Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Duminica Bunului Păstor și a rugăciunilor pentru vocații (Anul C) - 2016

Isus, Păstorul cel bun, care face din toți ucenicii săi păstori de suflete

Conform unei tradiții foarte vechi, duminica a patra după sfintele Paști se numește "Duminica Bunului Păstor", duminică în care Biserica citește discursul lui Isus despre Păstorul cel bun (cf. In 10,1-30). Iar de 53 de ani încoace duminica de astăzi se mai numește și "Duminica Mondială de Rugăciune pentru Vocații", duminică în care Biserica se roagă ca Dumnezeu să ridice din rândurile ei cât mai mulți colaboratori cu Isus, supremul păstor, la mântuirea lumii. Iar primii din acești colaboratori pentru care se roagă Biserica în această duminică suntem fiecare dintre noi, care la Botez am fost consacrați preoți, profeți și regi, pentru împărăția lui Dumnezeu.

Isus și-a rostit discursul său despre Păstorul cel Bun, discurs în care vorbește despre sine, după ce fariseii l-au dat afară din templu pe orbul din naștere pe care el îl vindecase (cf. In 9,34. Și putem spune că a fost spre binele orbului vindecat că a fost dat afară din templu de farisei și cărturari, căci așa l-a putut reîntâlni și cunoaște pe Isus: profetul, medicul și păstorul oamenilor, care îl vindecase (cf. In 9,35). Isus, deși fusese și el respins și dat afară din templu (cf. In 8,59), nu respinge și nu dă afară pe nimeni dintre cei care vin la el (cf. In 6,37).

De fapt, Isus nu numai că fusese respins de autoritățile civile și religioase ale timpului, ci a fost și ucis pe cruce. Respingerea și condamnarea lui Isus au fost un semn profetic, că de acum încolo și până la venirea lui Isus de-a doua asta vor face dușmanii săi și ai mântuirii oamenilor cu toți ucenicii săi: îi vor respinge și vor ucide. Dar el îi va învia și le va da viață veșnică. Să privim în istoria Bisericii și vom vedea că ucenicul Ștefan a fost respins și ucis cu pietre în afara Ierusalimului, că apostolii care au purtat în lume evanghelia mântuirii și a împărăției cerurilor au fost respinși și uciși în fel și chip de niște minți întunecate, că mulți din ucenicii lui Isus din toate timpurile au fost respinși, închiși, torturați și uciși chiar în numele închinării lui Dumnezeu (cf. In 16,2).

Astăzi, plini de fățărnicie și ură, iudeii îl iau iar la întrebări pe Isus: "Dacă tu ești Cristos, spune-ne deschis!" (In 10,24). Iar el nu numai că le spusese că este Mesia (cf. In 8,58), ci le și arătase că este Cristos (cf. In 10, 25.32.37-38), dar ei nu au voit să-l creadă, căci voiau să-l omoare. Așa stând lucrurile, de acum încolo Isus, simțindu-și sfârșitul aproape, se va dedica mai mult turmei sale, pentru a-i da ultimele învățături. Oile îi aparțin lui Isus de drept, în primul rând pentru că el a luat parte la creația lor, apoi pentru că Tatăl i le-a dat lui în mod expres (cf. In 10,29) și apoi pentru că el le-a răscumpărat la cruce.

Trebuie să știm că a fost nevoie de suferințele și moartea lui Isus, Păstorul nostru cel bun și Mielul nostru de Paști, pentru ca să fie învinși iadul și moartea.

Iată ce ne spune în acest sens sfântul Efrem (306-373), diacon și învățător al Bisericii: "Domnul nostru a fost zdrobit de moarte, dar, la rândul său, el a călcat-o în picioare ca pe o stradă bătătorită. S-a supus morții în mod spontan, a acceptat voluntar moartea, pentru a distruge acea moarte care nu voia să moară. Într-adevăr, Domnul nostru a ieșit purtând crucea pentru că așa a voit moartea. Însă, pe cruce, prin strigătul său, i-a scos pe morți afară din iad, chiar dacă moartea încerca să se opună. Moartea l-a ucis în trupul pe care el îl asumase. Însă cu aceleași arme el a triumfat asupra morții. Divinitatea s-a ascuns sub omenitate și s-a apropiat de moarte, care a ucis și care, la rândul său, a fost ucisă. Moartea a ucis viața naturală, dar a fost ucisă de viața supranaturală. Și cum moartea nu putea să înghită Cuvântul fără trup, și nici iadul nu-l putea primi fără carne, el s-a născut din Fecioară, pentru a putea coborî prin intermediul trupului în împărăția morților. Însă o dată ajuns acolo cu trupul pe care îl asumase, a distrus și a risipit toate bogățiile și toate comorile iadului" (cf. Predici despre Domnul nostru, 3-4.9) .

A fost nevoie de suferințele și moartea lui Isus pentru ca noi să putem fi acceptați de Dumnezeu ca fii adoptivi ai săi și pentru ca să fim admiși în paradisul pierdut. O ilustrație din viața păstorilor ne va ajuta să înțelegem mai bine aceasta.

În Noua Zeelandă, o țară cunoscută pentru creșterea oilor, se nasc în fiecare an mii de miei. Din nefericire, unii dintre ei mor la naștere. De asemenea, multe oi-mame mor în timp ce nasc. În încercarea de a salva mieii orfani și a mângâia oițele cărora le-au murit mieii, ciobanii pun împreună mieii orfani cu mame ai căror miei au murit. Dar nu-i o treabă așa de ușoară precum pare, deoarece o oaie-mamă nu vrea să accepte un miel și să îl hrănească decât dacă este al ei. Totuși, cum procedează ciobanii ca oile-mame să accepte un miel orfan ca fiind al ei? Procedeul este la fel de vechi ca și îndeletnicirea creșterii oilor. Mielul mort al oii este jupuit de blană, iar blana sa este înfășurată în jurul mielului orfan, care după acesta este pus lângă mama sa adoptivă. Oaia-mamă miroase blana mielului ei și astfel acceptă orfanul ca pe al ei personal.

Acest procedeu ne amintește de ceea ce a făcut Isus pentru noi la cruce. El și-a dat carnea și sângele pentru ca noi, primindu-le, să căpătăm parfumul lui și astfel să putem fi acceptați de Dumnezeu între fiii săi adoptivi. Dacă Dumnezeu va vedea semnul Fiului său asupra noastră și va simți în noi parfumul trupului și sângelui lui, vom fi acceptați ca fii. Și nu numai că vom fi acceptați ca fii, dar Dumnezeu ne va adăposti în cortul său, ne va păzi de foame și de sete, ne va păzi de soare și arșița lui. Apoi, Mielul din mijlocul tronului ne va păstori și ne va conduce la izvoarele apelor vieții, iar Dumnezeu va șterge orice lacrimă din ochii noștri (cf. Ap 7,15-17).

De aceea, când Ioan a scris în Apocalips, că noi am fost mântuiți prin sângele Mielului, el a avut în vedere această acceptare din partea lui Dumnezeu, datorită parfumului sângelui lui Cristos (cf. Ap 7,14; 12,11; Ef 2,13-14). Odată eram orfani, dar acum parfumați de jertfa lui Isus de la cruce, suntem adoptați ca fii de către Dumnezeu.

Apoi, a fost nevoie de sângele lui Isus vărsat la cruce pentru noi, ca să ne putem spăla veșmântul sufletului nostru pătat de păcate în sângele său și pentru ca să putem fi admiși în mulțimea nenumărată din paradis (Ap 7,9.14), unde nu poate intra nimic întinat (cf. Ap 21,27).

Într-o noapte, un misionar a fost atacat și jefuit. Însă hoțul a găsit asupra lui doar câțiva bani și câteva broșuri creștine. Când a dat să fugă, misionarul l-a strigat tare: "Stai! Mai am să-ți dau ceva cu mult mai prețios!" Hoțul a rămas buimăcit. "Sper că odată îți va părea rău de această viață. Dacă vei ajunge vreodată la această părere de rău, atunci să nu uiți că «Sângele lui Isus Cristos ne curăță de orice păcat» (1In 1,7)". Hoțul a dispărut repede, iar misionarul s-a rugat ca acele cuvinte să-i fie de folos. După o evanghelizare, pe când misionarul dădea mâna cu fiecare ascultător, i s-a adresat un necunoscut. Ce surpriză când a recunoscut în acela pe omul rău care îl jefuise și care acum devenise un creștin adevărat! "Vreau să vă mulțumesc pentru ce mi-ați spus în noaptea aceea", a spus acel om. "O, nu, a zis misionarul, nu mie, ci sângelui prețios al Mântuitorului, care ne curăță de orice păcat. «Dacă ne mărturisim păcatele, Isus Cristos este credincios și drept ca să ne ierte păcatele și să ne curețe de orice nelegiuire» (1In 1,9)".

A fost nevoie de suferința și moartea lui Isus pentru a amortiza și a întrerupe căderile noastre. Mă voi explica printr-un exemplu. Într-un mic sat o echipă de muncitori lucrau la reconstrucția unei biserici. Ridicaseră o schelă înaltă pentru a putea reface întreg peretele. Întrucât în curtea bisericii era iarbă multă, un păstor adusese oile să pască acolo. Ele pășteau libere si nu păreau deranjate de muncitorii care lucrau pe schele. La un moment dat, din neatenție, un muncitor s-a dezechilibrat, își pierdu echilibrul și se prăbuși în gol de la opt metri. Căzătura fu rapidă iar impactul cu solul foarte puternic. Din fericire pentru el, căzu exact pe un miel care păștea sub schelă. Mielul a fost zdrobit sub greutatea omului, dar el a scăpat nevătămat. Căderea fatală a omului a fost întreruptă de adevăratul Miel. Era Mielul lui Dumnezeu care a murit pentru păcatele lumii (cf. In 1,29; Ap 5,6) și a înviat spre îndreptățirea noastră (cf. Rom 4,25), ca să facă din noi o sămânță de urmași ai săi (cf. Is. 53,4-10).

A fost nevoie de trupul jertfit și de sângele vărsat la cruce pentru ca ele să ne devină adevărată hrană și băutură în Euharistie, pentru ca asemenea manei din pustiu să ne fie hrană și băutură până la intrarea noastră în Canaanul ceresc și ca Isus să rămână în noi ca adevărat medicament al nemuririi și garanție a învierii noastre (cf. In 6,55-56).

A fost nevoie de moartea și de învierea lui Isus, pentru a putea înțelege că zilnic trebuie să murim cu Isus pentru păcat și tot zilnic trebuie să înviem împreună cu el la o viață nouă, așa cum de altfel am promis la Botez. Și mai sunt încă multe alte motive pentru care Isus a trebuit să sufere, să moară și să învie din morți, dar ne oprim numai la acestea.

Acum înțelegem mai bine de ce Biserica ne cheamă zilnic la Euharistie, ca zilnic parfumul trupului și sângelui lui Cristos să fie proaspăt în noi, ca zilnic Dumnezeu să ne recunoască mai ușor de fii ai săi, ca zilnic să ne curățim haina albă a sufletului, ca zilnic să ne hrănim spre înviere și nemurire.

În cimitirul sfântului Calist din Roma, există o pictură foarte veche care îl reprezintă pe Isus Bunul Păstor. În mijlocul picturii apare Isus înconjurat de doi apostoli și de patru oițe. Cei doi apostoli îi reprezintă pe toți colaboratorii care îl ajută pe Isus în păstorirea turmei sale. Apostolii i-au apa harului dintr-o stâncă și o dau oițelor. Cele patru oițe simbolizează cele patru feluri de ucenici: cei care primesc cu bucurie apa vieții; cei care ascultă de două glasuri; cei care nu-i interesează decât viața prezentă; și cei care întorc spatele lui Isus.

Pare că prima lectură de astăzi cuprinde cele patru categorii de ascultători ai evangheliei. Adunarea din Antiohia devine punctul de plecare al lucrării care se va împlini printre națiuni. Barnaba și Saul sunt chemați, puși deoparte și trimiși în misiune, așa cum și noi suntem zilnic chemați, puși deoparte și trimiși în misiune. Dar și noi ca și Paul și Barnaba, de unii vom fi ascultați, iar de alții vom fi respinși. Dar atunci când vom fi respinși și refuzați într-un loc, nu trebuie să ne oprim, ci trebuie să ne îndreptăm spre alte locuri. Așa a făcut Isus, așa au făcut apostolii, așa au făcut creștinii dinaintea noastră, așa trebuie să facem și noi.

Iar primul mesaj pe care trebuie să-l purtăm oamenilor este cel că Isus a murit pentru păcatele noastre după Scripturi și că a înviat a treia zi după Scripturi (cf. 1Cor 15,2-3). "Dacă Cristos nu a fost înviat, atunci predicarea noastră este zadarnică", va scrie apostolul Paul (cf. 1Cor 15,14). Cristos, viața și învierea oamenilor, trebuie vestit pretutindeni de către toți ucenicii Domnului. Cine respinge anunțul vestitorilor și cine nu devine vestitor la rândul lui, se închide în orizonturi strâmte; în schimb, cine primește acest anunț și apoi îl transmite mai departe, cunoaște încă de pe acum bucuria vieții veșnice și puterea Duhului Sfânt care învie pe cei morți (cf. Rom 8,11).

Odată un păstor de suflete a formulat la o predică următoarea întrebare: "Când a fost ultima dată când le-ai spus membrilor familiei tale și prietenilor tăi, despre ceea ce înseamnă Isus pentru tine"? Cât despre mine Cristos înseamnă totul, viața de aici și viața din veșnicie. Atunci o bătrânică i-a replicat: "De ce nu ne-ai spus asta până acum, că tare mai aveam nevoie să știu asta!" Creștinule, dacă nu ai spus până acum celor din jur cine este Isus pentru tine, grăbește-te să o faci măcar de acum înainte, căci mulți așteaptă și au nevoie să le-o spui, spre întărirea lor în credință.

Se spune că un misionar a fost chemat într-o familie de sudanezi a căror fiică de 16 ani trăgea de moarte și care chiar a murit la scurt timp. Tatăl fetei i-a zis: "Ce i-ai făcut fetei mele?" "Nimic, a răspuns misionarul" Mama a intervenit: "Cum puteți să spuneți că nu i-ați făcut nimic, când ea a murit zâmbind! Sudanezii noștri nu mor niciodată așa!" Da, există o nădejde care ne ajută să murim zâmbind. Este nădejdea învierii și a mântuirii prin Isus Cristos: "Dar acum, Cristos a înviat din morți, pârga celor adormiți. Căci dacă moartea a venit prin om, tot prin om a venit și învierea morților. Și, după cum toți mor în Adam, tot așa, toți vor învia în Cristos" (1Cor 15,20-22).

Un băiețel plimbându-se pe plajă, a văzut plaja plină de steluțe de mare naufragiate. Realizând că acestea n-ar mai rezista până la următorul flux, a început să le arunce, una câte una înapoi în apă. Un om care se plimba și el pe acolo l-a văzut și a strigat la el: "Fiule, ce faci? Nu știi că sunt mii de steluțe pe plaja asta? Și nu știi că plaja asta se întinde pe zeci de kilometri? N-ai nici o șansă să salvezi toate stelele de mare de pe plaja asta!" Băiețelul s-a oprit, s-a gândit un moment, după care, cu o stea de mare în mână s-a întors spre acel om și i-a spus: "Da, știu, dar pot salva măcar câteva". Și s-a pus din nou pe treabă, aruncându-le cât mai departe în ocean.

Nici noi nu vom reuși să salvăm toți naufragiații păcatului din lume, dar putem face totuși ceva măcar pentru unii. Iar acest ceva este întotdeauna mai mult decât nimic. Chiar și numai un singur suflet de am salva, este bine, căci restul îl va face Dumnezeu, iar noi pentru munca noastră apostolică, vom fi iertați de multe păcate și ne vom salva sufletul (cf. Iac 5,20).

Doamne, fă ca toți creștinii să fie conștienți de vocația misionară pe care au primit-o la Botezul lor!

Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 34.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat