Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Așteptând "Amoris laetitia"

De Andrea Grillo

Acum știm cu certitudine măcar titlul următoarei exortații apostolice: Amoris laetitia, bucuria iubirii, veselia iubirii, dar și rodnicia și creativitatea iubirii. Bogat în rezonanțe - și în promisiuni - este cuvântul latin "laetitia". După câteva mici, dar semnificative, indiscreții - cu privire la numărul de pagini și la numărul de paragrafe - acum avem ceva în plus. Un titlu. Dar numai un titlu, care, însă, așa cum se întâmplă într-o lungă tradiție eclezială, coincide cu un "incipit". Așa începe documentul: cu bucuria iubirii. După bucuria Evangheliei, acum bucuria iubirii. Francisc se deosebește înainte de toate prin "gaudium" și prin "laetitia". Semnalase asta încă înainte de a deveni papă, într-un discurs adresat cardinalilor, amintind, din Paul al VI-lea, "dulcea și mângâietoarea bucurie de a evangheliza".

Mai mult de asta nu avem: un titlu "bucuros". La care putem uni o amploare de pagini și de paragrafe care lasă să se înțeleagă, sau să se preguste, o amploare de dezvoltare și de considerație a ceea ce, încă de la titlu, apare și mai mult decât familie și căsătorie. Apare ca "iubire". Aici mă opresc. Dar cred că este legitim să ne întrebăm: cum am ajuns până aici? Poate fi util să recuperăm, în mod extrem de sumar, marile etape care ne-au adus până aici. În aceste zile "în octava Paștelui", care fac să răsune cu atâta forță vestea cea mai originară a Domnului înviat, putem recunoaște cu sinceritate că, la început, totul începe acolo, în acel eveniment și în acea veste. Dar apoi, în diferențierea istoriilor creștine, suntem conduși să identificăm specificul acestui document de acum iminent într-o istorie mult mai scurtă decât cei două mii de ani ai creștinismului. Ea își are începutul său în primul document "târziu-modern" care tratează chestiunea "matrimonială" într-un context nou. Suntem în 1880, în timpul pontificatului lui Leon al XIII-lea, la puțini ani de la "breșa de la poarta Pia" și de la pierderea "puterii temporale". Această istorie nouă, care începe numai atunci, este marcată profund de chestiuni instituționale, juridice și politice, care i-au caracterizat dezvoltarea, în bună parte din acești 140 de ani. Așadar, chestiuni teologice și chestiuni instituționale s-au împletit într-o formă nouă, care nu are precedent în istoria Bisericii. Peste câteva zile, în lumina noului text, vom putea reciti această istorie în mod diferit. Acum însă putem s-o recuperăm, cel puțin în mod sumar.

1) Arcanum divinae sapientiae (1880), enciclică a lui Leon al XIII-lea

Toată marea tradiție medievală, mediată în mod autoritar de Conciliul din Trento, asumă, cu această enciclică, problematica nouă și inedită a unei re-afirmări a "competenței ecleziale" în fața competenței statelor moderne asupra căsătoriei, pe care secolul al XIX-lea tocmai o inaugurase. Toate temele fundamentale tipice ale tradiției sunt astfel "filtrate" de această problemă nouă și dramatică. În această enciclică se pun la punct "formele de gândire și de acțiune" care apoi vor fi însușite de Codul de drept canonic din 1917. Și care vor deveni, timp de multe decenii, punctul de cotitură decisivă al înțelegerii "catolice" a căsătoriei, a familiei și a iubirii. Cu calitățile sale și defectele sale.

2) Casti connubii (1930), enciclică a lui Pius al XI-lea

După cincizeci de ani, în cu totul altă lume, Pius al XI-lea asumă o temă deosebită, ca aceea a opoziției față de "contracepție" - admisă în acel an de confesiunea anglicană - drept "cheie de înțelegere" a căsătoriei și a familiei. Renunțarea la "libertate" în contextul matrimonial este tradusă în norma unei sexualități pur "obiective", aproape epurată de subiectivitate și reglementată numai natural. Într-o îmbrățișare între har și natură care, după mult timp, va risca să devină asfixiantă. Și să polarizeze tot mai mult raportul cu cultura civilă.

3) Humanae vitae (1968), enciclică a lui Paul al VI-lea

În pofida schimbării parțiale a limbajului introdusă de Conciliul al II-lea din Vatican și a drumului spre o "personalizare" a căsătoriei și a familiei, încă în 1968 găsim în Humanae vitae a lui Paul al VI-lea modul de a pune problema care provine de la Arcanum divinae sapientiae și de la Casti connubii: căsătoria și familia - ca locuri unice ale sexualității - sunt în întregime "predeterminate" de Dumnezeu, lăsând omului un spațiu de responsabilitate așa de mic încât rezultă adesea fictiv și mereu foarte formal. O "generare responsabilă" devine o temă abstractă, căreia nu-i corespund "practici" realiste. Însă soluția ineficace depinde de un mod de a gândi căsătoria și familia "în contrast" cu cultura civilă modernă. Căsătoria și familia se mai prestează să fie "folosite" ca redute antimoderniste și ca rezerve de competență ecleziastică. Însă în această "folosire" suferă și mortificări și reduceri progresive.

4) Familiaris consortio (1981), exortație apostolică post-sinodală a lui Ioan Paul al II-lea

Chiar dacă în cadrul unei puternice continuități cu limbajul din secolul precedent, Familiaris consortioface două mari schimbări: pe de o parte introduce, chiar în titlu, expresia "familiaris", care este nouă în magisteriu, care s-a ocupat din totdeauna de "căsătorie", nu de familie. Precedentul este aici Conciliul al II-lea din Vatican și regândirea sa eclezială a familiei. Însă a doua trecere decisivă este recunoașterea deschisă a unei "diferențieri" a societății, care apare de acum evidentă și pentru Biserică. Nu există numai "familii în ordine", ci și "iregulare", care nu mai sunt în mod automat "infame" și "excomunicate". Documentul lui Ioan Paul al II-lea nu face mult mai mult decât această "admitere": dar este începutul unei mici revoluții. Logica opoziției față de societatea civilă, inaugurată de Arcanum divinae sapientiae în 1880, după o sută de ani nu mai rezistă pe planul practic și operativ, chiar dacă teoretic poate să mai dea vreo mică mângâiere. Opoziția frontală trebuie înlocuită cu concilierea în diferențiere. Este numai o misiune, nedezvoltată, dar în mod clar percepută și indicată.

5) Amoris laetitia (2016), exortație apostolică post-sinodală a lui Francisc

Astfel se ajunge la Francisc. Și aici ne oprim. Însă avem nu numai un document "necunoscut", ci avem și o lungă istorie recentă, avem un parcurs sinodal îngrijit, avem o exigență vie de convertire pastorală, avem o reluare viguroasă a consemnului conciliar. Vom citi vinerea viitoare rodul acestei elaborări articulate. Care ne va permite să recitim toată această istorie în mod nou. Deocamdată observăm că, și numai pe planul "lexicului" - cel puțin al celui din titluri - "numele iubirii" se schimbă și se transmit: de la "secretul înțelepciunii divine" se trece la "căsătorie castă", apoi la "transmiterea vieții umane", apoi la "comuniunea familială", pentru a ajunge în sfârșit la "bucuria iubirii". În transparență vedem, prin aceste nume, cu apare o istorie complexă, suferită, problematică și în același timp promițătoare. Noul document va trebui să fie citit în această "respirație amplă", în lunga anvergură a acestei istorii recente, dar nu strivire asupra istoriei foarte recente. În lumina acestui ultim document bucuros, toate celelalte vor lua, în mod inevitabil, culori și forme noi. Așa cum e bine să fie. Așa cum a fost mereu, de fiecare dată când tradiția a știut să se arate și să se recunoască nu numai "vie", ci și "sănătoasă".

(După www.settimananews.it, 1 aprilie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat