Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Regele Abdallah al Iordaniei finanțează restaurarea Sfântului Mormânt

De Giorgio Bernardelli

"Maiestatea sa Abdallah al II-lea a trimis o donație regală (makruma) pentru a ajuta - pe cheltuiala proprie a maiestății sale - restaurarea mormântului lui Isus în biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim". Știrea a fost dată de agenția de presă iordaniană Petra care citează o scrisoare oficială trimisă de curtea hașemită patriarhului greco-ortodox de Ierusalim, Teofil al III-lea. Așadar, un suveran musulman care se împodobește cu titlul de descendent direct al profetului Mahomed este cel care susține cheltuielile restaurării edificiului Sfântului Mormânt, locul înmormântării și învierii lui Isus la Ierusalim, de secole locul cel mai venerat de creștinii din toată lumea.

Restaurarea a fost anunțată în urmă cu două săptămâni - în ajunul Paștelui pentru lumea occidentală - de cele trei confesiuni creștine care din motive istorice împărtășesc jurisdicția asupra celei mai importante biserici din Ierusalim: greco-ortodocșii, latinii (reprezentați de franciscanii din Custodia din Țara Sfântă) și armenii. Restaurarea este necesară datorită degradării structurii, datorată alterării progresive a tencuielilor creată de umiditatea provocată de respirația miilor de pelerini și de fumul lumânărilor. Există deja un studiu și un proiect foarte precis pentru intervenție elaborat de National Technical University din Atena cu privire la care există acordul tuturor părților: lucrările ar trebui să dureze opt luni și să se încheie la începutul anului 2017. Însă, până ieri, se vorbea despre o intervenție care va fi finanțată de cele trei confesiuni, din contribuții publice dat de guvernul grec și de binefăcători privați.

Știrea venită de la Amman schimbă acum cărțile de pe masă și a fost imediat salutată cu mare fervoare de patriarhul Teofil al III-lea, care conduce comunitatea creștină cea mai mare din Țara Sfântă. "Maiestatea sa regele Abdallah întrupează în fapte, și nu numai în cuvinte, conviețuirea dintre musulmani și creștini în toată lumea și îndeosebi în Țara Sfântă", a mai declarat agenției Petra comentând donația. "Rolul desfășurat de Iordania în protecția prezenței creștinilor în Țara Sfântă este clar și de netăgăduit - continuă patriarhul greco-ortodox de Ierusalim - regele Abdallah conduce eforturile tuturor iordanienilor în a semăna semințele iubirii și fraternității dintre musulmani și creștini în această eră în care războaie sectare ard națiuni întregi, așa cum putem vedea cu toții".

Însă există și un aspect politic care nu este indiferent în alegerea regelui Abdallah. Și este însuși Teofil al III-lea care subliniază asta, recunoscând suveranului hașemit titlul de "guardian și paznic al locurilor sfinte creștine și musulmane din Ierusalim". Pentru regele Iordaniei a finanța restaurarea Sfântului Mormânt este și un mod pentru a afirma propriile prerogative asupra locurilor sfinte, care până la "Războiul de Șase Zile" din 1967 erau sub suveranitatea iordaniană. Locuri sfinte care la Ierusalim sunt, e adevărat, creștine, dar și moscheea Al Aqsa și "Cupola Stâncii", pe esplanada care se ridică deasupra Zidului Plângerii. Același tratat de pace dintre Israel și Iordania în anii nouăzeci în cuvinte recunoaște acest rol istoric al regatului hașemit; însă în fapte exercitarea sa practică în Ierusalimul pe care statul ebraic îl consideră ca proprie capitală unică și indivizibilă a devenit tot mai mult materie incandescentă în "Cetatea Sfântă".

Așadar există planuri și motivații diferite care se împletesc în alegerea făcută de regele Abdallah al II-lea. În sfârșit, trebuie notat că în declarația patriarhului Teofil al III-lea leagă în mod expres donația iordaniană de "Pactul lui Omar", acordul stipulat în anul 637 în momentul cuceririi Ierusalimului de către partea arabă. Cu acea ocazie, califul Omar, al doilea succesor al lui Mahomed, a respectat bazilica Sfântului Mormânt, lăsând-o cultului creștinilor în loc s-o transforme în moschee. Și grație acestui prim gest fundamental al unui calif, edificiul Sfântului Mormânt a putut supraviețui ca un loc creștin în fața miilor de vicisitudini care au străbătut lunga istorie a Ierusalimului. Și acum - în timpul în care un așa-numit calif profanează locurile creștine din Siria și din Irak - a reafirma Pactul lui Omar vrea să fie un mesaj precis adresat lumii musulmane pornind de la istoria și identitatea sa.

(După Vatican Insider, 11 aprilie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat