Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a treia după Paști (Anul C) - 2016

Te preamăresc, Doamne, pentru că m-ai eliberat (cf. Ps 30,2).

Suntem în a treia duminică din timpul pascal și trăim împreună cu toată Biserica bucuria celei de-a treia apariții a lui Isus înviat care ne așteaptă și pe noi ca și pe apostoli: cu iubire, cu iertare, cu pâine, cu pește, și cu vorbe mântuitoare. Într-un cuvânt ne așteaptă cu iubirea sa milostivă, pentru ca apoi ridicați din căderile noastre și întăriți de cuvântul și pâinea lui, să-i răspundem și noi cu iubirea noastră, după exemplul lui Petru și a celorlalți ucenici (cf. In 21,15-19).

Înainte de patima, moartea și învierea sa, Isus le dăduse ucenicilor săi întâlnire în Galileea unde îl vor putea întâlni înviat din morți. "Dar, după ce voi învia, voi merge înaintea voastră în Galileea" (Mt 26,31-32; Mc 14,27-28). Această invitație la întâlnire în Galileea, Isus le-a înnoit-o și după ce a înviat, prin îngerul de la mormântul gol (cf. Mt 28,7) și prin femeile purtătoare de mir cărora li s-a arătat înviat din morți: Atunci, Isus le-a zis: "Nu vă temeți; duceți-vă de spuneți fraților mei să meargă în Galileea; acolo mă vor vedea" (Mt 28,10). Dar numai șapte dintre ucenicii lui au venit la întâlnirea cu Isus din Galileea, restul din cauza dramei Calvarului, au uitat de ea (cf. In 21,1-2); dar și cei șapte care au venit la întâlnirea cu Isus, apăsați de ce s-a întâmplat la Calvar și obosiți de așteptarea lui Isus, s-au întors la vechea meserie.

Pe Simon Petru Domnul îl făcuse pescar de oameni (cf. Lc 5,10), la fel și pe toți ceilalți apostoli (cf. Mt 4,19; Mc 1,17), dar ei, uitând de noul lor statut, s-au întors la vechea lor îndeletnicire. De aceea să nu mire faptul că în noaptea aceea nu au prins nimic. În starea de noapte sufletească, în starea de păcat, nimeni nu prinde nimic pentru cer. Cum ar putea fi rodnică munca făcută după propriile gânduri și departe de voia Domnului? Isus îi preveniseră că, despărțiți de el, nu vor putea face nimic, dar ei au uitat și de asta (cf. In 15,5). Dar când dimineața au aruncat mreaja la porunca lui Isus și în locul voit de Isus, totul s-a schimbat. Numai în starea de "dimineața", de trezire sufletească, Isus apare omului pentru a-l întări, pentru a-i face rodnică munca și pentru a-i da de mâncare (cf. In 21,12).

De ce le-a dat Isus întâlnire ucenicilor săi în Galileea Neamurilor și nu alt loc? Galileea a fost primul loc întunecat de pe pământ unde a răsărit pentru prima dată lumina divină și de unde lumina trebuie aprinsă în toate celelalte locuri (cf. Is 9,2; Mt 4,16). Galileea era locul de baștină al multora dintre ei, iar Isus, pentru a rămâne ca o lumină în întuneric, și-a stabilit reședința în Galileea (cf. Lc 2,39). În Galileea a fost începutul predicării Evangheliei, pentru că cei bolnavi aveau nevoie de medic (cf. Mt 9,12; Mc 2,17; Lc 5,21), și pentru că colo Isus era iubit așteptat. Acolo Isus a cucerit cei mai mulți oameni pentru cer. Acolo a făcut Isus cele mai multe dintre minunile sale. De aceea, acolo și la acei oameni a voit Isus să li se arate ca înviat. Ba mai mult, Isus a voit ca tot de acolo, tot din locul de întuneric și moarte sufletească să fie și începutul lucrării ucenicilor săi.

De ce partea dreaptă și nu partea stângă? Dreapta e locul aleșilor cf. Mt 25,33-34); este locul desfătărilor veșnice (cf. Ps 16,11); este locul unde s-a înălțat Isus (cf. Mc 16,19); este locul îndurării divine (cf. Ps 48,10); este locul puterii divine (cf. Lc 5,4; In 21,6). Aici, s-ar părea că partea dreaptă a bărcii nu are față de partea stângă decât un singur, dar esențial avantaj, anume că Isus le-o indicase. Trebuie să facem cum zice Domnul și nu cum vrem noi. În orice domeniu al vieții, când gândim și acționăm după cum voim noi și nu după cum voiește Dumnezeu, trudim în zadar. Este planul lui Dumnezeu nu al nostru. Întotdeauna lucrurile s-au complicat fără ascultarea de Domnul: primii oameni au fost goliți de toate darurile (cf. Gen 3,1-7); Esau a pierdut binecuvântarea (cf. Gen 25,33; 27,39-40); egiptenii au pierit fără sângele Mielului (cf. Ex 11,6-7); fără 10 porunci miliardele de legi nu ajung pentru siguranța vieții (cf. Dt 4,38-40); noi toți trudim în zadar ca apostolii (cf. In 21,3); ba chiar reușitele noastre se transformă în eșecuri, ca biruința regelui Saul (cf. 1Sam 15,23), ca belșugul bogaților (cf. Mt 16,26: Lc 9,25). Viața trăită fără împlinirea voinței lui Dumnezeu este o pierdere veșnică.

Isus a venit la întâlnirea cu apostolii săi triști și obosiți numai atunci când Tatăl ceresc l-a trimis și când ucenicii aveau cea mai mare nevoie de el. Isus îi aștepta cu foc, cu pâine și cu pește fript, exact ceea ce aveau nevoie pentru oboseala și foamea lor din acele momente, dar ei nu-l cunoșteau. Atunci Isus intră în vorbă cu ei, ca și cu ucenicii de la Emaus, îi întreabă despre necazul lor, dar ei tot nu l-au cunoscut. Apoi, Isus îi pune să repete aruncarea mrejei în partea dreaptă a corabiei ca la începutul chemării lor ca apostoli (cf. Lc 5,4) și deși prind o mulțime mare de pești, numai Ioan îl recunoaște. Abia după ce Isus repetă gestul frângerii pâinii de la Cina de Taină, numai atunci îl recunosc cu toții. Numai comuniunea cu Isus și primirea "pâinii frânte" și a "peștelui fript", ambele imagini simbol ale trupului său frânt și ars la cruce de focul judecății lui Dumnezeu datorită păcatelor noastre, aduc: credința, pacea, liniștea, mulțumirea în toți cei îl primesc. Așa s-a întâmplat cu ucenicii de la Emaus, așa s-a întâmplat cu cei șapte ucenici astăzi, așa se va întâmpla și cu noi. Abia acum înțelegem de ce Biserica ne cheamă zilnic la Liturghie și Euharistie.

"Pâinea frântă", "peștele fript" și prezența lui Isus înviat lângă apostoli ne arată clar că lucrarea lui Isus de la cruce a fost perfectă și desăvârșită. Trupul său a fost frânt și ars de pedeapsa păcatelor noastre la cruce, iar învierea sa din morți ne arată că Dumnezeu a primit jertfa de la cruce pentru noi ca pe o jertfă perfectă și îndestulătoare. Totuși, Dumnezeu cere și colaborarea noastră pentru mântuire, pentru că lucrarea mântuirii este o operă divino-umană, și fiecare parte trebuie să-și aducă aportul său. Isus a făcut partea lui, partea cea mai grea, deschizând la cruce izvorul abundent și gratuit de mântuire; iar aportul nostru constă din aceea că trebuie să vestim lumii harul mântuirii de la cruce, adică, să trezim în oameni gustul după apa mântuirii și să-i aducem la acest izvor gratuit al mântuirii. De aceea, Isus le-a cerut apostolilor să aducă din peștii pe care i-au prins și să-i așeze pe jar alături de ai lui, adică, să așeze jertfa lor alături de jertfa lui (cf. In 21,10; Col 1,24).

Apoi, prin pescuirea minunată, Isus a voit să simbolizeze mulțimea de oameni pe care acești "pescari de suflete", cu truda și jertfele lor, îi va aduce la mântuirea gratuită de la cruce, din cele 153 de țări cunoscute pe atunci, căci după cum spun mulți bibliști, cam asta ar simboliza cei 153 de pești mari.

În lucrarea ridicării noastre din păcat, în lucrarea de convertirea și înnoirea noastră, trebuie să știm că suntem ajutați de însuși Isus, așa cum se vede și din evanghelia de astăzi. Isus, după ce a ridicat-o și convertit-o pe Maria Magdalena care îl plângea ca pe un mort, după ce i-a ridicat și convertit pe cei doi ucenici de la Emaus care așteptau o mântuire pământească și care îl priveau pe Isus ca pe un străin, după ce l-a ridicat și convertit pe scepticul învierii sale, pe apostolul Toma, geamănul nostru, astăzi îl ridică și îl convertește pe primul dintre apostoli, pe Petru (cf. In 21,15-17), ca semn al ridicării și al convertirii tuturor ucenicilor săi din toate timpurile.

Iar în lucrarea convertirii noastre, Isus pornește de la dragostea noastră față de el de la început. Înainte de patimă, Petru i-a spus lui Isus că el îl iubește mai mult decât toți ceilalți apostoli și că este gata să meargă chiar la moarte împreună cu el (cf. Mt 26,33; Mc 14,29). Și fiecare dintre noi, la Botezul nostru, i-am spus lui Isus că, din iubire față de el, ne lepădăm de satana și de toate ale lui; că vom crede mereu în el și în lucrarea Bisericii sale. Petru, care în timpul patimilor uitând de dragostea promisă, s-a lepădat de trei ori de Isus (cf. Mt 26,69-75), acum este chemat să-și reafirme tot public dragostea sa față de el (cf. In 21,15-17). Asta face Isus și cu unul fiecare dintre noi zi de zi, caută să ne aducă la făgăduințele noastre de la Botez, făgăduințe de care ne-am îndepărtat de frica lumii, căci, odată aduși la dragostea dintâi, viața noastră va deveni o mărturie vie a învierii și mântuirii sale.

Ba mai mult, Isus - păstorul, capul și piatra de temelie a Bisericii sale - , până la venirea sa de-a doua, îl reconfirmă pe Petru ca locțiitor vizibil al său, în misiunea de cap și stâncă de neclintit a Bisericii sale, în misiunea sa de a vesti Evanghelia la orice făptură până la marginile lumii, în misiunea de a hrăni și adăpa oițele sale, în misiunea de a-i întări pe frații săi, în misiunea de a continua în numele său, în misiunea de a dezlega păcatele oamenilor, în puterea sa și în persoana sa (cf. In 21,15-17; Mt 16,18). Când și noi ne lăsăm schimbați de el, Isus ne repune în rândul fiilor lui Dumnezeu și ai fraților lui și ne trimite în lume cu misiunea împăcării de la cruce (cf. 2Cor 5,18).

Apropo de misiunea noastră de a predica evanghelia și de a vesti lumii împăcarea de la cruce, Biserica, prin gura sfântului Francisc din Assisi (1181-1226), ne învață să predicăm mai mult cu viața noastră schimbată, decât prin cuvinte. Iată cum se exprimă el: "Predicați, predicați și dacă este nevoie folosiți și cuvinte!" Însuși sfântul Francisc din Assisi și ucenicii lui au predicat mai mult cu viața lor schimbată de Isus, decât prin cuvinte. Renumită este predica cu viața schimbată pe care a făcut-o odată Francisc, în Assisi, împreună cu fratele Ginepro (+1258), cel mai simplu dintre frați, unde un predicat numai cu faptele de iubire față de oameni, fără să rostească nici un cuvânt. În acea zi s-au convertit cei mai mulți oameni. Iar o predică ca aceasta, cu un câștig mare de suflete, o poate face și cel mai simplu creștin.

Isus, după ce l-a ajutat pe Petru să se convertească, după ce l-a învățat să fie smerit în tot ce spune și în tot ce face, prin cele trei întrebări de "mă iubești?", i-a arătat și învierea la care este chemat orice ucenic, dar i-a spus că la ea se ajunge numai prin cruce (cf. In 21,18-19), cruce pe care cândva el, Petru, și ceilalți apostoli au privit-o cu teamă (cf. Mt 16,21-25), dar cruce pe care acum a acceptat-o și a mers bucuros după Isus (cf. In 21,19).

Sfântul apostol Ioan, în lectura a doua de astăzi din cartea Apocalipsului (cf. Ap 5,11-14), ne spune că propovăduirea noastră, a ucenicilor de pe pământ, trebuie să fie o prelungire a propovăduirii îngerilor și fericiților din cer. Așa cum cei din cer propovăduiesc: Vrednic este Mielul să primească puterea și bogății și înțelepciune și tărie și onoare și glorie și binecuvântarea, căci prin moarte și înviere a triumfat asupra lui satan și a morții și a umplut cerul de făpturi fericite, tot astfel trebuie să propovăduim și noi, dintr-o inimă plină de umilință, de blândețe, de ascultare Tatăl ceresc, și răbdare în purtarea crucii zilnice.

Prima lectură de astăzi (cf. Fap 5,27-32.41-42) ne spune că Petru și ceilalți apostoli, transformați de Isus, fiind cu gândul la înviere și paradis, au lăsat la o parte orice frică, și din iubire față de Dumnezeu și față de semeni, l-au predicat pe Isus mort și înviat pentru mântuirea lumi, chiar dacă pentru asta au fost luați în râs și calomniați, chiar dacă au fost certați și opriți, chiar dacă au fost ocărâți bătuți, chiar dacă au fost închiși și uciși. Ba mai mult, ei, în loc să se teamă și să plângă, s-au bucurat și s-au veselit de toate aceste ocări și suferințe, care le deveniseră cinste și onoare (cf. Fap 5,41). La întrebarea cum de fac toate acestea, ei răspundeau: pentru că iubirea lui Isus ne zorește (cf. 2Cor 5,14), pentru că Dumnezeu Tatăl dorește ca toți oamenii să ajungă la cunoașterea adevărului și la mântuire (cf. 1Tim 2,4). Această schimbare, acest curaj, această dragoste mare a lor față de Dumnezeu și față de suflete au dus la convertirea și vindecarea multor bolnavi la trup și la suflet.

De aceea, și noi să propovăduim cu psalmistul, cântând: "Te preamăresc, Doamne, pentru că m-ai eliberat și n-ai lăsat pe vrăjmașii mei să râdă de mine. Doamne, tu mi-ai scos sufletul din locuința morților, tu mi-ai dat viață, ca să nu cobor în mormânt" (Ps 30,2.4). Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat