Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Istoria creștinismului între decadență și reînnoire

"Religiile mor. În cursul istoriei, unele religii dispar complet, altele se reduc de la mari religii mondiale la un mănunchi de adepți. Maniheismul, o religie care într-o vreme atrăgea adepți din Franța până în China, nu mai există astăzi în nicio formă organizată sau funcțională; nici nu mai există credințele care, în urmă cu jumătate de mileniu, dominau Mexicul și America Centrală".

Acesta va și viitorul creștinilor sub îmbrânceala islamismului radical al ISIS-ului? În trecut, o asemenea soartă a avut-o creștinismul, distrus în regiunile în care într-o vreme prosperase și ai căror credincioși ocupau poziții cheie la nivel politic, economic și cultural. De la Siria, la Irak și la India, eliminarea creștinismului a fost de așa natură încât (aproape) n-a lăsat nicio urmă a prezenței sale de-a lungul secolelor. Dar pentru ce mor religiile? Ce putem învăța din căderea - și uneori și din renașterea - religiilor în cursul istoriei?

Pentru a încerca să răspundă la aceste întrebări și la altele, Philip Jenkins, profesor de istorie la Baylor University, precum și unul dintre cei mai mari experți din lume în sociologie și demografie a religiilor, a publicat cartea "Istoria pierdută a creștinismului. Mileniul de aur al Bisericii în Orientul Mijlociu, Africa și Asia (secolele V-XV). Cum s-a terminat o civilizație" (Editrice Missionaria Italiana).

Lucrarea propune o lectură inedită și provocatoare a istoriei primelor Biserici creștine din Orient, a raportului lor cu celelalte credințe, îndeosebi cu islamul, și a ruinării lor succesive. Profund non-eurocentrică, abordarea studiosului american evidențiază cum o religie pe care astăzi o considerăm în mod natural "occidentală" s-a născut în schimb și s-a răspândit înainte de toate într-o zonă foarte vastă care se extindea din Orientul Mijlociu până în Asia și despre care astăzi se știe puțin sau nimic.

Într-un pasionant excursus istoric, autorul ilustrează forța și rezistența acestor prime comunități creștine - in primis cea nestoriană și siriacă - care au reușit să se auto-păstreze și în timpul secolelor de dominație islamică.

Așa cum este subliniat de Giancarlo Bosertti în prefață, "cartea lui Jenkins ne constrânge nu numai să înlăturăm axiome stereotipate, ci și să efectuăm «mutarea unui centru» pe care-l asumau ca nereflectat; adică ne determină să reexaminăm certitudini care păreau indiscutabile, mergând să luminăm zone ale istoriei mai puțin cunoscute pentru că au aparținut unor comunități înfrânte".

Se descoperă astfel că deja în secolul al VII-lea misionarii nestorieni ajunseseră în India, lăsând fie importante urme ale credinței lor în primele redactări ale sutra budiste, fie în simbolul combinat al crucii și al lotusului care apare în crucile de piatră în regiunea Kerala, în sudul sub-continentului.

Fără a uita că unele dintre practicile de astăzi ale musulmanilor, cum ar fi prosternarea în timpul rugăciunii, derivă din modul antic de a se ruga al călugărilor siriaci. Un schimb de idei fervent și stimulant, care a avut loc într-un climat de conviețuire pașnică, ce se întrerupe numai cu începutul noilor persecuții ale creștinilor în jurul anului 1300 din partea dominatorilor islamici.

Totuși n-au fost numai motive exogene care au contribuit la dispariția creștinismului în aceste regiuni: motive politice, precum persecuțiile și convertirile forțate, motive naturale, să ne gândim la foamete și epidemii sau motive demografice. De fapt, Jenkins găsește și diferite motive "endogene".

Conform teoriei sale, religiile dispar în momentul în care se izolează prea mult și devin în mod radical sectare, cu alte cuvinte atunci când pierd "forța lor vie". Deci devin incapabile să se încultureze în unele dintre zonele în care s-au înrădăcinat.

A aplica logici darwiniene de "adaptare" nu este compatibil cu motivele istorice reale ale distrugerii lor, subliniază studiosul. În realitate, adaugă el, "nici credința, nici evlavia, nici înțelepciunea, nici tradiția antică n-au folosit pentru a menține în viață Bisericile în cea mai mare parte din ținuturile lor de origine". De fapt, dacă s-ar aplica logici de stil darwinian, nu s-ar explica prezența comunităților mari de criptocreștini care au supraviețuit timp de secole persecuțiilor și epurărilor, ca în Japonia în secolul al XVII-lea sau în China după Revoluția comunistă din anul 1949. Sau exemplul Bisericilor maronită și caldee în Liban și în Irak, astăzi în mare pericol din cauza furiei distructive a ISIS-ului, care, legându-se de Biserica Catolică de la Roma, au reușit să garanteze supraviețuirea comunităților lor.

Ceea ce reiese din volum este că istoria pierdută a creștinismului nu este numai studiu de mare relevanță și actualitate istorică, ci în același timp se oferă ca un instrument util pentru a înțelege și a înfrunta perioada de criză prin care trece creștinismul în lumea occidentală de astăzi. A învăța lecțiile istoriei, și ale acestei istorii îndeosebi, înseamnă a înțelege că "pentru Biserici, ca pentru firme, falimentul este adesea rezultatul unei lipse de diversificare, al unei legături prea rigide cu propriile averi cu un deosebit ansamblu de circumstanțe, politice sau sociale", scrie Jenkins.

Și mai important, evidențiază el, este că "Bisericile ar trebui să înțeleagă conceptul de tranzitorietate: faptul că acordurile și alianțele politice rar sunt durabile, oricât ar putea să pară permanente într-un moment determinant". În sfârșit, Bisericile - spune studiosul - n-ar trebui niciodată să-i adune pe membrii lor în cadrul unui singur grup etnic, al unei rase sau al unei singure clase sociale, ci să se diversifice.

Numai în acest mod, explică Jenkins, "cu condiția să continue să existe în altă parte, ar putea foarte bine, într-o zi, să revină să recolonizeze vechiul spațiu. Și adesea, în contextul uman, memoriile acelui precedent istoric ajută la plăsmuirea noii stabiliri". O nouă stabilire "ale cărei ramificații ajung până la un nou «Orient Mijlociu»".

(După Zenit, 6 aprilie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat