Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

S-a încheiat întâlnirea Penitențiariei Apostolice despre Misericordiae vultus

Bine ai venit acasă

În preotul duhovnic penitentul ar trebui să vadă o mare, tăcută, îmbrățișare paternă care spune: "Bine ai venit acasă". Cu această imagine monseniorul Krzysztof Nykiel, regent al Penitențiariei Apostolice, a încheiat întâlnirea promovată de dicasterul vatican despre bula jubiliară Misericordiae vultus, desfășurată de la 31 martie la 1 aprilie 2016. Probabil și grație redescoperirii acestei imagini a duhovnicului - a subliniat regentul - "una din roadele principale ale acestui an al milostivirii" a fost tocmai "întoarcerea la confesional a atâtor persoane care de mulți ani nu se mai apropiau de sacramentul reconcilierii". În același mod, se afirmă redescoperirea faptelor de milostenie trupească și sufletească, asupra cărora Papa Francisc a insistat în mod deosebit invitându-i pe credincioși "să le practice cu generozitate".

Monseniorul Nykiel a recomandat după aceea fiecărui duhovnic să-i "primească pe credincioși ca tatăl din parabola fiului risipitor, arătându-le duioșia Tatălui gata mereu să ne dăruiască iertarea sa". De fapt, a explicat prelatul, El "nu face altceva decât să primească ceea ce Dumnezeu deja a făcut să se nască în inima unui om: viața nouă de fiu pe care numai Dumnezeu o trezește și pe care el pur și simplu o constată și o primește". Pentru acest motiv, Pontiful, în bula de convocare a anului sfânt, cere în mod constant ca "duhovnicii să fie un adevărat semn al milostivirii Tatălui", chemați "să fie mereu, pretutindeni, în orice situație și în pofida a toate, semnul primatului milostivirii".

Varietatea conținuturilor și perspectivelor reieșite în cele trei sesiuni de lucrări confirmă cât de mult milostivirea este inima Evangheliei. De fapt, toată întâlnirea, a explicat regentul, a apărut ca o "mare celebrare" a milostivirii lui Dumnezeu, "un imn de laudă adusă milostivirii divine conform cuvintelor sugestive ale celui care se roagă în Psalmul 117: «Lăudați-l pe Domnul pentru că este bun, pentru că veșnică este îndurarea lui»".

Milostivirea, a adăugat prelatul, este Dumnezeu Tatăl, care nu vrea moartea păcătosului ci dorește ca să se convertească și să trăiască. Milostivirea este Isus Cristos, care "pe cruce a revelat toată atotputernicia milostivirii lui Dumnezeu". Milostivirea este Duhul Sfânt, "iubire milostivă a Tatălui și a Fiului care - așa cum amintește autorul Cărții Înțelepciunii - «se schimbă în sufletele sfinte și pregătește prieteni ai lui Dumnezeu și profeți»". Milostivirea este în sfârșit Biserica, "Mama milostivă, împărțitoare de har, «slujitoare a ministeriului milostivirii care se bucură de fiecare dată când poate să ofere acest dar divin»". În această privință, regentul a amintit că deja în introducerea la întâlnire cardinalul Mauro Piacenza, poenitentiarius maior, a subliniat că "pe milostivirea divină a inimii divino-umane a lui Cristos se edifică Biserica, sacrament universal de mântuire și slujitoare a milostivirii, fiind continuatoare, în spațiu și în timp, a prezenței vii și a lucrării mântuitoare a lui Cristos". Toată Biserica este, astfel, ca "plămădită" cu această milostivire și pe ea "dezvoltă toată viața și misiunea sa care este aceea de a vesti iubire milostivă a Tatălui".

În intervenția sa, monseniorul Nykiel a reparcurs după aceea conținuturile reieșite din intervențiile care au fost în timpul lucrărilor. Înainte de toate a evidențiat că credibilitatea Bisericii "se întemeiază pe vestirea milostivirii lui Dumnezeu care în Isus poate fi întâlnită și experimentată". A evidențiat acest lucru părintele Laurent Touzet în conferința sa, amintind că de la milostivirea Tatălui creștinul nu primește numai iertarea păcatelor ci, în Isus Cristos și în Duhul Sfânt, și o viață nouă: "o viață de dulceață, de convertire, de iertare, de dreptate, de milostivire dată altora pentru că a fost primită de la Dumnezeu".

La rândul său, Bruna Costacurta a afirmat că acela care atârnă de lemn nu este numai "un om condamnat la moarte și ucis de răutatea oamenilor, ci este Fiul lui Dumnezeu, revelare adevărată și perfectă a milostivirii lui Dumnezeu, singurul nevinovat adevărat și unicul, decisivul Mântuitor care, ascultând de Tatăl și iertându-i pe vinovați, moare dăruindu-și viața pentru toți, și pentru cei care au voit să-i provoace moartea". Răul și moartea sunt în acel fel învinse definitiv, iar omul este în sfârșit eliberat de puterea lor.

O mărturie concretă a acestei victorii, a comentat monseniorul Nykiel, "o admirăm în Neprihănita Zămislire a Sfintei Fecioare Maria". De fapt, în ea totul "a fost plăsmuit de prezența milostivirii făcute trup" și, așa cum a afirmat părintele Francesco De Feo, Maria este "mamă a milostivirii pentru că este mama celui care este milostivirea și pentru că Dumnezeu i-a încredințat în mod special acest rol în planul economiei de mântuire". Din obiect și icoană a milostivirii divine Maria "devine o cale privilegiază a realizării ei". Este Mama neprihănită, "plină de har și de milostivire, care ne îndeamnă să nu ne fie frică să ne abandonăm iubirii milostive a Fiului său care a învins răul la rădăcina sa, eliberându-ne de dominarea sa".

Toată lucrarea lui Isus, a adăugat regentul, este tocmai o faptă de milostivire și de iertare, așa cum a explicat părintele Serge Thomas Bonino. În cartea sa autobiografică Memorie și identitate, Ioan Paul al II-lea a afirmat că există o limită divină impusă răului și este milostivirea. În contact cu păcatul, a spus regentul, "iubirea lui Dumnezeu nu se stinge, ci se înflăcărează mai mult și devine milostivire". Însă ea, conform avertismentului părintelui José Granados, "nu se limitează să tolereze răul pe care l-am provocat. Asta ar fi prea puțin". Dimpotrivă, "milostivirea ne amintește "bunătatea noastră originară și, în acest mod, realizează în noi o regenerare: ne permite să ne naștem din nou; ne reintegrează în viață conform alianței cu Dumnezeu".

În afară de asta, milostivirea "îl ajută pe fiu să recunoască demnitatea sa filială de neșters". De fapt, așa cum a mărturisit Ernesto Olivero și Salvatore Martinez, experiența milostivirii înflorește în noi ca faptă de milostivire. "În această iubire - a spus el - se naște și se dezvoltă viața creștină. Creștinul care a experimentat realmente iubirea milostivă a lui Dumnezeu nu poate decât să fie, la rândul său, martor și purtător al milostivirii divine: «fericiți cei milostivi, pentru că vor afla milă»". De fapt, a subliniat prelatul, cel care experimentează iubirea lui Dumnezeu "este determinat la compasiunea față de cei săraci, cei din urmă și față de toți cei care încă n-au primit iubirea lui Dumnezeu în propria viață".

Milostivirea lui Dumnezeu ne face "tot mai milostivi și ne ajută să parcurgem mai zvelt drumul sfințeniei conform exemplului numeroșilor sfinți și fericiți care au făcut din milostivire misiunea vieții lor". În Biserică - așa cum a explicat părintele Antonio Sicari prezentând șase giganți de sfințeniei și de milostivire: Tereza a Pruncului Isus, Faustina Kowalska, Vincențiu de Paul, Damian de Veuster, Maica Tereza de Calcutta și Leopold Mandiæ - nu "a lipsit niciodată vestirea milostivirii și nenumărați sfinți au mărturisit-o și au trăit-o mereu". Dar este semnificativ că, tocmai între sfârșitul secolului al XIX-lea și începuturile secolului al XX-lea, Dumnezeu "a decis să trimită omenirii o nouă referință, urgentă, amplă, solemnă și repetată, la milostivirea sa": o referință pe care "am descoperit-o că este o caracteristică și a celorlalte mari religii, în special în ebraism și în islam".

În sfârșit, regentul a încheiat amintind că Massimo Introvighe, în expunerea sa, a scos în evidență cum marile religii, "deși în diferitele lor sensibilități și vederi", manifestă "o nostalgie a milostivirii care este premisă pentru un dialog dificil dar necesar, într-o lume care are nevoie de ea".

(După L'Osservatore Romano, 2 aprilie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat