Tes 5,11). "Acceptați-vă unii pe alții" (Rom 15,7). "Sfătuiți-vă unii pe alții" (Col 3,16). "Fiecare să privească pe altul mai presus de sine însuși" (Fil 2:4) "Slujiți-vă unii pe alții" (Gal 5,13) "Îngăduiți-vă unii pe alții în dragoste" (Ef 4:2) "Rugați-vă unii pentru alții" (Iac 5,16) "Iertați-vă unii pe alții" (Col 3,13) Și mai presus de toate "iubiți-vă unii pe alții" (1In 3,11).

De ce dragostea și nu dreptatea? Pentru că dragostea este noul act de identitate al ucenicului său, este semnul cel mai clar că suntem ai lui Isus, că am primit împărăția cerului ca moștenire, și nu în ultimul rând este mijlocul cel mai eficient de a câștiga suflete pentru cer. "Să vă iubiți unii pe alții! Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei" (In 13,34-35). Cu dragostea a câștigat Isus suflete pentru cer, cu dragostea au câștigat apostolii și sfinții, cu dragostea trebuie să câștigăm și noi.

Preoții și cărturarii Vechiului Testament insistau mai mult pe dreptatea lui Dumnezeu, iar oamenii rămâneau departe și descurajați. Isus și apostolii au evidențiat mai întâi dragostea ca trăsătură fundamentală a lui Dumnezeu și oamenii au început să se apropie și să-l caute pe Dumnezeu.

Papa Francisc, printr-o iluminare a Duhului Sfânt, arată mereu mai întâi iubirea și milostivirea lui Dumnezeu față de oameni, fără să uite de celelalte atribute divine, și mulți oameni îndepărtați și chiar străini de creștinism încep să se apropie și să-l caute pe Dumnezeul iubirii și al milostivirii. Mai mult, Papa Francisc, în exortația apostolică post-sinodală "Amoris laetitia" (Bucuria iubirii), cere ca această iubire milostivă a lui Dumnezeu să fie acceptată și trăită de toate familiile creștine, ca din familii să se facă cunoscută, acceptată și trăită în întreaga lume, peste care diavolul a împrăștiat ura și tristețea.

Primii creștini întindeau mese de iubire săracilor, apoi prin apostoli îi îndemnau și îi încurajau pe discipoli și pe păgâni să rămână statornici, în ciuda încercărilor, amintindu-le că "Trebuie să trecem prin multe necazuri, ca să intrăm în împărăția lui Dumnezeu" (cf. Fap 14,22). Iar creștinii se simțeau întăriți și păgânii încurajați să vină la credință.

O femeie grav bolnavă dintr-un mare oraș oriental era neliniștită căci medicii i-au spus că sarcina pe care o poartă în sân o va ucide dacă nu avortează. De aceea, s-a dus și a consultat toți slujitorii de culte religioase din orașul ei. Slujitorul păgân i-a spus că persoana ei contează, nu copilul. Slujitorul evreu i-a spus să-și iubească pruncul cum se iubește pe sine, iar ea nu se iubea pe sine. Slujitorul creștin i-a spus că trebuie să-și iubească pruncul așa cum ne-a iubit Isus pe noi, adică să-și jertfească viața pentru viața pruncului. Deși nu era creștină, a ascultat de slujitorul creștin și a păstrat sarcina. Și minune, a născut un copilaș frumos, nu i s-a întâmplat nici un rău la naștere, ba din contra s-a simțit vindecată în trupul și în sufletul ei. Încântată de noua învățătură și de cele petrecute cu ea, a părăsit păgânismul și s-a făcut creștină pentru a-l sluji pe cel care s-a dat pe sine la moarte pentru viața și mântuirea noastră.

Părintele Henri Nouwen (1932-1996), care a fost un renumit preot, teolog și profesor catolic, născut în Olanda, a lucrat în Olanda, Statele Unite, Peru și Canada. A scris 39 de cărți și este considerat unul dintre cei mai buni autori pe teme de spiritualitate ai secolului XX. Într-o zi a încurajat-o astfel pe o tânără handicapată descurajată de viață: "Janet, vreau ca tu să știi că ești fiica iubită a lui Dumnezeu. Ești prețioasă în ochii lui Dumnezeu. Răbdarea ta în suferință încurajează comunitatea noastră". Din acea zi tânăra a devenit mai credincioasă și mai răbdătoare. Și noi trebuie să găsim astfel de cuvinte.

Isus a spus odată: "Vindeți ce aveți și dați milostenie. Faceți-vă rost de pungi care nu se învechesc, o comoară nesecată în ceruri, unde nu se apropie hoțul și unde nu roade molia" (Lc 12,33). Primii creștini își vindeau bunurile pentru a ajuta. Sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) și-a vândut și Biblia pentru a face pomană. Sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) și-a vândut lenjeria și tacâmurile pentru săraci. "Dați, și vi se va da; ba încă, vi se va turna în sân o măsură bună, îndesată, clătinată, care se va vărsa pe deasupra. Căci cu ce măsură veți măsura, cu aceea vi se va măsura" (Lc 6,38).

Și astăzi, creștinii care predică iubirea și milostivirea divină mai mult cu faptele decât cu vorbele câștigă cele mai multe suflete pentru cer. Cu ce a cucerit Fericita Teresa de Calcutta (1910-1997) mii de suflete din India și din întreaga lume? Prin traducerea în fapte a iubirii și milostivirii divine, începând cu cei mai defavorizați și ajungând apoi la toți ceilalți oameni.

Apoi, să-i ajutăm și pe alții să treacă de la ură la iubire, de la înverșunare la bunăvoință. Doi frați s-au certat. Nu cunoșteau nici vechea și nici noua poruncă a iubirii. Deoarece casele lor erau despărțite de o mică gârlă, unul dintre ei a hotărât să ridice un gard înalt ca să nu se mai vadă unul pe altul. Pentru această lucrare a tocmit un meșter priceput care era creștin. Meșterul, în loc de gard, a construit un pod peste apă, așa încât celălalt frate se minună de acest lucru și veni cu brațele deschise spre fratele său. Așa se împăcară cei doi frați, iar meșterul plecă mai departe pentru a construi alte noi poduri. Oare noi ce ridicăm, poduri ori bariere? Să avem grijă că urmează judecata după noua Lege a iubirii!

Dar iubirea perfectă este cea a iubirii dușmanului, după exemplul cerului: "Dumnezeu și-a arătat iubirea față de noi prin faptul că, pe când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,8). Iertarea, iubirea, ajutorarea și mântuirea dușmanului este lucrarea divină pe care o poate face omul pe pământ, este lucrarea cu mare câștig de suflete și lucrarea bine răsplătită de Dumnezeu.

Pentru un diamant de mare preț, un tată credincios și-a trimis pe cei trei fii în lume pentru a face fapta pe care o cred ei cea mai frumoasă. Primul a administrat cinstit o avere încredințată. Altul a salvat un copil de la înec. Altul și-a salvat dușmanul de la o moarte sigură. Tatăl a precizat fapta celui din urmă și i-a dat diamantul prețios. Isus ne-a iubit și ne-a salvat pe noi păcătoșii și a primit diamantul învierii fericite. Noi, dacă ne vom iubi dușmanii, vom primi la fel.

Într-o noapte cu lună, cineva semăna grăbit neghină în arătura proaspătă a vecinului. Era plin de ură și voia să-i facă rău cu orice preț. Informat despre acestea, proprietarul ogorului a fost atent când vecinul său și-a arat ogorul, s-a dus și el noaptea, dar în loc de neghină a aruncat între brazdele lui grâu de cel mai de soi. Văzând acest fapt, acel om rău s-a convertit și s-a mântuit. Noi ce semănăm?

Oamenilor care primesc și trăiesc porunca cea nouă a iubirii lui Isus sfântul Ioan în Apocalips le arată astăzi ceea ce le-a pregătit Dumnezeu în cer. La crucea lui Isus, primei creații de la început, i s-a adăugat o alta nouă. La a doua venire a lui Isus, când totul va fi desăvârșit, când toți răscumpărații vor ajunge în portul mântuirii, paradisul, pământul și cerul cel nou, "marea", simbol al rătăcirii și al separării popoarelor, simbol al diavolului și morții, nu va mai exista; nu va mai fi nici noapte, nici blestem, nici doliu, nici strigăt de durere. Va exista numai "Noul Ierusalim" unde toate urmările păcatului vor fi lichidate, unde Dumnezeu va locui pentru totdeauna cu oamenii (cf. Ap 21,1-5).

Doamne, ajută-ne pe noi toți să trăim Legea nouă a iubirii, ca să putem ajunge în paradisul fericit!

Cristos a înviat și o duminică binecuvântată tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat