Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a doua după Paști (Anul C) - 2016

"Domnul meu și Dumnezeul meu" (In 20,28)

Am intrat cu această duminică în cea de-a doua săptămână de bucurie pascală și ne bucurăm cu apostolii de marea grijă a lui Isus mort și înviat de a ne ridica din toate prăbușirile noastre. Această duminică a doua de după Paști mai poartă și numele de Duminica Albă sau Duminica Tomei.

Se cheamă și "Duminica albă" pentru că botezații din noaptea de Paști care au primit haine albe și făclii aprinse, după ce le-au purtat toată săptămâna sărbătorind bucuria învierii lui Isus și a învierii lor, duminica aceasta vin la biserică îmbrăcați cu aceste haine albe și cu lumânările aprinse, pentru ca tot într-un cadru festiv să le dezbrace pentru a îmbrăca hainele obișnuite ale slujirii lui Cristos și ale fraților. Datorită purtării hainelor albe și a lumânărilor aprinse primite la botezul lor, și săptămâna care tocmai s-a încheiat s-a mai numit și "Săptămâna luminată".

Apoi duminica de astăzi se mai cheamă și "Duminica Tomei", pentru că Biserica chiar de la începuturile ei, spre învățătura noilor botezați și spre învățătura tuturor creștinilor, în această duminică citește pericopa evanghelică cu Isus înviat care, după ce i-a ridicat din prăbușirea în credință pe ceilalți zece apostoli și pe mulți alți ucenici, duminica aceasta vine să-l ridice din prăbușirea lui în credință și pe Toma și împreună cu el pe toți cei care mai sunt prăbușiți asemenea lui.

Odată cu învierea sa, Isus inaugurează un nou fel de prezență a sa între noi. Citind această pericopă evanghelică astăzi, când neofiții dezbracă hainele de sărbătoare pentru a le îmbrăca pe cele ale slujirii, și când ceilalți botezați sunt chemați să se gândească la ceea ce au făcut și ei cu mulți ani în urmă, Biserica voiește să le amintească tuturor creștinilor că după botezul lor au intrat în "timpul umblării și al vederii prin credință". Isus, deși prezent cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,29), dar având un trup spiritualizat nesupus legilor fizice, trup care trece prin ușile încuiate și care este prezent în multe locuri deodată, mai exact în toate locurile deodată, nu mai poate fi văzut cu ochii trupului și nici perceput cu simțurile fizice. De aceea Isus, ne spune astăzi tuturor ceea ce i-a spus și lui Toma: "Fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut" (In 20,29). De aceea, va fi fericit numai creștinul care, în orice împrejurare a vieții, fericită sau nefericită, în caz de boală ca și în timp de sănătate, îl va putea vedea și simți pe Isus lângă el numai cu ochii și simțurile credinței. De aceea, tot numai acest gen de creștin va putea spune cu Toma: "Domnul meu și Dumnezeul meu" (In 20,28)!

Numai când va sosi ziua venirii de-a doua a lui Isus ne vom putea bucura de veșnica vedere și atingere a lui Isus; atunci nu numai că îl vom vedea și atinge pe Isus, dar vom deveni asemenea lui (cf. 1In 3,2) și vom fi pentru totdeauna cu Domnul și cu toți frații în credință (cf. 1Tes 4,17; 2Cor 4,14).

Cine până în ziua venirii sale de-a doua va voi să-l vadă și să-l atingă pe Isus o poate face tainic și până atunci. Biblia ne spune că Isus poate fi văzut, recunoscut și atins în Euharistie, unde a dispărut din ochii celor doi ucenici de la Emaus (cf. Lc 24,31); în persoana și lucrarea apostolilor, cum ne arată prima lectură (cf. Fap 5,12-16); și nu în cele din urmă în semenii noștri care au nevoie de ajutor, semeni care sunt frații lui și ai noștri (cf. Mt 25,40; Lc 15,32). Așa îl vedeau și îl atingeau pe Isus primii creștinii, după învierea sa.

În această vedere și atingere mijlocită stă ascunsă taina iubirii de Dumnezeu și de aproapele: "Dacă zice cineva: Eu iubesc pe Dumnezeu, și urăște pe fratele său, este un mincinos; căci cine nu iubește pe fratele său, pe care-l vede, cum poate să iubească pe Dumnezeu, pe care nu-l vede" (1In 4,20)?

Odată cu învierea sa din morți, Isus a inaugurat o noua jertfă plăcută de adus lui Dumnezeu, precum și o nouă zi de odihnă și de sărbătoare.

Noi știm că în Joia Mare Isus a instituit tainele Preoției ministeriale și a Euharistiei. La Cina de Taină, Isus ne-a lăsat în pâine și în vin trupul și sângele său jertfite la cruce: ca noua jertfă de adus zilnic și plăcută Tatălui; ca adevărată hrană și băutură pentru noi (cf. In 6,55), ca o slujire și ca o predică a morții și învierii sale mântuitoare; ca o prezență, o vedere și o atingere a sa; ca întâlnire de taină și ca un izvor nesecat de haruri, până când el va reveni în slavă (cf. 1Cor 11,23-26).

Apoi, după învierea sa din morți, Isus a întărit porunca sfințirii zilei Domnului dată vechiului popor ales (cf. Ex 20,8), numai că a schimbat-o din sâmbătă, ziua eliberării din Egipt, în duminică, ziua eliberării noastre de moarte, de diavol și de osândă (cf. Mt 28,1; Mc 16,2; Lc 24,1; In 20,1). Pentru a întări prima zi a săptămânii, duminica, ca noua zi a Domnului, Isus a apărut chiar de la început duminica, așa cum a făcut-o chiar din ziua învierii sale: cu ucenicii de la Emaus (cf. Lc 24,15-31), cu ucenicii de la Ierusalim fără Toma, iar duminica următoare cu ucenicii împreună cu Toma (cf. In 20,19-31); apoi iarăși într-o altă duminică i-a apărut sfântului apostol Ioan, exilat în insula Patmos, din marea Egee, din cauza mărturiei lui Isus (cf. Ap 1,9-19).

Prin toate aparițiile sale duminicale relatate de Biblie, dar și prin celebrările duminicale oficiate de apostoli în amintirea lui Isus, după porunca lui ( cf. Lc 22,19; 1Cor 11,24-25), cum ar fi cea a lui Petru de la Ierusalim (cf. Fap 2,42), cele ale lui Paul de la Troas și Corint (cf. Fap 20,7-11; 1Cor 16,2), Scriptura ne lasă să înțelegem că ceea ce s-a întâmplat în acele duminici de la început se va întâmpla și în fiecare duminică până la sfârșitul veacurilor, când Isus va reveni în slavă.

Iată ce se întâmplă la fiecare sfântă Liturghie de duminică și din fiecare zi: în primul rând aducem lui Dumnezeu jertfa plăcută; apoi ne hrănim cu trupul și sângele lui Isus și ne întărim cu divinul său cuvânt spre vindecarea ochilor credinței, spre întărire în necazuri, spre curaj în apostolat și spre garanție a învierii noastre. Apoi, primim în euharistie rănile lui Isus ca medicamente ale rănilor noastre, ca fundament al păcii noastre cu Dumnezeu (cf. Is 53,5) și ca temei al iertării păcatelor noastre (cf. In 20,23; Ef 1,7; Col 1,14). Apoi, îl primim și îl sporim pe Duhul Sfânt în noi (cf. In 20,22). Apoi, ne amintim de datoria noastră de a merge și de a vesti lumii mântuirea sa de la cruce (cf. In 20,21), folosind ca mijloace cuvântul său divin și participarea la euharistie (cf. 1Cor 11,26). Și nu în ultimul rând ne amintim de datoria noastră de a-i ajuta pe cei săraci și de a-i susține pe preoții care trăiesc din altar. În acest sens avem cutia milei și colecta.

Oare care sunt înțelesurile supranumelui "Geamănul", dat de evanghelistul Ioan lui Toma. Unii comentatori sunt de părere că Toma ar mai fi avut un frate geamăn. Alți spun că în sfântul Toma ar fi simbolizați frații lui evrei care vor veni mai târziu la credință. Dar alți comentatori spun că acest supranume de "Geamănul" s-ar referi la acei creștini neglijenți cu sufletul lor, la acei creștini care lipsesc de la întâlnirea duminicală cu Isus, la acei creștini sceptici și prăbușiți în necredință, la acei creștini care se arată a fi frați gemeni ai sfântului Toma.

Deși Isus a anunțat cu mult înainte de a muri și a învia (cf. Mt 16,21) că tainic se va face prezent în mijlocul ucenicilor adunați în numele lui (cf. Mt 18,20); deși, prin profeți, a anunțat că va veni la noi ca un mire regesc la mireasa sa simplă (cf. Zah 10,9); deși, în parabola celor zece fecioare, a anunțat că toți ucenicii lui sunt mirese care trebuie să-l aștepte pe Isus cum așteaptă mireasa mirele, altfel vor rămâne afară de sala nunții veșnice (cf. Mt 25,1-12), cu toate acestea, Toma, și mulți creștini asemenea lui, spre paguba lor sufletească, au lipsit și lipsesc încă de la întâlnirea duminicală cu mirele Isus. Toma și frații lui gemeni, lipsind de la întâlnirea cu Isus, nu numai că nu primesc pacea lui Isus care întrece orice închipuire (cf. Fil 4,7), dar nu-l primesc nici pe Duhul Sfânt care să-i întărească să strige după mântuirea lui Isus: "Vino, Doamne Isuse" (cf. Ap 22,17).

Da, Toma neglijent cu cele sfinte este fratele geamăn al multora dintre creștinii care găsesc o mulțime de motive și de scuze pentru a lipsi de la întâlnirea duminicală cu Isus, mirele veșnic al tuturor botezaților și al tuturor acelora care își doresc botezul, care se face prezent în orice biserică și la orice adunare sfântă a creștinilor (cf. Mt 18,20) care se strâng pentru a cinsti Ziua Domnului (cf. Ex 20,8).

Din anii de început ai preoției mele, mi-amintesc de o tânără care a fost cucerită de un tânăr italian venit în țara noastră cu afaceri și care se putea întâlni cu tânăra numai duminica. Tânăra lucra în schimburi pentru a fi duminica liberă și pentru a se putea întâlni cu tânărul, făcea tot ce omenește era posibil: schimba ture, făcea două ture una după alta, lucra peste program, plătea om în loc, își lua zile din concediu, se învoia. Văzând atâta iubire, tânărul italian a luat-o în căsătorie. Ca o paranteză, la nunta făcută în satul fetei, mirele a invitat tot satul. Mulți gândind că prețul va fi ridicat, au refuzat invitația. Dar participarea la nuntă a fost gratuită, ba mai mult, invitații au mai primit și daruri pentru acasă, încât cei care au refuzat invitația pe motiv că va fi prețul mare au regretat mult. După nuntă mirii au plecat în Italia unde trăiesc fericiți.

De ce am dat acest exemplu? Pentru a arăta că dragostea nu caută motive și scuze pentru a lipsi de la întâlnirea duminicală cu mirele Isus, dar din contra caută mijloace de a învinge orice obstacol. Când îl iubim cu adevărat pe mirele nostru Isus, ca și tânăra din povestire, facem tot ceea ce omenește ne stă în putință pentru a ajunge la întâlnirea cu mirele nostru Isus. Credeți că Isus nu și-ar putea găsi treabă în cer? Ba da, dar pentru că ne iubește, și pentru că nu poate trece o zi fără să ne vadă, zilnic, nu numai duminica, face câte un drum lung de la cer la pământ, pentru a se întâlni cu noi, mireasa sa iubită. El vine zilnic la întâlnire cu noi, pentru că ne iubește. El vine pentru a ne pregăti pentru nunta veșnică. El vine pentru ca să ne învețe limba și purtarea cerului. El vine să ne spele de păcate, să ne dea haina nouă a harului, să ne hrănească cu pâinea învierii și să ne trateze cu medicamentul nemuririi. Să venim duminica și chiar în zilele de lucru la sfânta Liturghie, căci așa făceau apostolii și primii creștini (cf. Fap 2,46-47; 17,11; 17,17), că nici nu știm ce pierdem. Numai la marea judecată vom vedea cât de mult am pierdut lipsind chiar și la o sfântă Liturghie din zi de lucru, dar va fi prea târziu și vom regreta asta veșnic. Nu contează motivele pentru care nu participăm la Liturghie, cert este că totdeauna când lipsim pierdem enorm de mult.

Acum și o lămurire scurtă referitoare la cuvintele lui Isus din pericopa evanghelică de astăzi: "Așa cum m-a trimis pe mine Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi" (In 20,21). Ne întrebăm, oare cum l-a trimis Tatăl pe Isus în lume? Biblia ne spune că Isus trimis de Tatăl a venit în lume ca un om sărac (cf. Mt 8,20), ca un slujitor ascultător până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8), ca unul care s-a golit de sine (cf. Fil 2,7), ca unul care și-a găsit toată plăcerea în a face voința Tatălui ceresc (cf. In 5,20), ca unul care s-a identificat cu oamenii în toate afară de păcat (cf. Evr 4,15), ca unul care pe unde a umblat a făcut numai bine (cf. Fap 10,38), ca unul care a lucrat prin puterea Duhului Sfânt (cf. Lc 4,1; 4,14), ca unul care a avut drept țel crucea mântuirii noastre (cf. In 18,11). Așa trebuie să fim și noi cei trimiși de Isus în lume. Oare suntem noi așa cum a fost Isus? Măcar lucrăm noi ca să devenim cum a fost Isus?

Din Biblie știm că Toma s-a convertit, că a făcut cea mai frumoasă mărturie de credință: "Domnul meu și Dumnezeul meu" (In 20,28) și că a devenit un trimis în lume după chipul lui Isus și că a ajuns în lista apostolilor sfinți. Potrivit unei tradiții din primele veacuri creștine, Toma a predicat învățătura și taina lui Cristos în ținutul îndepărtat al Indiei pe coasta Malabar și a fost martirizat, fiind spintecat în două, aproape de orașul care astăzi se cheamă Madras.

Apoi, este cunoscut faptul că în India există și astăzi o comunitate străveche de creștini, numită "Creștinii sfântului Toma". Acești creștini ai sfântului Toma nu uită nici astăzi cum sfântul Toma i-a învățat că Isus este Dumnezeu adevărat, care a murit și a înviat pentru mântuirea tuturor oamenilor și care le-a lăsat trupul său ca hrană și sângele său ca băutură, spre curajul credinței și spre învierea din morți; că le-a vorbit frumos despre Maria, care a fost înviată și ridicată cu trupul și sufletul la cer, care a devenit o icoană a învierii și înălțării creștinilor buni; că el însuși a văzut-o pe Maica Domnului în timp ce era ridicată la cer de către îngeri și că i-a lăsat brâul ei, așa cum Ilie i-a lăsat mantia sa lui Elizeu (cf. 2Rg 2,13); că el i-a învățat că ajutând pe săraci își construiesc palate în cer și că a suferi pentru Isus este cea mai mare onoare.

Să ne convertim și noi printr-o căință sinceră și printr-o hotărâre fermă de a urma evanghelia; prin părăsirea păcatului și prin apropierea de Dumnezeu; prin trăirea și mărturisirea publică a credinței în Isus Dumnezeu, mort și înviat pentru mântuirea lumii. Dacă Toma și mulți alții s-au putut converti, vom putea și noi. Iar primele semne ale convertirii noastre sunt ca și la Toma: atingerea rănilor lui Isus lăsate nouă în Euharistie spre întărirea credinței în Isus înviat și a speranței în învierea noastră și apoi spre creșterea dragostei față de Isus și față de semeni, prin trăirea și mărturisirea publică a evangheliei, spre mântuirea tuturor.

Ne rugăm cu rugăciunea zilei de după împărtășanie: "Dumnezeule atotputernic, dă-ne te rugăm harul, ca puterea tainei euharistice să lucreze necontenit în sufletele noastre. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat